גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מלחמת הסחר בין סין לארה"ב: טראמפ מציג "אבו עלי" מסוכן

כדי לתקן באמת את הגירעון המסחרי של ארה"ב עם סין דרושים קיצוץ דרסטי בהוצאות הפדרליות וצעדים נוספים וכואבים שאף אחד בוושינגטון לא יאשר. אז הנשיא בוגר תוכניות הריאליטי עושה הצגות והפגנות כוח● אלא שניסיון העבר מלמד כי מהלכים כאלה עלולים להתפתח לקטסטרופות

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

לאיומיו האחרונים של הנשיא טראמפ להעלות את ההיטלים והמכס על היבוא מסין ל-25%, פי שניים ויותר מההיטלים בשיעור של 10% שאך הוטלו, אין היגיון וטעם, והם גם מסוכנים. לא אסון אחד ולא שניים התרחשו בעקבות מה שהתחיל כ"אבו עלי" (ניסיון הרתעה באמצעות עשיית רושם מפחיד שאינו אמיתי) לא מחושב של מנהיג שפיו, או ציוציו במקרה הזה, מהירים משכלו.

בראש אסונות ה"אבו-עלי" עומדת כנראה מלחמת העולם הראשונה, המלחמה ששינתה את ההיסטוריה בכלל ואת ההיסטוריה של המזרח התיכון בפרט. לאחר רצח יורש העצר האוסטרו-הונגרי בידי כנופיית קיצונים סרבים החליטה האימפריה האוסטרו-הונגרית להיפרע מהם ולכבוש את סרביה. האימפריה דאז, ממש כמו האימפריה האמריקאית היום, לא הצליחה להבחין כי אף שמאחוריה מאות שנים של תהילה עתידה לוט בערפל, וכי אין היא אלא מת-חי ששנותיו ספורות.

וכך, אף שסרביה נכנעה לאולטימטום שהציבה לה האימפריה, זו בכל זאת הייתה נחושה להפגין את שריריה. דא עקא לסרביה הייתה אחות גדולה, רוסיה. לפיכך, מצד האוסטרים הוזעקה האח הגדולה מטעמה, גרמניה.

בראש המדינה הגרמנית עמד הקיסר וילהלם. הוא היה ילד מגודל שאהבתו למשחקי צבא, טקסים ומדים עמדה ביחס הפוך לתבונתו, יציבותו הנפשית והבנתו במדינאות או באסטרטגיה. מדובר היה בקריקטורה חיוורת של מייסד הקיסרות הגרמנית 40 שנה קודם לכן, "קנצלר הברזל" אוטו פון ביסמרק.

הואיל ומדיניותו של הקיסר כונתה a place in the sun ("מקום בשמש") והייתה מעין גירסה מוקדמת יותר של מה שניתן היה לכנות היום Making Germany Great Again , נתן הקיסר לאוסטרים צ'ק פתוח לחוש לעזרתם בכל מקרה.

ממש ברגע האחרון, לאחר שכבר ניתנו הוראות השינוע של הצבא הענק, נמלך הקיסר בדעתו וביקש ממפקד צבאו הלמוט פון מולטקה "הצעיר", לעצור את המהלך ואת הרכבות עמוסות החיילים והציוד שהתגלגלו לגבול הבלגי-צרפתי, אך זה השיב במילות האלמוות: "הדבר בלתי אפשרי", והקיסר התקפל.

ה"אבו-עלי" הפכה למדיניות. בין ההמונים המריעים צעד הצבא והקיסר הכריז בהתלהבות, שעה שכל המפלגות ברייכסטאג הביעו תמיכה, כי "כאשר הדבר מגיע למלחמה, נעלמות המפלגות וכולנו אחים". וכך, כשהיא נתמכת מקיר לקיר על ידי "חוכמת ההמונים" היודעת כול, צעדה גרמניה עם רון בלב לקטסטרופה הידועה היום בשם "המלחמה הגדולה", המלחמה שנועדה לסיים את כל המלחמות. היא תעלה בחייהם של יותר מ-10 מיליון צעירים, שרובם אירופים, ותעלה את גרמניה על מסלול של חורבן שיסתיים סופית רק ב-1989 עם איחודה, ואף זאת לאחר אובדן ליבה ההיסטורי, פרוסיה.

עובדי הייצור נעלמים

הפטנט החדש של הפדרל ריזרב

סיפור המאזן המסחרי בין ארה"ב לסין מתחיל רשמית בשנת 1972, לאחר ביקורו ההיסטורי של הנשיא ניקסון בסין. כמה זה אירוני, שכן מדובר באותו נשיא שיצר את הכלים להתפתחותו של הסיפור עצמו, על ידי ביטול הסכמי ברטון וודס ושחרור הדולר מכל הצמדה לסטנדרט זהב בשנת 1971. אך רק בימיו של אלן גרינספן בראשות הפדרל ריזרב משנת 1987 ואילך, הדברים החלו לקבל צורה של ממש.

עד תחילת שנות השמונים הכלכלה האמריקאית התנהלה פחות או יותר כמתואר בספרי הכלכלה הקלאסיים. אזרחי ארה"ב עבדו קשה וייצרו איקס מוצרים, את חלקם הם צרכו-אכלו לשם קיומם, ואת חלקם הם החליפו עם משקים אחרים בעבור מוצרים שאותם לא יכלו לייצר ביעילות. העודף שלא נצרך כונה חיסכון, והושקע בייצור מוצרים חדשים. אם ההשקעות נשאו פרי, ובמיוחד אם הטכנולוגיה השתפרה המשק הלך וצמח.

בתחילת שנות השמונים הפדרל ריזרב גילה פטנט חדש, מכונת הדפוס. לא עוד עבודה קשה, ייצור, חיסכון, גידול. מעתה ניתן היה לקפוץ הישר לצריכה, וגם על החיסכון ניתן היה לוותר.

בצד אחד של הפלא עמד הדולר ובצדו השני עשרות מיליוני סינים שהיו מוכנים לעבוד בפרך בתנאים-לא-תנאים שבעה ימים בשבוע ולייצר עבור האמריקאים טלוויזיות, מחשבים, מכנסי ג'ינס ושאר מוצרים בזיל הזול.

השיטה עבדה כך: הפדרל ריזרב והבנקים המסחריים ייצרו אשראי בכמויות גדולות והולכות, רובו ככולו של האשראי הזה הלך לצרכנים ולחברות ומהם הגיע דרך וולמארט, מייסיס, אמזון וכדומה לסין ולמדינות אחרות כדי לקנות מוצרי צריכה בזול. וכך המדפים בוולמארט מייסיס ואמזון התמלאו סחורה שאיפשרה לאמריקאים את רמת החיים הגבוהה בעולם בה בשעה שהפרודוקטיביות שלהם הלכה וירדה.

את עודפי הדולרים, לאחר רכישת חומרי הגלם והמכונות, הלוו הסינים חזרה לממשלה הפדרלית כדי לעזור לה לממן את חובותיה היא. וחוזר חלילה.

בשנת 1986 חצה הגירעון במאזן המסחרי עם סין את קו המיליארד דולר. באותה שנה עמדו סך כל החובות של המשק האמריקאי על 9 טריליון דולר. בתוך ארבע שנים, גדל הגירעון פי 10 וב-1990 חצה את קו ה-10 מיליארד. עד 2002 הגיע הגירעון במאזן המסחרי עם סין ל-100 מיליארד דולר, וב-2017 עמד על 375 מיליארד, מעל מחצית מהגירעון המסחרי של ארה"ב כולו שעמד על כ-566 מיליארד דולר בסך הכול. חובות כלל המשק האמריקאי בשלב זה עמדו על 66 טריליון דולר. בסך הכול הגירעון במאזן המסחרי הממומן בחוב הצטבר, צמוד למדד, לכ-16 טריליון דולר מאז 1980.

עם הגידול בחוב וביבוא הזול הפכה הכלכלה האמריקאית, יותר מכל כלכלה אחרת בעולם, לכלכלת צרכנים שבמרכזה הוצאות הצרכנים (Consumer spending ). זו מהווה היום כ-70% מכלכלת ארה"ב.

המאזן השלילי הולך ומעמיק

המחיר האמיתי של הג'ינסים הזולים

עם הזמן התברר כי הטלוויזיות והג'ינסים הזולים הגיעו עם תגי מחיר לא צפויים. הייצור הזול עבר אומנם לסין, אך הפועלים ממפעלי התעשייה במדינות המיד-ווסט נותרו באמריקה, מובטלים וממורמרים.

יתר על כן, עם העברת ייצור הטלוויזיות והמחשבים לסין עבר לשם גם הידע, והעברה כזו מטבעה לא יכלה להיעצר או להיות מוגבלת רק לטלוויזיות ולתפירת מכנסיים.

וכך תרם הפדרל ריזרב לצמיחתה המחודשת של סין כסף וידע. ומה ארה"ב קיבלה בתמורה? מוצרי צריכה זולים שאיזנו את האינפלציה שהייתה נגרמת לולא כך בגין הדפסות הכסף-חוב המסיביות. "לחם ושעשועים" בזיל הזול להמונים שאיפשרו למקורבים כל אותה העת לעשות לביתם ולרוקן את הדורות הבאים של אמריקה מכל חיסכון או עושר.

איך יוצאים מזה? כדי להציל את אמריקה מפני המפגש הצפוי לה במוקדם או במאוחר עם כונס הנכסים יש רק דרך אחת, כואבת וקשה בפני עצמה. לא מלחמת סחר עם סין, אלא קיצוץ דרסטי בהוצאות הממשלה הפדרלית, לפחות טריליון דולר לשנה, ובמקביל ביצוע רפורמה מקיפה בשיטת המס (לא קיצוצי מס לעשירים שכבר עכשיו אין להם מה לעשות עם שפע הכסף שהפד העתיר עליהם) וכן בביורוקרטיה הממשלתית לכל אורכה ורוחבה.

אלא שמהלך כזה הוא בהישג ידו של הנשיא בערך כמו חומה שמקסיקו תשלם עליה, אם הנושא בכלל נמצא בתחום הבנתו של מי שצמח בלב ליבה של כלכלת החוב ופשיטות הרגל (חברות בבעלות הנשיא פשטו רגל שש פעמים).

וושינגטון לא תאפשר לשבש את הסדר

המעגל הפנימי בוושינגטון אשר יושב על הברזים ועושה לביתו שנה אחר שנה זה שלושים שנה לעולם לא יוותר על העטינים. הקומפלקס הצבאי-תעשייתי היושב על 700 מיליארד דולר של "קופה קטנה" והעסוק במלחמות מדומות בכל רחבי העולם, תעשיית הפארמה והבריאות הגדולה והמושחתת מכולם היושבת על 19% מהתמ"ג ,לפחות מחצית מזה בזבוזים, וכמובן וול סטריט, לא ייתנו לאף נשיא, ובטח לא לנוכחי, לקלקל להם את החגיגה.

כפי שהזהיר את טראמפ הסנאטור צ'אק שומר, מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט, ברגע נדיר של גילוי לב ,שיש בו כדי ללמד הרבה מאוד על הלך המחשבה האמיתי בוושינגטון: "תן לי לומר לך, אתה מתחיל עם קהילת המודיעין (לארה"ב 16 ארגונים נפרדים הנמנים עם קהילה זו - ח.ש.) ויש להם כל דרך אפשרית להתנקם בך".

אך לא רק החוגים הפנימיים בוושינגטון לא יניחו לנשיא, לו רצה, לשבש את הסטטוס קוו. גם הנבחרים, אלו הבונים בכל בחירות על "חוכמת ההמונים", לא ייתנו לו. איך הם ייבחרו אם הממשלה הפדרלית תיאלץ להפסיק את כל תוכניות הסבסוד הישירות והעקיפות, מטלפונים סלולריים לנזקקים ועד סבסוד מגדלי הסוכר והתירס? יתר על כן, גם המממנים של הנבחרים לא יניחו לשבש את השיטה. אחרי הכול, חובות העתק הם אכן התחייבויות של "אמריקה הרגילה" (main street)אך בד בבד הם גם הנכסים של האחוזון העליון, אותו אחוזון שמממן את המערכת הפוליטית כולה.

עתה שוו בנפשכם שהיבוא מסין ייעלם לתמיד או יתייקר בעשרות אחוזים. במסגרת זו יתייקרו הטלוויזיות, המחשבים והמכנסיים בזיל הזול. שלום לחם ושעשועים, ברוכה הבאה אינפלציה, ברוכה הבאה ריבית גבוהה (וזה עוד לפני שהסינים ימכרו את 1.2 טריליון הדולר באג"ח של ממשלת ארה"ב שהם מחזיקים). ברוכים הבאים דאו ג'ונס ב-12,000 נקודות ו-500 P&S ב-1,200 נקודות. ברוכה הבאה אמריקה לעולם האמיתי.

אז מה היה לנו? פייק מלחמת סחר, שסיכוייה להתרחש הם בערך כמו הסיכוי לחומה במימון מקסיקני, שאותה מנסה כביכול להצית נשיא גס רוח נטול אופציות של ממש, למעט ציוצי טוויטר וסערות בתקשורת על כמעט לא כלום. הואיל והאיש רכש את שמו ופרסומו בעולם של תוכניות ריאליטי טלוויזיוניות, כל זה היה יכול להיות משעשע, מעין הפוך על הפוך של מה הריאליטי ומה הם החיים עצמם. כל זאת עד שניזכר בכמה אזהרות ושיעורים מההיסטוריה על אודות קטסטרופות אמיתיות שגם הן החלו כ"אבו-עלי". 

הכותב הוא עורך דין בהשכלתו העוסק ומעורב בטכנולוגיה. מנהל קרן להשקעות במטבעות קריפטוגרפיים, ומתגורר בעמק הסיליקון זה 22 שנה. כותב הספר "A Brief History of Money" ומקליט הפודקסט KanAmerica.Com

 

שאלתם? תקבלו תשובה

לאור פניות והצעות מהקוראים, אתם מוזמנים לשלוח אליי במהלך השבוע הקרוב, לכתובת המייל המצורפת, שאלות בנושאים כמו שוק הקריפטו וכלכלת ארה"ב, ואענה עליהם באחד הטורים הקרובים.

chanans@globes.co.il

עוד כתבות

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום

150 ק"מ של רכבת: עוד לא היה בישראל פרויקט כזה. הכירו את הצעיר שאחראי עליו

יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי ● כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 ירד בכ-1.1%

מדד ת"א 35 צלל ב-1.2% ● מדד המחירים לצרכן בישראל יפורסם הערב, מה צופים הכלכלנים? ● BDO: "המתיחות מול איראן תשפיע על שוק הנפט" ● בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● וגם: 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

אחד משני כטב''מי נפץ שחדרו מלבנון והתפוצצו באזור בית הלל / צילום: מתוך תיעוד שעלה ברשתות החברתיות, לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

שלושה נפצעו מפיצוץ שני כטב"מי נפץ בבית הלל

דקות אחרי ששני כלי הטיס התפוצצו - בלבנון דיווחו על רכב שהותקף בדרום המדינה • באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" • איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר • עדכונים שוטפים

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; טסלה יורדת ב-4%

הדאקס יורד ב-1% ● קרן המטבע העולמית העלתה את תחזית הצמיחה העולמית ● טראמפ מדיה יורדת ב-7% ● תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב מזנקות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם הממשלה הנוכחית בלמה את הכניסה של פועלים מעזה?

השר מירי רגב טענה כי הממשלה הקודמת הכניסה פועלים מעזה. אך כך גם ממשלתה שלה ● המשרוקית של גלובס

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות בבורסת ת"א; או.פי.סי אנרגיה מזנקת ב-9%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.2% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"