גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אבסורד ירוק: בישראל דווקא ישתלם לקנות מכוניות מזהמות

המעבר הקרוב של אירופה לשיטה מחמירה יותר לבדיקת הפליטה וצריכת הדלק של כלי רכב חדשים מטלטל כיום מהיסוד את תעשיית הרכב ● בחודשים הקרובים תשפיע שיטת המדידה החדשה גם על תמונת המכירות והתחרות בישראל, על הביצועים העסקיים של השחקנים בשוק ועל הרבה דגמים חסכוניים ● ומי לא יירטב כלל? כלי הרכב המזהמים והבזבזניים ביותר ● מורה נבוכים

תקני הפליטה / ציור: Shutterstock  א.ס.א.פ קרייטיב
תקני הפליטה / ציור: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

שוק הרכב הישראלי הוא מעין אי בודד בתעשיית הרכב הבינלאומית. לישראל אין גבולות יבשתיים פתוחים לסחר בכלי רכב עם מדינות שכנות - ליצוא או ליבוא - וחוקי המיסוי המוזרים והייחודיים שלנו, בעיקר מס הקנייה, מבודדים את השוק הרמטית. הניתוק מחוקי המשחק המקובלים בעולם גם סייע להפוך את השוק המקומי לאחד הרווחיים והעשירים בעולם, אבל זה כבר סיפור לפעם אחרת.

נקודת ההשקה המרכזית שלנו עם עולם הרכב ה"נורמלי" הוא תקינת הרכב האירופית, שאותה אימצה ישראל ככתבה וכלשונה. אמנם ישראל מכירה במקביל גם בתקינת הרכב האמריקנית, אבל כמות כלי הרכב שמגיעה כיום לארץ מצפון אמריקה היא זניחה.

חזית התקינה נחשבה במשך שנים ליציבה, רגועה וצפויה. למעשה, כה רגועה עד שרשות המסים השתמשה בנתוני הפליטה הרשמיים, שמופקים בתהליך התקינה האירופית לדגמי רכב חדשים, כבסיס לשיטת "המיסוי הירוק" הישראלית.

אבל, בעוד שבועות ספורים צפויה תקינת הרכב האירופית לעבור זעזוע משמעותי, אפילו דרמטי, עם המעבר בתחילת ספטמבר לשיטה גלובלית חדשה לבחינת הפליטה וצריכת הדלק של כלי רכב קלים - שיטה שמכונה בראשי התיבות WLTP .

השינוי מטלטל כיום מהיסוד את כל יצרני הרכב, שמשווקים כלי רכב באירופה, והוא כבר משפיע על רווחיות היצרנים, על קצב הייצור והיצוא, על הזמינות של דגמים שונים ועל רווחיות הדילרים. מטבע הדברים, שוק הרכב הישראלי מאמץ בינתיים את הגישה המקובלת של "יהיה בסדר".

כך, הרגולטור מנסה להפנים את השיטת החדשה לתוך המיסוי הירוק המסובך של ישראל, ובהיעדר פיתרון מהיר הוא משתמש בשיטה הידועה של מריחת זמן. כלומר לדחות את הטמעת נתוני ה-WLTP בשיטת המיסוי עד אפריל הבא ובינתיים למצוא פתרון. גם בענף הרכב מגיבים לשינוי המתקרב באדישות, רשמית לפחות.

אבל גם איים בודדים מושפעים מצונאמי, ושינוי המבחנים שבפתח עשוי להשפיע על התמונה התחרותית, על רווחיות היבואנים ועל רוכשי הרכב בישראל עוד הרבה לפני שהרגולטור הישראלי יסיים את מלאכת "הנדסת המיסוי" שלו. מכיוון שזהו נושא מורכב, נצרף כאן לטובת קוראינו מורה נבוכים מתומצת.

■ מה זה בעצם WLTP ומי צריך את זה?

במשך עשורים רבים נמדדה צריכת הדלק ופליטת המזהמים של דגמי הרכב החדשים באירופה בשיטה שאין דרך לכנות אותה אלא עבודה בעיניים. הנתונים נמדדו במעבדה, במהירויות נמוכות, ללא שיפועים, ללא מזגן פועל ובפרקי זמן קצרים. הרגולטורים העדיפו להתעלם מחוסר האמינות מסיבה פשוטה: תעשיית הרכב היא אחת המעסיקות הגדולות באיחוד האירופי והיא מכניסה מדי שנה מאות מיליארדי דולרים של מסים לקופת המדינות החברות. הוסיפו לכך גדודי לוביסטים, שפועלים במטה האיחוד האירופי בבריסל כדי להגן על תעשיית הרכב, וקיבלתם חסינות גורפת.

אלא שחלק מיצרני הרכב הרגישו כל-כך חסינים, עד שהרשו לעצמם לבצע מניפולציות טכניות אפילו בשיטה המקלה הקיימת. התוצאה הייתה סטייה של עשרות אחוזים בין המוצהר לנתוני האמת בנהיגה נורמלית.

התפוצצות פרשת "דיזלגייט" והרעש שיצרה בדעת הקהל לא הותירו לרגולטורים באירופה ברירה. תוך שנתיים נכנסו לתוקף באירופה פרוצדורות בדיקה מחמירות הרבה יותר של פליטה וצריכת דלק, שאמורות לדמות נהיגה קרובה יותר לתנאי אמת (אם כי בפועל גם הן די רחוקות). דגמי רכב חדשים לגמרי חויבו לעמוד במבחנים החדשים כבר בשנה שעברה, ובספטמבר השנה יחויבו בהם כל דגמי הרכב, כולל הקיימים.

התוצאה: יצרנים שלא ביצעו שינויים טכניים (חוקיים) מהותיים במערכות ההנעה ובאלקטרוניקה יעמדו בפני זינוק דרמטי בנתוני צריכת הדלק ובפליטה שיצטרכו להציג, בעיקר בפליטת ה-CO2, בדגמי רכב קיימים. הנזק לתעשייה מתחלק לשניים: שיווקי ומיסויי. אף לקוח לא שמח לגלות שנתונים הצריכה הרשמיים של הרכב שהוא רוכש קפצו בן לילה ב-30%. במקביל, הקפיצה בתוצאות הזיהום מתורגמת ברוב המדינות באירופה לאובדן הטבות מס ולטריקת דלק בציי הרכב הגדולים במדינות רבות באירופה, שמתייחסים לפליטה כקריטריון חשוב.

■ איך יצרני הרכב מתמודדים?

למתבונן מבחוץ נראה ששנתיים הן תקופה מכובדת להיערכות של התעשייה. אבל במונחים של הנדסת רכב מדובר בהרף עין. כתוצאה מכך מגיעים החודש יצרני רכב רבים אל מועד היישום של ה-WLTP כשהם ערוכים חלקית בלבד. חלק מהיצרנים עדיין מחזיקים במלאים מסיביים של כלי רכב שנבחנו על פי השיטה הקודמת ולפיכך אסור לשווק אותם באירופה אחרי ספטמבר.

אחרים עצרו לחלוטין את הייצור של דגמי נישה, בעיקר דגמי ספורט, שאין טעם כלכלי להכשיר אותם לתקינה החדשה. ואחרים משקיעים מיליארדים בהתאמות מואצות של תוכנה, מערכות פליטה, תיבות הילוכים ומערכות חשמל ועוד, כדי לייצר דגמים נקיים וחסכוניים ותר, שלפחות יְישרו קו עם קודמיהם תחת שיטת הבדיקה המחמירה.

בקיצור, מהומה רבתי, שכבר פגעה בנתונים הכספיים של היצרנים, מהקטנים ועד העשירים. הנה דוגמה: השבוע פרסמה דיימלר הכל-יכולה אזהרת רווח חמורה לרבעון האחרון, שחלק גדול ממנה נובע מהמעבר ל-WLTP: "המעבר יגרום להגבלות זמניות בזמינות של כלי רכב בשוק ולהצטברות מלאים גדולים של כלי רכב לא מכורים... הרגולטורים כבר לא מעניקים פטור למשפחות של דגמי רכב בעת התקינה אלא בוחנים כל גרסת דגם לעומק... כתוצאה הלקוחות בוחרים בדגמים אחרים שבהם הרווחיות נמוכה יותר". וזו כאמור רק דוגמה.

■ איך זה משפיע/ישפיע עלינו?

"המיסוי הירוק" על רכב בישראל הוא למעשה זיכוי מס (שמופחת ממס הקנייה ליבואן) והוא נקבע לפי דרגת הפליטה של הרכב בהתאם לנתוני היצרנים. כלומר בהתאם למבחני התקינה האירופיים העדכניים.

בעשור האחרון הפך אותו זיכוי מס ירוק לאחד הגורמים החשובים ביותר בשוק הרכב החדש בישראל. הוא משפיע על התחרותיות של דגמים מסוימים מול אחרים, על רווחיות היבואנים ועל היכולת לתת הנחות משמעותיות לחברות ליסינג. מכיוון, שחלק לא מבוטל מכלי הרכב שנמכרים לליסינג חוזרים כיום לשוק בצורת רכבי "אפס קילומטר" מוזלים, ברור ששינוי משוואת המס הירוק ישפיע משמעותית גם על השוק הפרטי וגם על הביצועים העסקיים של חברות הליסינג, שבשנים האחרונות נשענים יותר ויותר על מכירת רכבי אפס קילומטר.

כפי שאמרנו בפתיחה, הרגולטור הישראלי עוד לא יודע איך לאכול את השינוי, בין השאר בגלל העובדה שאצלנו, בניגוד לאירופה, לא רק מרכיב פליטה אחד משמש לחישוב שיטת המיסוי (CO2), אלא שורה ארוכה של מזהמים, שכל אחד מהם עתיד להיות מושפע בצורה שונה ומשמעותית מהמעבר ל-WLTP. לפיכך, את עיקר ההשפעות התחרותיות ארוכות הטווח על השוק ועל המחירים לצרכן נראה רק לקראת ינואר, כאשר תפורסם הנוסחה החדשה של המיסוי הירוק.

בטווח הקצר, עוד לפני סוף השנה, נראה שתי השפעות. הראשונה תהיה מחסור ודחייה באספקה של כמה דגמים בשל תנודות הייצור החריפות של היבואנים. דילרים רבים באירופה, ובארץ, כבר קיבלו בשבועות האחרונים מהיצרנים אזהרות בנוסח זה.

מצד שני, חלק מהיצרנים עתידים להיות תקועים בחודשים הקרובים עם מלאים של מאות אלפי כלי רכב שלא ניתן לשווק אותם באירופה, אך כן ניתן לשווק בישראל בהנחה שיבואם הוקדם. זה אומר פוטנציאל לתפוס את היצרנים עם הגב לקיר ולהשיג מלאים בהנחות אגרסיביות.

■ איך יושפעו ההיברידיות למיניהן?

כידוע, המס הירוק בישראל מעניק הטבה משמעותית לכלי רכב היברידיים רגילים או נטענים (פלאג-אין) וההטבה תהיה בתוקף עד 2019. אבל כדי לקבל את ההטבה לא מספיק להיות היברידי אלא צריך גם לקבל ציון "ירוק" מתחת לסף מסוים (100). מבחני ה-WLTP עתידים להחמיר משמעותית גם את פרוצדורת הבדיקה של של רכבי הפלאג-אין והמשמעות לחלק מהדגמים, בעיקר דגמי יוקרה שבשנתיים האחרונות היו להיט, עשויה להיות אובדן הטבת מס והתייקרות חדה.

ההיברידיות ה"רגילות", או לפחות רובן, לא צפויות להיות מושפעות מהשינוי וזה עשוי לתת להן דחיפה שיווקית נוספת. כך או כך, תשכחו מרכבי ספורט וג'יפים ענקיים, שמציגים צריכת דלק ופליטה אפסית.

■ בשורה התחתונה, טוב או רע?

תלוי בנקודת המבט. בעיקרון, אין ספק שבדיקה יסודית יותר של הפליטה וצריכת הדלק תשפר את השקיפות מול הצרכן. היא תמנע למשל הפתעות כמו אלה שבהן נתקלים לקוחות פרטיים ומוסדיים, שמגלים כי עלויות הדלק שלהם גדולות משמעותית ממה שחזו בהתאם לנתונים המוצהרים. היא גם תחסל חלק מהעיוותים, שתפסו טרמפ על שיטת המס הישראלית, כמו רכבי פלאג-אין יוקרתיים עם 400 כוחות סוס, שמתיימרים להציג צריכת דלק וזיהום אוויר של סופר-מיני זעירה.

מנגד, נזכיר שבשיטת המיסוי הירוק הייחודית של ישראל יש פרס על זיהום נמוך אבל אין קנס על זיהום מעבר לדרגה מסוימת. לפיכך, השפעת השינוי על חלק גדול מהשוק הישראלי תהיה זניחה. רכבי כביש-שטח בגודל בינוני, למשל, שמהווים כיום גורם מרכזי מאד במכירות ולהיט בציים, אבל ממילא כמעט לא נהנים מהטבת המס הירוק (רובם בקבוצות הירוקות הגבוהות ביותר) לא יושפעו גם אם נתוני הפליטה המוצהרים שלהם יורעו דרמטית ב-WLTP . מנגד, מכוניות מיני עירוניות זולות, שכל השוק שלהן נבנה סביב המס הירוק, ג'יפונים קומפקטיים עם מנועים "ירוקים" ומשפחתיות, יספגו מכה - מה שיעניק לשוק עוד תמריץ לעבור לכלי רכב מזהמים ובזבזנים יותר. פרדוקס? ספרו זאת לרגולטור. 

עוד כתבות

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

מספר מניות אירופיות יכולות להציג תשואות עודפות למשקיעים / צילום: Shutterstock

בצל הדיווחים על תקיפה ישראלית: מסכים אדומים באירופה; השקל מתייצב

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על 88 דולר ● ירידות בחוזים העתידיים על וול סטריט

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו