גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התקפלות נוסח ארדואן: המשבר בטורקיה דחף אותו לקצה

המשבר הכלכלי בטורקיה מעמיק, שער המטבע צולל, האינפלציה גואה ורזרבות המט"ח מידלדלות ● לזה מתווסף האיום של ממשל טראמפ להטיל עיצומים כלכליים בשל הסירוב לשחרר את הכומר אנדרו ברנסון והפאניקה המתחזקת בבורסות אירופה היום ● בניסיון לפייס, ארדואן משנה את הטון ואת הסגנון

ארדואן, / צילום: Shutterstock  א.ס.א.פ קריאייטיב
ארדואן, / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב

ציוצו של טראמפ היום (ו') בנוגע להכפלת מכסי יבוא מתכות מטורקיה אינו מגיע יש מאין. לא מהיום מנוצל השימוש בכלכלה כמכשיר יעיל למדיניות חוץ בממשל טראמפ, כתחליף יעיל במיוחד לכוח צבאי או לאמצעים דיפלומטיים מסורתיים. כך מול קוריאה הצפונית, כך מול איראן, ובחודשים האחרונים גם מול טורקיה; והלחץ הזה, כמו במקרים הקודמים, עובד. הממשל הטורקי עסוק בשבועיים האחרונים במאמצים דיפלומטיים כבירים להרגיע את ארצות הברית ולמנוע ממנה לממש את איומיה להטיל עיצומים כלכליים, אולי ניסיון אחרון בטרם פנייה אל קרן המטבע הבינלאומית לסיוע חירום שיציל את המטבע הטורקי שצולל מטה לרמות שפל חדשות, וסוחף עימו את הכלכלה של מדינת ארדואן.

שערה של הלירה הטורקית נוטה מטה כבר שלוש שנים, ובחודשים האחרונים זו הפכה להיות מפולת של ממש. הלירה איבדה מאז תחילת השנה קרוב ל-40% מערכה מול הדולר, ובימים האחרונים בשל המשבר החדש עם ארצות הברית הקצב מואץ עוד יותר. היום, בעקבות הציוץ של טראמפ, הוסיפה הלירה לצלול בשיעור דו-ספרתי. הבנק המרכזי שיחרר השבוע יותר מ-2 מיליארד דולר בניסיון לייצב את הלירה. ארדואן, אגב, מתנגד בחריפות לאפשר לבנק המרכזי להעלות את שיעור הריבית - צעד חירום המומלץ בחום על ידי מומחי כלכלה בטורקיה ובעולם.

היום בצהריים כינס שר האוצר הטורקי בראט אלבאיראק מסיבת עיתונאים ובה הכריז על תכנית חירום כלכלית שתכליתה הפחתת החוב, צמצום הגירעון לשמירה על הלירה הטורקית. ההכרזה על התכנית מיתנה את ירידת שערה של הלירה. ארדואן פרסם בבוקר הודעה ובה קרא לעם הטורקי לא להיתפס לפאניקה. אין חדש מהבנק העולמי שממתין להתפתחויות.

כשארדואן עלה לשלטון הוא ירש הלוואות של קרן המטבע העולמית שלצידן, כנהוג, דרישות לעמידה בצעדים כלכליים וברפורמות מקיפות. לאחר החזר ההלוואות לפני חמש שנים, הוא הכריז כי טורקיה לעולם לא תוותר יותר על עצמאותה הכלכלית כפי שעשתה תמורת ההלוואות מקרן המטבע. אך אנליסטים בעולם מעריכים כי בלי פתרון המשבר הפוליטי מול ארצות הברית, הצעדים המוניטריים רק יאטו את ההידרדרות, והפנייה המחודשת לקרן היא רק עניין של זמן.

האנליסט כריסטיאן מאגיו מחברת TD הבריטית פרסם חוות דעת שלפיה על ארדואן לשחרר מיד את ההגבלות שהטיל על הבנק המרכזי בנוגע להעלאת הריבית ולצעדים פיסקאליים שיגנו על הלירה מקריסה טוטאלית. לדבריו, טורקיה חייבת לתקן את יחסיה הפוליטיים והמסחריים עם האיחוד האירופי וארצות הברית גם על חשבון הקשרים עם רוסיה ואיראן, כדי להתאושש מהמשבר. הנקודה האיראנית חשובה כי טורקיה משמשת לאיראן אחת מאפשרויות עקיפת העיצומים האמריקניים שהוטלו עליה. בסוף חודש יולי הודיע שר החוץ הטורקי כי ארצו לא תפחית את היקף רכישת הנפט מאיראן ולא תנתק את קשריה המסחריים עמה כפי שדרשה ארצות הברית. ההודעה והמעקף שמעניקה טורקיה לאיראן שופכים עוד נפט למדורת הזעם האמריקני כלפי אנקרה.

עוד המלצה של מאגיו היא למנות אישים בעלי אוריינטציה כלכלית מובהקת במקום שרים שמינה ארדואן לאחרונה, ובהם חתנו בראט אלבאייראק שמונה לשר הכלכלה.

כלכלת טורקיה

סנקציות אמריקניות - ברקס לתעשיית הרכב הטורקית

אנקרה מסרבת לשחרר את הכומר האמריקני אנדרו ברנסון שנעצר באוקטובר 2016 בתואנה כי היה מעורב בניסיון ההפיכה הכושל נגד ארדואן לפני שנתיים. נשיא ארצות הברית דולנד טראמפ צייץ לפני כשבועיים בחשבון הטוויטר שלו כי: "ארצות הברית תטיל סנקציות כבדות על טורקיה בעקבות מעצרו הממושך של אנדרו ברנסון, נוצרי גדול, איש משפחה ואדם נפלא. הוא סובל המון. האדם החף מפשע הזה צריך להשתחרר באופן מיידי".

ברנסון נמצא במעצר בית מאז יולי, ולפי פרסום ב"וושינגטון פוסט" ישראל נענתה לפנייה אמריקנית לשחרר אזרחית טורקיה בשם אברו אוזקאן שנעצרה כאן בשל חשד כי העבירה כספים לאנשי חמאס. אבל השחרור הזה לא עזר, וברנסון צפוי לעמוד למשפט ולעונש מאסר ממושך.

אחד מצעדי הענישה הכלכליים החמורים ביותר שטראמפ שוקל הוא ביטול תנאי הסחר החופשי ליבוא מטורקיה, כלומר הטלה של מכסים על הסחורות הטורקיות המגיעות לאמריקה. היקף הסחר הזה נאמד ב-2017 ב-1.7 מיליארד דולר ומהווה נתח נכבד מסך היצוא הטורקי. האמריקנים רוכשים מטורקיה מכוניות, חלקים לרכב, תכשיטים (טורקיה היא היצואנית השנייה בעולם של תכשיטים), מתכות ואבנים יקרות, ושיש, הרבה שיש.

ענף הרכב צפוי להיפגע במיוחד מעיצומים כאלה, אם יוטלו, שכן במדינה פועלים קווי ייצור של 6 יצרניות רכב מהמובילות בעולם: פיאט ורנו המייצרות במדינה כשליש ממכוניותיהן, טויוטה ויונדאי המייצרות בה 14% וכן הונדה ופורד המייצרות כ-5%-4% ממכוניותיהן. תעשיית הרכב הטורקית היא כיום השישית בגודלה באירופה, אחרי גרמניה, צרפת, ספרד, בריטניה ואיטליה, והיא מייצרת כ-1.4 מיליון מכוניות בשנה.

עוד עיצומים שאותם שוקל ממשל טראמפ להטיל על אישים וחברות טורקיות הם תפיסת נכסים בארצות הברית, איסור נסיעה ואיסורים על ביצוע עסקים עם חברות אמריקניות. האמריקנים אומרים כי יתבססו בין השאר על הפרות זכויות אדם של משטר ארדואן בטורקיה, הן כלפי אזרחים אמריקנים והן כלפי אזרחים טורקים.

ארדואן פותח לרווחה את הערוצים הדיפלומטיים

התחזיות הכלכליות של טורקיה מנבאות שחורות, לפיכך, בשל כמה מדדים מדאיגים במיוחד, לבד מצלילת שער המטבע. כך למשל, שיעור האינפלציה השנתי טיפס ברבע השני של השנה ליותר מ-14% - גבוה בהרבה מעל התחזיות המוקדמות וכמעט כפול משיעורה ב-2013. אגרות החוב הממשלתיות סובלות מהיעדר אמינות בולט שעבר אפילו את אלה של ארגנטינה. התוצר הלאומי בירידה מתמשכת, רזרבות המט"ח קטנות והולכות, והחוב החיצוני גדל בחמש השנים האחרונות ביותר מ-25%.

על רקע נתונים כלכליים אלה, ניתן להבין את שינוי המגמה של ארדואן - השליט שלא בוחל במילים קשות כלפי מנהיגי העולם ומי שכינה בעבר הלא רחוק את טראמפ "בעל מנטליות ציונית" והכריז כי "את טורקיה לא קונים בדולרים". אבל כעת הטון משתנה והלחץ האמריקני הוא הסיבה לכך.

את הביטוי הבולט לניסיון לפייס את טראמפ נתן ארדואן השבוע, כשהסביר במפגש עם חברות הפרלמנט מטעם מפלגתו כי טראמפ הוסת לעמדה נגד טורקיה על ידי גורמים המבקשים את רעתה. עיתוניו של ארדואן מיהרו לפרש את האמירה וכתבו כי ישראל וידידיה האוונגליסטים בארצות הברית הם-הם המסיתים. ארדואן עמד באותו מפגש על ההיבטים החיוביים ביחסים עם ארצות הברית, והדגיש כי "ניתן בקלות לפתור את הבעיות שצצו בשל עוצמתה של השותפות האסטרטגית בין המדינות" וכי הערוצים הדיפלומטיים "פתוחים לרווחה לגישור על הפערים".

הדיפלומטיה אכן מופעלת. שר החוץ מבלוט קאבוסוגלו נפגש בסינגפור עם מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו, והשניים דנו לפי ההודעה המשותפת בדרכים קונסטרוקטיביות לפתרון המחלוקות בין המדינות. משלחת בראשות סגן שר החוץ סדאט אונאל הגיעה אתמול לוושינגטון לסבב שיחות עם פקידים אמריקנים בראשות תת-שר החוץ ג'ון סאליבן, והדיונים עוסקים בעיקר במשבר הכומר ברנסון ובדרך למניעת העיצומים האמריקניים.

גם במאמרים בעיתונות המקומית, הנשלטת ברובה על-ידי ארדואן, מובעת ההערכה הריאלית כי טורקיה תיאלץ להתפשר בנושאים רבים בשל המשבר הכלכלי המתמשך, ועוצמת הפגיעה האפשרית של עיצומים כלכליים נוספים שיטילו האמריקנים.

שתי המדינות חולקות אינטרסים תואמים אך גם נוגדים בכל הקשור לסוריה ובכלל באזור. טראמפ הסכים בשל הברית האסטרטגית לאשר את עסקת מכירת מטוסי החמקן לחיל האוויר הטורקי, אך מאז חילוקי הדעות גוברים על ההסכמות. כך למשל, הכורדים נופלים קורבן למחלוקות הללו, שכן הטורקים החוששים מהמיעוט הכורדי הגדול בתוכם, פועלים בכוח רב נגד כל ניסיון כורדי להרים ראש באזור הגבול המשולש סוריה-עיראק-טורקיה. הם הפגיזו ללא הבחנה כמה כפרים וערים של המיעוט הכורדי בסוריה, תוך הרג אזרחים רבים, בשל עצמאות יתר, לטעמם, שהפגינו המיליציות הכורדיות בסוריה.

האמריקנים, שכבר "מכרו" בעבר לא אחת את הכורדים בעיראק באיראן ובסוריה תמורת היחסים התקינים עם טורקיה, מנסים הפעם - לפחות בהצהרות - להגן על הכורדים ודורשים בין השאר פינוי של אוכלוסייה אזרחית מאזורים מוכי קרבות כמו העיר מאנביז' בצפון-מזרח סוריה.

מעמדה האזורי של טורקיה וחשיבותה האסטרטגית יהוו גורם חשוב במשא ומתן עם האמריקנים, ואם ישכיל ארדואן לבלוע את גאוותו ולפעול בניגוד למדיניותו עד כה, כפי שמרמזים צעדיו האחרונים, עשויים האמריקנים לוותר על העיצומים ולסייע לטורקים בייצוב כלכלתם. בכל מקרה, מדובר בעוד הוכחה ליעילותה של מדיניות החוץ האמריקנית הנשענת בעידן טראמפ על עוצמתה הכלכלית.

עוד כתבות

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב

מייסדי אנטייטל - מימין: אבי זצר ורון נסים / צילום: דימה קרמינסקי

החזר של פי 10 על ההשקעה: חברת הסייבר אנטייטל נמכרת ב-150 מיליון דולר

חברת אנטייטל של היזמים רון נסים ואבי זצר הודיעה על רכישתה ע"י חברה אמריקאית בסדר גודל בינוני, BeyondTrust, שמבצעת כאן את הרכישה הראשונה שלה וצפויה להפוך את הפעילות הישראלית למרכז הפיתוח המקומי שלה ● נסים: "העסקה שנחתמה בתקופה זו משקפת כבוד למדינה"

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האחים אמיר הגיעו לפשרה עם רשות ני"ע: מגדירים עצמם כבעלי השליטה בשופרסל

המשמעות היא שאישור תנאי השכר או מינויי מקורבים של האחים יצריכו כינוס של אסיפת בעלי המניות ואישור הצעדים הללו ברוב מיוחד ● האחים מטילים על עצמם את המגבלות באופן וולונטרי

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

דירות בשכירות בשדרות וושינגטון, תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

במקביל לעליית האינפלציה: יש מוקש ושמו מחירי השכירות

העלייה במחירי השכירות מגיעה, ולא במקרה, במקביל לעלייה חדה באינפלציה. מחירי שכר הדירה מהווים כרבע ממשקל מדד המחירים לצרכן ● אבל במשרד האוצר ממשיכים להתעלם מהסוגיה הבוערת

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

בצלאל סמוטריץ' ובנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

קרן המטבע חותכת בחצי את תחזית הצמיחה של ישראל ב-2024

בעוד בנק ישראל צופה צמיחה שנתית של 2%, תחזית הצמיחה של קרן המטבע לכלכלת ישראל היא 1.6% בלבד ● לפי הקרן, התחזיות של ישראל נמצאות בסיכון בשל המלחמה בעזה ● בניגוד לכלכלנים רבים, רואה הקרן כי האינפלציה בישראל תתמתן ותגיע ל-2.4% בלבד ● הצמיחה העולמית צפויה לעמוד על 3.2% בשנה הנוכחית

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"

שר המשפטים יריב לוין, יו''ר הוועדה לבחירת שופטים / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

המערכת קורסת תחת העומס, אבל הוועדה לבחירת שופטים לא מינתה שופטים

למרות שהייתה אמורה למנות שופטים לבתי המשפט המחוזיים בתל אביב, מרכז ולבית משפט השלום בירושלים, הוועדה לבחירת שופטים התכנסה אך לא בחרה שופטים חדשים ● השופטים בישראל דנים בעשרות ומאות תיקים בו זמנית, ובינתיים בתי המשפט נותרים במחסור גדול של שופטים וקורסים תחת העומס, כך שהציבור נפגע

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

סנקציות במקום תגובה צבאית ישראלית: זו התוכנית של אירופה להתמודד עם המשבר במזה"ת

מדינות המערב מנסות בימים האחרונים לגבש בקדחתנות עיצומים חדשים על הרפובליקה האסלאמית ● המטרה: לשלוח מסר מאוחד, אבל בעיקר לשכנע את ישראל למתן את תגובתה הצבאית ● השאלה העיקרית: האם אחרי עשורים של סנקציות טהרן תחדל להעביר כסף לטרור

השופט בדימוס ד''ר עדי זרנקין / צילום: פאול אורלייב

בן הבורר הוא בכיר בחברה מתחרה - האם זו עילה לפסילתו?

ביהמ"ש דחה את בקשת קבוצת סיגמא לפסול את הבורר ד"ר עדי זרנקין, שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, בשל טענה לחשש לניגוד עניינים, מאחר שבנו מכהן כבכיר ומחזיק במניות של חברה מתחרה לחברה שבלב המחלוקת

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

העתיד, השכר והאם מדובר בבועה? מנהלי חברות השבבים הגדולות מדברים על התחום הלוהט

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס TECH IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

ערן רביד, CIO, מקורות / צילום: כדיה לוי

ערן רביד, CIO במקורות: "המשכנו לספק מים גם למוצבים בצפון שנפגעו קשות בלחימה"

בחברת המים הלאומית מקורות מספקים מים, גם בשעות משבר ● ערן רביד CIO במקורות, הוצנח לתפקיד יממה אחרי פרוץ המלחמה ● במהלך כנס TECH IL של גלובס הוא הציג את דרכי ההיערכות הטכנולוגית של החברה לזמני משבר

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק