גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מיסוי ספורטאים: האם סוגיית ה-25% היא הבעיה האמיתית?

המתווה שמוצע לפיתרון הפליית המס של השחקן הישראלי נמצא במוקד הדיונים של הוועדה שהקים משרד הספורט, כפי שנחשף ב"גלובס" • אלא שהמתווה מתעלם מכ-90% מהכדורסלנים הזרים שימשיכו לא לשלם מס כלל • איפה הפיתרון? בעדכון של אמנת המס הארכאית עם ארה"ב

נבחרת ישראל עד גיל 20 / צילום: FIBA
נבחרת ישראל עד גיל 20 / צילום: FIBA

בימים האחרונים התבטאו בכירים בכלכלה הישראלית על הצורך בעדכון דחוף של אמנת המס בין ארה"ב לישראל. האמנה ארכאית, מיושנת, הם אמרו, לא בוצעו בה תיקונים מאז נכנסה לתוקף בשנות התשעים. הדברים הללו באים על רקע דיונים בין משרד האוצר לבין האמריקאים לעדכון האמנה. בתשובה לפניית "גלובס" השבוע, באוצר מסרו כי "הנושא נמצא כרגע בשיחות מקדימות, מבלי שנקבע מועד לתחילת הדיונים".

מה הקשר בין עדכון אמנת המס לספורט? השבוע זכתה נבחרת העתודה בכדורסל לפתוח את יום המסחר של הבורסה לניירות ערך בתל אביב כהוקרה על זכייתה באליפות אירופה. במהלך האירוע ניצל מנכ"ל הבורסה איתי בן זאב את ההזדמנות ואמר בין היתר כי "צריך לשים דברים על השולחן ולומר שהשחקן הישראלי מופלה לעומת שחקנים שאינם ישראלים. על שחקן זר עד 108 אלף דולר לא משלמים מס, ומעל לסכום הזה שיעור המס הוא המקסימלי לשחקן זר הוא 25% בלבד".

בן זאב נגע בסוגיה שהועלתה בשבועות האחרונים בוועדה בראשות מנכ"ל משרד הספורט יוסי שרעבי ("ועדת שרעבי") - מיסוי ספורטאים זרים בישראל. הוועדה שהתחייבה להגיש את המלצותיה על תחילת אוגוסט דחתה את הדיונים הבאים בשלב זה ל-15 בחודש. וגם אז אין לצפות למשהו דרמטי. אין פיתרון מוסכם, רחוק מכך. חלק מהחברים בשולחן המו"מ, מאנשי המינהלת ועד אנשי משרד הספורט, יצאו לחופשות בחו"ל. הרפרנט של האוצר בדיונים לקח צעד אחורה. "הכל תקוע", אומר גורם בוועדה ל"גלובס". "מנכ"ל משרד הספורט יוסי שרעבי לא יודע מה לעשות עם תפוח האדמה הזה שהפילו לידיים שלו ", אומר אותו גורם. ובכיר המעורה בפרטים מוסיף כי "ההרגשה היא שהסיפור הזה גדול על מנכ"ל משרד הספורט".

חלק מהלחצים שמופעלים נוגעים לסוגיית המס. השחקנים מרגישים כי נפלה לידם שעת כושר נדירה לטיפול בהפליית המס של הישראלים, והם משתמשים בה בכל הכוח כמנוף מרכזי במו"מ. בשבוע שעבר חשפנו כאן כי הגורמים המקצועיים במשרד הספורט והאוצר בוחנים במסגרת הוועדה מתווה למתן פיצוי לקבוצות הישראליות בתמורה לביטול הטבות המיסוי לספורטאים זרים. אם נשים לרגע בצד את הניסיון הטבעי של אנשי מכבי ת"א בכדורסל לשמור על האינטרס שלהם ולעצור את המהלך, ייתכן שאנשי האוצר ומשרד הספורט לא פוגעים בנקודה הנכונה. הטיפול בהטבה שמעניקה מס מקסימלי של 25% בלבד לספורטאים זרים היא מהלך מבורך, נדרש ורצוי אבל היא רק חלק מהבעיה, ולא בטוח שהיא הבעיה המרכזית בעניין המיסוי.

למה שחקן ישראלי עולה כפול?

ההסבר הוא כזה: ביטול הטבת ה-25% תחול ממילא רק על הכדורסלנים עם החוזים "הכבדים". מי אלו? רק שחקני מכבי ת"א והפועל ירושלים. אבל אלו, השחקנים עם החוזים הכבדים, ממילא לא אלו שתופסים את מקומות העבודה של ישראלים בליגה. עובדתית, מעט מאוד ישראלים בכירים יכולים לטעון לאורך השנים כי הם קיבלו שכר נמוך ביחס לאמריקאים בכירים בגלל שהעלות שלהם הייתה גבוהה - כי אם כך היה הדבר היו מוצאים לעצמם חוזים גבוהים מאוד בחו"ל. למעט ליאור אליהו (קאחה לבוראל) ויותם הלפרין (אולימפיאקוס) שיצאו בעבר לטובת חוזים גבוהים מאוד בחו"ל - אפשר לקבל במובן מסוים את הטענה שחלק מהישראלים הבכירים אף תומחרו מבחינת שכר גבוה, מעל ערכם בחוץ, רק בגלל הצורך של קבוצות כמכבי ת"א (ובשנים האחרונות גם ירושלים) להעמיד ישראלים על המגרש.

הבעיה מתחילה דווקא בשחקני הדרג השני הזרים, ועל אלו נמנים כ-90% מהשחקנים הזרים בכדורסל הישראלי. ושם, משום מה, נשמר הסטטוס קוו והשקט.

כאן צריך להסביר לרגע איך עובד המנגנון של העסקת זרים בכדורסל הישראלי. למעשה קיימים שני מנגנון נפרדים: הראשון, ב-1998 נקבע בתקנות המס כי ספורטאים זרים ישלמו מס מקסימלי של 25% על העסקתם בישראל. זהו סעיף המס המדובר שהועלה לדיון בשבועותה אחרונים בין השחקנים למינהלת הליגה ולקבוצות ועומד כיום על השולחן.

המנגנון השני והבעייתי יותר מבחינת מעמד השחקן הישראלי נקבע ארבע שנים קודם לכן: ב-28.9.1994 נכנסה לתוקף אמנת המס בין ישראל לארה"ב, עליה חתם נציב מס הכנסה באותה תקופה משה גביש, לימים יו"ר רשות השידור. לאמנה הזאת יש השפעה דרמטית על מצבם של הכדורסלנים הישראלים. קודם כל היא בעייתית מאחר שהיא לא באה לשרת את כלל הספורט הישראלי - מאחר שבענפים אחרים אין ספורטאים אמריקאים, הרי שהיא חלה רק על מגזר אחד: הכדורסלנים.

סעיף 18 של האמנה מתייחס ל"בדרנים ציבוריים" (ביניהם גם ספורטאים אמריקאים) שעבורם אין לחייב כלל במס כל עוד הכנסתם ברוטו נמוכה מ-400 דולר ביום. המשמעות - כדורסלנים אמריקאים המשתכרים עד 108 אלף דולר בעונה לא משלמים מס כלל. כמה שחקנים זרים כאלו יש בליגה? כל השחקנים בעצם, מלבד שחקני מכבי ת"א וירושלים, ואולי עוד שחקן אחד או שניים. אם לוקחים בחשבון 5-6 זרים בקבוצה לעונה, ומאחר שכל הזרים והמתאזרחים היום בישראל הם אמריקאים, ומוסיפים גם את השחקנים האמריקאים בליגה הלאומית, מדובר בחישוב גס על כ-80 שחקנים שלא משלמים כלל מס על הכנסתם.

ואם ניקח שני חוזים של 90 אלף דולר נטו (שחקנים מדברים בנטו) - הרי שישראלי יעלה לקבוצה כמעט 200 אלף דולר, בעוד שהעלות של זר תישאר 90 אלף דולר. את מי עדיף להעסיק?

במקום כוכבים, קיבלנו זרים בינוניים

הטיעון להבאתם של שחקנים זרים לישראל נומק בתקנות מס הכנסה ב-1998 כרצון להביא "מומחים" מחו"ל שיובילו את הספורט הישראלי להישגים בזירה הבינלאומית ויאפשרו להתמודד מול קבוצות במפעלים האירופים. למרות זאת, התקנה שמיטיבה עם השחקנים הזרים לפי אמנת המס עם ארה"ב (1994) מנומקת אחרת לגמרי.

במסגרת עדות בבית המשפט בתל אביב שנתן משה גביש, ששימש כנציב מס הכנסה בזמן כריתת האמנה ולפי עדותו הוביל את המשלחת הישראלית והיה שותף למו"מ לכריתת האמנה (עדות שניתנה בעניין דרישה של רשות המסים לשומות מס על קבוצת הכדורסל מכבי ראשל"צ), הסביר גביש: "הסעיף הרביעי היה סעיף שבא לתת פטור לאמנים, ספורטאים, שהם לא כאלה שמרוויחים מיליון דולר בשבוע, אלא כאלה שברמות בינוניות ... הייתה קבוצה של חברי כנסת שפנו אלי ודרשו ממני את הדבר הזה ...בכל מקרה, פה דובר על ספורטאים לא ברמה הראשונה".

במלים אחרות, מנסחי האמנה ידעו כבר בעת כריתתה שאין להם שום כוונה להביא לכאן את שחקנים מובילים, אלא בהגדרה "שחקנים בינוניים" בלבד. "את הסעיף הזה באמנה נתנו האמריקאים כסוג של מחווה ולבקשתה של מדינת ישראל", מסביר ל"גלובס" ד"ר משה דרוקר ממשרד מ . דרוקר ושות', שטיפל בענייני האמנה והספורטאים בביהמ"ש. הוא מוסיף כי "איגוד הכדורסל הוא זה שדחף לאמנה. דווקא את מכבי ת"א היא לא שירתה ולא משרתת, ולא היה להם שום עניין באמנה כי כל שחקן שם קיבל מעל 400 דולר ליום".

ואם רוצים עכשיו להוציא סעיף החוצה במסגרת הדיונים המתוכננים עם האמריקאים?

"אין בעיה, אבל כל סעיף שיוצא החוצה מהאמנה צריך הסכמה של שני הצדדים. כלומר , אם מדינת ישראל תחליט שהיא לא רוצה את הסעיף הזה - והאמריקאים יסכימו על זה - זה ייצא החוצה. תיקונים באמנה נעשים לאורך השנים".

למה לא נוגעים בעניין הזה ורצים לטפל במכבי ת"א? בכיר במו"מ אמר לי השבוע ש"יותר קל פוליטית כרגע לגעת בסוגיית ה-25% ולא באמנת המס. קודם נהרוג את סיפור ה-25% ואחר כך אלוהים גדול". לקבוצות האחרות הטיפול בעניין המיסוי של הספורטאים עם החוזים הכבדים, כלומר הטיפול במכבי ת"א, הוא נוח ועדיף. מבחינתן אם כבר עלה הסיפור של ביטול הטבות המס לספורטאים לשולחן, עדיף "לזרוק מתחת לאוטובוס את מכבי ת"א", מאשר שמישהו יתחיל לעשות מהלכים וידבר על מה שבעיני רבים באמת משפיע על השחקן הישראלי - אמנת המס עם ארה"ב.

אם מישהו יצליח להכניע את אנשי מכבי ת"א ולבטל את הטבת ה-25%, זו תהיה יופי של כותרת לאוצר, לארגון השחקנים ולרבים התומכים במאבק הספורטאי הישראלי. אבל היא עלולה להיות כמעט חסרת משמעות לכדורסלן הישראלי. 

עוד כתבות

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

מגמה חיובית בוול סטריט; ספוטיפיי מזנקת בכ-13%

הנאסד"ק עולה ב-0.9% ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● הנפט נסחר בירידות ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● הערב אחרי נעילת המסחר בוול סטריט יפורסמו דוחות טסלה

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים