גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בדרך לבחירות 2019 כחלון משנה תדמית ל"מר ביטחון"

אף שמועד הבחירות הרשמי הוא רק בנובמבר 2019, שר האוצר משה כחלון הוא הראשון מבין הפוליטיקאים שהחל באופן רשמי את מסע הבחירות עם קמפיין, שמוערך בעלות של מיליון שקל  • המטרה: לקחת קרדיט על כל הישג של הממשלה ולהתרחק מההצלחה החלקית בשוק הדיור

שלט חוצות בקמפיין החדש של השר כחלון / צילום: תמר מצפי
שלט חוצות בקמפיין החדש של השר כחלון / צילום: תמר מצפי

שר האוצר משה כחלון וסיעת כולנו החלו בימים האחרונים את הקמפיין למערכת הבחירות של 2019, למרות שמועד הבחירות הרשמי הוא רק בחודש נובמבר ולא הוחלט עדיין על הקדמתו. במהלך הימים האחרונים עלו ברחבי המדינה שלטי חוצות ענקיים, עם פניו של שר האוצר כחלון והכיתוב "כחלון, הביטחון שלך", תוך שהלוגו של מפלגתו "כולנו" מופיע בקטן יחסית לפניו של כחלון. המילה "ביטחון" השתלטה על המודעות ועל המסרים. ביום חמישי האחרון אף השיקה סיעת כולנו את מטה הבחירות של המפלגה שנמצא ברחוב יגאל אלון בתל אביב.

בנוסף, היום בבוקר (א') קיבלו קוראי "ישראל היום" את עיתונם עטוף במודעה ובה מנה כחלון את הישגיו בשנים האחרונות. בראש הרשימה נמצאת העלאת שכר חיילים ורק לאחריה מוזכרת הירידה במחירי הדיור, אותה חרט כחלון בעבר על דגלו. 

קמפיין החוצות של כחלון והמודעה היוקרתית שפורסמה היום ב"ישראל היום" נחשבים למסיביים, במיוחד לאור העובדה שאין עדיין הכרזה על תקופת בחירות. לדברי גורמים בתעשייה, עלות הקמפיין מוערכת בכמיליון שקל, סכום שנחשב לגבוה במיוחד בהתחשב בכך שהוא לא כלול פרסומות טלוויזיה.

הקמפיין הנוכחי כולל 500 שלטי חוצות של חברות השילוט מרקעים וחוצות זהב. מרקעים היא בבעלות אלי עזור וחוצות זהב היא בבעלות ישראל דיאמנט. בשלוש השנים האחרונות שתי החברות משווקות את השילוט יחד. דיאמנט גם מנהל את חברת המדיה מיוז שרכשה את המדיה לקמפיין הבחירות של כחלון. זה מסביר כנראה את הבולטות שמקבל הקמפיין.

כחלון לא משתמש בשירותיו של משרד פרסום אלא עושה שימוש בסטודיו לעיצוב. הקמפיין הנוכחי כולל בעיקר כ-500 שלטים שיוצגו למשך 10 ימים בהיקף של כ-650 אלף שקל, מודעות בישראל היום ופעילות דיגיטלית.

מיקום השלטים ברחבי הארץ גם הוא מסקרן. ניכר ששר האוצר מעוניין לפנות לאוכלוסית מעמד הביניים, תושבי אזור המרכז, בערים ובשכונות בהם ההצבעה היא בעיקר למרכז הפוליטי ולשמאל הציוני. כחלון של קמפיין מערכת הבחירות 2019 חושב ככל הנראה שהוא כבר לקח את כל הקולות והמנדטים שיכול היה לקחת מן הימין המזרחי וכעת הוא מעוניין לנגוס במאגר בוחרי המרכז, מעמד ביניים, משפחות עובדות, אנשים שעשויים להצביע למפלגת יש עתיד.

בימים האחרונים נתגלע ריב בין משרד האוצר למשרד הביטחון בנוגע לקרדיט על הגדלת תקציב משרד הביטחון ב-30 מיליארד שקל לטובת הקמת מערך הגנה אווירית ויירוט טילים. כחלון ייחס את המהלך למשרד האוצר ולעצמו, בעוד שר הביטחון אביגדור ליברמן התרעם על הניכוס שביצע כחלון. בדיעבד, גם מהלך זה, מיצוב תדמיתי של כחלון כמי שמגן על תושבי ישראל, הוא חלק מן המהלך הפרסומי הרחב.

בצמרת מפלגת כולנו, הגיעו למסקנה הנחרצת שכנס החורף של הכנסת, שיחל ב-14 באוקטובר יפתח בהחלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו לפזר את הכנסת ה-20 ולצאת לבחירות. לפי אותה ההנחה, תאריך הבחירות יהיה ככל הנראה בין פברואר למרץ 2019 וכל כנס החורף יוקדש למאבק בין השרים על הישגיהם.

מבקש לכונן את הנרטיב שלו 

הימים שבהם ראש הממשלה נתניהו קרא לשריו "תהיו כחלונים" חלפו, וגם בתוך הליכוד פנימה נתניהו לא מעוניין להעניק לשריו, למשל לשר התחבורה ישראל כ"ץ או לשר לביטחון פנים גלעד ארדן, להפיק תועלת פוליטית כלשהי ממהלכים שהם הובילו. לכן כחלון, שמודע למאבק התדמיתי שעליו להוביל, החליט להקדים את כל השאר ופצח בקמפיין אגרסיבי.

בשנים האחרונות, כאשר כחלון יצא לערים השונות ברחבי ישראל, כדי להכריז על הסכמי גג בין המדינה לבין הרשות המקומית בנוגע לפרויקטים של "מחיר למשתכן", הקפיד נתניהו להצטרף פיזית לכל אחת מן ההכרזות. כחלון מעולם לא יכול היה לגזור סרט או לפתוח בקבוק שמפניה בעצמו. נתניהו תמיד הגיע, הכריז, פרסם תמונה וידיעה בעמודי הרשתות החברתיות שלו.

כעת כחלון מבקש לכונן את הנרטיב שלו, אך הוא אינו מבליט דווקא את תחום ירידת מחירי הדיור, בו ההישג העיקרי שלו הוא עצירת עליית המחירים, שכן ירידת המחירים היא מזערית ואולי גם זמנית, ושואף להרחיב את תדמית העשייה שלו בתחומים האחרים, עם דגש מלאכותי על תחום הביטחון.

יצוין שראש הממשלה נתניהו אמר מספר פעמים שהוא מעוניין להמשיך ולהחזיק את הקואליציה הנוכחית עד למועד הבחירות הקבוע בחוק. במרץ 2019, ימלאו לממשלה 4 שנים בדיוק, אך לפי חוק יסוד הכנסת הבחירות קבועות רק לנובמבר 2019 . אולם כחלון, המכיר את נתניהו היטב, אינו בונה על ההצהרות הללו ומניח שהממשלה לא תחזיק מעמד עד אז.

לפי הערכות אלה, לא תקודם בכנס החורף חקיקה כלשהי - חוק הגיוס, חוק הגיור או חוק הפונדקאות הנפיצים - ולא ניתן יהיה להמשיך לעבוד במשרדי הממשלה על רפורמות ולכן עליהם לנצל את 3 החודשים הקרובים כדי לקבע בתודעה הציבורית את ההישגים של כחלון כשר אוצר, ולהסביר לציבור שהוא גם "איש הביטחון" שלהם, למרות שכחלון לא מעוניין ולא מכוון להיות שר הביטחון של ישראל.

לא כל הקרדיט מגיע לכחלון

בסיעות אחרות בקואליציה התרעמו על הניכוס של מהלכים לכחלון בלבד. בסיעת ש"ס אמר ח"כ מיכאל מלכיאלי שהקרדיט להורדת מחירי המים, הורדת מחירי התחבורה הציבורית, הארכת תוקף רישוי עסק ופתיחת רצועות חוף סגורות לציבור - מגיע לשר הפנים אריה דרעי. "שר האוצר משה כחלון, אני שמח שאתה פועל ודואג יחד איתנו ל'שקופים' ולשאר האוכלוסייה. אתה מוזמן להצטרף לש"ס", אמר מלכיאלי.

אחרים הדגישו שנושא העלאת שכר המינימום ל-5,300 שקל היה מאבק של חברי הכנסת דב חנין, אילן גילאון ושלי יחימוביץ' בשלהי הכנסת ה-19, בה כחלון לא היה ח"כ או שר, שנסגר אז בהסכם של כמה פעימות למשך השנים שלאחר מכן. תוספת קצבאות הנכים התרחשה רק באמצעות מאבק אגרסיבי וממושך של ארגוני הנכים, ושר האוצר לא עמד בחזית המאבק. לשר הרווחה חיים כץ יש חלק משמעותי בשינוי. צמצום מספר התלמידים בכיתה, הוא מהלך של שר החינוך נפתלי בנט והדוגמאות לקרדיטים שגויים במודעה עוד רבות.

במספר סקרים שנערכו בחודשים האחרונים כולנו עומדת על כ-7 עד 8 מנדטים, שהם שני מנדטים פחות ממספר המושבים שיש לכולנו בכנסת הנוכחית. כחלון מעוניין למשוך כמה שיותר מצביעי מרכז/יש עתיד וכך ניתן גם להבין את התמיכה שלו בח"כ אכרם חסון מסיעתו, שהודיע שהוא עותר לבג"ץ נגד חוק יסוד הלאום. כחלון אמר בראיון לגלי צה"ל לפני מספר ימים שהחקיקה הזו הייתה פזיזה מדי ושיש לשנות את חוק היסוד.

בשורה של נושאים ליברלים נוספים, כחלון מציג את עצמו כאיש מרכז, בין השאר כמי שבלם את פיצול התאגיד, התנגד לפגיעה בבית המשפט העליון באמצעות תיקון פסקת ההתגברות בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו וכעת, על אף שהיה שותף מלא לחקיקת חוק יסוד הלאום, כחלון תומך בעתירה של חבר מפלגתו נגד החוק. 

הסעיפים שלא מופיעים ברשימת ההישגים של כחלון

שר האוצר משה כחלון עשה הרבה מאוד, בוודאי הרבה יותר מקודמו בתפקיד, בתחום החברתי. תחת שם הקוד "צמצום פערים" השקיע כחלון את מרבית זמנו באוצר במהלכים שנועדו להיטיב עם קבוצות שונות באוכלוסייה, השייכות בדרך כלל אך לא תמיד, למה שהוא מכנה "החלשים בחברה": חיילי חובה, זוגות צעירים, קשישים ונכים. מצד שני, מהורדת מס ההכנסה שביצע הרוויחו חברי המאיון העליון יותר מהאחרים.

עיון בפנקס הקבלות שהתפרסם היום בשער "ישראל היום" מביא למסקנה שרשימת המהלכים שכחלון אישית יזם וקידם לא הייתה כנראה ארוכה או מרשימה מספיק בעיניו של שר האוצר, ולכן הוא שילב בתוכה גם מהלכים שיזמו אחרים. נכון, כשר אוצר כחלון היה יכול לטרפד את היוזמות, ובחר במקום זאת לתמוך בהן, לא פעם תוך ריכוך התנגדות הדרג המקצועי במשרדו. נכון, כחלון אינו תובע קרדיט על רשימת המהלכים המפוארת אלא רק מחתים אותה בחותמת של "בוצע על ידי שר האוצר", ועדיין חוסר הפרגון כאן מעט צורם. מעניין אגב, שכחלון דווקא "שכח" להכניס לרשימה כמה מהלכים מרכזיים שיזם וקידם בעצמו כמו הורדת מס החברות מ-26.5% ל-23% או הסכם השכר המאוד נדיב שסידר לעובדי המגזר הציבורי - תוספת שכר של 8% על פני שבע שנים. מה הסיבות להיעדרותם מרשימה כל כך מפורטת? אפשר רק לנחש שהם לא עולים בקנה אחד עם התדמית החברתית של שר האוצר.

קחו למשל את "הוספת 4.3 מיליארד שקל לקצבאות הנכים" (מקום 6 ברשימת ההישגים) - אולי המהלך השנוי ביותר במחלוקת שנעשה בתקופתו של כחלון כשר אוצר. אחרי שהצעת החוק של ח"כ אילן גילאון להגדלת קצבאות הנכים עברה בכנסת בקריאה טרומית היה זה אכן כחלון שביקש מירון זליכה להמליץ על העלאת הקצבאות. זליכה שחרר לאוויר העולם את המספר 4 מיליארד שקל, וקיבע בכך את רף הציפיות, רק שבשלב הזה התערב ראש הממשלה בנימין נתניהו וביקש להעביר את המשך הטיפול ביוזמה לידיו והוא זה שחתום עליה, לצד ליו"ר המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' אבי שמחון. כחלון אגב, לא התנגד לבקשתו של נתניהו ומסר לידיו את תפוח האדמה הלוהט הזה בשמחה.

קחו למשל את "הורדת מחירי המים והתחבורה הציבורית" - מדובר בכלל ביוזמה של שר הפנים מנהיג ש"ס אריה דרעי להרחיב את הפטור ממע"מ גם לשירותים הבסיסיים האלה, שאף הוכנסה להסכמים הקואליציוניים. אגף התקציבים באוצר נעמד על רגליו האחוריות כדי למנוע פטור נוסף ממס - המדינה כבר מפסידה עשרות מיליארדי שקלים על הפטורים הקיימים שאי אפשר לבטל - ובסופו של דבר הושגה פשרה על הפחתת מחירים שתהיה בגובה זהה למע"מ.

גם היוזמה ל"הגבלת שכר הבכירים בבנקים" איננה של כחלון אלא נולדה בתקופת שר האוצר הקודם יאיר לפיד. כחלון מילא תפקיד מרכזי כשהביא את היוזמה מחדש לאישור ועדת הכספים של הכנסת. אמנם הוא התכוון להגביל את שכר הבכירים ל-3.5 מיליון שקל אבל השיב בחיוב להצעתה של ח"כ שלי יחימוביץ' להוריד את הרף ל-2.5 מיליון שקל, הצעה שהועברה אליו בשיחת טלפון בהולה מחדר ועדת הכספים שעה קלה לפני ההצבעה.

ונקודה אחרונה - מי שקורא את רשימת ההישגים של כחלון עלול להתבלבל ולחשוב שתפקידו העיקרי של שר האוצר הוא להיטיב עם העם ולחלק את העוגה. זהו אולי החטא הגדול ביותר של כחלון כשר אוצר. תפקידו העיקרי של שר האוצר הוא לפעול להגדלת העוגה, ליזום ולקדם מהלכים ארוכי טווח לשיפור הפריון והגברת הצמיחה. ואכן הישגים כמו "הגברת הצמיחה" או "העלאת הפיריון" אינם מופיעים ברשימה של כחלון. ובצדק. 

עוד כתבות

עיראק / צילום: Associated Press, JEROME DELAY

הפצצה בבסיס המיליציות הפרו-איראניות בעיראק

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית