גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תשתיות טעינה לרכב חשמלי: בעולם דוהרים, ורק אצלנו זוחלים

ב–2025, ממש מעבר לפינה במונחים תכנוניים, כבר יסעו פה קרוב ל–200 אלף מכוניות חשמליות ● במשרדי הממשלה מתחילים לעבוד בהדרגה על נקודות טעינה בבתים ובמרחב הציבורי, אך מתקשים לעמוד בקצב השינוי

מדינת ישראל מתכוננת לעלייה דרמטית במספר הרכבים החשמליים שיעלו לכבישי ישראל בשנים הבאות. על פי משרד האנרגיה ומשרד התחבורה, מדובר בתחזית מבוססת שמצריכה במקביל גם היערכות לטיפול בעלייה במספר הרכבים החשמליים בכל הקשור לנקודת הקצה - כלומר נקודות הטעינה.

גורמים בענף הנדל"ן מסבירים שמוסדות התכנון וגופים אחרים צריכים להתחיל כבר היום לעבוד על תקנים או תשתית לאותן נקודות טעינה, ובירור במשרדי הממשלה הרלוונטיים מעלה כי התחזית מוכרת להם, ועבודה בנושא כבר החלה, אף שנכון להיום היא בחיתוליה.

בשנת 2025, נתח השוק של כלי הרכב החשמליים יעמוד על 16% בממוצע, כך לפי מחקר של משרד האנרגיה שפורסם ביוני האחרון (בשיתוף מינהלת תחליפי דלקים ותחבורה חכמה במשרד ראש הממשלה). עוד לפי הדוח, מספר הרכבים החשמליים יעמוד על 188,000 והם יהוו כ- 5% מכלל ציי הרכב באותה שנה.

גם בדו"ח ועדת אדירי, דו"ח מסקנות הצוות המקצועי לבחינה תקופתית של המלצות הוועדה לבחינת מדיניות הממשלה בנושא משק הגז הטבעי בישראל (טיוטה להערות הציבור מיולי 2018), קיימת התייחסות לנושא: "תרחיש 'עסקים כרגיל' לחדירת הרכב החשמלי צופה חדירת רכב חשמלי בהיקף של 500 אלף כלי רכב חשמליים בשנת 2030. לצד תרחיש זה, ולאור הצהרת שר האנרגיה שטרם עוגנה באופן רשמי, כי המשרד יפעל לכך שהחל משנת 2030 תיאסר מכירת רכבים המונעים בבנזין וסולר, נבחן גם תרחיש של חדירת 1.5 מיליון כלי רכב חשמליים בשנת 2032".

באשר לדרישה לעמדות טעינה לרכב חשמלי בערים הגדולות בישראל (יותר מ-200 אלף תושבים), נכתב בדוח משרד האנרגיה כי "ממצאי המחקר מראים כי הדרישה הגבוהה ביותר לעמדות טעינה בשנת 2020 צפויה להיות בעיר תל אביב, עם כ-333 עמדות. אחריה חיפה עם דרישה לכ-194 עמדות טעינה, ובערים ראשון לציון וירושלים צפוי ביקוש של כ- 100 עמדות טעינה כבר בשנה זו".

בנוסף, מהמחקר עולה כי ב-2025 צפוי ביקוש של כ-149,184 עמדות טעינה פרטיות וכ-12,891 עמדות טעינה ציבוריות. הדרישה הגבוהה ביותר נמצאה בעיר תל אביב עם כ-3,279 עמדות, עלייה של פי 10 מהדרישה בשנת 2020. הצורך הצפוי לעמדות טעינה מהירות יעלה גם הוא ובשנת 2025 יידרשו בממוצע בישראל 327 עמדות".

