חודש לפני תחילת שנת הלימודים - האם התלמידים ייפרדו מהבורקס, מהקרואסון ומהמיצים המתוקים בבתי הספר? ועדת החינוך של הכנסת צפויה להתכנס מחרתיים (ג') לדיון מיוחד במהלך פגרת הקיץ כדי לאשר, אחרי שנים של התמהמהות ומאבקים, את תקנות "החוק לאיכות המזון ולתזונה נכונה במוסדות החינוך". החוק מעגן למעשה את חוזר מנכ"ל משרד החינוך, שיצא בעבר בעניין, אלא שמשרד החינוך התקשה עד כה לאכוף את החוזר ללא חוק מוסדר ואל מול הלובי החזק של המתנגדים לו.

החוק, שצפוי להיות מאושר בוועדה, אוסר מכירה או הגשה בבתי הספר ובגנים של מאכלים מטוגנים, כמו צ'יפס וחטיפים מלוחים; איסור הכנסת מאפים עשירים בשומן, דוגמת בורקסים, מלאווח, ג'חנון ועוד; איסור הכנסת מזון מעובד, כגון נקניקיות, נקניקים, המבורגר וקבב; איסור הכנסת מזונות עתירי-סוכר, כמו רוגעלך, קרואסונים, עוגות, וופלים וסוכריות; איסור הכנסת מנות מתועשות להכנה מהירה (למשל מג'יק או מנה חמה); ואיסור הכנסת משקאות ממותקים.

מדובר בחוק שעבר קריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת כבר בשנת 2014, בגרסה מורחבת יותר, שכללה, בנוסף לאיסור מכירה או הגשת מזון לא בריא, גם פיקוח על ארוחות הקייטרינג במוסדות החינוך. אלא שמאז 2014 נתקע הליך השלמת החוק בוועדת החינוך של הכנסת.

בינואר 2017 הגיש ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) רביזיה לוועדה, לאחר שכבר הצביעה על אישור תקנות החוק, בדרישה להחריג את הישיבות הקטנות, וזאת בטענה כי אינן מסוגלות לעמוד בעלויות אספקת ארוחות בריאות ומפוקחות לתלמידיהן.

משרד המשפטים עיכב חודשים רבים את אישור ההחרגה שדרשו ראשי הישיבות הקטנות, בטיעון כי לא ניתן במסגרת חוק להפלות בין תלמידים במוסדות חינוך שונים. הפשרה שמגיעה כעת לאישור ועדת החינוך היא למעשה חוק חלקי, שאינו כולל פיקוח על הקייטרינג במוסדות החינוך בארץ.

בשיחה עם "גלובס" אומר פרופ' איתמר רז, נשיא עמותת "מהיום" לאורח חיים בריא ומניעת סוכרת וחבר האחודה - קואליציית הגופים המקדמים אורח חיים בריא, כי "אחד מכל 3 ילדים בכיתות היסוד בישראל נמצא בעודף משקל וצפוי לחלות בעתיד בסוכרת, ועוד רבים יסבלו מתחלואות אחרות בשל תזונה לא נאותה. תמרור אזהרה אדום בוהק זה עומד מול עינינו. אני ספק אם בתולדות כנסת ישראל היה עוד חוק חשוב כל-כך כמוהו, שהתעכב במשך שנים ועבר 3 קדנציות של שרי חינוך (גדעון סער, שי פירון וכעת השר נפתלי בנט)".

רז אמנם הביע שביעות-רצון מהמהלך, אך לטענתו איך בכך די: "אנו מברכים על האישור הצפוי", הוא אומר, "אך מבחינתנו המשימה תושלם רק כאשר יאושר גם החלק החסר בחוק: פיקוח על מפעלות ההסעדה במוסדות החינוך".