גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפוטנציאל הלא ממומש של הדיור המוגן לגיל השלישי

כשמדברים על פתרונות למצוקת הדיור, נוהגים להתעלם ממלאי הדירות שמחזיקים בני הגיל השלישי, שאינן עונות עוד על צרכיהם • אם היו בונים דיור מוגן שמותאם בעלותו גם לשכבות הביניים, מלאי הדירות שהיה מתפנה יכול היה להוביל לפינוי של מאות דירות שכל כך נחוצות בשוק כיום

החצר המשותפת במגדלי הים התיכון, בגני תקווה/ צילום: גיא נרדי
החצר המשותפת במגדלי הים התיכון, בגני תקווה/ צילום: גיא נרדי

בעשורים הקרובים צפויה עלייה דרמטית במספר הזקנים ובשיעורם באוכלוסיה. לפי דוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, בשנת 2,035 יעמוד חלקם באוכלוסיה של בני 65 ומעלה על 14.6%.

רוב הזקנים בישראל, ממש כמו במקומות אחרים בעולם, חיים בבתי מגורים רגילים ביישובים עירוניים, ורק כ-5 אחוזים מתגוררים במוסדות לטיפול ממושך (בתי אבות, מוסדות סיעודיים ומסגרות של דיון מוגן, או "כפרי גמלאים"). מצד שני, אם מתבססים על המגמה הרווחת בשוק האמריקאי, הרי שיש להניח שהביקוש למסגרות מגורים שמציעות הגנה וביטחון לעת זקנה אך יגדל.

תנאי הקבלה הבסיסיים לבתי הדיור המוגן הם עצמאות וממון המאפשר תשלום פיקדון, ותשלום שכר דירה בכל חודש למשך שארית החיים. מדובר במסגרות של גופים פרטיים המתנהלות כגוף כלכלי לכל דבר. עלות המגורים במוסדות הדיור המוגן הפרטיים גבוהה למדי - סכומי הפיקדון יכולים להגיע ליותר מ-2 מיליון שקל לדירת 3 חדרים, בתוספת דמי ניהול חודשיים בסיסיים שמגיעים ל-10,000 שקל.

שיעור האזרחים הוותיקים באוכלוסיה (בני 65 ומעלה)

"דיור מוגן לא באג'נדה של אף אחד"

פרופ' אסתר יקוביץ ז"ל היתה מרצה ללימודי גרונטולוגיה באוניברסיטת בן גוריון, ועורכת הספר "סוגיות בניהול מוסדות זקנים" שיצא לפני כשנתיים ביוזמת ארגון הג'וינט. 

עם צאת הספר אמרה לי: "כאשר מדברים על תוכניות להוזלת הדירות, פספסו בגדול את פלח השוק הזה, שהולך וגדל יותר מכל קבוצת אוכלוסיה אחרת. אם היו בונים דיור מוגן לשכבת הביניים, זה היה טוב גם להם וגם היו משחררים לשוק הדיור דירות שגדולות מדי עבורם, אבל זה לא נמצא באג'נדה של אף אחד".

עוד אמרה, כי הצמיחה המהירה בשיעורם של הזקנים באוכלוסיה ומצד שני, היעדר הפניות של המשפחות, תביא לעלייה בביקוש לטיפול מוסדי ממושך.

למרבה הצער, למעמד הביניים אין עדיין פתרון מבחינת הדיור המוגן. בתי הדיור המוגן הפרטיים עולים ממון רב ומגיעים אליהם אנשים אמידים, ואילו בתי דיור מוגן שבונה משרד השיכון מיועדים לאנשים שאין דירה בבעלותם ומתוכננים בסטנדרט מינימלי.

דיור מוגן שונה במהותו מפרויקטים אחרים של נדל"ן כי מדובר בקומפלקסים סגורים והדיירים תלויים בסיוע חיצוני קבוע. בשונה ממתחמי דיור מנוהלים אחרים הרי שבמקרה הזה המבנה חייב להתמודד עם שינויים הכרוכים בתחלופה הרבה יחסית של הדיירים ובצורך להיות אטרקטיבי. מבחינת היזמים מדובר בשילוב של הקמה, תפעול וניהול מקצועי, שיווק ושיווק חוזר של הפרויקט, מתוך מחויבות לטווח ארוך.

קבינט הדיור בראשות שר האוצר משה כחלון אישר לפני כמה שבועות את המלצות הצוות הבין משרדי לקידום פתרונות דיור מוגן לאזרחים ותיקים. במסגרת המלצות הצוות נקבע כי החברה הממשלתית "דירה להשכיר" (הזרוע הביצועית של קבינט הדיור) תתכנן ותציג מודל כלכלי, וכן תוציא מכרז לדוגמא של פרויקט דיור מוגן עד סוף שנת 2018.

"דיור מוגן בשכונה דווקא תורם"

"מסיבה לא ברורה אנשים מתנגדים לדיור מוגן בקרבתם. הם שוכחים שמדובר באבא ואמא, או בסבא וסבתא", אומרת האדריכלית דנית שנהב, שתכננה בין היתר את בית הדיור המוגן "אחוזת צהלה". "יש להם מחשבה שזה דבר שמפריע. אנחנו למדנו שעצם קיומה של מסגרת דיור מוגן בשכונה דווקא תורם: הדיירים שקטים, התחבורה דלילה והעירוב הבין-דורי של אנשים בגיל השלישי עם צעירים וילדים הוא מבורך".

האדריכלית דנית שנהב/ צילום: גיא גלעד

לדברי שנהב, האדריכלות של מבני הדיור המוגן צריכה להביא בחשבון את העובדה שמי שעובר אליהם מחפש איכות תכנונית שתתאים לצרכים בגיל שבו המצב התפקודי הולך ומתדרדר, ומצד שני לסייע במניעת תחושת בדידות. ההתאמה מתחילה בהתאמת הפתחים, סוג הריהוט ועיצובו וכמות ואיכות האור הטבעי וממשיכה להתאמת הטופוגרפיה והמרחבים הציבוריים להליכה עם מקל או לתנועה בכיסא גלגלים.

באשר לעיצוב הפנים, בעיניה הוא צריך לשדר איפוק: "מבני דיור מוגן שהם נוצצים ופלצניים נותנים תחושה של ניכור. אנחנו מנסים ליצור עיצוב קלאסי, כזה שמאפשר לרדת בנעלי ספורט".

מעצב הפנים גדי הלפרין מחדד את הצורך לייצר במתחמי הדיור המוגן סביבה שתעודד ביקור ואירוח. הוא חזר לאחרונה מפרויקט The Villages בפלורידה מלא התפעלות ממה שראה. מדובר בקומפלקס מגורים עצום למה שהוא מכנה "בני הגיל השלישי" (בארה"ב, מגיל 55), שבו מתגוררים כ-115,000 איש: "זו מערכת של שכונות, או כפרים, שבהם עד 100 יחידות דיור, שאפשר ללכת ביניהם ברגל, או להתנייד באמצעות מכוניות גולף. לכל כפר כזה יש מרכז שבו מתקיימים מפגשים חברתיים. אנשים שבאים לכאן לא רוצים להיות לבד. הם רוצים להרחיב את המעגלים החברתיים שלהם. הבתים גדולים ומתאימים לאירוח. אתה רואה שם המון קרובי משפחה. אני רוצה ליישם את עניין פיתוח המרחב הציבורי המזמין גם פה בארץ".

אחוזת צהלה, צפון תל אביב: סגור, אבל משתלב בשכונה

אחוזת צהלה ממוקמת ברחוב סשה ארגוב, על הגבול שבין השכונות המשתלה וצהלה בתל אביב ויש בה כ-200 יח"ד. המבנה עוצב בידי משרד האדריכלים כנען שנהב כאחד מבתי המגורים הרגילים בשכונת המשתלה כי אלה היו הנחיות תוכנית בניין העיר (תב"ע), אבל גם כי הנחת היסוד של היזמים הייתה שמבחינה פסיכולוגית, דיור מוגן הנראה כאחד מהמבנים בשכונה יקל על המעבר של הקשישים אליו: גובה חזית המבנה היא חמש קומות, הוא מחופה בלוחות אבן גיר שטוחים ומסודרים בכיוון אופקי, הפתחים בגודל קבוע, וגושי מרפסות מעטרים את החזית.

בשונה מבתי המגורים האחרים בשכונה המבנה מתוכנן כבלוק סגור שבמרכזו שתי חצרות ובהן פינות ישיבה וערוגות נוי.

דנית שנהב, אדריכלית המבנה, מספרת שלקח הרבה מאד זמן עד שהמבנה אושר לבנייה מאחר שהשכנים התנגדו להקמתו.

כיום המצב טוב יותר, וחגית פינטו, מנהלת "אחוזת צהלה" מדברת על "לשבור את החומות" ומספרת על שיתוף פעולה של דיירי הבית עם ילדי בית הספר של שכונת המשתלה. כך למשל, נערכו טקסי יום השואה ויום הזיכרון ביחד וילדי כיתה ב' עורכים את טקס קבלת תורה עם הזקנים בסלון המשותף.

עיצוב הפנים של המבנה נעשה ע"י פינצ'וק אדריכלים וקשה לאפיין את הסגנון שלו בצורה מובהקת. המרחבים הציבוריים נראים כמו בית מלון מטופח, עם הרבה שטיחים ופינות ישיבה בסגנון אירופאי "קלאסי", ישן, ובמרחב הציבורי הרבה מאוד אובייקטים ותמונות שהדיירים יצרו. הדירות עצמן בגודל של מינימום 50 מ"ר, פונות לחצרות או לחזית הרחוב ומרוהטות ע"י הדיירים. בוויטרינה קטנה ליד דלת הכניסה כל דייר יכול להציג מאוספיו. כך למשל אלמנתו של טייס קרב מציגה לראווה דגמי מטוסים ואחרים מיניאטורות מפורצלן.

פרוטיאה בשורש: כפר נופש על הר

פרויקט המגורים בשורש נבנה במקום שבו היה פעם בית ההארחה שורש והוא מתפרס על שטח של 32 דונם וממוקם על ראש ההר, מעל בתי המושב השיתופי ומשקיף על הנוף המרהיב של שמורת הטבע הרי יהודה.

דנית שנהב, אדריכלית המבנה, מספרת שהחברה להגנת הטבע התנגדה להקמת המבנה כי חששה מהשינוי שהוא ייצר בקו הרקיע של המושב והאופן שבו הוא ייראה מכביש מס' 1 ומהישובים הסמוכים. אחרי משא ומתן שארך ארבע שנים נאלצו היזם והאדריכלית להוריד את גובה הבנייה, וקיבלו היתר לבנות יותר מבנים.

18 המבנים ממוקמים באזור מישורי ומגונן, מעל גג החניון התת קרקעי. המבנים אחידים במראם וכולם בגובה 4 קומות, מחופים באבן גיר "ירושלמית" נסורה ויש להם גג רעפים. במקום יש 305 יח"ד, כ-15 יח"ד בכל בניין, במגוון גדלים ולפי טיפוסי עיצוב שונים. כהחלטה אסטרטגית של היזמים שביקשו ל"יירק" את הפרויקט אין תנועת רכב בין המבנים וכל המעברים מרוצפים באבן שמאחדת את חזיתות המבנים עם המרחב הציבורי. מתחת למבנה חניון תת קרקעי ענק, המשתרע על שטח של 9,000 מ"ר.

פרוטיאה בשורש./ צילום: אסף פינצ'וק

המקום נראה אמנם מנותק ומבודד אך תכנון הפרויקט מודע היטב לצרכי הניידות של הדיירים. כך למשל, הבניין המרכזי הכולל לובי, חדרי חוגים, קפיטריה, בריכת שחייה, ספא, אולם אירועים, מרפאה, בית כנסת וכו' ממוקם במרכז הפרויקט כדי להקטין את מרחקי ההליכה מיחידות הדיור אליו. כמו כן, ניתן להגיע מכל מקום ומקום באמצעות מסדרונות תת קרקעיים המאפשרים הגנה מפני שלג ורוחות בחורף וחום בקיץ. למקום יש שירותי שאטלים הנוסעים למודיעין, בית שמש וירושלים בשעות קבועות של היום ויש גם תחבורה ציבורית.

עיצוב הפנים כאן נעשה אף הוא בידי האדריכלית של המבנה כך שיש הלימה ברורה בין הפנים והחוץ. סגנון עיצוב החללים הציבוריים מודרני אך שמרני ומאופק למדי. הבחירה בחיפוי אבן גיר מקומית וצילומים מוגדלים של נופי ופרחי הארץ התלויים על הקירות מהווים בעיניה של האדריכלית חיבור ל"ישראליות".

מגדלי הים התיכון בגני תקווה: קומפלקס הרמטי בקצה היישוב

מתחם מגדלי הים התיכון בגני תקווה ממוקם בשכונת מגדלים שנבנית בימים אלה, בקצה הצפון מזרחי של הישוב, באזור שהיה עד לא מזמן חקלאי, לא רחוק מכביש 471. המבנה, שתוכנן ע"י האדריכל דב קורן, מגיע לגובה של 10 קומות ומתוכנן סביב חצר גדולה שנפתחת לכיוון מזרח, לעבר נוף גגות אדומים ושדות.

למנכ"ל רשת מגדלי הים התיכון, דורון ארנון, חשוב להבהיר שהבחירה של אנשים במוסד מסוים של דיור מוגן קשורה להרגלים שלהם: "אנשים שבאים הנה גרו ברובם באזור. מן הסתם הם מקרית אונו ופתח תקווה. זה מאוד שונה מארה"ב, שם אדם יכול לגור בלוס אנג'לס ועובר לדיור מוגן במיאמי כי יש שמש וים. הפרויקט פונה לקהל שגר בסמיכות ורוצה להמשיך באותו סגנון חיים".

מגדלי הים התיכון בגני תקוה / צילום: גיא נרדי

ארנון מספר שהמבנים מעוצבים בהתאם לקהל היעד: "כשאנחנו מעצבים בית, אנו פונים לאנשים שיש להם את היכולת להגיע הנה. אלה לא אנשים עשירים בהכרח, אלא כאלה שיש להם נכס שמאפשר להם להגיע. אלה אנשי א"י, אנשים שבנו את המדינה. אם תעשו להם משהו מנוכר מדי, הם לא ירגישו בנוח".

מעצב הפנים הוא גדי הלפרין, שתכנן לאורך השנים בתי קפה, מסעדות, מועדונים ובתי מלון רבים. הלפרין מספר שהזיקה שלו לתחום קשורה לכך שהוריו עברו לגור בדיור מוגן לעת זיקנה, כך שיצא לו להתוודע באופן אישי לתחום: "החוויות של הורי, וגם שלי כבן משפחה, עזרו לי מאוד להרגיש את הצורך באינטימיות, תרבות עיצובית והקפדה על קנה מידה אנושי. אדריכלים נוהגים להעצים את האגו של המבנה. לי היה חשוב שהמבנה יתאים לאדם. יש חשיבות בעיני לכך שאנשים, שעזבו את הבית שלהם לא ירגישו לבד, שהמבנה הגדול הוא לא מנוכר, הוא לא מבודד, שלא יקטין אותם.

"מדובר באנשים שכמעט לא יוצאים מהמבנה. זה כל עולמם של הדיירים. המטרה היא לייצר סוג של טיול בכל מרחב המבנה. המטרה היא שבמבנה יהיו מקומות, שטחים עם אופי שונה, אבל שתהיה שפה עיצובית אחת שתיתן תחושה של בית".

עוד כתבות

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

קניות אונליין / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר, אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר משופרסל התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת-הלב של רשות ניירות ערך?

צוות המייסדים של מנטי רובוטיקס / צילום: Mentee Robotics

ישטוף כלים ויעשה כביסה? אמנון שעשוע משיק רובוט דמוי אדם

הרובוט המכונה "מנטיבוט", פותח במסגרת חברה שהקים שעשוע לפני כשנתיים עם פרופ' ליאור וולף, שבעבר היה חוקר בינה מלאכותית במטא ● מדובר ברובוט דמוי אדם המיועד לבצע מטלות בסיסיות במשקי הבית או במחסנים תעשייתיים

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם