גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כמה חודשים כלל, מיטב דש ופסגות מדממים בגמל ובהשתלמות

"גלובס" בדק כמה חודשים ברציפות מציגים עשרת השחקנים הגדולים בשוקי הגמל וההשתלמות צבירה נטו שלילית או חיובית ● הבדיקה מעלה שכלל ביטוח רשמה צבירה נטו שלילית בכל חודש מאז מאי 2011 - כ-11.4 מיליארד שקל בסך הכול ● מקרב בתי ההשקעות רק אלטשולר שחם עם רצף חיובי

יאיר לפידות ודב ילין
יאיר לפידות ודב ילין

בעולם של ניהול כספי הציבור לכל תקופה יש הכוכבים שלה - אלה שמגייסים יותר לקוחות, בין אם מדובר בלקוחות חדשים בעולם החיסכון, ובין אם מדובר בלקוחות קיימים, שעוברים מגופים מתחרים בחיפוש אחר תשואה טובה יותר.

כך, בכל אחד משוקי הפיננסים הגלויים - הפנסיה החדשה, קופות הגמל לתגמולים, קרנות ההשתלמות וקרנות הנאמנות - קיימים טרנדים. הטרנדים הללו משפיעים על המיצוב של גוף זה או אחר בתחרות הפיננסית על כספי החוסכים, בין היתר בתחומי החיסכון לטווח ארוך. מדובר בטרנדים שבמידה רבה מאוד תלויים בתוצאות של הגופים המנהלים - כלומר התשואות שמושגות על-ידיהם. תקופה רעה - אפילו חודש בודד לעיתים - יכולה לגרור מטה את התשואה הארוכה למשך תקופה ניכרת, שבמהלכה יאבד הגוף מעמד ביחס למתחריו, בין אם מדובר בתקופה של 12 חודשים אחרונים, ובוודאי שבתקופות ארוכות יותר.

בשנים האחרונות הורגלנו לראות בעיקר שני גופים שבולטים לחיוב בשוקי הגמל וההשתלמות: אלטשולר שחם וילין לפידות. אבל הצמד הזה נפרד לפי שעה: האחד ממשיך לככב בצמרת התוצאות והגיוסים, והשני נמצא במגמה הפוכה ושלילית ממש, כזו שלא הורגל בה לאורך השנים.

מגמות בצבירת הכספים

השניים כבר לא ילכו יחדיו

גם היום נחשבים שני הגופים הללו, והעומדים בראשם, למקצוענים בניהול השקעות, אבל ההיפרדות ביניהם בצמרת הטבלה המדרגת את הנהנים ביותר מהפקדות ומהעברות ממתחרים, מספקת עבורנו הזדמנות טובה לבחון את הטרנדים השונים בצבירה נטו בשוק הגמל וההשתלמות. בדקנו מי מבין עשרת גופי הגמל וההשתלמות הגדולים בשוק נמצא ברצף  של צבירה נטו שלילית. עשרת הגופים הם אלטשולר שחם, פסגות, מיטב דש, ילין לפידות, כלל ביטוח, הראל פנסיה, הפניקס (אקסלנס), מנורה מבטחים, מגדל והלמן אלדובי.

צבירה נטו היא שקלול של ההפקדות יחד עם התשלומים של הקופה או הקרן (משיכות כספים על-ידי הלקוחות), יחד עם העברות הכספים לניהול הגוף המסוים מגוף מתחרה. הצבירה נטו מסכמת את הגידול ב"כסף אמיתי" שמנוהל, והיא לא כוללת את הגידול (או הקיטון) בנכסים המנוהלים, שנובעים מהתשואות בשוקי ההון.

הבדיקה שערכנו על סמך נתוני הגמל-נט לחודש יוני מלמדת כי מתוך עשרת הגופים הגדולים בשוק הגמל וההשתלמות, חמישה גופים מציגים רצף של חודשי צבירה נטו חיוביים. ארבעה מתוך חמשת הגופים הללו הם קבוצות ביטוח בעלות זרוע משמעותית של סוכני ביטוח. מנגד ניצבים חמישה גופים עם רצף שלילי, שמעיד על קיטון בבסיס הנכסים המנוהלים על-ידיהם. ארבעה מתוך אותם חמישה גופים הם בתי השקעות, בעלי זרוע סוכני ביטוח חלשה. 

את אחד הגופים מבין החמישה האחרונים כבר הזכרנו: ילין לפידות, שבניגוד להרגלו נמצא השנה בצד שמאבד כספים למתחרים ולשוק הגמל וההשתלמות, וזה נכון גם בנוגע לשוק קרנות הנאמנות.

ילין לפידות: בחזרה לספטמבר אשתקד

מעיבוד נתוני הגמל-נט על-ידי "גלובס" עולה, כי בסוף חודש יוני 2018 ילין לפידות שוב מתחת לרף 40 מיליארד שקל בנכסים מנוהלים, מה שמהווה מבחינתו חזרה לספטמבר אשתקד. זה קורה בגלל תשואות לא מיטביות, שמתבטאות בין היתר בצבירה נטו שלילית שרשם בכל אחד מחודשי השנה הנוכחית, שבמהלכה הוא מציג לפי שעה רצף של שישה חודשי צבירה נטו שלילית.

עם זאת, ילין לפידות הוא הנציג החדש ביותר ברצף החודשים השליליים. הרצף השלילי הארוך ביותר הוא בקופות הגמל של כלל ביטוח, שגם רשמה צבירה נטו שלילית חריגה מאוד בפנסיה החדשה לפני כשנה. מבדיקת נתוני הגמל-נט עולה, כי הגמל וההשתלמות של כלל ביטוח רשמו צבירה נטו שלילית ב-86 החודשים האחרונים - רצף שלילי שהחל במאי 2011 ולא עוצר מאז. בתקופה הזו רשמה כלל גמל והשתלמות צבירה נטו שלילית מצטברת בהיקף של 11.4 מיליארד שקל כמעט.

ומי עוד בולט לרעה עם טרנד שלילי מאוד בצבירה נטו שלו? מיטב דש, שנמנה עם הגדולים בשוק הגמל וההשתלמות. לדברי גורמים בשוק החיסכון הפנסיוני שילם בית ההשקעות מחיר אדיר בפעילות שלו מול סוכני הביטוח, בין היתר בגלל התפיסה השיווקית האסטרטגית שלו בשוק הפנסיה החדשה (בדגש על הפנסיה ברירת מחדל שבה זכה יחד עם הלמן אלדובי). מיטב דש מציג בסוף יוני רצף של 30 חודשי צבירה נטו שלילית בגמל ובהשתלמות.

השניים האחרים שנמצאים ברשימה השלילית הם בית ההשקעות הגדול בשוק, פסגות, שנמצא בעיצומו של טרנד לא פשוט, עם 18 חודשי צבירה נטו שלילים, והלמן אלדובי - הגוף השני שמפעיל קרן פנסיה ברירת מחדל, ושרושם 20 חודשי צבירה נטו שליליים ברצף.

תפקיד היחסים עם הסוכנים

הזכרנו את סוכני הביטוח ואת שוק הפנסיה החדשה המקיפה לא במקרה. הגמל וההשתלמות הפכו ברבות השנים למכשירי חיסכון לטווח ארוך, שמנוהלים הן על-ידי קבוצות הביטוח והן על-ידי בתי ההשקעות, בעוד שקופות הגמל לתגמולים הן חלופה - במידה רבה נחותה - לפנסיה החדשה המקיפה.

כמו כן, אפיק מכירות מרכזי לפנסיה ולגמל וההשתלמות הוא סוכני הביטוח, בדגש על סוכני ביטוח שמנהלים הסדרים פנסיוניים, ושעובדים עם המעסיקים על החסכונות של עובדיהם. שני היבטים אלה עדיין פועלים במידה רבה לטובת קבוצות הביטוח, שמחזיקות במערכי מכירות מיועדים לסוכני הביטוח (שבמידה רבה תלויים בחברות הביטוח), ובמערכי סוכנויות משמעותיים. הדבר מסייע להן להתבלט במדגם של הצבירה נטו החיובית, עם הרבה פחות תנודתיות, בעוד שבתי ההשקעות תלויים הרבה יותר בתוצאותיהם בשוקי ההון (כלומר בתשואות), והיחסים שהם פיתחו מול הסוכנים שעובדים עימם משמעותיים פחות, ולכן הם כנראה גם תנודתיים יותר בהיבטי הגיוס.

ולסיום, יש בעייתיות מובנית בדירוג הכוכבים והנשרכים מאחור לפי תשואה של פרק זמן מסוים. לא אחת חודש חלש מסוים - אפילו אם היה מקרי במידת מה - "דופק" תשואה לזמן ארוך, ולעיתים מישהו נחשב כוכב בגלל תקופה טובה שכבר עברה, תוך שהוא כבר נמצא בפועל בעיצומה של תקופה שלילית.

כך, הכוכב הבלתי מעורער בתשואות בגמל ובהשתלמות, ובצדק, הוא אלטשולר שחם, שמגייס בקצב גבוה, ומתחילת השנה רשם צבירה נטו של כמעט 11 מיליארד שקל. באותו הזמן רשם ילין לפידות צבירה נטו שלילית של 1.4 מיליארד שקל.

אבל בעוד שאלטשולר שחם בולט לחיוב בצמרת התשואות ל-12 חודשים - המדד החשוב לשיווק, הרי שברבעון השני השנה, ובחודש יוני בלבד, דווקא הקופות והקרנות של ילין לפידות מציגות תשואות גבוהות יותר. לא רק זאת, הקופות והקרנות הגדולות של אלטשולר שחם רשמו חודש שלילי ממש ביוני, עם תשואות של מינוס 0.3% לפחות. בזמן זה הציג ילין לפידות תשואה חיובית בקופות ובקרנות הגדולות שלו.

מה זה אומר? תשואות הן אולי הדבר הכי חשוב בחיסכון הפנסיוני לאורך זמן, אבל בדרך יש הרבה תנודות שיכולות להכתיר מלכים ולהוריד אחרים מן הכס. לנו נראה שיותר חשוב לעקוב אחר הצוותים המנהלים את ההשקעות ולא אחר התוצאות שלהם בפרק זמן זה או אחר. 

עוד כתבות

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

ירידות בבורסה המקומית; מדד ת"א ביטוח יורד בכ-2%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ות"א 90 יורד ב-0.7% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה