גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נורה אדומה: מיליארדי שקלים ל"אגד" בהעברה תקציבית חטופה

בשבוע שעבר, באמצע פגרת הקיץ, אישרה ועדת הכספים של הכנסת העברה תקציבית מזורזת למשרד התחבורה בהיקף של יותר מ-20 מיליארד שקל, רובן בהרשאה להתחייב ● למי היה דחוף לאשר סכום כזה מחוץ למסגרת התקציב, מה ניתן ללמוד מכך על "שטיח הזהב" שפורשת הממשלה למשקיע האסטרטגי ב"אגד" ומה קורה לתקציב המתוכנן של "הקו האדום"?

ההליך הקרוי "העברות תקציביות" החל את דרכו בתור כלי טכני שבו משתמש האוצר, באישור ועדת הכספים, כדי להעביר תקציבים ממשרד למשרד ומהרזרבות הכלליות במטרה לענות על צרכים תקציביים דחופים, שלא היה ידועים בעת הצגת חוק התקציב הרשמי.

כמו כל דבר שקשור ל(הרבה) כסף, עם השנים הפך גם ההליך הזה מ"פלסטר" לחבישה זמנית לצינור ענק להזרמה של כספי מדינה, שפועל במקביל לחוק התקציב הרשמי. השקיפות הציבורית היא לא הצד החזק של צינור ההעברות ואת זה, אגב, לא אנחנו אמרנו אלא מבקר המדינה.

בדוח המבקר שפורסם השנה לאחר שבוצע הליך ביקורת ממושך על "התקצוב, הניצול והשקיפות של תקציב הרזרבות השונות בתקציב המדינה", נכתב כך: "היקף ההעברות בשל תקצוב חסר מתמשך ושיעורן מתקציב המדינה, מצביעים על תכנון לקוי ולא יעיל של הכנת התקציב. תכנון כזה מציג לממשלה, לכנסת ולכלל הציבור תמונה שגויה וחסרה של המקורות הכספיים במשרדי הממשלה ואף של יעדיהם האמיתיים". בקיצור, מסך עשן אפקטיבי.

תקציב משרד התחבורה.

העברה תקציבית חריגה למשרד עתיר תקציבים

מעקב אחרי עשרות ומאות ההעברות התקציביות שמתבצעות במשך כל השנה עשוי להיות עיסוק מעניין וחינוכי. אולם כאשר העברות כאלה מתרחשוות בשיא פגרת הקיץ, שבה חלק גדול מהציבור והמחוקקים אינו נוכח במדינה או אינו מגלה עניין בנעשה במסדרונות השלטון, העניין גדול שבעתיים. לפיכך, כאשר ועדת הכספים אישרה בשבוע שעבר העברה תקציבית בהיקף 20.35 מיליארד שקלים למשרד התחבורה, שהוא אחד המשרדים המתוקצבים ביותר בממשלה גם במסגרת חוק התקציב הרשמי, נדלקו אצלנו נורות אדומות. יצאנו לגלות על מה ולמה נזעקה הכנסת באמצע הפגרה כדי לעקוף את חוק התקציב בהיקף ענק. חזרנו בעיקר עם הרבה שאלות.

הסעיף המרכזי בסכום המרשים הוא העברה של 16 מיליארד שקלים ב"הרשאה להתחייב", ועוד 500 מיליון שקלים בהוצאה, עבור הסכם ההפעלה החדש בין המדינה לאגד. המינוח "הרשאה להתחייב" מתייחס לסכום המירבי שהממשלה, או המשרד הרלוונטי, רשאים להתחייב עליו במהלך השנים הבאות לצורך ביצוע סעיף מסוים.

אמנם אין חובה לנצל את כל היקף ההרשאה, אבל במקרה של משרד התחבורה ההיסטוריה התקציבית מראה ניצולת מלאה של כל שקל מהמילארדים הרבים שהממשלה מאשרת למשרד מדי שנה. מדובר למעשה בצ'ק חתום על ידי האוצר, שמשרד התחבורה צריך רק למלא בו את שם המוטב/ים. במקרה שלנו מדובר בצ'ק ל-14 שנים. כדאי לדעת שאין שום מניעה לבקש עוד כסף במהלך התקופה.

כך מנמק אגף התקציבים את הסכום הזה בפנייתו לוועדת הכלכלה: "הסכם ההפעלה בין המדינה לאגד הסתיים בסוף שנת 2015. לאחר משא ומתן שנערך במשך כשנתיים וחצי הושגה הסכמה בין נציגי הממשלה ונציגי אגד על הסכם הפעלה חדש עד לשנת 2029. בין סעיפי ההסכם הפיכת אגד מקואופרטיב לחברה, הכנסת משקיע אסטרטגי לאגד בהיקף של 50%, שמירת תנאי חברי אגד והעלאת שכר הנהגים, הוצאה של 30% מקווי אגד לתחרות במהלך ההסכם והסכמת אגד להוציא את יתרת הקווים לתחרות מיד עם תום ההסכם. לאור התארכות המשא ומתן נדרשת כעת הרשאה להתחייב שלא תוכננה בעת בניית התקציב".

באותה הזדמנות מצרף אגף התקציבים בקשה להעברה של עוד כ-200 מיליון שקל עבור הגדלת השכר של כלל נהגי האוטובוסים, בהתאם להסכם שהושג במהלך השנה, ועוד 250 מיליון שקל כפיצוי על העלייה המשמעותית במחירי הסולר.

ביצת זהב אטרקטיבית עבור משקיעים אסטרטגיים

לא זה המקום לפרט את הרומן הארוך והמפותל של המדינה עם "אגד", אחד הגופים הכלכליים העשירים והמקושרים ביותר פוליטית במדינה. את המתעניינים בפרטים נפנה לדוח מבקר המדינה מאוקטובר 2013, שבו חשף המבקר הזרמת כספים מיותרת, כביכול, של מאות מיליוני שקלים בשנה לאגד מקופת המדינה, לצד שורת הטבות כספיות שהעניקו האוצר והתחבורה לאגד במהלך העשורים האחרונים ללא בדיקת כדאיות כלכלית.

אבל בקשה לסכום חוץ-תקציבי כה נאה, 16 מיליארד, גרמה אפילו לשועל ותיק ומנוסה בהעברות כמו יו"ר הוועדה גפני לתהות על היקפו לא פעם ולא פעמיים (כך על פי פרוטוקול הישיבה). סכום כזה מעלה שאלות, שלא נשאלו, כמו איך בדיוק נקבעה המסגרת הכספית? במדינות מתוקנות, מקובל שבפרויקט הפרטה כה מורכב ויקר מעורבות ועדות ציבוריות, או לכל הפחות גופי ייעוץ - בדרך כלל בין לאומיים - שההמלצות שלהם גלויות לעיון הציבור ולהערותיו. לא ראינו דוחות כאלה וגם לא את פרטי ההסכם המלא בין המדינה לאגד ולכן אפשר רק לתהות מה משקלו של החלק הקרוי "שמירת תנאי חברי אגד" בתקציב, במיוחד לאור הכוונה להפוך את השוק לתחרותי.

אבל השאלה הציבורית הגדולה, שבאמת צריכה להישאל היא למה - ולמי - אצה הדרך לאשר סעיף תקציבי כה כבד דווקא באמצע הפגרה מחוץ למסגרת חוק התקציב. אם הדיונים נמשכו שנתיים וחצי, וההרשאה היא ל-14 שנה, אז מה החיפזון?

את התשובה אפשר למצוא אולי בכוונה להכניס, בהקדם, "משקיע אסטרטגי" בהיקף של 50% לאגד. אנחנו לא יודעים מי יהיה אותו משקיע ואיך הוא ייבחר, אבל אין ספק שזו עשויה להיות אחת העסקאות האטרקטיביות שהופיעו במשק בשנים האחרונות: חברה תחבורה ציבורית "מופרטת", שהממשלה פורשת בפניה ובפני בעליה שטיח-זהב של 16 מיליארד שקלים, לפחות, למשך 14 שנה, לפחות, כולל תנאים נדיבים לעובדים לטובת שקט תעשייתי (ופוליטי), סבסוד עלויות כרטיסים, הגנה מפני עליית מחירי הדלק ועוד.

הוסיפו לכך צי של כמעט 3,000 אוטובוסים, שהוא מכרה זהב של מיליארדים ברכש ותחזוקה עבור יבואני אוטובוסים, וקיבלתם הפרטה, שעתידה למשוך לא רק גורמים מקומיים אלא גם גורמים בין לאומיים עם כיסים עמוקים. מכיוון שכ-60% משוק האוטובוסים בישראל נשלט כיום על ידי משקיעים סיניים, לא נופתע אם גם משם יגיעו כמה מתעניינים.

הרכבת הקלה: כלפי חוץ משדרים שהכל כרגיל

מלבד סכומי העתק של ההסכם עם אגד, ועדת הכספים התבקשה לאשר - ואישרה - תקצוב של שלושה מיליארד שקל בהרשאה להתחייב ו-850 מיליון שקל בהוצאה עבור "פיתוח מערכות הסעת המונים בגוש דן ובירושלים, פיתוח רשת מסילות רכבת כבד ורכש ציוד נייד (קרונות)".

הסעיף המעניין ביותר כאן הוא זה שבו נדרשת תוספת סך של 550 מיליון שקל בהוצאה וכן סך של שלושה מיליארד שקל בהרשאה להתחייב עבור פיתוח מערך הרכבות הקלות בגוש דן הכולל את הקו האדום, הירוק והסגול. כך כותב אגף התקציבים בבקשה: "מרבית מכרזי הקו האדום - קרונות, מערכות חפירת המנהרות והתחנות - פורסמו, ותוספת התקציב נדרשת בהתאם לקצב התקדמות הפרויקט בפועל ושינויים בשיטות הביצוע במהלך הפרויקט, אשר לא היו ידועים בעת בניית התקציב".

זו האינדיקציה הרשמית הראשונה, או בעצם חצי רשמית, לזה שתקציב "הקו האדום" עלול לחרוג - ולא במעט - מהמתוכנן. לא האוצר ולא משרד התחבורה טורחים לפרט לציבור מה הם אותם "שינויים שלא היו ידועים בשיטות הביצוע במהלך הפרויקט", שמחייבים הזרמת כספים כה דחופה.

האם קורה משהו מתחת לפני הקרקע שהציבור צריך לדעת עליו? השמועות מדברות על מפלס גבוה באופן חריג של מי תהום שלא צפו אותו מראש בחלק מהתחנות. או שמא מדובר בהמוני עכברושים? הגרסה הממשלתית הרשמית ממשיכה להיות "הכל כרגיל" אבל דרישה בהולה להעברה תקציבית של 3.55 מיליארד שקל, מחוץ לחוק התקציב, מלמדת אחרת.

ישיבת ועדת הכספים, שאישרה את ההעברה התקציבית הענקית בשבוע שעבר, ארכה כשעה. זה אומר קצב מרשים מאד של כ-330 מיליון שקל מהקופה הציבורית בכל דקה. לא בדקנו, אבל נראה שמדובר בשיא חדש.

אפשר להבין מדוע הוועדה מיהרה: כשעה לאחר הדיון בהעברה למשרד התחבורה התנהל בוועדה דיון על בקשות דחופות של בתי חולים לתוספת תקציב של כמה מאות מיליוני שקלים, שנועדה לכסות גרעונות דחופים, לקצר תורים ולשפר את השירות. מתברר שאת הכסף החסר למטרה זו, האוצר בינתיים לא מוצא. אז אפשר להירגע: הקופה הציבורית נמצאת בידיים בטוחות.

ממשרד האוצר נמסר: "על מנת שהמדינה תוכל לחתום על ההסכם עם אגד, נדרשת הרשאה תקציבית - התחייבות ארוכת טווח של המדינה. מאחר שההסכם בין אגד למדינה הינו לתקופה של השנים 2016-2030, נדרשת הרשאה תקציבית לכל תקופת ההסכם בהיקף של כ-16 מיליארד ש"ח. הסכום מבוסס על סכומי הסובסידיה אותם תעביר המדינה לאגד בתקופת ההסכם ובהתאם למפורט בו. בשלב זה ההסכם אינו פתוח לעיון הציבור שכן הוא טרם אושר סופית בממשלה וטרם נחתם. עם זאת, תכנית התחרות לתחבורה ציבורית באוטובוסים עד לשנת 2030, המתבססת על העקרונות שגובשו בהסכם אגד, פורסמה להערות הציבור לפני כחודש וחצי וזמינה לעיון באתר משרד התחבורה".

ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה לפניית "גלובס".

עוד כתבות

רכב שברולט קורבט שעוקל / צילום: רשות המסים

עשרות מיליוני שקלים ורכבי יוקרה עוקלו במסגרת מבצע של רשות המסים

במסגרת מבצע מע"מ ארצי שנערך אתמול לפנות בוקר, רשות המסים עיקלה שברולט קורבט, ג'יפים ותכשיטים בשווי מאות אלפי שקלים ● בתקופה הקרובה צפויות פעולות אכיפה בכל רחבי הארץ

מנכ''ל שופרסל איציק אברכהן בהשקת מועדון הלקוחות החדש / צילום: סיון פרג'

שופרסל משיקה מועדון לקוחות משודרג על רקע התחרות הגבוהה בענף

המועדון יאפשר ללקוחות לנצל את הצבירה גם ברשתות מענפים אחרים ● מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן: "המשימה שלנו היא לבנות נאמנות ואהדה"

אלון מאסק / צילום: Shutterstock

אם היה תורם רק 2% מההון שלו - אלון מאסק היה פותר את בעיית הרעב העולמית

42 מיליון בני אדם, ביניהם מיליוני ילדים מתחת לגיל 5, מצויים בסכנת מוות בגלל רעב ● האו"ם עושה את החישובים בשביל אלון מאסק - עם 2% בלבד מההון שלו, 6 מיליארד דולר, היה אפשר לפתור את המשבר ההומניטרי הזה

מגדל יורוקום / צילום: יח''צ

הרווח של רוזן וטוכמאייר על חשבון אלוביץ': שווי "בית יורוקום" בר"ג שולש מאז רכישתו

חברת הנדל"ן ישראל קנדה סיכמה על מכירות נתחים מהזכויות בפרויקט משרדים ומסחר העומד להיבנות - למנורה מבטחים ולגורם נוסף ● העסקה משקפת שווי של 400-450 מיליון שקל לקרקע, שאותה רכשה ישראל קנדה לפני זמן לא רב בכ-150 מיליון שקל בלבד

אבי ניסנקורן / צילום: יוסי זמיר

ניסנקורן צפוי להיבחר היום לתפקיד נשיא התאחדות המלונות

ביהמ"ש דחה עתירה שביקשה לקבוע מועד אחר לבחירות לנשיא התאחדות המלונות ולפסול את מועמדותו של אבי ניסנקורן, והבחירות יתקיימו היום כמתוכנן ● העותרים ביקשו מביהמ"ש לפסול את ניסנקורן משום שאינו בעלים של מלון

מייסדי Immunai מימין לואיס וולוך ונועם סולומון / צילום: אריק סולטן

הסטארט-אפ שבונה את מאגר המידע של מערכת החיסון הפך ליוניקורן

אימיונאיי השלימה סבב גיוס בהיקף של 215 מיליון דולר לפי שווי של מעל מיליארד דולר אחרי הכסף ● החברה בונה מאגר מידע הממפה את מערכת החיסון ועוזר לחברות שנמצאות בתהליך הפיתוח תרופות ● המנכ"ל נועם סולומון: "כשנגיע לרמת בשלות מספיקה נצא להנפקה, אבל לא בשנה-שנתיים הקרובות"

קתי ווד, מייסדת ומנכ''לית ARK Invest / צילום: יוטיוב

בניגוד לרוב המומחים: קת'י ווד מנבאת דפלציה אמריקאית מיד אחרי החגים שם

קת'י ווד נגד ג'ק דורסי והנבואה שלו על היפר-אינפלציה שמאיימת על ארה"ב: ווד טוענת כי מיד אחרי חגי דצמבר וינואר דווקא תגבר שם המגמה הדפלציונית בשוק – בגלל נחשלות של טכנולוגיה חדשנית ובגלל עודפי מלאי חריגים אצל היצרנים

חמורים. ההנחיות נשארו רלוונטיות למאה שעברה / צילום: Shutterstock, babeaudufraing

אבסורד הפחת: הטבת מס לבלאי על חמור וסוס, אבל לא על אייפון או טאבלט

עסקים יכולים לקבל היום פחת על בלאי של חמור, באר עם מסנן חול ומכונות טוויה - אבל אין פחת ייחודי למכשירים שכולנו משתמשים בהם, כמו סמארטפונים או טאבלטים ● השר במשרד האוצר חמד עמאר אמר בדיון שנערך בנושא כי "לא יכול להיות שעדיין במדינת ישראל מדברים על פחת של סוס"

מתניהו אנגלמן - מבקר המדינה / צילום: יוסי זמיר

מבקר המדינה יזם דיון באו"ם בנושא ביקורת המדינה ומשבר האקלים

לאחר שאתמול פרסם מבקר המדינה מתניהו אנגלמן דוח חמור במיוחד העוסק בחידלון הממשלתי בטיפול בנושאי משבר האקלים ובמימוש יעדי האנרגיה המתחדשת, היום הודיע המבקר על יוזמה שלו בעקבות העיסוק בדוח: דיון רחב ראשון מסוגו של מבקרי מדינה מרחבי העולם בתפקיד ביקורת המדינה בנושאי משבר האקלים

תחנת הכוח בחדרה / צילום: תמר מצפי

הנסיקה במחירי הפחם בעולם בדרך לייקר גם את חשבון החשמל שלנו

התקווה שההסכם החדש בין חברת החשמל לשותפויות במאגר תמר יביא להוזלת החשמל כנראה הייתה מוקדמת ● הזינוק הגלובלי במחירי הפחם גורר עלות נוספת של 700 מיליון שקל לחברת החשמל, ונראה שבקרוב כבר לא יהיה מנוס מהעלאת התעריף

בנין קמטק / צילום: יח''צ

דוחות קמטק: הרווחים זינקו, החברה סיפקה תחזית חיובית לרבעון הרביעי

יצרנית מערכות הבדיקה לתעשיית המוליכים למחצה עקפה את התחזיות כשרשמה הכנסות של 70.7 מיליון דולר ורווח נקי Non-GAAP למניה בגובה 45 סנט, בעוד שתחזיות האנליסטים היו להכנסות של 70 מיליון דולר ורווח של 40 סנט למניה

תות שני / צילום: יח''צ

באגרו-טק רוצים ללמוד מישראל: ציר משלחות בינלאומיות בדרך לנגב המערבי

בכירים במשלחות מרחבי העולם יבקרו בנגב המערבי כדי ללמוד על חדשנות בתחום החקלאות ● וגם: נשיא הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו מבקר בארץ כחלק שיתוף פעולה מדעי ייחודי בין קונגו למכללה האקדמית נתניה ● אירועים ומינויים

נמל חיפה / צילום: Shutterstock

בצל החשש הביטחוני: הקבוצה הטורקית יוצאת מהמירוץ על נמל חיפה

בישורת האחרונה של המכרז להפרטת הנמל, רשות החברות הודיעה לקונסורציום הטורקי-אמריקאי על הכוונה לפסול אותו: "מחשש לפגיעה בביטחון וביחסי החוץ" ● כעת, נותרו רק 4 שחקניות במירוץ

מסופון אשראי של פקס / צילום: Shutterstock, Seika Chujo

ה-FBI פשט על משרד של חברת מסופי אשראי סינית הפעילה גם בישראל

הבולשת הפדרלית פשטה על משרדי פקס (PAX), חברת המסופונים השלישית בגודלה בעולם ● אתר חדשות הסייבר KrebsOnSecurity דיווח כי החקירה התחילה לאחר שמספר חברות תשלומים בארה"ב דיווחו על דפוסי תקשורת חריגים מהמכשירים ● יבואנית המסופונים: "המכשירים עומדים בתקנים המחמירים ביותר. אנו בטוחים שהעניין יובהר בתוך זמן קצר"

אילוסטרציה - בורסה ת''א / צילום: שלומי יוסף

ירידות קלות בנעילה בת"א; פריון קפצה ב-7%, טבע צנחה ב-6.7% לאחר הדוחות

מדד ת"א 35 ירד ב-0.5% ומדד ת"א 90 נסוג ב-0.1% ואילו מדד הבנקים רשם עלייה קלה ● מחזור המסחר הסתכם בכ-1.7 מיליארד שקל

עופר עיני / צילום: איל יצהר

רשות ני"ע מעכבת את עסקת מיזוג עסקי הגז של עופר עיני ושרגא ברוש לשלד וונטייז

ונטייז מעדכנת כי "לעמדת רשות ני"ע עסקת עושרד גז לא אושרה", וזאת משום שבחברה הבורסאית לא מכהנת ועדת ביקורת בהתאם להוראות החוק

צוקרברג. “בנינו מערכות מתוחכמות באמת” / צילום: Associated Press, Marcio Jose Sanchez

עובדי ה-FTC בודקים האם בפייסבוק הפרו את ההסדר מולם

גורמים רשמיים בוחנים האם מסמכי המחקר הפנימיים של פייסבוק, שחלקם פורסמו ב"וול סטריט ג'ורנל", מצביעים על כך שהיא הפרה הסדר משנת 2019 עם נציבות הסחר הפדרלית על רקע חששות לפרטיות - הסדר שבגינו החברה נקנסה ב-5 מיליארד דולר

קניון איילון - פתיחת החנויות לאחר סגר / צילום: כדיה לוי

איך לנהל את התקציב המשפחתי בעונת פיתויי הקניות

השיווק אגרסיבי, המבצעים נראים אטרקטיביים, ובתרבות של צריכה קשה להשאיר את האשראי בכיס, במיוחד בתקופת חגיגות הקניות ● איך לבחור מה לקנות, מה להשוות ומאילו מניפולציות להיזהר

אלון מאסק / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

אלון מאסק שבר את המנטרה של תעשיית הרכב עם עסקת הרץ-טסלה

למכירות לציי רכב להשכרה יש רקורד מעורב, אבל ההסכם של טסלה עשוי להאיץ את אימוץ המכוניות החשמליות

ראש הממשלה נפתלי בנט / צילום: יואב דודקביץ, פול ידיעות אחרונות

הפלונטר של בנט: תקציב של מאות מיליוני שקלים ממתין למינוי שר

משרד ההתיישבות אינו מתפקד; הסיבה: רה"מ, שמחוייב למנות למשרד את חגית משה מהבית היהודי, הבטיח את המשרד מאוחר יותר לניר אורבך ממפלגתו