גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טויוטה, הונדה, קיה, סובארו ועוד | רכב הפנאי החדש בדרך

בחודשים הקרובים עתידים לא מעט מדגמי הזרם המרכזי של פלח רכבי הפנאי לעבור חידוש מקיף ● סקירה נרחבת

טויוטה ראב 4  / צילום: יח"צ
טויוטה ראב 4 / צילום: יח"צ

במחצית הראשונה של 2018 השלים שוק הרכב הישראלי מהפך. משוק שנשלט על-ידי משפחתיות תקניות עם כמה נישות לקישוט, ישראל הפכה רשמית לשוק של רכבי פנאי, עם כמעט מחצית מהמכירות. מאחורי התופעה הזו ניצבות שלל מגמות כלכליות, כמו ריבית נמוכה ואשראי זמין שמאפשרים "לטפס קטגוריה" בקלות יחסית, ופסיכולוגיות כמו הצורך בשיפור תחושת הביטחון; וגם, כמובן, "לכולם כבר יש".

בתוך השוק הענק של רכבי הפנאי, "רצועת הזהב", שבה מרוכזות רוב המכירות, משתרעת מאזור ה-140 אלף ועד סביבות ה-180 אלף פלוס-מינוס, והיא נשלטת מסורתית, במשך שנים רבות, על-ידי קומץ שחקנים ותיקים ומוכרים, בעיקר מתוצרת יפן וקוריאה. חלק גדול מהשחקנים הוותיקים עתידים להתחלף או לעבור שדרוג בחודשים הקרובים.

טויוטה ראב4: מיישר קו עם לקסוס

אם מציבים את הראב4 הנוכחי ליד אחיו הקטן CH-R, קשה מאוד לראות קשר משפחתי ביניהם. בעוד שהשני מייצג את "טויוטה החדש והנועזת", שלא מתביישת להתבלט בכביש, הראב4 שייך עדיין לטויוטה המסורתית והמצטנעת. הפער הזה עתיד להיסגר בעוד כמה חודשים, כאשר ינחת כאן הדור החדש והחמישי במספר של הראב4 שיציע עיצוב זוויתי חדש ומתקדם, שמזכיר מאוד את לקסוס RX החדש.

מאחורי הזוויות החדות, הכנפיים המנופחות והזוויות המורכבות מסתתר כלי חדש לגמרי, שניצב על שלדה מתקדמת שהוקשחה בעשרות אחוזים לעומת קודמתה. האורך הכולל נותר זהה, אבל הרכב ניצב על בסיס גלגלים שהוארך ב-3 סנטימטרים ל-2.69 מ' ומציג רוחב נכבד. הלקוחות - לפחות בחו"ל - גם יוכלו לבחור בין חבילות עיצוב ייחודיות דוגמת "ADVENTURE", שתשים את הדגש על "מראה שטח" קשוח, עם מגיני בוץ מובלטים, פגושים קשוחים ומרווח גחון מודגש.

החידושים לא פסחו גם על מבחר המנועים, שכולל, בארצות הברית בינתיים, הנעה היברידית חדשה לגמרי עם שני מנועים חשמליים ומנוע 2.5 ליטרים בנזין "ירוק", שמשודך לתיבה אוטומטית "ישירה" בת 8 מהירויות. המנוע הדומיננטי באירופה יהיה מנוע 2 ליטרים בנזין חדש לגמרי, כנראה עדיין בלי טורבו, שיוצע לצד ההנעה ההיברידית. כסטנדרט יצוידו רוב הדגמים בהנעה קדמית, אולם טויוטה לקחה יותר ברצינות את נושא השטח והדגמים בעלי ההנעה הכפולה יצוידו בבורר מצבי נסיעה - בוץ, שלג, סלעים וכדומה.

את החבילה משלים תא נוסעים חדש לגמרי עם עיצוב עמדת פיקוד, שמזכיר מאוד את לקסוס, ובמרכזו מסך מולטימדיה ענק, מוט הילוכים קצרצר ושליטה ברוב פונקציות המשנה באמצעות תפריטים או מתגים על ההגה. לא נפקד גם מקומה של חבילה מקיפה של אמצעי בטיחות עדכניים כולל בקרת שיוט אקטיבית, בלימה אוטונומית, רדאר היקפי ועוד. המחיר ההתחלתי תלוי במידה רבה בתוצאות "הירוקות" של הגרסה ההיברידית בהתאם למבחני הפליטה החדשים.

קיה ספורטאג' ויונדאי טוסון: יותר מאותו הדבר

ספורטאג' וטוסון אחיו התאום היו מבשרי מהפכת הפנאי בשוק הרכב הישראלי ושברו את המונופול של משפחתיות הסדאן. המכירות של השניים עדיין חזקות, אולם שינויי התקינה באירופה אילצו את קונצרן יונדאי מוטורס לבצע בהם שורה של עדכונים במסגרת "מתיחת פנים" מואצת - וזאת אף שדור חדש לגמרי של כלי הרכב הללו נמצא במרחק של שנתיים בלבד.

השינוי החשוב ביותר הוא גם זה שהכי פחות רלוונטי לישראל. מדובר בצמד מנועי טורבו-דיזל חדשים, בנפח 1.7 ו-2 ליטרים, שמצוידים לראשונה במערכת היברידית "קלה", שמבוססת על תרגום אנרגיה תרמית ואנרגיה קינטית למערכת חשמל של 48V. זו מאפשרת לנתק את המנוע הראשי, לנוע על חשמל בפקקים ושיוט רגוע על הכביש המהיר ובמקרה הצורך גם לספק תגבור של כ-13 כוחות סוס למנוע הראשי. כל זה, כמובן, כדי לעמוד במבחני הפליטה המחמירים, שנכנסים השנה לתוקף באירופה. עדיין לא ידוע מה יעלה בגורל מנועי הבנזין הוותיקים, ובראשם ה-2 ליטרים, ושמועות עקשניות טוענות, שמנוע ה-1.4 ליטרים טורבו (140 כ"ס), שכבר קיים ב-I30, יחליף את ה-1.6 הוותיק בספורטאג'.

פרט לכך, השינויים הם בעיקר בקוסמטיקה ובאבזור: פגושים ופנסים חדשים, חישוקים חדשים, כמה שינויי עיצוב בתא הנוסעים, מערכת מולטימדיה חדשה, שיפור באיכות הדיפונים ותוספת של ערכת בטיחות מקיפה, שכוללת וידיאו ב-360 מעלות, בלימה אוטונומית, מערכת שיוט מתקדמת ועוד. ככל הידוע, הספורטאג' יוצג כבר באוגוסט, כאשר הטוסון יוצג באירופה בספטמבר.

הונדה CR-V: גדול, מתוחכם והיברידי

ל-CR-V הוותיק יש עדת מעריצים אדוקה בישראל ומוניטין "חסין כדורים" בשוק המשומשות. אבל מדיניות תמחור אליטיסטית ומחזורי מוצר לא ברורים, מנעו ממנו עד היום לתפוס את מקומו הראוי בעדת רכבי הפנאי המשפחתיים.

כל זה עשוי להשתנות עם נחיתת הדור החדש של הרכב, שנמכר בארצות הברית זה כשנה וגרסתו האירופית תושק באוקטובר. זהו רכב שתוכנן מן היסוד, והוא מביא עמו כמה חידושים משמעותיים. העיצוב, למשל, הרבה יותר נועז ובעל נוכחות ומציג את המקדם האווירודינמי הטוב בקבוצה. הרכב גם גדול יותר, בין השאר בשל העובדה שהוא תוכנן מבראשית להכיל עד שבעה נוסעים בשלוש שורות - לראשונה ב-CR-V. בהונדה טוענים שצמד המושבים האחוריים אינם סמליים אלא מתוכננים גם עבור מבוגרים, אך בכל מקרה מדובר כרגע באופציה, שמחירה בישראל, אם תגיע, לא ברור. מי שיסתפק ב-5 מושבים יקבל כפיצוי את אחד מתאי המטען הגדולים בפלח.

עוד חידוש הוא באגף המנועים. המנוע המרכז בישראל יהיה ה-1.5 ליטר טורבו-בנזין החדש של הסיביק, עם 180 כ"ס ותיבה אוטומטית רציפה. בתחילת 2019 תצטרף אליו גם אחת ההנעות ההיברידיות המתוחכמות בסביבה: מנוע בנזין, שני מנועים חשמליים ושלל אפשרויות טעינה, כולל שימוש במנוע הבנזין כגנרטור ואופציה לנסיעה חשמלית לגמרי למרחקים קצרים בעיר.

הרכב עמוס גם במיטב הגאדג'טים העדכניים בתחום הבטיחות והבידור. הנעה כפולה נשלטת אלקטרונית תהיה אופציה יקרה קרוב לוודאי, אולם כל הדגמים זכו לתוספת לא מבוטלת למרווח הגחון, מה שיגדיל משמעותית את פוטנציאל נסיעות הפנאי שלהם. והמחיר? קרוב לוודאי שיהיה קרוב לקצה העליון של טווח המחירים בפלח. אבל אם הגרסה ההיברידית תזכה להטבת מס, היא עשויה להפוך ללהיט מקומי.

הונדה CR-V / צילום: יח"צ

ניסאן XTRAIL : שבעה מקומות והיגוי אוטונומי

ה- XTRAIL של ניסאן החל את דרכו בישראל בעצלתיים אבל עם הזמן מכירותיו צברו תאוצה במיוחד בפלח הציים, שם הפך לאלטרנטיבה מועדפת לרכב מנהלים. הדור המחודש של הכלי, שכבר הוצג באירופה, ממשיך מאותה נקודת מוצא אטרקטיבית ומוסיף עליה.

בעיצוב החיצוני שינוי הבולט הוא חרטום חדש עם מערך יותר אגרסיבי של פנסים, פגושים וגריל כאשר בגרסאות האבזור הבכירות יש כמעט פנסים על טהרת ה- LED . השלדה עודכנה ושופרה, בעיקר בכל הנוגע לשיכוך הזעזועים ועדכון ההיגוי, ואילו תא הנוסעים עבר מקצה שיפורים מקיף עם דגש על משטחי דיפון משודרגים ותחושת פרמיום.

אחד החידושים המרכזיים ברכב הוא צעד גדול לעבר נהיגה אוטונומית. זה יהיה אחד הדגמים הראשונים בקטגוריה עם מערכת סמי-אוטונומית, שאותה מכנה ניסאן "פרו-פיילוט". המערכת מאפשרת לשייט בפקקים ועל כבישים מהירים ללא התערבות של הנהג בהיגוי או בבלימה. הוסיפו לכך עוד כמה גאדג'טים עדכניים ויכולות שטח לא מבוטלות וקיבלתם כלי רב-תכליתי מעניין בהחלט. במיוחד לאור העובדה שהוא מהבודדים בפלח שמציע אופציה לשבעה מקומות ישיבה.

סיטרואן C5 איירקרוס: "שובו של שטיח הקסמים"

תיאורטית, סיטרואן C5 "איירקרוס" החדש הוא בן הדוד של ה-3008, אחד הדגמים המצליחים ביותר של קונצרן PSA בעת החדשה. בפועל, מדובר בדגם, שמיועד ליצור בידול משמעותי בין שני המותגים ולהחזיר את סיטרואן לערכים המסורתיים שלה. חיצונית, הבידול די בולט. החרטום מתאפיין מקצין את מוטיב "השפם" של סיטרואן ומשלב בתוכו פנסי LED זעירים קדמיים. הפרופורציות נשארו דומות אך פרופיל הצד עגלגל ושונה ויש גם שלל מוטיבים/גימיקים כמו בליטות ה- AIRBUMPS ושימוש נרחב בעיטורי פלסטיק צבעוניים.

תא הנוסעים מקצין את הגישה הטכנולוגית של ה-3008 עם מסך LCD ענק ורב תכליתי ועשרות מערכות בטיחות שונות, כולל מערכת סמי-אוטונומית שלפוקחת פיקוד על ההיגוי בעת שיוט בכביש פתוח. תא הנוסעים מתאפיין בעיצוב פנים "שנבנה סביב רווחת הנוסעים" כאשר ניתן להזמין את הרכב עם עשרות שילובים של צבעי גג, מרכב ופנים. באגף המנועים אין כרגע הרבה חדש אם כי לקראת סוף השנה הבאה תתווסף להיצע גם מערכת פלאג-אין מסקרנת, שעדיין אין עליה הרבה פרטים. כל הדגמים יגיעו גם עם אופציה לתיבת הילוכים אוטומטית חדשה בת 8 מהירויות.

אבל, וזה אבל גדול, הבידול העיקרי בוצע במתלים שם חוזרת סיטרואן למסורת עם מערכת מתלים הידראולית בכל הפינות - לשעבר הסמל המסחרי של החברה- שאמורה לספק "נוחות של שטיח קסמים" כמאמר המשורר. כל זה ועוד צפוי להגיע אלינו בתחילת 2019.

סובארו פורסטר: על הדרך מאמריקה לישראל

סובארו, אחת מיצרניות הרכב הקטנות בעולם, הצליחה לשמור עד היום על עצמאותה בעיקר בגלל השוק האמריקאי, שבו יש לה קהל גדול ונאמן של לקוחות - זאת לעומת אירופה, שבה נוכחותה מזערית. גם הפורסטר החדש תוכנן עבור השוק האמ ריקאי והוא מדגיש את מה שהלקוחות המסורתיים של סובארו מחפשים: ממדים קומפקטיים עירוניים וחסכוניים, במונחים אמריקאים, עם מראה קשוח ויכולות עבירות מרשימות - בעיקר באזורים מושלגים של צפון ארצות הברית.

ואכן, הרכב שומר על הממדים החיצוניים הקומפקטיים, אם כי הוא מעט גבוה יותר מהנוכחי וארוך בכ-3 סנטימטרים כאשר כל תוספת האורך הופנתה להארכת בסיס הגלגלים לטובת שיפור המרחב הפנימי. העיצוב הכללי קשוח יותר וקרבי יותר עם פגושים מוגבהים שמדגישים את מרווח הגחון יוצא הדופן של הכלי וקשתות הגלגלים התפוחות יכולות להכיל כעת צמיגים במידות גדולות במיוחד, כולל צמיגי דוקרנים לנסיעה חורפית. טיפוסים עירוניים יותר יכולים להזמין את הרכב בגרסת "ספורט" עם חישוקי 18 אינץ' מיוחדים וגימור שונה של הגריל והפגושים.

תא הנוסעים מיישר קו עם שאר הדגמים העדכניים של סובארו עם דגש על שדרוג חומרי הדיפון ושיפור בידוד הרעשים. הרכב מצויד כסטנדרט בחבילת ה-EYESIGHT של סובארו, שכוללת מערכות סיוע והתרעה לנהג ויש כמובן מערכת מולטימדיה משודרגת עם מסך גדול ושלל אפליקציות שרלוונטיות לאמריקנים. באגף ההנעה האופציה היחידה, בארצות הברית וכנראה שגם בישראל, היא מנוע הבוקסר נטול הטורבו בנפח 2.5 ליטרים, שמופיע בשלל דגמים של החברה, אם כי עם הספק משופר של 182 כ"ס ושלוש אופציות לתכנות העב רת ההילוכים ותגובת המנוע.

התיבה האוטומטית היא עדיין רציפה ומערכת ההנעה הכפולה המתוחכמת של סובארו שודרגה וכוללת מצב שטח "חכם". בארצות הברית, לפחות המחיר נותר דומה ואפשר לצפות למדיניות תמחור מקבילה גם אצלנו.