במונחי תכנון, שנת 2030 נמצאת מעבר לפינה. נזכיר כי גם התוכנית האסטרטגית לדיור שאושרה בממשלה מתייחסת לטווח ארוך, אפילו ארוך יותר עד שנת 2040, ולכן מתבקש שאם הצפי לכניסת רכבים חשמליים כה גבוה, יש צורך בהיערכות תשתיתית כבר מהיום.

התשתיות בבניינים הקיימים לא יספיקו

על פי גורמים בענף הבנייה בישראל, כל בניין שנבנה מקבל הזנה מחברת חשמל ולרוב נדרשת מערכת טרנספורמציה שמעבירה את החשמל ממתח גבוה למתח נמוך. מערכת החשמל כוללת קווי חשמל התואמים את צפי דרישת החשמל בבניין, ארונות חשמל שצריכים להיות תואמים לדרישה, תעלות ועוד.

ואולם, אותם גורמים מציינים כי התשתיות הקיימות בבניינים קיימים, לא יוכלו לספק את הדרישה לחשמל במידה ואכן שיעור גבוה של רכבים יעברו להיות רכבים חשמליים. לעומת זאת, בבנייני מגורים חדשים ניתן כבר בשלב התכנון להתחשב בעובדה כי צריכת החשמל בבניין תגדל בצורה ניכרת בעתיד ולהכין את התשתית מראש.

רונן אהרון, מנכ"ל ABB ישראל העוסקת בין היתר בהקמת מערכות חשמל מתקדמות, מציין כי "מבחינה מעשית יש לאפשר כבילה מתאימה לחניונים תת קרקעיים במבנים רבי קומות לכל עמדת טעינה ויכולת אספקת אנרגיה שבאה לידי ביטוי בשנאים נוספים בחדר החשמל בבניין, ציוד מיתוג ראשי, ולוחות חלוקה לכל קומת חניון.

"ברמה התכנונית יש לתכנן מראש שרוולים שבהם יושחלו כבלי האספקה, השארת מקום פנוי בחדר החשמל לשנאים אספקה נוספים בהתאם לגודל הבניין ולמספר החניות, ובנוסף מקום שבהם יותקנו לוחות החלוקה. אין בעיה לתכנן וליישם את ההכנה הזו לעמדות טעינה".

בכל הנוגע לתוספת של עמדות טעינה לבניינים קיימים סבור אהרון כי מדובר במהלך שעשוי להיות בעייתי: "במבנים ישנים ההתקנה היא על הקירות כי לא הייתה הכנה והסדרת עניין השנאים בחדר החשמל. יש מקומות שכזו הכנה תהיה בעייתית בעיקר בגלל העלויות הכרוכות גם בשינוי המבנה".

"תוספת של אחוזים בודדים בצריכת החשמל"

גורם בכיר במשרד הבינוי והשיכון הסביר כי הנושא מקודם בשני כיוונים - המרחב הציבורי והמרחב הפרטי.

"במרחב הציבורי הנושא מתייחס להיבט של הטענה בחניות פרטיות לאורך הרחוב, הטענה של רכבים ציבוריים וגם מתחמים שהם מרכזי טעינה. העבודה עוסקת בין היתר בהגדרה של הנחיות איך לתכנן ואיפה. אגב, זה לא רק משרד הבינוי, יש לא מעט משרדים שותפים לצוות הזה, וזה מנוהל במשרד ראש הממשלה".

כך, ברגע שיתפרסם המדריך לעיר חכמה (פינוי אשפה, תאורה ועוד), הוא יכלול הנחיות לעיר חכמה גם בהקשר הנוגע לנקודות הטענה. אותו גורם מודה כי הן לא יהיו חובה, אבל המתכננים לוקחים אותם בחשבון.

בכל הקשור למרחב הפרטי, בנייני המגורים, הנושא פחות מתקדם. אותו גורם מסביר שנכון להיום עדיין אין הנחיות לתכנון אבל הוא מעריך שעם ההתקדמות של הצוות במשרד ראש הממשלה, יתחילו לגבש גם הנחיות לחניונים תת קרקעיים במבני מגורים.

הצפי לגידול בצריכת החשמל עשוי לדרוש גם שינוי בגודל או בתקן של חדרי הטרנספורמציה. "בכל הקשור לגידול באספקת החשמל", אומר אותו גורם, "להבנתי משרד האנרגיה לא צופה גידול משמעותי בצריכה בתוך שכונה. תוספת של אחוזים בודדים, אז אין דרישה להגדלת חדרי השנאים או הטרנספורמציה בשכונות. אבל ככל שהדבר יתקדם, נדבר על זה עם חברת החשמל".

אז נראה שגורמי התכנון כבר הפנימו שיש להתייחס לנושא, אבל השאלה הגדולה היא האם ההתייחסות הנוכחית מספקת. אבי פלדמן, מנכ"ל חברת ההשקעות Capital Nature, המשקיעה במיזמי אנרגיה נקייה מסביר שבעולם ההתקדמות מהירה יותר ומדובר בסוגיית ה'ביצה והתרנגולת' - כלומר, ללא תשתית מתאימה ופועלת הנושא לא יוכל להתקדם. "במישור הבינלאומי רואים את המשקים השונים מתקדמים בדהירה מלאה לכיוון הזה. הטכנולוגיה זמינה ועכשיו זה עניין של תימרוץ ממשלתי והכנת התשתיות התומכות במהירות האפשרית", הוא אומר.

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר במקביל כי: "משרד הבינוי והשיכון מקדם הנחיות לתכנון ערים חכמות במסגרתן יינתן מענה לתשתיות עבור תחבורה חשמלית במרחב הציבורי, זאת בתיאום עם המשרדים העוסקים בנושא. כמו כן משתתף המשרד בצוות בין-משרדי, בהובלת מינהלת תחליפי דלקים ותחבורה חכמה מטעם משרד רה"מ, המגבש הנחיות מתאימות למרחבים האמורים".

במינהל התכנון שבמשרד האוצר מסרו: "מינהל התכנון מגבש בימים אלו התייחסות, יחד עם משרדים אחרים כגון משרד התחבורה, משרד ראש הממשלה באמצעות מינהלת תחליפי דלקים, משרד הגנת הסביבה ומשרדים נוספים, כדי להבין את השלכות הרכב החשמלי ובעיקר הרכב האוטונומי והשיתופי על שימושי הקרקע".

אירופה: חובה להכין מראש תשתית

חן הרצוג, כלכלן ראשי ושותף ב-BDO זיו האפט שעסק בנושא, מספר כי אפשר ללמוד על הצרכים ממה שקורה היום בעולם: "באיחוד האירופאי גובשה בינואר 2018 הסכמה על דירקטיבה המחייבת את מדינות האיחוד בהקמת תשתית טעינה לרכב חשמלי", כך הרצוג, "לפי הרגולציה האירופאית, בבניה חדשה של בנייני מגורים שיש בהם 10 מקומות חניה או יותר, חובה להכין מראש תשתית לעמדת הטענה לכל מקומות החניה בבניין. המשמעות היא שכל דייר בבניין אירופאי חדש או שעבר שיפוץ, יוכל להתקין עמדת הטענה בעלות מינימלית על בסיס תשתית קיימת.

"בנוסף, הרגולציה האירופאית מחייבת שכל בניה מסחרית חדשה (מרכזי קניות, בנייני משרדים וכד') שיש בה 10 מקומות חניה או יותר, תכלול הכנה של תשתית להטענת רכבים חשמליים בלפחות מ-20% ממקומות החניה. בנוסף להכנת התשתיות, מחויבת בבניינים מסחריים אלה הפעלת עמדת טעינה אחת לפחות של רכב חשמלי כבר עם השלמת הבנייה". 

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

לקראת יום המסחר הטוב מפברואר: נמשכות העליות בוול סטריט

מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים