גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסכסוך סביב ירושת סמי שמעון הוביל לכתב תביעה בבונבוניירה

יועצו הבכיר של סמי שמעון ז"ל, פרץ וינקלר, דורש להירשם כבעל מניות בשתי חברות של איל ההון המנוח ● לשם כך ניסה למסור כתב תביעה לעו"ד שווייצרי בדרך מקורית במיוחד: עטוף בחבילת שוקולד ● עורך הדין סירב לקבל את החבילה, וביהמ"ש קבע כי מדובר במסירה שלא כדין: "מסירת כתבי בית דין אינה משחק ילדים"

פרץ וינקלר / צילום: פרטי
פרץ וינקלר / צילום: פרטי

האם יש להכיר בהמצאת כתב תביעה שבוצעה בדרך של תחבולה, כשזה נעטף יחד עם חבילת שוקולד שהונחה בחדר המלון של האדם שאותו ביקשו לתבוע בזמן ששהה בביקור בארץ? בסוגיה המעניינת והחריגה הזאת דנה לאחרונה שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, יעל בלכר.

השופטת קבעה כי דרך פתלתלה כזו של מסירת כתב תביעה בתוך חפיסת שוקולד לא מהווה מסירה כדין של כתב תביעה משפטי. "לא ניתן לראות במסירה של כתב תביעה שנעטף יחד עם חבילת שוקולד, כמסירה כדין. מסירה משפטית תתבצע כמסירה משפטית ולא בתחפושת; באופן ברור ומודע המעמיד את המקבל על כך שנמסרו לו כתבי בית דין; ותוך שיומצא אישור מסירה כדין". פסקה בלכר.

רישום מניות בשתי חברות

הדיון החריג התקיים במסגרת סכסוך שמתנהל בין פרץ וינקלר, מי שהיה סמנכ"ל הכספים של איל ההון המנוח סמי שמעון ובכיר בקבוצת החברות של שמעון, לבין אלמנתו ובתו של שמעון, אנג'לה ואלכסנדרה שמעון, ולבין עורך הדין השווייצרי פיליפ ארמנד גרומבך, שהיה דירקטור בחברות של שמעון.

וינקלר הגיש תביעה למתן סעד הצהרתי, שבמסגרתו ייקבע כי באמצעות חברת "ארזל פיננס קורפ" הוא הבעלים של מניות בשתי חברות זרות שהיו בבעלות שמעון, "פלסידו", ו"איינסבורי", המאוגדות באיי הבתולה הבריטיים. באמצעות עו"ד יוסף בנקל, מבקש וינקלר לכפות על אלמנתו של שמעון ועל בתו וכן על גרומבך לפעול לרישום המניות בהתאם; או לחלופין להורות על מינוי כונס נכסים לצורך ביצוע הרישום. וינלקר גם הגיש בקשה להיתר המצאה מחוץ לתחום - כדי לשגר את כתב התביעה לגרומבך שבשווייץ.

לטענת וינקלר בתביעה ובבקשה להיתר המצאה מחוץ לתחום, טרם פטירתו של שמעון, הוא העניק לו 1% ממניותיו ב"איינסבורי" ו-12.5% ממניות "פלסידו". וינקלר מוסיף וטוען כי גרומבך שכיהן במועד הרלוונטי כדירקטור בחברות, הצהיר בפניו כי שמעון המנוח נתן לו הוראות להעברת המניות במסגרת פגישה שהתקיימה בישראל.

גרומבך מצדו הגיש בקשה לביטול היתר ההמצאה של כתב התביעה אליו. לטענתו, לא התקיימו התנאים המצטברים למתן היתר המצאה וממילא ישראל אינה הפורום הנאות לדון בתובענה זו. טענתו הבסיסית של גרומבך היא להעדר עילה ולהיעדר יריבות. לטענתו, ככל שהוא נתן ייעוץ לוינקלר, הרי שהדבר נעשה בעת שוינקלר שימש בתפקידו בקבוצת יכין-חקל, לפני פטירתו של שמעון, ולכן בין הצדדים כלל לא התקיימו יחסי עורך דין-לקוח. בנוסף טען גרומבך כי לא נקשר ביניהם כל הסכם או חוזה ולא הוצג כזה. עוד ציין עורך הדין השווייצרי כי כעת הוא כלל איננו דירקטור באותן חברות, כך שגם אין לו כל יכולת לאכוף את ביצוע פסק הדין, גם אם יינתן פסק דין כמבוקש.

פגישה בלובי של מלון המלך דוד

עד כאן ליבת הסכסוך, אך בהליך הנוכחי נדרש בית המשפט לדון בשאלה אם כתב התביעה שאותו וינקלר מסר לדבריו לגרומבך, בכלל נמסר כדין. לדברי וינקלר, מעשה שהיה כך היה: בערבו של ה-10 באוגוסט 2017 נתקל וינקלר בגרומבך, ששהה באותה עת בירושלים עם בני משפחתו. וינקלר טען כי גרומבך סיפר לו כי הוא שוהה במלון המלך דוד לרגל חתונה משפחתית. למחרת, וינקלר ורעייתו הגיעו בשעות הצהריים המוקדמות למלון עם עותק של כתב התביעה.

בלובי נתקלו וינלקר ורעייתו בגרומבך, שהיה עם רעייתו ועם הוריה. לדברי וינקלר, הם שוחחו מספר דקות בעניינים שונים, ולאחר מכן הוא אמר לגרומבך שהוא מבקש למסור לו את כתב התביעה. רעייתו של וינקלר הגישה לגרומבך עותק מכתב התביעה יחד עם חבילת שוקולד עבור רעייתו.

אולם לדברי וינקלר, גרומבך סרב לקבל את כתב התביעה, הותירו על שולחן בלובי ועזב את המקום. לאחר מכן וינקלר נטל את כתב התביעה יחד עם השוקולד ומסר אותו לידי שוער בית המלון, בשם טל רוזנר, שאישר בחתימתו שקיבל את כתב התביעה (ואת השוקולד) עבור גרומבך, והצהיר כי הוא יעביר אותם לגרומבך באופן אישי.

לדברי וינקלר, לאחר מכן, בשעות אחר-הצהריים פנה עו"ד ברץ בשם גרומבך בהודעת דוא"ל לפרקליטו, עו"ד בנקל. וינקלר טען כי מהתכתובת בין פרקליטי הצדדים עולה כי כתב התביעה (יחד עם חבילת השוקולד) שהושארו אצל שוער המלון, נמסרו לגרומבך, אך זה סירב לקבלם.

וינקלר טען כי יש לקבוע כי באופן הזה בוצעה מסירה כדין של התביעה לידי גרומבך בעצמו. עוד ציין וינקלר כי מהתכתובת ניתן לקבוע כי עו"ד ברץ שימש כבא-כוחו של גרומבך ללא כל סייג, וכי ייצוגו אינו מוגבל אך לסוגיית ההמצאה של כתב התביעה. זאת, לדבריו, מאחר שעו"ד ברץ הלין על "ביקור כפוי" של וינקלר במלון ועל פגיעה כביכול בפרטיות של גרומבך ושל רעייתו. 

גרומבך טען מנגד, באמצעות עו"ד קרין וישינסקי, כי כתב התביעה לא נמסר לו כדין. לדבריו, רעייתו סירבה לקבל את חבילת השוקולד, תוך שהוא ציין כי היא אינה מעוניינת במתנות ממי שתובע אותו. לטענתו, וינקלר גם לא אמר לו שהוא מבקש למסור לו את כתב התביעה, והוא ורעייתו לא סירבו לקבל ממנו או מרעייתו את כתב התביעה או כל מסמך אחר.

גרומבך סיפר כי כשחזר באותו היום לחדרו, הוא גילה שהונחה בו חבילה עטופה. בשל גודלה של החבילה ונוכח אירועי הבוקר, ברור היה לגרומבך שמדובר בחבילת השוקולד שאותה ניסתה רעיית וינקלר למסור לרעייתו. בנסיבות אלה גרומבך לא טרח לפתוח את החבילה, התקשר לדלפק הקבלה במלון וביקש כי תוחזר כפי שהיא לידי שולחה. גרומבך מציין כי היה נסער מהמעקב אחריו ומהניסיון לצלם אותו ואת רעייתו, מהפגיעה בפרטיותו ומניסיונו של וינקלר להתפייס עמו באמצעות מתן תשורה (השוקולד).

"מסירה מופרכת על פניה"

השופטת בלכר את הטענה כי בוצעו מסירות כדין של כתבי בית הדין (כתב התביעה) לגרומבך או לבא-כוחו בישראל. "לא עלה בידי וינקלר להוכיח במאזן ההסתברות האזרחי כי אמנם בוצעה לגרומבך מסירה כדין. ביחס לאירוע בלובי המלון, לא הוכח כי גרומבך היה מודע בזמן אמת לכך שוינקלר או רעייתו מבקשים למסור לו את כתב התביעה, ולא הוכח כי גרומבך סירב לקבל כתב תביעה.

אין מחלוקת כי גרומבך ורעייתו סירבו לקבל את חבילת השוקולד. ביחס למסירה שבוצעה בדרך של הנחת החבילה העטופה בחדרו של גרומבך במלון, לא עלה בידי וינקלר להוכיח כי גרומבך פתח את החבילה וראה שיש בה כתב תביעה.

השופטת ציינה כי גם מטעמי מדיניות משפטית יש לדחות את טענת וינקלר, שלפיהן ביצע מסירה כדין של כתב התביעה לגרומבך בהיותו במלון בישראל. "לא ניתן לראות במסירה כנטען של כתב תביעה שנעטף יחד עם חבילת שוקולד כמסירה כדין", היא פסקה. "נדרש וראוי כי מסירה משפטית תתבצע כמסירה משפטית ולא בתחפושת, באופן ברור ומודע, המעמיד את המקבל על כך שנמסרו לו כתבי בית דין; ותוך שיומצא אישור מסירה כדין (חתימת המקבל או תצהיר מוסר, אם סירב לחתום וכו').

"מסירת כתבי בית דין אינה 'משחק ילדים', ועם כל ההבנה לתסכול שאחז ככל הנראה בוינלקר, שלא הצליח עד כה לבצע מסירה (של כתב התביעה, ח' מ') לגרומבך למרות ניסיונותיו כמפורט לעיל - יש טעם לפגם בהעלאת הטענה למסירה כדין בדרך זו ואף בעמידה עליה".

השופטת בלכר סיכמה: "בתחבולות תעשה לך מלחמה ולא במסירה של כתבי בית דין. כתבי בית דין יש למסור לפי הוראות החוק והתקנות. קשה להלום שבית המשפט נאלץ להכריע בטיבה של מסירה שכזו, שהיא מסירה מופרכת על פניה ואף עולה כדי זילות ההליך המשפטי".

לבסוף, השופטת הורתה לוינקלר לבצע המצאה כדין של כתב התביעה לגרומבך, והיא נמנעה מלחייב את מי מהצדדים בהוצאות. 

המיליארדר סמי שמעון הלך לעולמו לפני 9 שנים אבל סכסוכי הירושה נמשכים עד היום

ב-30 במאי 2009, בהיותו בן 77, הלך לעולמו סמי שמעון והותיר אחריו רכוש בשווי של מיליארדי שקלים. המוות של שמעון פתח קרבות ירושה קשים בין אלמנתו ובתו, אנג'לה ואלכסנדרה שמעון, לבין שני אחיו ומנהל העיזבון הראשון שמונה, השופט בדימוס גל גוטזגן.

בהמשך, גם החזקותיו של שמעון בקבוצת יכין-חקל נקלעו לעין הסערה והסכסוכים. ההחזקות בקבוצה שעוסקת בעיבוד תוצרת חקלאית, יזמות ונדל"ן טרם חולקו ליורשותיו של שמעון - האלמנה, אנג'לה והבת, אלכסנדרה - והן עדיין מוחזקות ומנוהלות במסגרת העיזבון. בעלי המניות ביכין-חקל הם: עיזבונו של סמי שמעון (50%) ואנג'לה שמעון (50%). אולם זה תקופה מנהל פרץ וינקלר מאבק מול האלמנה והבת על זכאותו ל-12.5% ממניות יכין-חק"ל.

וינקלר תובע לקבל את המניות הללו מתוך 50% מהמניות שקיבלו היורשות, מאחר שלטענתו שמעון הבטיח לו את חבילת המניות הזו. לטענת וינקלר, אנג'לה שמעון ובתה, וכן אחרים, הבטיחו לו כי יעבירו את המניות על-שמו בהתאם להתחייבות של שמעון המנוח, אך כעת הן מבקשות להתנער מהתחייבות זו. הסכסוך בין וינקלר ליורשות עדיין נמשך. 

עוד כתבות

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

חמאס: "קיבלנו את ההצעה של ישראל להפסקת אש - נבחן אותה ונעביר את תשובתנו"

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה, המחבל נוטרל ● צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון ● כ-30 שיגורים זוהו לכיוון מרחב החרמון, חלקם יורטו בידי כיפת ברזל. אין נפגעים ● עדכונים שוטפים

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים