גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נורה אדומה: מיליארדי שקלים ל"אגד" בהעברה תקציבית חטופה

בשבוע שעבר, באמצע פגרת הקיץ, אישרה ועדת הכספים של הכנסת העברה תקציבית מזורזת למשרד התחבורה בהיקף של יותר מ-20 מיליארד שקל, רובן בהרשאה להתחייב ● למי היה דחוף לאשר סכום כזה מחוץ למסגרת התקציב, מה ניתן ללמוד מכך על "שטיח הזהב" שפורשת הממשלה למשקיע האסטרטגי ב"אגד" ומה קורה לתקציב המתוכנן של "הקו האדום"?

ההליך הקרוי "העברות תקציביות" החל את דרכו בתור כלי טכני שבו משתמש האוצר, באישור ועדת הכספים, כדי להעביר תקציבים ממשרד למשרד ומהרזרבות הכלליות במטרה לענות על צרכים תקציביים דחופים, שלא היה ידועים בעת הצגת חוק התקציב הרשמי.

כמו כל דבר שקשור ל(הרבה) כסף, עם השנים הפך גם ההליך הזה מ"פלסטר" לחבישה זמנית לצינור ענק להזרמה של כספי מדינה, שפועל במקביל לחוק התקציב הרשמי. השקיפות הציבורית היא לא הצד החזק של צינור ההעברות ואת זה, אגב, לא אנחנו אמרנו אלא מבקר המדינה.

בדוח המבקר שפורסם השנה לאחר שבוצע הליך ביקורת ממושך על "התקצוב, הניצול והשקיפות של תקציב הרזרבות השונות בתקציב המדינה", נכתב כך: "היקף ההעברות בשל תקצוב חסר מתמשך ושיעורן מתקציב המדינה, מצביעים על תכנון לקוי ולא יעיל של הכנת התקציב. תכנון כזה מציג לממשלה, לכנסת ולכלל הציבור תמונה שגויה וחסרה של המקורות הכספיים במשרדי הממשלה ואף של יעדיהם האמיתיים". בקיצור, מסך עשן אפקטיבי.

תקציב משרד התחבורה.

העברה תקציבית חריגה למשרד עתיר תקציבים

מעקב אחרי עשרות ומאות ההעברות התקציביות שמתבצעות במשך כל השנה עשוי להיות עיסוק מעניין וחינוכי. אולם כאשר העברות כאלה מתרחשוות בשיא פגרת הקיץ, שבה חלק גדול מהציבור והמחוקקים אינו נוכח במדינה או אינו מגלה עניין בנעשה במסדרונות השלטון, העניין גדול שבעתיים. לפיכך, כאשר ועדת הכספים אישרה בשבוע שעבר העברה תקציבית בהיקף 20.35 מיליארד שקלים למשרד התחבורה, שהוא אחד המשרדים המתוקצבים ביותר בממשלה גם במסגרת חוק התקציב הרשמי, נדלקו אצלנו נורות אדומות. יצאנו לגלות על מה ולמה נזעקה הכנסת באמצע הפגרה כדי לעקוף את חוק התקציב בהיקף ענק. חזרנו בעיקר עם הרבה שאלות.

הסעיף המרכזי בסכום המרשים הוא העברה של 16 מיליארד שקלים ב"הרשאה להתחייב", ועוד 500 מיליון שקלים בהוצאה, עבור הסכם ההפעלה החדש בין המדינה לאגד. המינוח "הרשאה להתחייב" מתייחס לסכום המירבי שהממשלה, או המשרד הרלוונטי, רשאים להתחייב עליו במהלך השנים הבאות לצורך ביצוע סעיף מסוים.

אמנם אין חובה לנצל את כל היקף ההרשאה, אבל במקרה של משרד התחבורה ההיסטוריה התקציבית מראה ניצולת מלאה של כל שקל מהמילארדים הרבים שהממשלה מאשרת למשרד מדי שנה. מדובר למעשה בצ'ק חתום על ידי האוצר, שמשרד התחבורה צריך רק למלא בו את שם המוטב/ים. במקרה שלנו מדובר בצ'ק ל-14 שנים. כדאי לדעת שאין שום מניעה לבקש עוד כסף במהלך התקופה.

כך מנמק אגף התקציבים את הסכום הזה בפנייתו לוועדת הכלכלה: "הסכם ההפעלה בין המדינה לאגד הסתיים בסוף שנת 2015. לאחר משא ומתן שנערך במשך כשנתיים וחצי הושגה הסכמה בין נציגי הממשלה ונציגי אגד על הסכם הפעלה חדש עד לשנת 2029. בין סעיפי ההסכם הפיכת אגד מקואופרטיב לחברה, הכנסת משקיע אסטרטגי לאגד בהיקף של 50%, שמירת תנאי חברי אגד והעלאת שכר הנהגים, הוצאה של 30% מקווי אגד לתחרות במהלך ההסכם והסכמת אגד להוציא את יתרת הקווים לתחרות מיד עם תום ההסכם. לאור התארכות המשא ומתן נדרשת כעת הרשאה להתחייב שלא תוכננה בעת בניית התקציב".

באותה הזדמנות מצרף אגף התקציבים בקשה להעברה של עוד כ-200 מיליון שקל עבור הגדלת השכר של כלל נהגי האוטובוסים, בהתאם להסכם שהושג במהלך השנה, ועוד 250 מיליון שקל כפיצוי על העלייה המשמעותית במחירי הסולר.

ביצת זהב אטרקטיבית עבור משקיעים אסטרטגיים

לא זה המקום לפרט את הרומן הארוך והמפותל של המדינה עם "אגד", אחד הגופים הכלכליים העשירים והמקושרים ביותר פוליטית במדינה. את המתעניינים בפרטים נפנה לדוח מבקר המדינה מאוקטובר 2013, שבו חשף המבקר הזרמת כספים מיותרת, כביכול, של מאות מיליוני שקלים בשנה לאגד מקופת המדינה, לצד שורת הטבות כספיות שהעניקו האוצר והתחבורה לאגד במהלך העשורים האחרונים ללא בדיקת כדאיות כלכלית.

אבל בקשה לסכום חוץ-תקציבי כה נאה, 16 מיליארד, גרמה אפילו לשועל ותיק ומנוסה בהעברות כמו יו"ר הוועדה גפני לתהות על היקפו לא פעם ולא פעמיים (כך על פי פרוטוקול הישיבה). סכום כזה מעלה שאלות, שלא נשאלו, כמו איך בדיוק נקבעה המסגרת הכספית? במדינות מתוקנות, מקובל שבפרויקט הפרטה כה מורכב ויקר מעורבות ועדות ציבוריות, או לכל הפחות גופי ייעוץ - בדרך כלל בין לאומיים - שההמלצות שלהם גלויות לעיון הציבור ולהערותיו. לא ראינו דוחות כאלה וגם לא את פרטי ההסכם המלא בין המדינה לאגד ולכן אפשר רק לתהות מה משקלו של החלק הקרוי "שמירת תנאי חברי אגד" בתקציב, במיוחד לאור הכוונה להפוך את השוק לתחרותי.

אבל השאלה הציבורית הגדולה, שבאמת צריכה להישאל היא למה - ולמי - אצה הדרך לאשר סעיף תקציבי כה כבד דווקא באמצע הפגרה מחוץ למסגרת חוק התקציב. אם הדיונים נמשכו שנתיים וחצי, וההרשאה היא ל-14 שנה, אז מה החיפזון?

את התשובה אפשר למצוא אולי בכוונה להכניס, בהקדם, "משקיע אסטרטגי" בהיקף של 50% לאגד. אנחנו לא יודעים מי יהיה אותו משקיע ואיך הוא ייבחר, אבל אין ספק שזו עשויה להיות אחת העסקאות האטרקטיביות שהופיעו במשק בשנים האחרונות: חברה תחבורה ציבורית "מופרטת", שהממשלה פורשת בפניה ובפני בעליה שטיח-זהב של 16 מיליארד שקלים, לפחות, למשך 14 שנה, לפחות, כולל תנאים נדיבים לעובדים לטובת שקט תעשייתי (ופוליטי), סבסוד עלויות כרטיסים, הגנה מפני עליית מחירי הדלק ועוד.

הוסיפו לכך צי של כמעט 3,000 אוטובוסים, שהוא מכרה זהב של מיליארדים ברכש ותחזוקה עבור יבואני אוטובוסים, וקיבלתם הפרטה, שעתידה למשוך לא רק גורמים מקומיים אלא גם גורמים בין לאומיים עם כיסים עמוקים. מכיוון שכ-60% משוק האוטובוסים בישראל נשלט כיום על ידי משקיעים סיניים, לא נופתע אם גם משם יגיעו כמה מתעניינים.

הרכבת הקלה: כלפי חוץ משדרים שהכל כרגיל

מלבד סכומי העתק של ההסכם עם אגד, ועדת הכספים התבקשה לאשר - ואישרה - תקצוב של שלושה מיליארד שקל בהרשאה להתחייב ו-850 מיליון שקל בהוצאה עבור "פיתוח מערכות הסעת המונים בגוש דן ובירושלים, פיתוח רשת מסילות רכבת כבד ורכש ציוד נייד (קרונות)".

הסעיף המעניין ביותר כאן הוא זה שבו נדרשת תוספת סך של 550 מיליון שקל בהוצאה וכן סך של שלושה מיליארד שקל בהרשאה להתחייב עבור פיתוח מערך הרכבות הקלות בגוש דן הכולל את הקו האדום, הירוק והסגול. כך כותב אגף התקציבים בבקשה: "מרבית מכרזי הקו האדום - קרונות, מערכות חפירת המנהרות והתחנות - פורסמו, ותוספת התקציב נדרשת בהתאם לקצב התקדמות הפרויקט בפועל ושינויים בשיטות הביצוע במהלך הפרויקט, אשר לא היו ידועים בעת בניית התקציב".

זו האינדיקציה הרשמית הראשונה, או בעצם חצי רשמית, לזה שתקציב "הקו האדום" עלול לחרוג - ולא במעט - מהמתוכנן. לא האוצר ולא משרד התחבורה טורחים לפרט לציבור מה הם אותם "שינויים שלא היו ידועים בשיטות הביצוע במהלך הפרויקט", שמחייבים הזרמת כספים כה דחופה.

האם קורה משהו מתחת לפני הקרקע שהציבור צריך לדעת עליו? השמועות מדברות על מפלס גבוה באופן חריג של מי תהום שלא צפו אותו מראש בחלק מהתחנות. או שמא מדובר בהמוני עכברושים? הגרסה הממשלתית הרשמית ממשיכה להיות "הכל כרגיל" אבל דרישה בהולה להעברה תקציבית של 3.55 מיליארד שקל, מחוץ לחוק התקציב, מלמדת אחרת.

ישיבת ועדת הכספים, שאישרה את ההעברה התקציבית הענקית בשבוע שעבר, ארכה כשעה. זה אומר קצב מרשים מאד של כ-330 מיליון שקל מהקופה הציבורית בכל דקה. לא בדקנו, אבל נראה שמדובר בשיא חדש.

אפשר להבין מדוע הוועדה מיהרה: כשעה לאחר הדיון בהעברה למשרד התחבורה התנהל בוועדה דיון על בקשות דחופות של בתי חולים לתוספת תקציב של כמה מאות מיליוני שקלים, שנועדה לכסות גרעונות דחופים, לקצר תורים ולשפר את השירות. מתברר שאת הכסף החסר למטרה זו, האוצר בינתיים לא מוצא. אז אפשר להירגע: הקופה הציבורית נמצאת בידיים בטוחות.

ממשרד האוצר נמסר: "על מנת שהמדינה תוכל לחתום על ההסכם עם אגד, נדרשת הרשאה תקציבית - התחייבות ארוכת טווח של המדינה. מאחר שההסכם בין אגד למדינה הינו לתקופה של השנים 2016-2030, נדרשת הרשאה תקציבית לכל תקופת ההסכם בהיקף של כ-16 מיליארד ש"ח. הסכום מבוסס על סכומי הסובסידיה אותם תעביר המדינה לאגד בתקופת ההסכם ובהתאם למפורט בו. בשלב זה ההסכם אינו פתוח לעיון הציבור שכן הוא טרם אושר סופית בממשלה וטרם נחתם. עם זאת, תכנית התחרות לתחבורה ציבורית באוטובוסים עד לשנת 2030, המתבססת על העקרונות שגובשו בהסכם אגד, פורסמה להערות הציבור לפני כחודש וחצי וזמינה לעיון באתר משרד התחבורה".

ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה לפניית "גלובס".

עוד כתבות

עדי חבשוש בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: צילום מסך

אין אותי? דווקא יש: הפרסומת של מזרחי טפחות היא הזכורה ביותר השבוע

הפרסומת האהובה ביותר השבוע נוצרה כבר לפני חמישה חודשים ושייכת לביטוח 9, כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● במקום השני הן בזכירות והן באהדה נמצאת וולט, שמקדמת שירות חדש בעזרת הכינים של משפחת זילברשץ–בנאי

חקירה בספרד: חברה מכרה פלדה לתעשייה הצבאית הישראלית

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: שורה של חברות ביטחוניות אמריקאיות זכו לחוזי ענק עם ישראל, חברה ספרדית תחת חקירה בחשד לסיוע בייצור נשק ישראלי, ובבריטניה מכחישים של-BBC יש הטיה נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

הבורסה הגיבה בחיוב ככל שגברו הסיכויים להסכם

הבורסה בת"א מציגה: רווחיות גבוהה כמו של חברת הייטק

על רקע שבירת השיאים של מדדי המניות בת"א, מציגה הבורסה עצמה זינוק אדיר ברווחיה, שכבר עומדים על 34% מההכנסות לעומת פחות מ־7% בשנת 2019 ● העלייה במחזורי המסחר ובתעריפים הובילה לכך שברבעון האחרון לבדו הרוויחה הבורסה יותר מבשנים שלמות בעבר

אורן שובל ודניאל רמות, מייסדי ויה / צילום: יח''צ

הדוחות הראשונים של ויה: ההכנסות זינקו, ההפסד גדל

חברת ויה, שפיתחה טכנולוגיה לתחום התחבורה הציבורית החכמה, הונפקה בבורסת ניו יורק לפני כחודשיים ורושמת מאז תשואה חיובית של 9.8%, כשהיא נסחרת כיום לפי שווי של כ-4 מיליארד דולר ● ההפסד הנקי החשבונאי שלה גדל ב-73% ל-36.9 מיליון דולר, אך ההפסד הנקי המתואם התכווץ ב-33% ל-9.7 מיליון דולר

חוות השרתים של אמזון בתנובות / צילום: ט. ג. הפקות

אמזון מתכננת צעד שיכפיל את השטח שלה בישראל

ענקית הטכנולוגיה חתמה על הסכם הצהרת כוונות עם חברת הנדל"ן רוטשטיין ● אם תממש את האופציה, היא עשויה להכפיל את פעילות הענן וה–AI בישראל עד סוף העשור, בהשקעה של עד 800 מיליון דולר

יו''ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד / צילום: דוברות ההסתדרות

פרשת "יד לוחצת יד": ארנון בר-דוד ועזרא גבאי ישוחררו מחר למעצר בית

בהתאם להסכמות עם המשטרה, ביהמ"ש קבע כי יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ישוחרר מחר למעצר בית של 30 יום, בערבות של 100 אלף שקל, וייאסר עליו לעסוק בכל הנוגע להסתדרות במשך 21 יום וליצור קשר עם כל המעורבים בפרשה ● גם עזרא גבאי, סוכן הביטוח החשוד בפרשה, ישוחרר מחר למעצר בית של 30 יום בערבות באותו סכום

חיפה מובילה במספר עסקאות הנדל''ן שבוצעו בה ברבעון האחרון / צילום: Shutterstock

מהפך: העיר שמובילה במכירת הדירות, והזינוק של תל אביב

ברבעון השלישי של השנה העיר חיפה קפצה למקום הראשון במספר עסקאות הנדל"ן שבוצעו בה, לאחר שנמכרו בה פי 3 יותר דירות מאשר הרבעון הקודם ● תל אביב הגיעה למקום השני לאחר שרשמה זינוק של 38% במספר העסקאות שבוצעו בה ברבעון הנוכחי

נמל אילת / צילום: תמר מצפי

ההצעה בוועדת כספים: סיוע לנמל אילת על חשבון תקציב הרכבות הקלות

מאז תחילת המלחמה נמל אילת הושבת כמעט לחלוטין ● נוסף על תקציבים שהופנו לתמיכה בו, כעת מבקשים בכנסת לחייב אוניות לבצע עיקוף יקר של 12 יום דרך אפריקה, ולממן אותו באמצעות כספים המיועדות למערכות להסעת המונים ● בינתיים, באוצר מתנגדים

מזומן שנתפס על ידי משטרת ישראל. יש אתגרים באכיפה / צילום: דוברות משטרת ישראל

ההגבלות החדשות על החזקת מזומן בחוק ההסדרים: מה הן כוללות?

ההצעה הכלולה בפרק המאבק בהון השחור מבקשת לקבוע איסור פלילי על החזקת מזומן מעל סכום של 200 אלף שקל ● המתנגדים טוענים כי החוק יפגע קשות בפרטיות ויגביל את החופש הכלכלי ● בינתיים, כלל לא ברור איך תתבצע האכיפה ● מנתחים את חוק ההסדרים

מני גודארד ז''ל / צילום: לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

מני גודארד ז"ל שנחטף מבארי הושב לישראל

משרד רה"מ הודיע על השבתו של גודארד, שנרצח ב-7 באוקטובר ונחטף לעזה ● 3 חטופים חללים נותרו בעזה ● עדכונים שוטפים

הדמיית פארק טבעון טק / הדמיה: Oilin

הפספוס של חיפה והאתגר הגדול: 6 הערות על המיזם הענק של אנבידיה בקריית טבעון

כפי שנחשף לראשונה בגלובס, אנבידיה תקים ככל הנראה את מיזם הענק שלה בצפון בקריית טבעון ● מה הסיבה שדווקא היא נבחרה, מה עומד מאחורי הפספוס הגדול של חיפה, ואיך ייראו לוחות הזמנים?

הדמיה של מרכז הדיפ-טק של Awz בישראל שיוקם באזור התעשייה החדש טרה-פארק באשקלון / הדמיה: גליל הנדסה

הקרן הקנדית שרוצה להקים מפעל שבבים באשקלון בהשקעה של 5 מיליארד שקל

חברת השקעות הדיפנס-טק הקנדית עוז (Awz) של ירון אשכנזי, בה משמשים כיועצים גם הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי והמפכ"ל לשעבר רוני אלשיך, מתכננת להקים מפעל שבבים חדש בישראל ● מדובר בתוכנית גרנדיוזית שסך ההשקעה הכולל בה עשוי להגיע ל-40 מיליארד שקל

הדמיית פארק טבעון טק / הדמיה: Oilin

כפי שנחשף בגלובס: המדינה תקצה קרקע לקמפוס החדש של אנבידיה בקריית טבעון

שר הבינוי והשיכון חיים כץ מאשר את חשיפת גלובס מאמש, לפיה המדינה תפעל להקצות לענקית השבבים אנבידיה קרקע בפטור ממכרז בקריית טבעון ● לדבריו, הקמפוס יוקם על שטח של 160 אלף מ"ר ויאכלס מעל 8,000 עובדים ● מאנבידיה נמסר: "החברה ממשיכה לבחון את כל החלופות"

ליאור סושרד בקמפיין לפרויקט UTOPIA / צילום: אייל נבו

כמה שילם ליאור סושרד על דירה בפרויקט שהוא מקדם בשדה דב?

המנטליסט רכש דירת 3 חדרים בפרויקט שאותו הוא מפרסם בשדה דב - עסקה שבוצעה בנפרד מהתקשרותו ועל פי ההערכות מיועדת להשקעה ● קרן Awz מקנדה תקים מפעל שבבים באשקלון בהשקעה מיידית של 5 מיליארד שקל ● בהאקתון השיקומי של עמותת Restart פותחו פתרונות מותאמים לעשרות פצועי ופצועות צה"ל ● וגם: בתחילת 2026 ייפתח בזכרון יעקב המלון החדש מבית רשת גורדוניה ● אירועים ומינויים

סקוט ראסל מנכ''ל נייס / צילום: באדיבות נייס

נייס עקפה את ציפיות האנליסטים ברבעון השלישי, אך הנמיכה את תחזית הרווח השנתית; "רואים המשך תאוצה בתנופת ה-AI"

נייס הציגה צמיחה דו־ספרתית ברווח הנקי של הרבעון השלישי, שהסתכם ב-145 מיליון דולר, אך עדכנה כלפי מטה את תחזית הרווח השנתית בכ-1.5% ● החברה דיווחה גם על צמיחה דו־ספרתית בהכנסות הענן, הודות לפעילות בתחום ה-AI ● זינקה בת"א ובוול סטריט

מייקל ברי. הפך לנביא זעם

אחרי שהימר נגד פלנטיר ואנבידיה: הצעד המפתיע של מייקל ברי

המשקיע שחזה את המשבר הפיננסי של 2008, הסיר את רישומה של קרן ההון סיכון שלו ברשות ני"ע האמריקאית ● ברי נקלע לעימות חזיתי מול מנכ"ל פלנטיר בשבוע שעבר, לאחר שדווח כי ביצע הימור בהיקף של 912 מיליון דולר נגד החברה ● כעת הוא טוען כי היקף ההימור היה בעצם 9.2 מיליון דולר, וכי הוא בדרך "הלאה לדברים יותר טובים"

מתקן התפלה באשקלון / צילום: יח''צ

מחיר המים יעלה פחות מהצפוי בינואר - אך ההתייקרות הגדולה פשוט נדחית

רשות המים קבעה עלייה של כ־2.5%, שמסתכמת אמנם בתוספת שלושה שקלים בחודש למשק בבית ממוצע - אך מדובר במחיר הגבוה ביותר שנרשם בעשור האחרון ● ואולם, במקור המחיר צפוי היה לטפס בשיעור גבוה יותר של כ־7%, שהתמתן בעקבות דחייה של עלויות התפלה והשקעות לשנים הבאות

מצטיידים במכלי מים בטהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

טהרן מתייבשת: בצורת ותשתיות חלשות מאיימות להשאיר את בירת איראן בלי מים

נזקים בעקבות המלחמה, מטבע מקומי שמתרסק וסנקציות בינלאומיות הופכים, כך מתברר, לבעיות משניות באיראן ● הפאניקה האמיתית: בצורת והזנחת תשתיות מאיימות להותיר את הבירה בלי מים

האלופה יפעת תומר-ירושלמי / צילום: דובר צה''ל

הפרקליטות מציעה: שופט עליון בדימוס ילווה את חקירת הפצ"רית

מוקדם יותר היום, שר המשפטים יריב לוין עדכן את בג"ץ כי לא הגיע להסכמות עם היועמ"שית והפרקליטות לגבי מינוי גורם שיפקח על חקירת הפצ"רית היוצאת, האלופה יפעת תומר-ירושלמי, ומשכך הוא עומד על מינוי אשר קולה למפקח על החקירה

סבסוד משכנתאות הוא ''הנזק לתדמיתנו ומעמדנו'' / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל מגיב בחריפות על ההצעה לסבסוד משכנתאות: "הנזק לתדמיתנו ומעמדנו – עצום"

הערב מעלה יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' אבי שמחון, הצעה לסבסד את תשלומי המשכנתאות לציבור ולממן את המהלך שעלותו כ-3 מיליארד שקלים באמצעות היטל על רווחי הבנקים ● בנק ישראל: "ההצעה נטולת כל הגיון כלכלי"