גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עתירה לבג"ץ נגד החלטת משרד התחבורה על רכש האוטובוסים

התאחדות התעשיינים עתרה היום לבג"ץ נגד החלטת משרד התחבורה להפסיק את חובת רכש הגומלין במכרזי האוטובוסים ● בעתירה נטען כי יישום ההחלטה יוביל לכיליונה של תעשיית הרכבת האוטובוסים המקומית ולפגיעה אנושה בקרב בספקי המשנה שלה; וכי ההחלטה התקבלה תוך חריגה מסמכות

התאחדות התעשיינים עתרה היום (א') לבג"ץ נגד החלטת משרד התחבורה להפסיק את חובת רכש הגומלין במכרזי האוטובוסים. העתירה הוגשה נגד משרד התחבורה, משרד הכלכלה ו-18 חברות לתחבורה ציבורית, בהן אגד ודן.

בעתירה נטען כי יישום החלטת משרד התחבורה יוביל ברמת ודאות גבוהה לכיליונה של תעשיית הרכבת האוטובוסים המקומית ולפגיעה אנושה בקרב בספקי המשנה שלה.

עוד נטען בעתירה כי ההחלטה של משרד התחבורה התקבלה תוך חריגה מסמכות, מבלי שניתנה לתעשיינים זכות טיעון בנושא, והיא מבוססת על הנחה שגויה שלפיה ביטול רכש הגומלין יוביל להוזלת תעריפי התחבורה הציבורית בישראל.

לעתירה צורפה חוות-דעת שהכין עבור התאחדות התעשיינים משרד רותם אסטרטגיה שבראשות ד"ר זאב רותם, וממנה עולה כי הרכבת האוטובוסים בישראל מכניסה לקופת המדינה מדי שנה כ-100 מיליון שקל באמצעות מס חברות, מע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי על עובדי המפעלים שמעורבים בתהליך.

הנתונים שעולים מהדוח מלמדים כי בין 2011 ל 2017 מימשו יצרנים זרים של אוטובוסים רכש גומלין בהיקף של 545 מיליון דולר במשק הישראלי, שהם 3.15 דולר לכל דולר של מחויבות. מימוש הרכש נעשה בעשרות חברות, בהן הארגז, מרכבים, מובילאי, פלסן, להבות, סופרגום, ישקר ותדיר גן. הקשר שנוצר בין חברות אלה לבין יצרני האוטובוסים הזרים שקיימו בהן רכש מתוקף החובה שהושתה עליהן, העלה את הפריון במפעליהן וליצוא בהיקף של מאות מיליוני שקלים.

מהדוח עולה כי שני המפעלים להרכבת אוטובוסים, הארגז ומרכבים, רוכשים מיותר מ-200 ספקים בתעשייה ובשירותים - רובם עסקים קטנים ובינוניים. בענף מועסקים כ-1,500 עובדים, רובם תושבי הפריפריה, מיעוטים ואסירים בתהליכי שיקום, שלרבים מהם אין חלופה תעסוקתית. בשני מפעלי ההרכבה מועסקים כ-950 עובדים, רובם גרים בפריפריה.

במסגרת הניתוח של רותם הובאו נתונים אודות מעמדה של תעשיית האוטובוסים בעולם, ולפיהם רוב המדינות מתייחסות אליה כאל נכנס אסטרטגי לאומי. כך, ארה"ב ומדינות רבות אירופה מקפידות לשמור אותה ואף להחריג אותה מהסכמי סחר שונים שעליהם הן חותמות. המדיניות נשמרת למרות האפשרות שעומדת לפניהן לייבא אוטובוסים זולים מסין.

בשנים האחרונות החל יבוא של אוטובוסים מוגמרים מסין, שמתחרה עם אלה שמיובאים ממדינות אירופה, ורובם עוברים תהליך הרכבה בארץ. לפי הניתוח של רותם, מחיר של אוטובוס אירופי נע בין 800-850 אלף שקל, בעוד שמחיר של אוטובוס סיני נע בין 650-700 אלף שקל. הדוח מסביר את הפער בעלות עבודה נמוכה במפעלים הסינים ובסבסוד ישיר ועדיף שממשלת סין מעניקה לתעשייה זו.

ניתוח זה מגיב לאחד הטיעונים של ועדת המכרזים במשרד התחבורה לבטל את חובת רכש הגומלין במכרזי האוטובוסים:  שם נטען כי המחיר הגבוה שמשלמות חברות התחבורה הציבורית על כל האוטובוסים מגולגל אל הצרכן, באופן שמעלה את תעריפי הנסיעה לציבור הרחב. לפי הדוח, ההבדל במצב זה בין אוטובוס אירופי לאוטובוס סיני מגיע לכל היותר ל-4% מעלות הפעלת התחבורה הציבורית. זאת, רק בהנחה שאיכות האוטובוסים זהה, ומשך החיים שלה זהה.

אחת הטענות הרווחות בתעשיית האוטובוסים הישראלית, ומקבלת ביטוי גם בדוח של רותם, היא שאורך החיים של אוטובוס סיני קצר יותר מזה של אוטובוס אירופי. לפי הדוח, משך הפעילות של אוטובוס מאירופה נע בין 10-15 שנה לעומת אוטובוס סיני, שעל-פי הערכה משך זמן הפעילות הממוצע שלו הוא 7.5 שנים בלבד. האוטובוסים הסינים החלו לפעול במערכי התחבורה הציבורית בישראל ב-2015, ורותם מעיר בדוח כי הניסיון הנצבר לגביו עדיין קצר מאד.

הדוח הופץ לקראת סוף השבוע למשרדי הממשלה שמעורבים בנושא, בהם משרד הכלכלה והתעשייה, משרד האוצר ומשרד התחבורה. השבוע תיערך על הנושא פגישה בהשתתפות שר התעשייה, אלי כהן, ושר האוצר, משה כחלון, בהשתתפות נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, ויו"ר ההסתדרות הכללית, אבי ניסנקורן. הישיבה נקבעה בין השאר על רקע התמיכה של אגף התקציבים במשרד האוצר בהחלטת משרד התחבורה. כהן והתעשיינים מצפים כי השר כחלון יפעל לשינוי מדיניות משרדו בנושא זה.

ברוש אמר בשיחה עם "גלובס" כי "החלטת משרד התחבורה היא שערורייה בכל קנה-מידה ותסב נזק אנוש לתעשיית האוטובוסים ואף תהיה סנונית ראשונה שבעקבותיה ילכו משרדי ממשלה אחרים, שינסו לחמוק מחובת רכש הגומלין או מהעדפת תוצרת הארץ. זאת, בשעה שכל מדינות העולם, בראשן ארה"ב והאיחוד האירופי, מחזירות אליהן בחזרה את התעשייה, מתוך הכרה בכך שהיא מקור יציב לאורך זמן לתעסוקה ופיתוח של ידע וחדשנות".

עוד כתבות

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

הרש גולדברג פולין

דיווח ב-CNN: בממשל ביידן קיבלו את הסרטון של החטוף גולדברג-פולין כבר ביום שני

מטוסי קרב תקפו תשתיות טרור של חיזבאללה ● פרסומים זרים: הוידאו הועבר ע"י הקטארים עקב לחץ אמריקני לקבלת אות חיים מהרש ומחטופים אמריקנים נוספים • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים ובת"א להחזרת החטופים • סנטקום: הפלנו טיל בליסטי וכטב"מים ששיגרו החות'ים • עדכונים בולטים

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין