גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בזמן שאתם מצטופפים, רכבת ישראל והאוצר מתווכחים

מאבקי כוחות בין גופים ממשלתיים שונים פוגעים בתוכנית ההזמנות של הקרונות • הרכבת ביקשה כבר ב–2015 לרכוש 170 קרונות, אך האוצר אישר לה רק כ–140, שחלקם יגיעו רק ב–2020 • הרקע - בשל בעיות משפטיות הרכבת ממשיכה להזמין את הקרונות מבומברדייה במסגרת הסכם בעייתי, שהמדינה לא מרוצה ממנו

רכבת ישראל / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
רכבת ישראל / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

רק לפני שלושה ימים (ב') הודיעה רכבת ישראל כי בשל הפתיחה המתקרבת של הקו המהיר לירושלים, שמתוכננת לערב סוכות, ייכנס לתוקף לו"ז רכבות חדש מ-1 בספטמבר, שכולל קיצורים וביטול של קווים ישירים שמקורם בצפון הארץ. ברכבת נימקו את הקיצוצים במחסור בקרונות. שר התחבורה ישראל כ"ץ, התערב בפרשה והודיע כי יקל על רוע הגזירה והחזיר את הקו הישיר כרמיאל-ת"א.

הבחירה בכרמיאל, אגב, אינה מקרית. קו זה תמיד היה קרוב לליבו של כץ שתמך נחרצות בהקמתו, למרות הביקורות שמדובר בקו לא כלכלי שאגב התבררו כלא נכונות - הקו משרת אלפי איש מדי יום. למעשה כץ שלח את אנשי משרדו והרכבת לבנות לוח זמני רכבות חדש - שכולל בתוכו גם את כרמיאל ת"א, כלומר לקצץ ככל הנראה ממקומות אחרים. ההחלטה על ביטול הקו מנהריה, נציין, עדיין עומדת בעינה.

למרות שהמשבר הזה נפתר חלקית, נוסעי רכבת ישראל נשארים עם השאלה כיצד הגענו למצב שאין לנו מספיק קרונות. פתיחת הקו המהיר לירושלים תוכננה במקור לסוף 2017. לאחר שתי דחיות, נערכים כעת ברכבת לפתיחתו בערב סוכות השנה. לפיכך, לא מדובר בסוגיה חדשה שהתעוררה זה עתה, אז איך קורה שדווקא עכשיו נזכרו ברכבת שחסרים להם קרונות?

80 - זהו מספר הקרונות שחסרים היום ברכבת ישראל בשל מה שנראה כמשחקי כוחות ומיקוחים מיותרים בין גופים ממשלתיים שונים. כך עולה מבדיקת "גלובס".

כדי לתגבר את הקווים הקיימים של הרכבת, שגם כך סובלים מצפיפות, ולפתוח במועד את הקו המהיר לירושלים, כבר לפני שלוש שנים דרשה הרכבת לרכוש 170 קרונות. עם זאת, האישורים מהחשב הכללי במשרד האוצר התקבלו באופן חלקי בלבד ובאיחור רב, לטענת בכירים בענף התחבורה, וכך נקלעה הרכבת למצב של ביטול קווים ישירים המשרתים אלפי נוסעים.

מספר הקרונות זינק פי 6 ב-20 שנה

בענף התחבורה מפנים אצבע מאשימה למשרד האוצר. "יש מאבק קבוע בין רכבת ישראל למשרד האוצר בעת הזמנת הקרונות, לפי התכנון שבוצע על ידי אנשי הרכבת", אומר בכיר בענף, "אין מישהו באוצר שיכול להתווכח עם הרכבת בנושא התפעול, כי אין להם מספיק ידע בנושא".

עם זאת, מקור ממשלתי אחר מסביר שהעיכוב במתן האישורים להזמנת הקרונות נבע מחוסר שביעות רצון של פקידי החשכ"ל לגבי החוזה שעליו חתמה הרכבת עם הספק בומברדייה.

יצויין כי החוזה נחתם כבר לפני עשור ומאז הוארך מספר פעמים וזכה לביקורת חריפה של מבקר המדינה. לפי התכנון המקורי, הרכבת לא היתה אמורה להזמין קרונות נוספים מבומברדייה וספק חדש עם הסכם חדש היה אמור להחליף את ההסכם הבעייתי מ-2010. עם זאת עתירות משפטיות נגד הזכייה של סימנס במכרז עיכבו את כניסתה לאספקת קרונות וכך נוצר צורך בהזמנה נוספת להסכם הבעייתי מ-2010.

בכיר בענף התחבורה הסביר שכעת "כדי לעמוד ביעד של השר להשקת הקו המהיר לירושלים חייבים להוריד מהקווים האחרים. זו שמיכה קצרה מדי - מושך מעל הראש והרגליים חשופות. מה לעשות?".

הדרישה הוגשה לפני 3 שנים

כבר ב-2015 הודיעה הרכבת, שבראשה עמד אז בועז צפריר, לפקידי האוצר על דרישתה לרכוש 170 קרונות נוסעים על דיזל, בעלות ממוצעת של כ-2 מיליון אירו לקרון. מספר זה כלל בין השאר כ-60 קרונות של הקו המהיר לירושלים וכן תגבור של הקווים העמוסים הקיימים - למשל קו חיפה-תל אביב, שבו הנוסעים דחוסים בתוך 7 קרונות בלבד. יש לזכור כי הליך ייצור הקרונות הוא ממושך - קרוב לשנה מרגע ההזמנה.

לאחר יותר משנה של דיונים עם האוצר, החשב הכללי אישר רכישה של 60 קרונות בלבד מתוך 170 שדרשו ברכבת. בתחילת 2017 התקבל האישור לרכוש 33 קרונות נוספים.

כדי להשלים את הציוד החסר, הרכבת הגישה בקשה נוספת לרכישת 80 קרונות, הפעם על ידי המנכ"ל החדש, שחר אילון. אלא שגם הפעם התקבל אישור חלקי בלבד - בסוף 2017 אושר לרכבת להזמין 48 קרונות. הרכבת ומשרד התחבורה התעקשו על הזמנה של לפחות 54 קרונות, אך על פי המקורות התשובה שהתקבלה מהאוצר הייתה לשכנע את הספק, בומברדייה לספק 54 קרונות במחיר של 48.
"הורדה מ-54 ל-48 זה אפילו לא חצי שבוע של העברת כספים ייחודיים. זה כלום - 12 מיליון אירו", אמר בכיר בענף התחבורה, "אותו סכום ש'נחסך' יעלה לנו ביוקר לאחר הקיצוצים בקווי הרכבת והגברת הגודש בכבישים".

בשל המיקוחים וויכוחים, הזמנת אותם 48 קרונות יצאה לדרך באופן סופי רק במארס השנה. בשורה התחתונה, הרכבת הזמינה נכון להיום 137 קרונות מתוך 170 שרצתה, וההזמנה בוצעה בעיכוב רב.

החישוב של הרכבת לרכישת 170 קרונות בוצע ב-2015 והתבסס על תחזיות מ-2014. מאז נרשם גידול בביקוש לרכבת. כלומר, גם מספר הקרונות הזה, גם אם היה מוזמן במלואו ובזמן, כנראה של יענה על הצרכים של הרכבת בעתיד.

48 הקרונות האחרונים שהוזמנו יגיעו לישראל על פי ההערכות רק במארס 2019, והקרונות החשמליים יגיעו רק ב-2020. לרכבת אין אפשרות להזמין כרגע מספק אחר חוץ מבומברדייה. כגוף ממשלתי עליה לבצע מכרז שיכול להימשך שנתיים. עד שיגיעו הקרונות החדשים ברכבת, יהיו חסרים קרונות בקווים הקיימים בשל פתיחת הקו המהיר. המשמעות היא הגדלת העומסים על הקווים הקיימים, שעלולה להביא להפחתת השימוש ברכבת ופנייה לרכב פרטי.

"היום הרכבות - גם של שבע קרונות - מפוצצות, עוד אנשים יתייאשו ולא ייסעו ברכבת. אם לפני שנתיים היו מאשרים לרכבת להזמין 80 ולא 33, כפי שאושר, לא הייתה לנו בעיה היום כי הקרונות כבר היו מגיעים לארץ", אמר הבכיר.

הגודש בכבישי ישראל היא הגבוהה ביותר מבין כל המדינות המפותחות, ולמרות זאת פחות מ-10% ממשתמשי התחבורה הציבורית נוסעים ברכבת והדבר לא מפתיע - הצפיפות ברכבות גבוהה למדי המצב רק יחמיר בשנה הקרובה בשל העיכובים בהזמנת הציוד הנדרש. פתיחת הקו המהיר לירושלים שברכבת מבטיחים בסוכות השנה רק החמירה את המצב הקיים.

האוצר: ניסיון לטשטש כשלים

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: מצוקת הציוד הנייד עליה מצביעה הרכבת, מקורה בראש ובראשונה בתחזוקה לקויה של הציוד באמצעות החברה. הרכבת מתקשה לעמוד ברמת הזמינות אליה התחייבה בהסכם מול הממשלה. לפיכך, כמות הרכבות המופעלות על ידי החברה, כיום, נמוכה באופן משמעותי מהכמות הנדרשת על פי ההסכם עם הממשלה, מסיבה זו החברה נאלצת לצמצם את השירות בקווי הנוסעים.

ניסיון החברה לקשור בין מצוקת הציוד הקיימת כיום לבין הרכש שאושר לחברה נועדה לטשטש את הכשלים והבעיות בתחום התחזוקה של הקרונות, שכן החברה פנתה לממשלה בבקשה לרכש נוסף רק באוקטובר 2017, ולא בשנת 2016 כפי שצוין בכתבה. לאור הפנייה המאוחרת, כאמור, הציוד החדש שאושר זה מכבר לחברה אמור להיות מסופק רק במחצית השנייה של 2019.

ראוי להבהיר כי הרכש המבוקש על ידי הרכבת נשען על התקשרות משנת 2009 שנמצאו בה ליקויים מהותיים על ידי מבקר המדינה, אשר נובעים מניהול לקוי של הליך מכרזי.

בהתאם לכך, נציגי הממשלה הנחו את חברת הרכבת לצאת למכרז חדש עוד בשנת 2015, ואף חברת הרכבת התחייבה בכתב בשנת 2016 כי לא תעשנה פניות נוספות לרכש במסגרת המכרז הנוכחי. 

על אף ההתנהלות האמור, על מנת שלא לפגוע בנוסעים, נציגי הממשלה אישרו לחברה רכש נוסף באמצעות הספק בכל אחת מהשנים 2016,2017,2018 בהיקף כולל של כ-140 קרונות נוספים. במקביל נציגי הממשלה דרשו מחברה לפעול לקבלת תנאים מסחריים מיטביים עם הספק. 

אייל טל, יו"ר הקבוצה החברתית "מנפלאות הרכבת", מסר בתגובה: "מאחר שמשרדי הממשלה מתקשים למצוא פתרון ועסוקים בחילופי האשמות, הנה הצעה לפתרון שיקל על מאות אלפי נוסעי הרכבת - דחו את השקת הקו המהיר לירושלים עד להגעת קרונות הניהוג החדשים, במקום לחפש בנרות להלאים קרונות ניהוג מקווים פעילים המשרתים את ציבור הנוסעים".

עוד כתבות

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי הפסח: שופרסל שלחה לכמאה עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צוללות בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים האיראנית, אך עדיין יש כמה חברות שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזי ג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל. כעת יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן