גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נורה אדומה: מיליארדי שקלים ל"אגד" בהעברה תקציבית חטופה

בשבוע שעבר, באמצע פגרת הקיץ, אישרה ועדת הכספים של הכנסת העברה תקציבית מזורזת למשרד התחבורה בהיקף של יותר מ-20 מיליארד שקל, רובן בהרשאה להתחייב ● למי היה דחוף לאשר סכום כזה מחוץ למסגרת התקציב, מה ניתן ללמוד מכך על "שטיח הזהב" שפורשת הממשלה למשקיע האסטרטגי ב"אגד" ומה קורה לתקציב המתוכנן של "הקו האדום"?

ההליך הקרוי "העברות תקציביות" החל את דרכו בתור כלי טכני שבו משתמש האוצר, באישור ועדת הכספים, כדי להעביר תקציבים ממשרד למשרד ומהרזרבות הכלליות במטרה לענות על צרכים תקציביים דחופים, שלא היה ידועים בעת הצגת חוק התקציב הרשמי.

כמו כל דבר שקשור ל(הרבה) כסף, עם השנים הפך גם ההליך הזה מ"פלסטר" לחבישה זמנית לצינור ענק להזרמה של כספי מדינה, שפועל במקביל לחוק התקציב הרשמי. השקיפות הציבורית היא לא הצד החזק של צינור ההעברות ואת זה, אגב, לא אנחנו אמרנו אלא מבקר המדינה.

בדוח המבקר שפורסם השנה לאחר שבוצע הליך ביקורת ממושך על "התקצוב, הניצול והשקיפות של תקציב הרזרבות השונות בתקציב המדינה", נכתב כך: "היקף ההעברות בשל תקצוב חסר מתמשך ושיעורן מתקציב המדינה, מצביעים על תכנון לקוי ולא יעיל של הכנת התקציב. תכנון כזה מציג לממשלה, לכנסת ולכלל הציבור תמונה שגויה וחסרה של המקורות הכספיים במשרדי הממשלה ואף של יעדיהם האמיתיים". בקיצור, מסך עשן אפקטיבי.

תקציב משרד התחבורה.

העברה תקציבית חריגה למשרד עתיר תקציבים

מעקב אחרי עשרות ומאות ההעברות התקציביות שמתבצעות במשך כל השנה עשוי להיות עיסוק מעניין וחינוכי. אולם כאשר העברות כאלה מתרחשוות בשיא פגרת הקיץ, שבה חלק גדול מהציבור והמחוקקים אינו נוכח במדינה או אינו מגלה עניין בנעשה במסדרונות השלטון, העניין גדול שבעתיים. לפיכך, כאשר ועדת הכספים אישרה בשבוע שעבר העברה תקציבית בהיקף 20.35 מיליארד שקלים למשרד התחבורה, שהוא אחד המשרדים המתוקצבים ביותר בממשלה גם במסגרת חוק התקציב הרשמי, נדלקו אצלנו נורות אדומות. יצאנו לגלות על מה ולמה נזעקה הכנסת באמצע הפגרה כדי לעקוף את חוק התקציב בהיקף ענק. חזרנו בעיקר עם הרבה שאלות.

הסעיף המרכזי בסכום המרשים הוא העברה של 16 מיליארד שקלים ב"הרשאה להתחייב", ועוד 500 מיליון שקלים בהוצאה, עבור הסכם ההפעלה החדש בין המדינה לאגד. המינוח "הרשאה להתחייב" מתייחס לסכום המירבי שהממשלה, או המשרד הרלוונטי, רשאים להתחייב עליו במהלך השנים הבאות לצורך ביצוע סעיף מסוים.

אמנם אין חובה לנצל את כל היקף ההרשאה, אבל במקרה של משרד התחבורה ההיסטוריה התקציבית מראה ניצולת מלאה של כל שקל מהמילארדים הרבים שהממשלה מאשרת למשרד מדי שנה. מדובר למעשה בצ'ק חתום על ידי האוצר, שמשרד התחבורה צריך רק למלא בו את שם המוטב/ים. במקרה שלנו מדובר בצ'ק ל-14 שנים. כדאי לדעת שאין שום מניעה לבקש עוד כסף במהלך התקופה.

כך מנמק אגף התקציבים את הסכום הזה בפנייתו לוועדת הכלכלה: "הסכם ההפעלה בין המדינה לאגד הסתיים בסוף שנת 2015. לאחר משא ומתן שנערך במשך כשנתיים וחצי הושגה הסכמה בין נציגי הממשלה ונציגי אגד על הסכם הפעלה חדש עד לשנת 2029. בין סעיפי ההסכם הפיכת אגד מקואופרטיב לחברה, הכנסת משקיע אסטרטגי לאגד בהיקף של 50%, שמירת תנאי חברי אגד והעלאת שכר הנהגים, הוצאה של 30% מקווי אגד לתחרות במהלך ההסכם והסכמת אגד להוציא את יתרת הקווים לתחרות מיד עם תום ההסכם. לאור התארכות המשא ומתן נדרשת כעת הרשאה להתחייב שלא תוכננה בעת בניית התקציב".

באותה הזדמנות מצרף אגף התקציבים בקשה להעברה של עוד כ-200 מיליון שקל עבור הגדלת השכר של כלל נהגי האוטובוסים, בהתאם להסכם שהושג במהלך השנה, ועוד 250 מיליון שקל כפיצוי על העלייה המשמעותית במחירי הסולר.

ביצת זהב אטרקטיבית עבור משקיעים אסטרטגיים

לא זה המקום לפרט את הרומן הארוך והמפותל של המדינה עם "אגד", אחד הגופים הכלכליים העשירים והמקושרים ביותר פוליטית במדינה. את המתעניינים בפרטים נפנה לדוח מבקר המדינה מאוקטובר 2013, שבו חשף המבקר הזרמת כספים מיותרת, כביכול, של מאות מיליוני שקלים בשנה לאגד מקופת המדינה, לצד שורת הטבות כספיות שהעניקו האוצר והתחבורה לאגד במהלך העשורים האחרונים ללא בדיקת כדאיות כלכלית.

אבל בקשה לסכום חוץ-תקציבי כה נאה, 16 מיליארד, גרמה אפילו לשועל ותיק ומנוסה בהעברות כמו יו"ר הוועדה גפני לתהות על היקפו לא פעם ולא פעמיים (כך על פי פרוטוקול הישיבה). סכום כזה מעלה שאלות, שלא נשאלו, כמו איך בדיוק נקבעה המסגרת הכספית? במדינות מתוקנות, מקובל שבפרויקט הפרטה כה מורכב ויקר מעורבות ועדות ציבוריות, או לכל הפחות גופי ייעוץ - בדרך כלל בין לאומיים - שההמלצות שלהם גלויות לעיון הציבור ולהערותיו. לא ראינו דוחות כאלה וגם לא את פרטי ההסכם המלא בין המדינה לאגד ולכן אפשר רק לתהות מה משקלו של החלק הקרוי "שמירת תנאי חברי אגד" בתקציב, במיוחד לאור הכוונה להפוך את השוק לתחרותי.

אבל השאלה הציבורית הגדולה, שבאמת צריכה להישאל היא למה - ולמי - אצה הדרך לאשר סעיף תקציבי כה כבד דווקא באמצע הפגרה מחוץ למסגרת חוק התקציב. אם הדיונים נמשכו שנתיים וחצי, וההרשאה היא ל-14 שנה, אז מה החיפזון?

את התשובה אפשר למצוא אולי בכוונה להכניס, בהקדם, "משקיע אסטרטגי" בהיקף של 50% לאגד. אנחנו לא יודעים מי יהיה אותו משקיע ואיך הוא ייבחר, אבל אין ספק שזו עשויה להיות אחת העסקאות האטרקטיביות שהופיעו במשק בשנים האחרונות: חברה תחבורה ציבורית "מופרטת", שהממשלה פורשת בפניה ובפני בעליה שטיח-זהב של 16 מיליארד שקלים, לפחות, למשך 14 שנה, לפחות, כולל תנאים נדיבים לעובדים לטובת שקט תעשייתי (ופוליטי), סבסוד עלויות כרטיסים, הגנה מפני עליית מחירי הדלק ועוד.

הוסיפו לכך צי של כמעט 3,000 אוטובוסים, שהוא מכרה זהב של מיליארדים ברכש ותחזוקה עבור יבואני אוטובוסים, וקיבלתם הפרטה, שעתידה למשוך לא רק גורמים מקומיים אלא גם גורמים בין לאומיים עם כיסים עמוקים. מכיוון שכ-60% משוק האוטובוסים בישראל נשלט כיום על ידי משקיעים סיניים, לא נופתע אם גם משם יגיעו כמה מתעניינים.

הרכבת הקלה: כלפי חוץ משדרים שהכל כרגיל

מלבד סכומי העתק של ההסכם עם אגד, ועדת הכספים התבקשה לאשר - ואישרה - תקצוב של שלושה מיליארד שקל בהרשאה להתחייב ו-850 מיליון שקל בהוצאה עבור "פיתוח מערכות הסעת המונים בגוש דן ובירושלים, פיתוח רשת מסילות רכבת כבד ורכש ציוד נייד (קרונות)".

הסעיף המעניין ביותר כאן הוא זה שבו נדרשת תוספת סך של 550 מיליון שקל בהוצאה וכן סך של שלושה מיליארד שקל בהרשאה להתחייב עבור פיתוח מערך הרכבות הקלות בגוש דן הכולל את הקו האדום, הירוק והסגול. כך כותב אגף התקציבים בבקשה: "מרבית מכרזי הקו האדום - קרונות, מערכות חפירת המנהרות והתחנות - פורסמו, ותוספת התקציב נדרשת בהתאם לקצב התקדמות הפרויקט בפועל ושינויים בשיטות הביצוע במהלך הפרויקט, אשר לא היו ידועים בעת בניית התקציב".

זו האינדיקציה הרשמית הראשונה, או בעצם חצי רשמית, לזה שתקציב "הקו האדום" עלול לחרוג - ולא במעט - מהמתוכנן. לא האוצר ולא משרד התחבורה טורחים לפרט לציבור מה הם אותם "שינויים שלא היו ידועים בשיטות הביצוע במהלך הפרויקט", שמחייבים הזרמת כספים כה דחופה.

האם קורה משהו מתחת לפני הקרקע שהציבור צריך לדעת עליו? השמועות מדברות על מפלס גבוה באופן חריג של מי תהום שלא צפו אותו מראש בחלק מהתחנות. או שמא מדובר בהמוני עכברושים? הגרסה הממשלתית הרשמית ממשיכה להיות "הכל כרגיל" אבל דרישה בהולה להעברה תקציבית של 3.55 מיליארד שקל, מחוץ לחוק התקציב, מלמדת אחרת.

ישיבת ועדת הכספים, שאישרה את ההעברה התקציבית הענקית בשבוע שעבר, ארכה כשעה. זה אומר קצב מרשים מאד של כ-330 מיליון שקל מהקופה הציבורית בכל דקה. לא בדקנו, אבל נראה שמדובר בשיא חדש.

אפשר להבין מדוע הוועדה מיהרה: כשעה לאחר הדיון בהעברה למשרד התחבורה התנהל בוועדה דיון על בקשות דחופות של בתי חולים לתוספת תקציב של כמה מאות מיליוני שקלים, שנועדה לכסות גרעונות דחופים, לקצר תורים ולשפר את השירות. מתברר שאת הכסף החסר למטרה זו, האוצר בינתיים לא מוצא. אז אפשר להירגע: הקופה הציבורית נמצאת בידיים בטוחות.

ממשרד האוצר נמסר: "על מנת שהמדינה תוכל לחתום על ההסכם עם אגד, נדרשת הרשאה תקציבית - התחייבות ארוכת טווח של המדינה. מאחר שההסכם בין אגד למדינה הינו לתקופה של השנים 2016-2030, נדרשת הרשאה תקציבית לכל תקופת ההסכם בהיקף של כ-16 מיליארד ש"ח. הסכום מבוסס על סכומי הסובסידיה אותם תעביר המדינה לאגד בתקופת ההסכם ובהתאם למפורט בו. בשלב זה ההסכם אינו פתוח לעיון הציבור שכן הוא טרם אושר סופית בממשלה וטרם נחתם. עם זאת, תכנית התחרות לתחבורה ציבורית באוטובוסים עד לשנת 2030, המתבססת על העקרונות שגובשו בהסכם אגד, פורסמה להערות הציבור לפני כחודש וחצי וזמינה לעיון באתר משרד התחבורה".

ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה לפניית "גלובס".

עוד כתבות

אילוסטרציה - בורסה ת"א / צילום: שלומי יוסף

תל אביב ננעלה באדום עמוק: מדד נפט וגז נחתך ב-3%

מדד ת""א 35 ירד ב-1.1%, מדד ת"א 90 נחלש ב-2.1% ומדד ת"א 125 נסוג ב-1.4% ● מחירי הנפט ירדו אתמול בכ-4% ● עונת הדוחות: פריון עקפה את תחזיות האנליסטים הן בהכנסות והן ברווח ● הדולר נחלש ב-0.3% ושערו היציג נקבע על 3.21 שקלים

שר הביטחון גנץ ושר האוצר ליברמן / צילום: אלעד מלכה

גנץ וליברמן הגיעו לעסקה שתכשיר את "תוספת הרמטכ"ל" לאנשי הקבע בחקיקה

שר האוצר ליברמן הבטיח להעלות את שכר חיילי החובה "על ראש תקציבנו", אבל מנכ"ל משרדו אומר כעת כי הם לא יזכו להעלאה לה קיוו בגלל היעדר "מקור תקציבי" ● למה כן יש מקור? להסדרת תוספות הרמטכ"ל, שגם בג"ץ מתקשה למצוא להן הצדקה

רונן פייר, סמנכ"ל הכספים של חברת סולאראדג’ / צילום: איל יצהר

"התחושה היא שכל מה שקשור לסולאר עולה וגדל": סולאראדג' מספקת תוצאות חזקות ותחזית ורודה

חברת הטכנולוגיה מציגה צמיחה של 45% בהכנסות הרבעון השני וזינוק בשורת הרווח ● סמנכ"ל הכספים:"אנחנו אומרים ללקוחות שתמיד נמצא דרך לספק להם: נשלם יותר, נזיז ייצור, נעשה שינוי בתוכניות הייצור – לכן הם נשארים נאמנים לנו"

אביעד פרידמן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: דן סבאח

בשורה לממתינים לדיור הציבורי: הממשלה תתקצב 1,700 יח"ד עד 2023

משרד הבינוי והשיכון סיכם עם האוצר על שיפור מהיר של היצע הדירות וסיוע בשכ"ד לנזקקים ● לפי דוח מרכז המידע והמחקר של הכנסת, ב-50 השנים האחרונות צנח שיעור הדירות הציבוריות מכלל הדירות לכ-2.5% בלבד 

ביקור ראש הממשלה נפתלי בנט בפיקוד צפון, מלווה על ידי הרמטכל אביב כוכבי ואלוף פיקוד צפון אמיר ברעם / צילום: קובי גדעון-לע"מ

בנט במסר תקיף נגד איראן: "אנחנו פועלים לרתום את העולם, אבל יודעים גם לפעול לבד"

ראש הממשלה אמר בסיור יחד עם הרמטכ"ל כי: "לשבת בשלווה בטהראן ולהצית משם את כל המזרח התיכון - הדבר הזה נגמר. לאף אחד אין ספק מי עומד מאחורי האירוע. אנחנו יודעים גם לפעול לבד"

ביל ומלינדה גייטס / צילום: Reuters, Pearl Gabel

עכשיו זה סופי: ביל ומלינדה גייטס סיימו את הליכי הגירושים

לפי מסמכים שהוגשו לבית הדין, אף אחד מהם לא ישלם לשני דמי מזונות כלשהם, ובמסמכים הזמינים לעיון הציבור לא נכללו פרטים פיננסיים אחרים ● נכון לאתמול, השווי נטו של גייטס היה כ־152 מיליארד דולר

מתקן חניה. היזמים מבקשים למקסם את מספר החניות בבניין / צילום: פרומוט מתקני חניה

התקן החדש בת"א כבר משתקף במחירים: דירות עם חניה התייקרו יותר מדירות בלי

השמאי ארז כהן בדק את השפעת תקן החניה החדש ומצא זינוק שנתי של 10%-17% במחירן של דירות עם חניה • מנכ"ל ארגון הקבלנים בתל אביב: "צמצום התקן מתאים רק אחרי שתושלם תמונת התחבורה הציבורית"

הפנטגון / צילום: Associated Press, Charles Dharapak

דיווחים בארה"ב: הפנטגון ננעל, נשמעו יריות באזור

דיווחים בארצות הברית: הפנטגון ננעל בעקבות דיווחים על ירי בתחנת האוטובוסים והמטרו שסמוכה אליו ● בהודעת הפנטגון נכתב כי המתקן נסגר עקב "פעילות משטרתית"

לירון אוזר ופיונה ביברשטיין, בעלות MYROO / צילום: סלפי

"אנחנו לא רשימת קניות לילד ראשון שמלאה בדברים שלא צריך. חשוב לנו לא ליצור צרכנות מיותרת"

לירון אוזר ופיונה ביברשטיין, בעלות MYROO ● אוזר בת 40, נשואה ואם לשלושה מתל אביב; ביברשטיין בת 36, נשואה ואם לשניים מתל אביב ● "להיות עם אדם שיש לו אותו פשן זה מאוד מחזק ומעצים. הפעם העסק מצליח בזכות זה שיש לי שותפה" ● גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז  

בקבוק בירה הייניקן / צילום: יח"צ

היתרון הרגיל של הייניקן יאט את השיקום שלה

שיעורי התחסנות נמוכים בשווקים המתעוררים בולמים את המבשלה השנייה בגודלה בעולם

חיסון בני נוער / צילום: Shutterstock

בת 12.5 תחוסן בחיסון קורונה חרף התנגדות אמה לחיסונים

ביהמ"ש לענייני משפחה קבע כי חרף התנגדות עזה מצד האם למתן חיסון קורונה לילדיה בני ה-15 וה-12.5, לאור ההסתברות לתחלואה קשה ומוות בקרב בני נוער בגילם והעובדה שהילדים עצמם בוגרים מספיק כדי להביע את עמדתם - יש להכריע בהתאם לרצונם

אסף וונד, מנכ"ל היפו / צילום: איל יצהר

היפו נכנסה בצליעה לוול סטריט: רוב בעלי מניות ה-SPAC שרכש אותה העדיפו לצאת מהעסקה

חברת הביטוח הדיגיטלי מישראל השלימה את מיזוגה ל-SPAC לפי שווי של 5 מיליארד דולר, אך היקף הגיוס קוצץ ל-550 מיליון דולר ● את חברת Reinvent Technology הממזגת הקימו מייסדי לינקדאין וזינגה

השריפות בטורקיה, החודש / צילום: Associated Press

רק 5% מהישראלים מוטרדים ממשבר האקלים

במכון הישראלי לדמוקרטיה בדקו את עמדות הציבור לגבי הטלת מס על כלים חד פעמיים וכלפי משבר האקלים עצמו ● וגם: שורה של מינויים חדשים במגוון חברות ● אירועים ומינויים

שיא של שנה וחצי בגיוסי אג"ח קונצרניות / צילום: Shutterstock, Vintage Tone

הנפקות בת"א זה בעיקר אג"ח קונצרניות: 11.6 מיליארד שקל גויסו בחודש יולי

שלוש הנפקות ענק, של עזריאלי, אלביט וחברת החשמל, העמידו שיא גיוסים חודשי של שנה וחצי ● מנכ"ל מידרוג: "לאור הריביות והמרווחים הנמוכים, שוק החוב הקונצרני ממשיך להיות אטרקטיבי"

נזקי ההצפות בסין / צילום: Associated Press, Dake Kang

חגי הקניות בנובמבר בסכנה? משבר תובלה נוסף בעולם

מערב אירופה וסין מתמודדות כעת עם תוצאותיהן של הצפות הרסניות, שפגעו בשרשראות האספקה ובמפעלים בהן ● לפי ההערכות, הנזקים יובילו לעליית מחירים ולעיכובים בשילוח ברחבי העולם, וגם הקניות בבלאק פריידיי יושפעו

ארנון בר-דוד / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

ההסתדרות בפנייה לשר האוצר: יש לסייע לחברות התעופה

חברות התעופה הרימה מעט את הראש בעת האחרונה, אבל עכשיו, עם הגדלת רשימת המדינות המחייבות בידוד בחזרה לארץ, הן חוזרות חודשים לאחור ● יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, כתב בפנייה דחופה לליברמן: "פעל במהירות להזרמת כספים להצלת ענף התעופה בישראל"

שר האוצר אביגדור ליברמן בכנס Gexcutives / צילום: איל יצהר

"זו למעשה העלאת מסים": הפרק בחוק ההסדרים שמטריד את מומחי המס

בין שלל החקיקה המוצעת במסגרת "התוכנית הכלכלית" בחוק ההסדרים, ברשות המסים ובאוצר מבקשים להעביר תיקוני חקיקה שאמורים לעדכן את כללי המיסוי החלים על שותפויות בישראל ● לדברי מומחי מס, "החקיקה יוצרת מגבלות חדשות שיביאו להגדלת הכנסות המדינה ממסים, וזו למעשה העלאת מסים, העומדת בניגוד להבטחות שר האוצר"

שריפת ענק ליד כפר שנמצא בסמיכות לעיר הטורקית מנבגט / צילום: Associated Press

בין טורקיה ליוון: השריפות הגדולות הגיעו גם לאירופה. כך זה נראה בתמונות

טורקיה מתמודדת בשבוע האחרון עם גל שריפות חמור במיוחד, שעלה בחיי אדם וגרם להרס רב ● לאחר שלא הצליחה להשתלט בעצמה על האש, טורקיה ביקשה סיוע בינלאומי ● יוון השכנה מתמודדת עם אחד מגלי החום הקשים מאז שנות השמונים

רון פאינרו / צילום: איל יצהר

"אני שולמן" וחברת כרטיסי האשראי מקס משיקים שיתוף-פעולה

במסגרת שיתוף-הפעולה תנפיק מקס כרטיס אשראי עסקי לחברי קבוצת "אני שולמן" שיכלול גם את העברת מחזור בית העסק • חברי הקבוצה יוכלו לנהל את ההכנסות ואת ההוצאות באפליקציית מקס

5 דברים על קופות גמל

5 דברים שצריך לדעת על קופות גמל להשקעה

מה זה, איך משתמשים בזה לניהול הכסף, כמה זה עולה ולמי זה מתאים: המדריך המקוצר לקופות גמל להשקעה ● הטיפ היומי