סובארו פורסטר / צילום: יח"צ

סאייק EX5 : אבזור אירופי, מחיר סיני

הנציג של קונצרן SAIC בפלח המיד-סייז SUV כבר נמצא בישראל זה מספר חודשים לצורך ניסוי, אולם בגרסה חשמלית למהדרין עם טווח של 320 קילומטר. עתידו המקומי של הגרסה הזו עדיין אינו ידוע אולם במקביל פועלת כיום החברה לבצע תקינה אירופאית למהדרין לגרסאות "הנורמליות" של הרכב, שזוכה כיום להצלחה רבה בסין. ה- EX5 הוא כלי מודרני ונאה, הגם שלא מקורי במיוחד בעיצובו, שנמתח לאורך 4.54 מ' ולרוחב 1.85 מ' וניצב על בסיס גלגלים באורך 2.7 מ'. בסין הוא מוצע עם שני מנועי טורבו בנזין: 1.5 ליטר בהספק 166 כ"ס ו-2 ליטר טורבו בנזין בהספק 210 כ"ס. שני המנועים משודכים לתיבה אוטומטית כפולת מצמדים ושניהם פותחו בשיתוף עם ג'נרל מוטורס, מה שאמור לסייע להם לעבור בקלות את התקינה האירופאית. כלי הרכב עברו בציונים טובים את מבחני NCAP בסין והם מצוידים במערך מקיף של עזרי בטיחות כולל בלימה אוטונומית, בקרת שיוט חכמה וסיוע למניעת סטייה מהנתיב. לכולם יש הנעה קדמית אולם בסין מוצע גם דגם עילי עם מנוע 3 ליטר טורבו והנעה כפולה, שלא יגיע אלינו. והמחירים? בהחלט סיניים. משהו כמו 150 אלף שקל, אחרי מסים בארץ, לדגם 2 ליטר טורבו מאובזר היטב.

עוד כתבות

עדי סופר תאני / צילום: יונתן בלום

"לא הבנתי כלום. תתחילו מההתחלה": עדי סופר תאני מספרת על ניהול הצד הישראלי של הרשת החברתית הגדולה בעולם

מה עושה מנכ"לית פייסבוק ישראל, עדי סופר תאני, כדי להיות אפקטיבית בניהול ● "האמירה שאם אתה האדם הכי חכם בחדר אז אתה לא בחדר הנכון, נכונה גם למנכ"לים. ואם זה באמת ככה, אז או שצריך לפטר את המנכ"ל או שצריך לפטר את החדר" ●"50 המשפיעות של ליידי גלובס"

ד"ר ניסים דרוויש שותף באורבימד / צילום: תמר מצפי

חברת 89bio שהוקמה על ידי יוצאי טבע יוצאת לגייס 70 מיליון דולר בהנפקה

בשנה שעברה גייסה 60 מיליון דולר בהובלת אורבימד

 סוחרים בבורסתNYSE/  צילום: רויטרס  .rendan McDermid

וול סטריט נסגרה בעליות; מניית אפל הגיעה לשיא כל הזמנים

המסחר בוול סטריט ננעל בעליות שערים על רקע האיתותים מוושינגטון ומסין על הבנות משמעותיות בשיחות הסחר ● מניית אפל קפצה ב-2.6% לשיא של כל הזמנים עם מחיר של כ-236 דולר למניה ● הפד צפוי להתחיל לרכוש אגרות חוב אמריקאיות לטווחים הקצרים בהיקף של עד 60 מיליארד דולר ● הנפט מזנק בלמעלה מ-2%

מכת חום / צילום: רויטרס Maria Alejandra Cardona

מה יעוללו עוד כמה מעלות חום? צונאמי של ממש בכלכלה, בחברה ובביטחון

מה יקרה כשהטמפרטורה בישראל תעלה ב-5 מעלות? ● פרופ' יוסי זעירא מזהיר מפני השלכות משבר האקלים על ישראל: "אם קו המדבר יעלה 30 ק"מ צפונה זו קטסטרופה שאין כדוגמתה"

סמסונג גלקסי נוט 10 פלוס / צילום: יח"צ

מצלמה משודרגת ופיצ'ר לגיימרים: האם כדאי לקנות את הגלקסי נוט החדש?

עט פונקציונלית יותר, צבעים חיים ופילטרים לאינסטגרם: הנוט 10 פלוס נכנס לקטגוריית המכשירים שבמיינסטרים - אבל זאת בשורה חיובית

צב ים עם קשית תקועה בפיו/ צילום:  Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב

הגיליון הירוק: פרויקט מיוחד על משבר האקלים

הגיע הזמן להודות בכך: למשבר האקלים יש השלכות כלכליות מובהקות והאחריות מוטלת על כולנו ● למה לא באמת מדובר בסוגייה פוליטית, מה ההשלכות של עוד כמה מעלות ואיך עסקים בעולם כבר נערכים עם פתרונות ● מגזין G של "גלובס" הוקדש השבוע כולו לסיקור משבר האקלים. קבלו הצצה

דרור פויר / צילום: יונתן בלום

למה יושבים בסוכה, והקשר בין נייר העיתון לעיתונות חזקה

אנחנו יושבים בסוכה לא כדי להיזכר כמה כיף היה להיות במדבר, אלא כמה גרוע זה היה ● לא כדי להעלות על נס את הארעי והטבעי, אלא לחגוג את הבטון והמזגן

שיחת עבודה בין הרמטכ"ל יצחק רבין (משמאל) לשמעון פרס / צילום: לע"מ

האם השמאל הציוני הגיע לסוף דרכו? ואיך ניתן לשקם אותו?

כיצד הגיע מחנה השמאל לעבר פי סכנת הכחדה מוחלטת בשתי מערכות הבחירות האחרונות? ● שמונה דמויות מפתח בשמאל הפוליטי מנסות להבין לאן ממשיכים מכאן ● פרויקט מיוחד

ברט טיילור / צילום: סיילספורס

האיש שהמציא את הלייק ועזב את שתי חברות האינטרנט הגדולות בעולם מסמן את הדבר הבא

אחרי שני אקזיטים והמצאות ששינו את ענקיות הטכנולוגיה, ברט טיילור הוא כיום אחד האנשים הבכירים בסיילספורס, ויש מי שמסמנים אותו כמנכ"ל הבא ● בראיון ל"גלובס" הוא מתאר את הסיפורים מאחורי הפיתוחים של הלייק ו-Google Maps, ומדבר על השפעות המהפכה התעשייתית הרביעית על ארגונים

נעמה יששכר / צילום: באדיבות המשפחה

בית המשפט ברוסיה גזר 7.5 שנות מאסר לישראלית שנעצרה בגין החזקת סמים

ממשרד החוץ נמסר כי ישראל רואה בחומרה את פסק הדין שניתן בעניינה של נעמה יששכר בת ה-26, העצורה במדינה מאז אפריל לאחר שבתיקה נמצא חשיש ● ראש הממשלה נתניהו ציין כי ביקש להקל בעונשה והבהיר כי לא ניתן לשחרר את ההאקר הכלוא בישראל

ההפצצות הטורקיות בסוריה./ צילום: רויטרס

השנאה לכורדים, המצב הכלכלי בטורקיה והחברות עם טראמפ: מה עומד מאחורי התקיפה של ארדואן בסוריה

צבא טורקיה, הצבא השני בגודלו בנאט"ו והגדול במזרח התיכון, החל את מתקפתו נגד הכורדים בסוריה זמן קצר לאחר שצבא ארה"ב נסוג מהאזור ● נשיא טורקיה מצא דרך נוחה לבסס את מעמדו כשריף האזורי ולהסיט את תשומת הלב הטורקים מהצרות הכלכליות

אסתטיקה מדברית בקיבוץ לוטן / יותם יעקבסון

תיירות ומשבר האקלים: גם בארץ יש צימרים אקולוגיים

כשאומרים "צימר אקולוגי", למה בדיוק הכוונה? שלוש דוגמאות מקומיות לתיירות שמתחשבת בסביבה

אמבולנס של מגן דוד אדום / צילום: תמר מצפי

חשד לחיסול באור יהודה: גבר בן 37 נהרג מפיצוץ רכב

התקרית אירעה סמוך לכניסה לעיר בכביש 412 ● צוותי מד"א שהגיעו למקום נאלצו לקבוע את מותו של נהג הרכב, תושב העיר המוכר למשטרה וככל הנראה השתייך לארגון הפשיעה של מיכאל מור

אפס פסולת / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

הרשת שעוברת לקשיות מנייר וחנות למילוי כדי חלב: כך נאבקות רשתות בעולם בהתחממות הגלובלית

רשתות גדולות וגם עסקים פרטיים בישראל עדיין לא משקיעים בתחום הקיימות ● עד שזה יקרה, הנה כמה פתרונות מעוררי השראה מהעולם

סופת הטייפון הגיביס ביפן / צילום: רויטרס

הרשויות ביפן: על 8 מיליון איש לעזוב את בתיהם בעקבות סופת טייפון

רוחות חזקות וגשמים בהיקף חסר תקדים מכים היום את טוקיו ואזורים נרחבים במרכז יפן ● מזג האוויר החריג, שהגיע במסגרת סופת הטייפון הגיביס, הוביל את ממשלת יפן להצהיר על מצב חירום בכוננות הגבוהה ביותר

חולות סמר בערבה./ צילום: Ariel Immerman - מתוך ויקיפדיה

עשה זאת בעצמך: האנשים שהחליטו לשמור על הסביבה במקום הממסד האדיש

במקום לחכות שגופי המדינה שאמונים על כך יתחילו לטפל בענייני הסביבה, יותר ויותר אזרחים מהשורה מתארגנים בעצמם כדי לשמור על קרקעות, לנטוע עצים ולהגן על הטבע ● רן סנדרס, איש הייטק מכוכב יאיר: "זה מכאיב שהרשויות בישראל לא דואגות לכך בעצמן. אנחנו עושים בחינם מה שהיה עולה למועצה עשרות אלפי שקלים"

מנהיגי הירוקים בגרמניה חוגגים לאחר הבחירות/ צילום:  רויטרס - Hannibal Hanschke

אור ירוק בפוליטיקה: האם המפלגות הירוקות מתחילות להטביע חותם?

בגרמניה הירוקים ממריאים, באוסטריה הם הגדילו פי 4 את כוחם, ובאמריקה הם פעילים בתוך המפלגה הדמוקרטית ● ירוקים יכולים להיות המחסום היעיל לפופוליסטים של הימין הקיצוני, ובלבד שלא יהיו קיצונים בעצמם

הנערים /צילום: רן מנדלסון

היעד המרכזי של שר התקשורת הבא: להתאים את הרגולציה לעולם המדיה המשתנה

המדיה הישראלית מורכבת משרשרת של תעשיות הקשורות זו בזו, וחלקן מתמודדות עם סכנה קיומית ● ולא, הפלטפורמות הבינ"ל הן לא הגורם היחיד לתחלואים ● טעויות בניהול, קריאה לא נכונה של המפה או קרבות אגו אשמים לא פחות ● "גלובס" איתר את כשלי השוק בתחום המדיה - ומציע פתרונות ● חלק שני בפרויקט

מיליארדר / אילוסטרציה: Shutterstock

הגרף שמסעיר את ארה"ב: כך נהנים המיליארדרים של אמריקה משיעורי מס נמוכים במיוחד

בעיצומו של דיון ציבורי ער על אי השוויון בארה"ב, מפרסמים החוקרים פרופ' עמנואל סאיז ופרופ' גבריאל זוקמן, ממצאים חדשים: משקי הבית העשירים ביותר בארה"ב נהנים משיעור מסים של 23%, לעומת ממוצע של 28% בכלל האוכלוסייה • לשם השוואה, בשנות ה־60 הם שילמו מעל 50%

הפגנת תמיכה בראש הממשלה נתניהו מול ביתו של מנדלבליט  / צילום: שלומי יוסף

הפגנת תמיכה נוספת בראש הממשלה

תחת הכותרת "מצילים את הדמוקרטיה משומרי הסף" התקיימה במוצ"ש הפגנת תמיכה בנתניהו ● בסמוך לביתו של היועמ"ש התקיימה גם הפגנה נגד השחיתות השלטונית ● המשטרה: 3 עצורים בגין הפרות סדר