גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

Waze מאריך את הפקקים

השאלה הכי חשובה בהתמודדות עם עומס תנועה: כמה אנחנו מוכנים לסבול כדי להגיע ליעד

פקקים / צילום: איל יצהר
פקקים / צילום: איל יצהר

עד לפני כעשרים שנה רווחה המחשבה שניתן לפתור פקקים על ידי בניית מחלפים או הרחבת דרכים. מאז הצטברו כבר מספיק נתונים המראים כי הגורמים לעומס התנועה בערים הם דינמיים יותר. זה לא מספר המכוניות שנמכרות בשוק, לא מספר התושבים, לא מספר הנתיבים לעיר ואפילו לא… אלוהים ישמור, אפילו לא שר התחבורה ישראל כץ.

הגורם העיקרי לפקקים הוא הנכונות של אנשים לעמוד בפקק.

מקרה להמחשה התרחש בניו יורק לפני כ-20 שנה, כשאחד הגשרים הכניסה לעיר נסגר בפתאומיות עקב סדק בעמוד תומך. מחלקת התחבורה העירונית נכנסה לפאניקה, במשך החודשים הקרובים אמורה הייתה התנועה לעיר להסתפק בהרבה פחות נתיבים. הפקקים הצפויים היו אמורים להימשך שעות אבל למרבה הפלא הם מעולם לא קרו. כן, חלק מהעומס עבר אל המעברים האחרים אבל חלק מהעומס פשוט נעלם.

כדי להבין לאן נעלם העומס העירוני צריך להבין איך אנשים בוחרים לנסוע ולמה. המפתח להבנה הזו אינו מרחק הנסיעה אלא מושג המכונה "מרחק-טרחה". חשבו על זה כך - נניח שאתם צריכים לקנות שולחן ויש לכם מבחר חנויות זהות לבחור מהן, איך תחליטו לאן לנסוע? התשובה הספונטנית היא "לקרובה מביניהן" אבל זה לא בדיוק כך. אולי בדרך לאחת מהן יש פקקים, האם החנייה רחוקה, או עולה כסף? השיקול האם ולאן לבחור לנסוע כדי להשיג את מה שאנחנו רוצים תלוי בנו אישית ובטרחה אותה נסכים "לשלם" כדי לקבל את המוצר.

ישנם מוצרים עבורם נסכים לנסוע שעה וחצי, למשל מקום עבודה מעולה. ישנם כאלה שעבורם לא נהיה מוכנים להרחיק יותר מעשר דקות, למשל לחם שחור או גן לילדים. כמה תהיו מוכנים לטרוח עבור שמלת כלה? משחק כדורגל של ברצלונה? שווארמה? סיגריות? ארוחה במסעדה עם שני כוכבי מישלן? פגישה עם בחור מטינדר? לכל אחד מאיתנו, עבור כל אחד מה"מוצרים" האלה ישנו "מרחק-טרחה".

כאשר הגשר בניו יורק נסגר, אנשים פשוט החליטו שעדיף להם לרכוש חלק מהמוצרים בצד של "השני" הגשר. כשאנחנו פותחים עוד נתיב לתל-אביב משתלם ליותר אנשים להיכנס לעיר ולכן הפקקים בכניסה מיד מפצים על תוספת הנתיב.

מרחק-הטרחה הוא מושג פסיכולוגי יותר מאשר כלכלי. הוא תלוי באדם הפרטי והעדפותיו, במוצר אותו הוא מבקש והוא מושפע מחסמים שאנחנו מצפים להם - האם הדרך תיקח הרבה זמן? האם יש עכשיו פקקים? האם אמצא חנייה בקלות? האם עדיף לנסוע במונית? באופניים? וגם - האם אני יודע את הדרך לשם או אולי אלך לאיבוד במבוך הרחובות החד סיטריים. רגע, מה? מה זאת אומרת ללכת לאיבוד? יש Waze לא?

בדיוק. זה העניין. Waze ותוכנות הניווט האחרות הורידו את אחד החסמים הגדולים לנסיעה ברכב פרטי - איך מגיעים לשם. בואו נעשה ניסוי מחשבתי - נניח ששמעתם בחדשות שמערכת ה-GPS העולמית קרסה ובשבוע הקרוב לא יהיה ניתן לנווט באמצעות המכשיר הנייד בכלל. כמה נסיעות שלכם תבטלו? כמה תעבירו לאוטובוס? למונית? הבנתם את הרעיון.

תוכנות הניווט הורידו חסם אחד מהשיקולים שלנו לנסוע במכונית פרטית ואנחנו מוכנים לשלם יותר טרחה על חסמים אחרים, למשל על הזמן שנעמוד בפקק, במיוחד כאשר אותן תוכנות נותנות לנו את ההבטחה שנסענו בנתיב הטוב ביותר. Waze היא תוכנה מעולה כאשר רק חלק קטן מהאוכלוסיה משתמש בה, אבל כשכולם משתמשים - היא מוסיפה לגודש בעיר ולפקקי התנועה בכניסה אליה.

ועכשיו שאלה, אם המכוניות האוטונומיות יורידו מאיתנו עומס רגשי ואת הצורך לשים לב לדרך. האם הן יפחיתו את הפקקים או יוסיפו להם?

■ הכותב הוא אדריכל ומתכנן ערים, אנליסט העוסק בתחבורה עירונית. 

עוד כתבות

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"