גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למה טסלה רוצה להימחק מהבורסה ולמה לא זה יקל עליה

התוכנית לרכישת מניות טסלה מהציבור שעליה הצהיר אילון מאסק עשויה להיות הצעד הראשון דווקא בדרך לאיבוד עצמאותה העסקית: בטווח המיידי חרב הדוח הרבעוני אולי תוסר, אך אין לפסול אפשרות שהתחרות הגוברת בתחום תביא לבסוף להפיכת טסלה לחלק מקבוצת השקעות מאסיה

אלון מאסק/ צילום:ג'ו סקיפר, רויטרס
אלון מאסק/ צילום:ג'ו סקיפר, רויטרס

בסוף החודש שעבר, כשבוע לפני הציוץ הדרמטי של אלון מאסק מאמש על הכוונה להפוך את טסלה  לחברה פרטית (ראו בהמשך), השיקה טסלה באתר האינטרנט שלה סדרה מוגבלת של כמה מאות גלשני גלים ממותגים במחיר של כ-1,500 דולר ליחידה. גלשנים בהחלט נאים, צבעוניים ואיכותיים אבל, עדיין, גלשנים. בלי הנעה חשמלית, בלי תאים סולריים ובלי חיבור לאינטרנט. כל הגלשנים שהוצעו נמכרו כבר בחמש הדקות הראשונות לפתיחת המכירה תוך שהם מותירים עשרות אלפי מבקשים מאוכזבים. שעות לאחר מכן כבר נמכרו חלק מהגלשנים הללו ב-eBAY, במחיר שנע סביב ה-5,000 דולר.

זו הייתה רק עוד דוגמה ליחסי הציבור וליכולת השיווק האולטימטיבית של טסלה ולפולחן ההערצה בנוסח "רוקסטאר", שנבנה סביב אלון מאסק, מייסד החברה. מאסק הצליח לספק לדור חדש של לקוחות רכב ומשקיעים ריגושים וחלומות אופטימיים על רכב עתיד חשמלי ואוטונומי, אנרגיה ירוקה ומסע לכוכבים רחוקים. והמעריצים המכורים, כך נראה, מוכנים לסלוח לו על כל משובה ומעידה.

לוח הזמנים לייצור ומסירות הדגם המשפחתי האסטרטגי של החברה (טסלה 3) נדחה בחודשים רבים? "אלה רק חבלי ילדות". מאסק מעליב אישית אנליסטים שבאו לסקר את הצגת הדו"חות הרבעוניים? "הגיע הזמן שמישהו ישים אותם במקומם", מגחכים הבלוגרים של החברה. טסלה שורפת כמעט מיליארד דולר ברבעון? "טוב, זה שיפור לעומת הרבעון המקביל", מתנחמים המשקיעים ושולחים את שער המנייה אל-על תוך שהם מעניקים לחברה שווי גבוה יותר משל יצרניות רכב ממוסדות ורווחיות כמו ב.מ.וו.

אבל, כמו שאומר הפתגם הידוע, יש גבול לכל תעלול ואפילו להטוטן מיומן כמו מאסק יכול לנפח בועות ולהקפיץ כדורים רק עד גבול מסוים. נכון להיום, טסלה היא חברת רכב במצוקה ויש לכך אינדיקציות ברורות. על רקע אולי יש לראות את הציוץ של מאסק בטוויטר אתמול בערב,  לפיו הוא שוקל להוציא את טסלה מהמסחר בבורסת נאסד"ק על ידי הצעה לבעלי המניות למכור אותן לפי שווי של 420 דולר למניה - כ20% מעל שווי השוק שלה. בעקבות ההודעה זינקה המניה ונסגרה אתמול בעלייה של 11% (מ-367 דולר לפני ההודעה ל-378 אחריה).

מניית טסלה

בהודעה לעובדי טסלה בעניין הפיכת החברה לפרטית כתב מאסק שהחלטה סופית טרם התקבלה, אך ההיגיון שמאחורי הצעדים האלו הוא "רצון לייצר סביבת פעילות אידיאלית לטסלה". לטענתו, כחברה ציבורית טסלה כפופה להוראות שעשויות להפריע לפעילות השוטפת של החברה וכן לדיווח רבעוני שעשוי להכניס ללחץ את הנהלת החברה. 

ובחזרה למצוקות של טסלה: אנחנו לא מדברים רק על הפיאסקו של השקת הטסלה 3 ועל העלויות האדירות, שהתלוו אליהן. ולא רק על הקיצוצים המסיביים בכוח האדם או הדרישה, המוזרה, של טסלה מהספקים שלה להחזיר לה חלק מהתשלומים שקיבלו ממנה.

הבעיה העיקרית של טסלה כיום היא, שהחברה הולכת ומאבדת את יתרון הראשוניות והחדשנות ועימו גם את ה"אדג'" התחרותי. המכוניות החשמליות פורצות הדרך של טסלה הקדימו את זמנן ויצרו בן לילה שוק ייחודי יוקרתי, שלתעשייה הממוסדת לא היה לו מענה במשך שנים רבות. אבל כיום היצרנים הוותיקים סוגרים את הפער מכל הכיוונים תוך שהם נהנים מיתרון רציני לגודל ומעלויות נמוכות דרמטית.

בחודש הבא, למשל, מתכוונת אאודי להשיק את ליין רכבי הפאר החשמליים שלה, שמכוונן היישר אל לקוחות טסלה. אאודי נהנית משרשרת ייצור, בקרת איכות ו"גב" הפצה ואספקה של יצרן רכב גלובלי והמכוניות יציעו ביצועים טובים לא פחות במחיר נמוך יותר משמעותית. לא בכדי ההשקה העולמית שלהן תיערך בקליפורניה, המגרש הביתי של טסלה. יגואר כבר נמצאת על המסלול הזה וכך גם מרצדס וב.מ.וו. ולא נשכח יצרנים סינים עולים, דוגמת NIO, שנהנים ממקורות מימון נרחבים, מנגישות לסוללות מתוחכמות וזולות יחסית (הסוללה היא אחד מרכיבי העלות המרכזיים ברכב חשמלי) ובעיקר מיכולת לייצר בזול מאוד.

טסלה זיהתה באיחור את הפוטנציאל/איום של השוק הסיני בתחום הרכב החשמלי ומנסה לסגור כיום את הפער באמצעות מפעל סיני ענק. אלא שאף אחד לא מחכה לה בסין עם זרי שושנים ומלחמת הסחר שמתפתחת בין ארצות הברית לסין בוודאי לא מסייעת. יתר על כן, פתיחת המפעל העתידי בסין מותחת עוד יותר את המשאבים המוגבלים שלה.

דגם ה-S המרכזי כבר חוגג שש שנים מהולדתו, עם הרבה שדרוג אלקטרוני אך ללא שינוי הנדסי משמעותי; לטסלה חסר כיום SUV חשמלי במחיר נגיש, כמו אלה שהסינים מתכוונים להתחיל לייצא למערב בשנה הבאה; אין לה רכב עירוני חשמלי - רבים מעריכים שזה העתיד של הז'אנר בעולם - וככל שהזמן חולף מצטרפים עוד ועוד מתחרים לשוק ה"400 קילומטר". כלומר כלי רכב עם טווח נסיעה של 400 קילומטר פלוס בין טעינות, שנחשב כיום למעין רף פסיכולוגי מינימלי לכניסת לקוחות חדשים לשוק הרכב החשמלי.

מנגד, לא היינו מזלזלים ביכולת של מאסק וטסלה לשלוף שפנים חדשים מהכובע. רק בשבוע שעבר הפתיעה טסלה כשהודיעה על פיתוח עצמי וחשאי של "מעבד על" לנהיגה אוטונומית, שיהיה חזק בסדרי גודל יותר מכל מה שקיים בשוק ויהיה זמין לשדרוג כבר בשנה הבאה (ראו טור הרכב של "גלובס" מיום ג'). בהנחה שהמעבד אכן יציג את הביצועים המוצהרים, מדובר בפריצת דרך טכנולוגית, שכשלעצמה עשויה להיות מתומחרת במיליארדים.

האם המעבר של טסלה לסטטוס של חברה פרטית ועצמאית יסייע לה להתגבר על המכשולים האובייקטיביים הללו? תרשו לנו להביע ספק. אבל אסור לשכוח שטסלה ומאסק הם עדיין מותגי-על שקורצים למשקיעים בעלי כיסים גדולים וללקוחות רבים ברחבי העולם. לפיכך לא היינו פוסלים את האפשרות שההתפתחויות האחרונות מסמלות תחילת המעבר של טסלה ממעמד של חברה מרדנית ופורצת דרך לעוד "גביע" מהודר, יקר, ואולי גם רווחי, בארון הגביעים של קבוצת השקעות ענקית מאסיה או מהמזרח התיכון שתרכוש אותה. 

דרמה פיננסית או עוד יום בקרקס הביזאר

אלו שמהמרים על חברת טסלה ואלו שמהמרים נגדה יכולים להסכים על דבר אחד: למנכ"ל אילון מאסק יש יכולת להפוך חזון סוריאליסטי למשהו שגרתי.

אתמול נכתב עוד פרק כזה בהיסטוריה של יצרנית המכוניות החשמלית: מאסק הודיע בטוויטר שהוא "שוקל" להפוך את טסלה הבורסאית לחברה פרטית בקנייה של 420 דולר למניה, ויש לו את המימון לעשות את זה. המניה עלתה בתגובה ב-11% וכמעט חזרה לשיא שלה.

אבל מה שנראה כמו חדשות טובות לבעלי המניות מגיע עם המון שאלות ללא תשובה. העסקה הזו תהיה כפולה מהגודל של עסקת ה-buyout (קניית מניות מהציבור) הגדולה ביותר בהיסטוריה, שהסתיימה בפשיטת רגל. וטסלה היא בדיוק ההיפך מהחברה שחברות שמתמחות ב- buyout מחפשות: היא שורפת מזומנים ולא מייצרת אותם, וכבר שקועה בחובות גדולים. אם מאסק לא ארגן את המימון שהוא טוען שהוא ארגן, אפשר יהיה להאשים אותו בניסיון להריץ את המניה כדי להתנקם בסוחרי השורט הרבים שמתעבים את המניה. טסלה לא השיבה לשאלות לגבי אופי המימון שמאסק טוען שהשיג.

מאסק כתב בפוסט שלו שקניית המניות מהציבור נחוצה כדי לצאת מהשווקים הציבוריים, שכופים על החברה חשיבה קצרת טווח. הטענה הזו גובלת בביזאר: טסלה נהנתה במידה אדירה מהשווקים ציבוריים, שהעניקו לה תמחור אדיר שאפשר לה לגייס סכומי כסף גדולים. ואותם משקיעים מהציבור גם מוכנים לבלוע כמה שנים של הפסדים תפעול.

הציוץ של מאסק אתמול עשוי להיות ההתחלה של אחת הדרמות הפיננסיות הגדולות ביותר בהיסטוריה. אבל בהתחשב בהיסטוריה רצופת הדרמות של טסלה, אל תהיו מופתעים אם הדרמה תהפוך לעוד יום מוזר בהיסטוריה של חברת המכוניות הכי משוגעת בעולם. 

עוד כתבות

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

ירידות חדות באירופה על רקע המתיחות בין ישראל לאיראן

הניקיי צלל בכ-2% ● התמ"ג בסין הפתיע לחיוב ● תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב מזנקות ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

ישי דוידי - מייסד ומנכ''ל פימי / צילום: יונתן בלום

פימי מכרה מניות של אורביט ב-100 מיליון שקל. אלה הרוכשים

הרוכשים העיקריים הם בתי ההשקעות מור ומיטב ● פימי מכרה את המניות אחרי זינוק של כ-37% במניה ותמשיך להיות בעלת השליטה בחברה ● התשואה של פימי על ההשקעה באורביט עומדת על 400%

פועלים עובדים באתר בנייה / צילום: Shutterstock

יותר ביקוש לפועלי בניין ועובדים בלתי מקצועיים, פחות למהנדסים ואקדמאים

שיעור התעסוקה עלה במרץ במקצת ועומד על 60.8%, ושיעור האבטלה הצטמצם ועומד על רמה של 3.1% ● עם זאת, ייתכן כי הגיוס הנרחב למילואים מצמצם מלאכותית את שיעור האבטלה

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

את'ריום / צילום: Shutterstock

לראשונה, הונג קונג אישרה קרן סל העוקבת אחר האת'ריום

כשלושה חודשים לאחר אישור תעודות הסל על הביטקוין, הרשויות בהונג קונג הן הראשונות לאשר גם את האת'ריום ● גם בארה"ב הגישו בקשות להנפיק קרנות סל דומות, אך רק בסוף מאי תתקבל החלטה ● המטבע השני בגודלו עולה הבוקר ב-5%

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: צילום מסך מאתר אפל

הנתונים שחשפו: הניצחון של סמסונג, הנפילה של אייפון

המתחרות הסיניות נוגסות מנתח השוק של אפל, שירד השנה בכ-15% ● סמסונג, למרות ירידה קטנה, מוכרת הכי הרבה סמארטפונים בעולם ● ריאן ריית', סגן נשיא ב-IDC: "סביר להניח ששתי היצרניות יחפשו אזורים נוספים כדי להתרחב"

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן בישראל?

העונתיות במספר סעיפים מושכת את מדד המחירים לצרכן כלפי מעלה, והקונצנזוס הוא לקצב אינפלציה שנתי של 2.6% ● עם זאת, הסיכונים הגאו-פוליטיים, העלייה העולמית במחירי הנפט והפיחות בשקל עלולים להחמיר את המצב אף יותר

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

פלסטינים עוברים ליד בניין שנהרס בתקיפה ישראלית ברפיח / צילום: Associated Press, Hatem Ali

דיווחים פלסטיניים: ארבעה הרוגים בתקיפת צה"ל מערבית לרפיח

דובר הוועדה לביטחון לאומי באיראן: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • שר החוץ הסיני: איראן מימשה את זכויות ההגנה העצמית שלה • הרמטכ"ל הרצי הלוי אחרי המתקפה האיראנית: "ישראל חזקה מאוד ויודעת להתמודד לבד" • דובר צה"ל: המתקפה שהייתה בדרכה לישראל סוכלה כמעט במלואה • גלנט הנחה להיערך לפינוי האוכלוסייה מרפיח • ביידן: ארה"ב מחויבת לביטחון ישראל • עדכונים שוטפים

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור

רכבים מוכנים לייצוא בטורקיה, ב־2023 / צילום: Shutterstock

לא רק טורקיה: גם בסין מחלחלת לשוק אווירה אנטי־ישראלית, ואלה ההשלכות

טורקיה מאיימת להטיל "מיסי יצוא" כבדים על כל הסחורות לישראל, בנוסף למגבלות הסחר עליהן הודיעה בשבוע שעבר, ובסין מתחילה האווירה האנטי־ישראלית לחלחל לשוק ● בינתיים, שתי המדינות חולשות על כ־30% מיבוא הרכב לארץ ● כיצד יוכל הענף המקומי להתגבר?

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"