גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מסלינגר ועד דנקנר: איזי כהן עוזב את כלל ביטוח ויורה לכל עבר

היחסים עם אדוארדו אלשטיין, הטענות ליריבות עם ענת לוין, הדאגה לנוחי דנקנר והאכזבה משלמה אליהו, רגע אחרי שפרש בסערה מתפקיד מנכ״ל כלל ביטוח, איזי כהן מסכם תקופה בראיון בלעדי, טוען שלא העריכו אותו מספיק - ומבטיח לחזור

איזי כהן / צילום: איל יצהר
איזי כהן / צילום: איל יצהר

באמצע 2008 עזב איזי כהן את תפקיד מנכ"ל קבוצת הביטוח מגדל במפתיע אך ברוח טובה, כשהוא נמצא בלב לבו של קונצנזוס לפיו הוא "מר ביטוח" שעוזב את החברה המובילה בשוק. מאז חלף עשור ובימים אלה כהן עוזב את תפקיד מנכ"ל קבוצת כלל ביטוח, המתחרה הגדולה של מגדל באותם הימים, עם תחושה חמוצה. חמש וחצי השנים של כהן כמנכ"ל הדומיננטי של כלל ביטוח היו לא קלות, ובמיוחד השנה האחרונה לתפקידו, שבמהלכה חווה התקפות חריפות מצד בעל השליטה, אדוארדו אלשטיין, כשגם הנאמן למניות השליטה מטעם הפיקוח, משה טרי, לא ראה עמו עין בעין.

בצל העימותים הללו, כהן הודיע על פרישה מכלל ביטוח כחצי שנה בלבד לאחר שכהונתו הוארכה על ידי הדירקטוריון לתקופה של שנתיים נוספות, כשבמקומו נבחר המשנה למנכ"ל יורם נוה, שכבר הספיק להחליף חלק משמעותי מההנהלה של קודמו, כך שכמה מהמנהלים שכהן הביא לכלל באופן אישי כבר אינם בחברה.

"מאוד נהניתי לעבוד בכלל ביטוח למרות העבודה הקשה, כי הרגשתי שאני יוצר ערך ומבסס את החברה על יסודות טובים. לצערי נפל בחלקי לעבוד במבנה בעלות מאוד מורכב, ולמרות ניסיון רב שיש לי בעבודה מול בעלי שליטה ודירקטוריונים, בכלל ביטוח ההתנהלות לקחה ממני משאבים, וזה הזיק לחברה", אומר כהן בראיון פרישה בלעדי ל"גלובס".

"השנים בכלל היו מאתגרות ולא קלות. שואלים אותי: 'איפה היה לך הכי קשה: במגדל, באפריקה ישראל או בכלל?', ואני עונה: 'בכלל ביטוח'. ידעתי מהתחלה מה צריך לעשות, אך ככל שירדתי לעומק מצאתי יותר ויותר נושאים לתיקון. החברה עברה שיפוץ מקצועי ואני יוצא עם הרגשה טובה שאני משאיר מאחוריי זכויות יוצרים מאוד חזקות, גם למשקיעים חדשים וגם להנהלה החדשה".

לתפיסתו, הבעיה שהובילה לעזיבתו את החברה לא טמונה בניהול שלו אלא באי-הצלחתו לגרום לאחרים להבין נכון את מה שעשה: "אלשטיין, הנאמן וחלק מהדירקטורים לא הצליחו להבין ולהוקיר את תרומת העשייה והביצועים שלי להשבחה ולהצפת ערך בעתיד של החברה. לצערי ההתעסקות של הגורמים הללו בתוצאות חשבונאיות מדווחות בלבד, ללא הכרה מספקת בסיבות לכך שבעיקרן קשורות לחיזוק הרזרבות, הייתה טעות גדולה ולא מוצדקת".

כהן מתייחס בדבריו למבנה הבעלות הבעייתי, שכולל את הנאמן למניות השליטה שמונה באוגוסט 2013, ושהתווסף בפועל לתמונת הבעלים, לצד בעל השליטה הרשמי אלשטיין, שעמו היחסים של כהן לא היו מהמשופרים. כך, לאחר שכבר תקפה אישית את יו"ר כלל ביטוח, דני נוה, באוקטובר האחרון אי.די.בי של אלשטיין יצאה חזיתית גם נגד כהן, כשהתנגדה באופן חריג לאישור שכרו באסיפה הכללית, בשל ליקויים באופן ניהול החברה ותוצאות לא מחמיאות. לא מן הנמנע שככל שהדבר נוגע להתנהלות אלשטיין זה היה חלק מתפיסה, משום שלפני שבוע היו"ר הקודם בשופרסל, ישראל ברמן, פרש במפתיע מתפקידו, כנראה כדי להימלט מהדחה, לאחר שהותקף באגרסיביות מסביבת אלשטיין.

כהן מסרב להתייחס למה שקורה ברשת הקמעונאות - "איני מכיר את הסוגיה מבפנים", הוא אומר, ולגבי הקשר והמתיחות עם אלשטיין הוא משיב בדיפלומטיות: "אני מצטער שלא הצלחתי ליצור קשר שוטף ולתת לו הסברים מפורטים על הביצועים שלי בכלל ביטוח, וזאת אך ורק באילוצי הרגולציה שמנעו ממני לדבר איתו. לו אלשטיין היה יכול לקבל הסברים, אני משוכנע שלא היה נוקט בצעדים שנקט נגדי ונגד היו"ר, כי הוא היה מבין היטב שכל המהלכים הם לטובת השבחת החברה והצפת ערך בעתיד. נקודה זו לא הובנה על-ידי אלשטיין, ולצערי לא יכולתי להסביר זאת בפרוטרוט".

היו לך יחסים מתוחים גם עם הנאמן משה טרי.

"אני מכבד את הפונקציה של הנאמן, שהייתה נכונה לזמנה, אבל איש לא חשב שזה יימשך שש שנים ויותר. זה עוד דרג, וזה מסרבל את מבנה הבעלות בחברה ודורש התנהלות מיותרת וקשה. המתיחות האישית בינינו נבעה מזה שלא הצלחתי להסביר, ושהוא לא הצליח להבין, את השדרוגים המשמעותיים שעשיתי בחברה לטווח הארוך, ושפגעו שתוצאות המדווחות של החברה, אך שיבואו לידי ביטוי בשנים הבאות. טרי כנראה חיפש גם רווחיות מאוד גבוהה כבר עכשיו וגם לשפר את הטכנולוגיה לעתיד, הגם שהסברתי שאי אפשר לעשות את שניהם יחדיו".

היו שקישרו את עזיבתך לדוח ביקורת שהדירקטוריון הזמין מד"ר משה ברקת, שלא החמיא לך.

"לצערי הוא עשה עבודה שלא הייתה מה שביקשנו ממנו, והציג לדירקטוריון את ההשוואה שהראתה שהרווחיות המדווחת של כלל נמוכה משל מתחרותיה. לא הייתה לדוח יותר מדי השפעה, אך הוא הודלף לעיתונות עם דגשים אינטרסנטיים על ליקויים שלא היו ושהדוח לא דיבר עליהם". 

כלל כבר לא בין הגדולות ביותר

"להתמודד עם הצורך לשרת ארבעה אדונים"

כהן הגיע לכלל ביטוח כמנכ"ל בשלהי 2012, עוד בימי בעל השליטה הקודם - והדומיננטי - נוחי דנקנר. לדברי כהן, "בתחילת 2012 קרן פרמירה מאוד התעניינו בכלל ביטוח וביקשו ממני חוות דעת, כוותיק בענף. היו לי מספר שיחות איתם ולקראת אמצע השנה היו לי שיחות גם עם נוחי, שחיפש מנכ"ל שייקח את המושכות ויעשה את השינויים הנדרשים בחברה כדי להכינה למכירה. פרמירה לא קנו את כלל ביטוח בסוף, וחבל. זה היה משנה את אי.די.בי בגדול, והיה נותן לנוחי ולקונצרן אופק אחר לגמרי".

נוחי עבר הסדר חוב אדיר שבגללו איבד את הקונצרן. מה דעתך על קריסת אי.די.בי?

"כואב לי על הגוף ועל האיש. אני מעריך ואוהב את נוחי. הוא עובר בשנים האחרונות תקופה שאני לא מאחל לאיש לעבור. אני מקווה שהוא מספיק חזק לעבור את התקופה הלא קלה הזאת".

מה מצאת בכלל כשהגעת?

"קיבלתי חברה במצב לא קל שצריך לטפל בה בו-זמנית בכמה חזיתות, ושהייתה נחותה מול המתחרים. מצאתי חמישה נושאים שבהם יש להתרכז בשיפור: חיזוק מבנה ההון - שהיה מאוד חלש; טיוב כל הזכויות של המבוטחים וחיזוק הרזרבות להתחייבויות ללקוחות; שינוי התמהיל העסקי, מקולקטיבים לביטוחי פרט; שיפור המערכות הטכנולוגיות של החברה, שהיו מאוד ישנות ועם טכנולוגיה שעברה מהעולם; וניהול סיכונים, בקרה ורגולציה. זה דרש עבודה של שנים, למעשה עד היום".

אתה מרוצה מהכהונה שלך בכלל ביטוח?

"אחרי חמש שנים אני שמח לומר שעמדתי בכל הסעיפים בצורה טובה מאוד, כשגם שיפרתי את מדדי הרווחיות החיתומית של החברה בשלל פעילויות ליבה, וזאת בסביבת ריבית יורדת שחייבה את החברה בנוסף לשים רזרבות בסכום כולל של 1.4 מיליארד שקל. החברה במצב טוב בהרבה ממה שהיה כשבאתי, ומשקיע חדש שיבוא וישווה אותה לאז לא יאמין על הטרנאראונד המהותי שעשינו כמעט בכל החזיתות. אני שלם שכך פעלתי, והייתי חוזר על זה פעם נוספת כי כך חונכתי, למרות שלא הצלחתי לראות את הפירות והשארתי אותם כירושה להנהלה הבאה.

"אין לי ספק שכלל ביטוח תשוב להראות רווחיות גבוהה בשנים הבאות בראייה ענפית, ושהזכויות שיצרתי יגרמו להשבחת ערך ולהצפת ערך, כשמצב החברה לאין שיעור חזק ומשודרג ביחס למה שהיה לפני כחמש שנים".

אבל הריבית הקשתה על כל החברות הגדולות בענף, כשכלל ביטוח נתפסה כחברה מספר 2 בענף כשנכנסת ואילו היום היא מספר 4 או אפילו 5, תלוי במדד שנבחן.

"שווי השוק נפגע קודם כל כתוצאה ממבנה הבעלות, שהכריח את בעל המניות העיקרי למכור 5% ממניות החברה מדי כל שליש שנה, מה שמציף את השוק ומשפיע לרעה על המניה. בנוסף, כלל ביטוח נפגעה קשות מהשפעות של סביבת הריבית הנמוכה, יחד עם מגדל, ויותר מהאחרים, בגלל מבנה התיק. אבל ברגע שהריבית תראה כיוון של עלייה, המגמה תתהפך. יחד עם זאת, הערך הגלום של כלל ביטוח עלה בחמש השנים האחרונות.

"עוד היבט שלא קיים אצל המתחרים, ולדעתי גם לא קיים בכלל בעולם: הבעיה בה"א הידיעה של כלל היא מבנה הבעלות הייחודי, המסורבל, המסובך, שדורש התנהלות מאוד קשה מול בעל שליטה, מול נאמן, מול דירקטוריון ובצד גם מול הפיקוח שמינה את הנאמן. בכלל יש להתמודד עם הצורך לשרת ארבעה אדונים. מינוי נאמן היה אחד הצעדים הכי נכונים שעשה הממונה על שוק ההון דאז, פרופ' עודד שריג, אך איש לא האמין שזה יימשך כל כך הרבה שנים. זה מאוד לא בריא, וזו הסיבה העיקרית שעזבתי את החברה, שזקוקה לשקט תעשייתי".

יהיו הסיבות אשר יהיו, כיום כלל ביטוח כבר לא נותנת את הטון בענף הביטוח כפי שהיה בעבר, כשההובלה נמצאת בידי הראל, שבניהול מישל סיבוני ובראשות יאיר המבורגר, והפניקס, שבניהול אייל לפידות.

בראייה לאחור, מה היית צריך לעשות אחרת?

"לא הייתי עושה דבר אחרת - יכולתי לצאת עם תוצאות חשבונאיות יוצאות מן הכלל מדי שנה, אבל זה היה אומר שמי שהיה רוכש את כלל היה צריך לשים הון רב בצד לחיזוק רזרבות, לחיזוק ההון, לשיפור הטכנולוגיה, לשיפור תמהיל העסקים ועוד. לאור מה שבחרתי לעשות, כיום אין צורך להביא כסף לחברה, היא התקדמה טכנולוגית והרזרבות מלאות ביחס לזכויות העמיתים".

במה לא הצלחת?

"בדיעבד כנראה לא הצלחתי להסביר את השיפור שנעשה בכלל ביטוח לעתיד, לבעל השליטה, בפגישות המשותפות שלי עם הנאמן אצלו, ובשנה האחרונה גם לנאמן, שלא הצליח להבין את ההשלכות ואת התוצאות של השיפורים לזמן ארוך ויותר התעסק בתוצאות המדווחות. היו לי ויכוחים עם הנאמן מדוע התשואה על ההון של כלל נמוכה מזו של המתחרים, וכל הסבריי לא שכנעו אותו. כואב לי שזה השפיע גם על חלק מהדירקטורים החדשים בחברה, שלא הכירו את מצבה לפני חמש שנים, ושלא הצלחתי להסביר זאת לחלקם.

"זה יצר אצלי תחושות לא טובות, שאני עושה עבודה טובה של השבחה לטווח הארוך ומצד שני מבקשים ממני להשקיע ולשדרג וגם מיד להרוויח. אבל זה לא עובד כך. מכאן ההרגשה של אי-נוחות, שאני לא מספיק מוערך, ולכן מצאתי לנכון לפרוש ושאחרים ימשיכו את הניהול.

"יכול להיות שהייתי צריך להסביר אחרת, אבל זה נובע גם מכך שבעל השליטה מאוד מרוחק מהחברה ומשום ששני מפגשים אישיים עם הנאמן מדי חודש לא מספיקים כדי להכניס אותו לעומק הנושאים, בטח כשהוא לא איש ביטוח".

נראה שלתפיסתך הרווח החשבונאי, זה ששוק ההון בוחן, לכאורה אינו חשוב.

"אני לא מזלזל בתוצאות המדווחות, אך הן לא צריכות לבוא על חשבון השקעות לטווח ארוך. אם אתה עם רווחיות גבוהה אך לא משקיע בעסק לטווח ארוך, מישהו ישלם את המחיר בעתיד. אני שלם עם עצמי, ובעוד כמה שנים לא יימצא איש שיגיד שאיזי השאיר נושאים לטיפול".

אז יתר החברות בענף מעדיפות יותר מדי את ההווה?

"לכל מנכ"ל יש גישה שונה. החברות האחרות בענף עשו את מה שהיה צריך לעשות גם לפני שהגעתי לכלל ביטוח, למשל בהיבטי פיתוח מערכות מיכון. כלל לא עשתה פיתוח כזה בביטוח חיים כבר 40 שנה. אני גם מניח שבחברות אחרות יש תמהיל עסקים שטופל במשך השנים, בעוד שכלל הלכה על פרמיות בעיקר בקולקטיבים, אפילו שהם מפסידים. אבל אני לא מאמין בנתח שוק הפסדי - מבחינתי הרווחיות קודמת, ונתח השוק חשוב רק אם אתה מרוויח".

"הפסדתי שלוש ארוחות על זה שאמרתי שג'נרלי לא ימכרו"

איזי כהן הוא אחד מזקני השבט בענף הביטוח, וגם היום רבים רואים בו מר ביטוח. הוא נמצא בעולם העסקי כבר 46 שנים, שרובן ככולן בעולם הביטוח, להוציא 4 שנים שבמהלכן היה מנכ"ל קבוצת אפריקה ישראל.

"עליתי לארץ מטורקיה באוגוסט 1968, בגיל 17 וחצי, התחתנתי בגיל 21 כמעט, וכיום יש לי ארבעה ילדים ועשרה נכדים. אני בר-מזל גדול בנושא הזה", הוא אומר.

את הפעילות העסקית הוא החל ב-1972, כסוכן ביטוח בבן צור ביטוחים בירושלים. "עבדתי אז בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ועניתי על מודעה שחיפשה 'בחור צעיר ודינמי, לא בהכרח עם ניסיון ביטוחי'. מי שקיבל אותי הוא מורי ורבי, עוזי לוי", מספר כהן, שהחליף את לוי כמה פעמים במהלך התפתחות הקריירות המוצלחות של שניהם, ברבות השנים, ובעיקר בתפקיד מנכ"ל קבוצת מגדל.

"ב-1992 מוניתי למנכ"ל חברת הביטוח המגן", משחזר כהן, "לאחר שש שנים בתפקיד מוניתי למנכ"ל מגדל ביטוח, וב-1999, עם פרישתו של עוזי לוי, התמניתי למנכ"ל הקבוצה על ידי האיטלקים (ג'נרלי, שהחזיקו בעבר בשליטה במגדל, ר"ש). הייתי מנכ"ל הקבוצה עד יוני 2008.

"אלה היו שנים נפלאות", מספר כהן, שבאותם ימים עבר לתחנה הבאה בחייו העסקיים: מנכ"ל קבוצת הנדל"ן הענקית והבינלאומית אפריקה ישראל, שנחשבה לאחד מסיפורי ההצלחה העסקיים הגדולים ביותר בשוק המקומי, אז בהובלת איש העסקים לב לבייב. "ב-2008, חודשים ספורים לפני המשבר הכלכלי הגדול, לבייב הציע לי לבוא לאפריקה ישראל ולעשות משהו אחר מביטוח. גם הוא חיפש מישהו דינמי. התלבטתי ובסוף אמרתי שזה הגיל לעשות משהו אחר בחיים. זו הייתה רעידת אדמה במגדל והאיטלקים קיבלו זאת בשוק".

למעשה, לא רק כלל ביטוח איבדה ממעמדה היחסי בשוק בשנים האחרונות, כי אם גם מכורתו של כהן - קבוצת מגדל. מעבר לעובדה שכהן עמד בראש שתי הקבוצות בשלב כלשהו, יש להן הרבה מהמשותף, ובעיקר תלות בתיק ביטוחי חיים היסטורי, שפעם נחשב כרווחי מאוד, והיום גם כסוג של משקולת, בטח בימים של ריביות אפסיות ושל שוק הון מגמגם.

איפה הסיבה להיחלשות היחסית של החברה שניהלת עד לפני עשור?

"מגדל היא חברה מצוינת, מדהימה, גם היום. מגדל בלבי, גדלתי בה וחונכתי בה, כך שיש לי סנטימנט חיובי כלפיה. מגדל נפגעה, לצערי, מירידת הריבית שפגעה בה מאוד, כמו בכלל ביטוח, וגם מהעדר מנהלים, כשההנהלה דוללה בשלטון של הבעלים החדש (שלמה אליהו שהחליף את ג'נרלי, ר"ש). מגדל היא נושאת מטוסים, ובנושאת מטוסים אין רק קפטן אחד אלא הרבה מאוד קפטנים. היא זקוקה לקפטנים, ואני לא מאמין שניתן לנהל אותה ללא הרבה מנהלים טובים, מקצועיים ומנוסים, שבאים בעיקרם מתחום החיסכון לטווח ארוך".

ג'נרלי, שהחזיקו בשליטה במגדל בתקופתך, ושיצאו בשלהי 2012, גם במחיר הנחה גדולה שנתנו - אם כי במחיר גבוה בהרבה מהמחיר שהיו מקבלים כיום - צדקו כשברחו מישראל?

"אני הפסדתי שלוש ארוחות על זה שאמרתי שג'נרלי לא ימכרו במחיר הזה. הם מכרו בכמעט שליש מהערך הגלום של החברה (לפי שווי של 5.1 מיליארד שקל, ר"ש) ולא האמנתי שיורידו את המחיר כל כך הרבה. ג'נרלי היו צריכים להזרים כסף לקבוצה, כך שלמרות שהם רשמו הפסד חשבונאי ממכירת מגדל הם העדיפו את התזרים. יציאת ג'נרלי מהארץ היא אובדן גדול מאוד לישראל. זה שג'נרלי הייתה מאחורי מגדל הוא מהמקורות לקידומה במשך השנים ולהפיכתה לחברה הגדולה והמצליחה בשוק".

"אצלי למדו ב-5 שנים מה שלומדים ב-20 שנה"

כהן הגיע לכלל ביטוח כשבראשה עמד היו"ר אביגדור קפלן, מי שהיה המתחרה הגדול שלו על מעמד הסניוריטי בקרב המנהלים השכירים בענף. לאחר זמן-מה קפלן עזב את כלל ביטוח והחליף אותו דני נוה, לשעבר שר הבריאות. עתה, לאחר שהודיע על עזיבתו ולפני שהוחלט מי יחליפו, רווחו הערכות כי כהן פעל לאי-בחירתה של ענת לוין, מנהלת ההשקעות בקבוצה ובת טיפוחיו בעבר ולאורך שנים רבות, והעדיף את הבחירה במשנה למנכ"ל שקידם, יורם נוה.

איך היחסים שלך עם היו"ר דני נוה?

"כשנוחי הציע לי את אביגדור קפלן כיו"ר שמחתי ומיד הסכמתי. ראיתי אדם שיכול לסייע לי, ושאכן סייע לי, בהכוונות ובהתייחסויות. אבל לצערי זה נפל בחלקי לזמן קצר מאוד כי הוא הלך לנהל את הדסה, ולכן היה צריך יו"ר חדש. נוחי בחר בדני ומאוד שמחתי. היו לי שנים טובות איתו: הוא נתן לי לעבוד ולבצע. לצערי הוא גם הושפע ממבנה הבעלות המורכב והמסובך, והיה צריך להתאים את עצמו אליו, מה שהביא לסרבול מערכת היחסים בינינו במידה מסוימת. אני מודה לדני על שיתוף הפעולה והתמיכה ועל הגב שהוא נתן לי. אין ספק שגם לו לא קל לנהל את החברה במבנה בעלות כזה".

מה דעתך על מינוי יורם נוה למנכ"ל?

"תמכתי בו וקידמתי אותו בחמש השנים האחרונות. הוא אינטליגנטי, ובעל יכולות גבוהות של ביצוע. הוא לא איש ביטוח אבל אני חושב שהוא יכול ללמוד מהר. תמכתי בו בדירקטוריון כשנשאלתי עליו, ואני מקווה שהוא יצליח. השארתי לו זכויות ואני מקווה שהוא יציף עליהן ערך לחברה".

מה קרה בינך לבין ענת לוין? הייתם קרובים מאוד ולאחרונה התרחקתם מאוד.

"הטענות על סכסוך בינינו יצאו מפרופורציה. אני בניתי ויצרתי את ענת, עוד בשנות ה-2000 המוקדמות, כשמיניתי אותה למנהלת ההשקעות במגדל. אני מאוד מעריך אותה ומוקיר בהרבה דברים שהיא עשתה יחד איתי, והיא אשת השקעות ברמה מאוד גבוהה. אין לי שום דבר רע לומר עליה, אנחנו חברים ואני מאחל לה המון הצלחה בהמשך הדרך".

לפני שהצטרפת לאפריקה ישראל ב-2008 כבר פרשת מענף הביטוח, ממגדל. תחזור לענף הביטוח פעם שלישית, זה הזמן לעבור לדירקטוריונים?

"הסיכויים לא גדולים, אבל אמרתי את זה כשהייתי באפריקה, כך שאי אפשר לדעת. אני עדיין מרגיש שמוקדם לי להצטרף לבורדים, ולא הסכמתי להצטרף לשני בורדים שכבר הוצעו לי. אני מחפש אתגרים ניהוליים, בעיקר איפה שיש צורך להשביח ולהציף ערך. מישהו קרא לי פעם 'משפץ חברות'".

אז נראה אותך ממשיך בתפקידי מנכ"ל?

"כרגע אין לי תוכניות ספציפיות. אני שומע הצעות ורעיונות, לא מגיב ולא ממהר, מחכה להזדמנות. אני מחפש משהו מאתגר, שאוכל להביא אליו את יכולותיי".

אתה בן 67, אולי בכל זאת הגיע הזמן שלך להיות יו"ר?

"לא פוסל, אבל על מנת שאהיה יו"ר צריך שיהיה מנכ"ל מצוין, כי אחרת אהיה גם יו"ר וגם מנכ"ל, ואת זה אני לא רוצה. אשקול להיות יו"ר עם מנכ"ל טוב שאשלים אותו ואעזור לו".

תנסה להוביל קבוצת רכישה בקבוצת ביטוח?

"אין שום דבר על הפרק כרגע, אבל אני מאמין שיהיו שינויים במבנה הבעלות בכלל ביטוח ובענף כולו בשנה וחצי-שנתיים הקרובות. אין ספק שיהיו רכישות בענף והוא ישתנה, ושזה יקרה לא רק בכלל ביטוח ובהפניקס (שחייבות להימכר בגלל חוק הריכוזיות, ר"ש)".

אנשים אומרים שאיזי של כלל ביטוח זה לא איזי של מגדל.

"לא הרגשתי שינוי. אני מנכ"ל שיורד לפרטים ומעורה ומעורב, ולא השתניתי בנושא הזה. ביטוח זה מקצוע לא קל, ואולי זה הענף הכי מסובך שיש, ולכן על מנת להבין את התוצאות ואת מקורות הרווח צריך לרדת לפרטים ומי שלא צולל הרבה מטרים מתחת למים לא יכול להבין את הפעילות העסקית.

"עם זאת, בכלל ביטוח רציתי תוצאות מהר יותר ואילו במגדל היה לי יותר זמן, כשבמשך השנים נעשיתי פחות סבלני ורציתי לראות את הפתרון 'כבר אתמול' ולא 'מחר', ולכן אולי הלחצתי יותר את האנשים. אבל אנשים שהיו איתי למדו בחמש שנים מה שלומדים בדרך כלל בעשרים שנה".

 

סלינגר והרגולציה

"רגולציית היתר מפריעה לגופים זרים לרכוש כאן חברות ביטוח"

ענף הביטוח, בדומה לבנקאות, הוא מהענפים הכי מפוקחים ומוסדרים שיש, והוא מפוקח על-ידי דורית סלינגר, הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, שתפרוש מתפקידה בסוף החודש הנוכחי, בתום כהונה של חמש שנים. לסלינגר מוניטין של מפקחת מאוד (מאוד) פעילה ומאוד פרו-צרכנית, וכזו שלא שועה לבקשות ולטענות קבוצות הביטוח.

יש לך ניסיון של 42 שנים בביטוח וכבר ראית רגולטורים רבים. מה דעתך על הכהונה של סלינגר?

"היא עשתה כמה דברים מאוד טובים לענף. נושא של הסולבנסי 2 (שינוי אופן ניהול ההון של חברות הביטוח, ר"ש) הוא מהלך מבריק, ותקנות התשלומים בביטוח חיים ופנסיה, מאוד נכונות. הבעיה עם דורית הייתה שלא הצלחנו להסביר לה שעל מנת לעכל כל כך הרבה רפורמות ולהטמיע אותן במערכת, אנחנו זקוקים לאורך זמן ולאורך נשימה. העוצמה של הרגולציה הייתה רבה מדי וחזקה מדי, ובתכיפות מאוד גדולה. היה ניתן לעשות את אותו דבר בפיזור טוב יותר.

"בשורה התחתונה היא בהחלט תיזכר כרגולטורית שעשתה צעדים מאוד טובים לצרכן, והמהלכים ברובם טובים".

מעבר לקצב, התפיסות של הרגולציה בישראל נכונות?

"הרגולטור צריך למצוא את האופטימיזציה בין מהלכים לטובת הצרכן לבין היציבות של החברות. מהלכים יתר על המידה לטובת הצרכן, שמחלישים את ההון של החברות לאורך זמן, זו טעות כי אנחנו רוצים וצריכים חברות ביטוח חזקות שיכולות לעמוד בהתחייבויות ולשלם".

כיצד נראית ההשפעה הרגולטורית על המוצרים בראייה ארוכת טווח? הרשות רוצה סטנדרטיזציה במוצרים.

"החברות כמעט ולא התעסקו בשנים האחרונות בפיתוח מוצרים חדשים, וזה פוגע בצרכן. אני לא מאמין בסטנדרטיזציה, ויש לעשות איזון טוב יותר בינה לבין פיתוח מוצרים חדשים".

הרגולציה גם לא התירה בשנים האחרונות לקבוצות זרות, בעיקר סיניות, לרכוש קבוצות ביטוח ישראליות.

"מהמפגשים שלי עם הסינים, והיו לי לא מעט כאלה, לא הבנתי מה הסיבה שבגינה הם רוצים לרכוש את החברה. לא הכל שקוף בסין, וזו לדעתי אחת הסיבות שמאוד הפריעה לפיקוח, שלא מצליח להבין מי בעל המניות הסופי. בהעדר זהות של השולט הסופי קשה לתת לגוף להיות בעלים של חברת ביטוח שמנהלת כספי עמיתים בכ-200 מיליארד שקל.

"במידה מסוימת הבנתי את התייחסות הפיקוח בהיבט הזה, אבל יש לעשות מאמץ גדול להכניס גופים זרים מהפיננסים והביטוח בעולם לענף הביטוח בישראל. זה יביא ידע ומיומנויות ויפתח לחברות המקומיות את העולם. לו הייתי בפיקוח הייתי מנסה לסייע בכניסה לארץ של גופים זרים מערביים לרכוש כאן חברות ביטוח. זה אחד החלומות שצריכים להתגשם".

אז למה זה לא קורה?

"רגולציית היתר מאוד מפריעה להם. זה עולה על השולחן מיד בכל שיחה. הם רואים את מאות ההוראות שאנו מקבלים מדי שנה - בשום ענף אחר אין כל כך הרבה הוראות. הרגולציות הללו שוחקות את החברות, הן ברווחיות והן בהוצאות להתאמה שלהן לרגולציה, וזה מרחיק את הרוכשים המערביים. כמו כן, המשקיעים מחפשים היכן יוכלו לצמוח יותר, ופה יש גבולות מסוימים בגלל שאנחנו מדינה קטנה יחסית".

אפרופו השפעות הרגולציה: הכנסת והרגולטורים הגבילו את שכר הבכירים בסקטור הפיננסים, ובכלל זה גם את שכרך ואת שכר הכפופים לך. מה עמדתך לגבי החוק הזה?

"זה רע מאוד, זה לא עובד ואף מפריע ומתסכל. לדעתי צריך היה להגביל את שכר הבסיס אבל גם לתת לדירקטוריונים לקבוע תוכנית תגמול על סמך השבחת ערך. מנכ"ל שאין לו שותפות בהצלחה זה מתסכל אותו, ואילו החוק הזה הרחיק את המנהלים מלהיות שותפים להשבחה. היו לפחות שני משקיעים שחשבו לקנות את כלל ביטוח שזה הפריע להם, וכתוצאה מזה הם העדיפו לא להיות במשחק. צריך לחשוב על זה ולעשות פה רפורמה ויפה שעה אחת קודם, לפני שזה יהיה מאוחר. הגורמים שעסקו באיתור המנכ"ל שיהיה אחריי בכלל ביטוח נתקלו בתופעה של מספר אנשים טובים שלא רצו לבוא בגלל שכר מאוד נמוך עבורם". 

 

עתיד הביטוח

המחירים ירדו, חייבים להתייעל והוועדים מפריעים

כשכהן התמנה לראשונה למנכ"ל בענף הביטוח, ב-1992, העולם המקוון היה נפוץ בעיקר בספרי מדע בדיוני. היום כבר מדובר בעובדה שמשנה סדרי עולם. זה רלבנטי לחברות הביטוח וגם לסוכני הביטוח, כשלהערכת איזי כהן, זה גם ילחץ את המחירים לצרכן.

לדבריו, "המחירים של הביטוח והפנסיה ירדו", וזה ישפיע לא רק על החברות שיצטרכו להתייעל, אלא גם על סוכני הביטוח ש"יצטרכו גם הם להשתנות ולהגיע בקליק ללקוח. אין עתיד לסוכן אם הוא לא יתייעל גם הוא במערכות המיכון והדיגיטציה שלו. סוכן שימשיך לעבוד בשיטות קונבנציונליות, של מפגש והחתמה, יתקשה לכסות את הוצאותיו כי העמלות לסוכנים תרדנה, בגלל שהמחירים ירדו". עם זאת, הוא מדגיש, "עדיין לא רואים את ההתייעלות הדיגיטלית בענף הביטוח, ורוב העסק נעשה עדיין בשיטות הקונבנציונליות, כך שהנושא הזה לא למחר בבוקר".

האוצר ורשות שוק ההון דחפו קדימה שתי חברות ביטוח דיגיטליות שמתחילות לפעול בימים אלה. החברות הצעירות ישנו את המציאות?

"שתי החברות הדיגיטליות החדשות יעשו דבר אחד בטוח: יורידו מחירים בשוק. אני לא מאמין שהן יצליחו, כי ייקח להן הרבה זמן להגיע למסה קריטית והן תצטרכנה להוציא הון עתק בפרסום, אבל הן כן ישפיעו על התמחור. זה קרה גם בשנות התשעים עם כניסת החברות בשיווק ישיר והמחירים הפרסונליים".

הביטוח בעתיד יהיה דיגיטלי?

"הציבור עדיין לא קם ואומר 'אני צריך לקנות ביטוח', גם לא בדיגיטלי. עדיין צריך להגיע אליו באמצעות פרסום או סוכנים, וזה עולה הרבה כסף וייקח זמן". על כן, לתפיסת כהן, "שם המשחק בשנים הבאות הוא התייעלות בהוצאות לשם התמודדות עם רווחיות בשיעורים נמוכים כתוצאה מתחרות ואי-יכולת לקבל אישורים רגולטוריים על תעריפים גבוהים יותר".

בשנים האחרונות יש התאגדויות של עובדים בביטוח, מה שעשוי להקשות על התייעלות בהוצאות. זה התחיל אצלך בכלל ביטוח.

" בביטוח יש שתי סוגי הוצאות - מיכון ושכר עבודה. במיכון אי אפשר להתייעל, בגלל הרגולציה והדרישות של הדיגיטציה, שאף יגדילו את ההוצאות, ומכאן שהמקום להתייעל הוא בשכר העבודה. ועדים מפריעים להתייעלות בהוצאות, ועליהם להבין שאם הם רוצים בית לעובדים והמשכיות אזי הם צריכים להיות שותפים למה שעובר על הענף". 

זיכרונות מאפריקה

"לבייב אמר: 'איזי, שכח ממני, ואם זה יציל את החברה לא חשוב איך ארגיש'"

בימיו כמנכ"ל מגדל, איזי כהן היה מהמלווים הגדולים ביותר בשוק הישראלי, כשמגדל בעצמה הייתה חברה שדגלה באי-מינוף ושלא היה לה חוב לשרת. באפריקה ישראל, שכהן ניהל לאחר מגדל, התפיסה הייתה שונה מהותית, כשמה שאפיין אותה יותר מכל היה החוב שהיא צריכה לשרת.

"כמה חודשים לאחר בואי לאפריקה ישראל, פרץ המשבר והחוב של אפריקה נקרא בשעה מסוימת לתשלום. או אז התעסקתי כמעט שלוש שנים בהסדר החוב הגדול הראשון, בהיקף של כמעט 8 מיליארד שקל", אומר כהן ומגלה: "לב נכנס אליי באחד הימים ואמרתי לו שנצטרך להגיע להסדר עם מחזיקי האג"ח, אך לא בחדרים הסגורים כמו אצל הבנקים. הוא שאל אם זה יציל את החברה, ואמרתי לו שיהיו ימים קשים.

"ואז הוא אמר לי משהו שלא אשכח כל חיי: 'איזי, שכח ממני, ואם זה יציל את החברה לך קדימה ותציל את החברה, ולא חשוב מה יגידו לי ואיך ארגיש. ובאמת לב יצא ענק בכל ההסדר הזה, לדעתי, כשהוא הביא מכיסו קרוב ל-750 מיליון שקל - כ-10% מהחוב. לא ראינו את זה בהסדרי חוב אחרים".

וכך, ממוסדי גדול, שמלווה כספים, הפכת באפריקה ישראל למסדיר חוב גדול.

"הצלחתי, עם רון פאינרו לידי, להציל את החברה. אפשר לכתוב על זה ספר: איך לסדר חוב ב-13 סדרות".

אבל אפריקה ישראל נקלעה לאחר מכן לעוד הסדר.

"אמרתי ללב שב-2016 נצטרך להביא מרוסיה דיבידנד גדול, אחרת שוב יהיו לנו בעיות. אך רוסיה הייתה בבעיה באותן השנים כתוצאה ממשבר הנפט בעולם, כשאפריקה תעשיות לא יכלה לשלם את הדיבידנד הזה, ולצערי אפריקה נכנסה להסדר נוסף. ההסדר היה טוב ונתן לאפריקה 6 שנים אבל לא יותר. בכל אופן, ב-2010 סיימתי את ההסדר ובשנה שאחרי חידשתי פרויקטים שעצרנו בכל העולם. זו הייתה תקופה מרתקת וזה נתן לי ניסיון עצום. כל החיים נתתי הלוואות ושם הייתי צריך להחזיר הלוואות". 

עוד כתבות

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

חיזבאללה מפרסם את שמותיהם של 5 מפעילי הארגון שנהרגו בחלב

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר