גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפסדי אל-על זינקו במחצית הראשונה של השנה ל-62 מיליון ד'

חברת התעופה, שאיבדה 70% משוויה בשנה האחרונה, עברה להפסד של 18 מיליון דולר ברבעון השני, בעיקר בגלל התייקרות הנפט המשפיע על הוצאות הדלק שלה ועלייה בהוצאות חכירת מטוסים ● המנכ"ל גונן אוסישקין ל"גלובס": "יש המון מהלכים שיחזירו את אל-על לרווחיות, אני אופטימי"

מנכ"ל אל-על, גונן אוסישקין / צילום:סיוון פרג'
מנכ"ל אל-על, גונן אוסישקין / צילום:סיוון פרג'

אל-על ממשיכה לצלול. חברת התעופה סיכמה הבוקר (ד') רבעון שני שלילי לשנת 2018, הממשיך לשקף את ההרעה הניכרת בעסקיה. בשורה התחתונה, אל-על הציגה הפסד רבעוני של כ-18 מיליון דולר, אחרי רווח נקי של יותר מ-16 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. ההפסד הרבעוני הגדיל את הפסדיה של אל-על למחצית הראשונה של השנה פי 4.5, לסכום של 62 מיליון דולר, לעומת כ-14 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2017.

על רקע התקופה הפיננסית המאתגרת בעסקיה, מניית אל-על  התרסקה מתחילת השנה ביותר מ-40% והשלימה צלילה של כ-70% תוך שנה, המשקפת לחברה שווי שוק נוכחי של כ-430 מיליון שקל.

בסיכום הרבעון השני של השנה סבלה אל-על בעיקר מהתייקרות הנפט, המשפיע על הוצאות הדלק הסילוני (דס"ל) שלה, ובנוסף רשמה החברה עלייה בהוצאות חכירת מטוסים, בעיקר בשל חכירת 3 מטוסים מדגם דרימליינר שלא היו במצבת המטוסים ברבעון המקביל. עוד נפגעה אל-על ברבעון מעלייה בתעריפי האגרות שהיא משלמת לרשות שדות התעופה בגין פעילותה בנתב"ג ומהתחזקות האירו מול הדולר.

בסיכום הרבעון השני הוצאות הדס"ל של אל-על עלו בכ-30% (יותר מ-31 מיליון דולר), וזאת אחרי השפעות עסקאות גידור שניטרלו חלק מהעלייה, והוצאותיה בגין חכירת מטוסים עלו ב-10 מיליון דולר. הוצאות הדלק הרבעוניות של אל-על היוו קצת יותר מ-25% מהיקף הכנסותיה, לעומת פחות מ-20% שהיוו ברבעון המקביל.

העלייה בהוצאות שחקה את הרווח הגולמי של החברה ב-36% ל-69 מיליון דולר, ואחרי שלא הצליחה לצמצם את הוצאות המכירה שלה, והנהלה וכלליות, עברה להפסד תפעולי של 14 מיליון דולר, כשבדרך לשורה התחתונה נפגעה גם מעלייה בהוצאות המימון.

תוצאות אל על

ההכנסות עלו, אך ההפסד התפעולי קפץ

בפעילות השוטפת הכנסותיה הרבעוניות של אל-על עלו בשיעור מתון של 1% ל-546 מיליון דולר, כשבעניין זה מציינת החברה כי המגמה החיובית הושפעה מעלייה בכמות הנוסע לקילומטר ושינויי מט"ח. עוד מציינים באל-על כי בעוד שב-2017 כל תנועת הנוסעים בגין חג פסח חלה ברבעון השני, השנה מועד החג היה מוקדם יותר, "כך שחלק מתנועת הנוסעים בגין החג חלה ברבעון הראשון".

מניית אל על צללה 70% בשנה האחרונה

בסיכום מחצית השנה הראשונה ההכנסות עלו ב-5% ל-1 מיליארד דולר, אולם ההפסד התפעולי קפץ כמעט פי 9 והגיע ל-66 מיליון דולר, וזאת כשנוסף לסיבות שפגעו בה בסיכום הרבעון השני, ברבעון הקודם נפגעה אל-על גם מעלייה בהוצאות שכר, בעיקר בהשפעת שינויי מט"ח ועדכון שכר המינימום.

מהנתונים שאל-על מציגה בדוחות ניכרת המשך עלייה משמעותית בתנועת הנוסעים בנתב"ג, גם לישראל וגם לחו"ל, לצד עלייה משמעותית בפעילות חברות התעופה הזרות.

למרות העלייה בפעילות בנתב"ג, נתח השוק של אל-על נמצא במגמה שלילית, וירד לכ-27%, לעומת כ-30%-31% בתקופות המקבילות (רבעון ומחצית), ומגמה דומה נרשמה בשיעור תפוסת הנוסעים במטוסיה, שעמד על כ-83.5%, לעומת כ-84% בתקופות המקבילות.

גונן אוסישקין, מנכ"ל אל-על, אמר היום כי "אל-על לא יכולה להדביק את קצב הצמיחה של החברות הזרות. כדי לעשות זה, היינו צריכים להוסיף עוד 5-6 מטוסים לצי. אלה קצבים גבוהים שנובעים מתהליך של פתיחת שמים ושל דה רגולציה. מתישהו קצב הגידול של תנועת הנוסעים הישראליים יתמתן. במצב כיום נוספים מושבים של חברות זרות, המחירים יורדים באופן יחסי, אבל זה לא משהו שיישאר לאורך זמן".

נושא שאל-על מתמודדת עימו בתוך הבית הוא מערכת היחסים מול עובדיה. הנהלת החברה מקיימת שיחות עם ועד העובדים הכללי, לאור זאת שתוקף ההסכם הקיבוצי יפוג ב-31 באוגוסט. במקביל, נערכות בשנה האחרונה שיחות עם ועד הטייסים באמצעות מגשר, בינתיים ללא תוצאות. הרקע לשיחות הללו הוא תקנות טיס עולמיות שייכנסו לתוקפן בנובמבר הקרוב, אשר משנות את נהלי הטיסה. לדברי אוסישקין, "אנחנו פותחים בדיאלוג שיימשך תקופה לא ארוכה. אני משוכנע שכולנו מבינים את צו השעה ומצפה שהשיחות יהיו פרודוקטיביות. השיחות עם הטייסים נמצאות בישורת האחרונה, ואני מקווה שנסכם בהתאם".

השליטה באל-על מוחזקת בידי תמי מוזס ודדי בורוביץ', באמצעות חברת כנפיים. בסוף הרבעון השני החזיקה אל-על 45 מטוסים והעסיקה קצת יותר מ-6,500 עובדים. 

אוסישקין ל"גלובס": "יש המון מהלכים שיחזירו את אל-על לרווחיות, אני אופטימי"

גם בדוחות הללו ממשיך נתח השוק של אל-על לרדת. אל-על מחזיקה ב-26.7% מתנועת הנוסעים בנתב"ג, שממשיכה לגדל בקצב דו-ספרתי מדי שנה ומדי עונה. את הירידה של אל-על לנוכח הגידול בכלל תנועת הנוסעים מייחס מנכ"ל אל-על, גונן אוסישקין, לגידול המשמעותי בפעילות של החברות הזרות בנתב"ג.

לדבריו, "אל-על לא יכולה להדביק את קצב הצמיחה של החברות הזרות. כדי לעשות זה היינו צריכים להוסיף עוד 5-6 מטוסים לצי. אלה קצבים גבוהים שנובעים מתהליך של פתיחת שמיים ושל דה-רגולציה. מתישהו קצב הגידול של תנועת הנוסעים הישראליים יתמתן, כשהקצב יהיה תואם לקצב צמיחת העושר. במצב כיום נוספים מושבים של חברות זרות, המחירים יורדים באופן יחסי, אבל זה לא משהו שיישאר לאורך זמן".

האם מדובר בעיקר בקווים לאירופה שם נוכחות חברות הלואו קוסט מוגברת?

"זה מובל על-ידי אירופה, כי שם זה יותר פשוט ויותר זול, אבל גם ביעדים שבמזרח ובצפון אמריקה, כולל יונייטד שרשמה גידול (יונייטד הכריזה השבוע על הקו חדש שתפעיל בטיסה ישירה מנתב"ג לוושינגטון, מר.ח). הנתח של חברות הלואו קוסט גדל, הנתח של חברות הלגאסי גדל בשיעור מתון יותר, והנתח של חברות המפעילות טיסות שכר ירד - יש שיפט בתוך ההתפלגות של מי מביא את התנועה".

גם שיעור התפוסה ירד במעט ל-83.5%. 

"זה מינורי, ועדיין אנחנו בשיעור תפוסה שנחשב גבוה".

האם אתם מרוצים מתנועת הנוסעים בקיץ הנוכחי?

"התנועה דומה למה שראינו בשנים הקודמות. כל עוד אין אירועים ביטחוניים, הישראלים אוהבים לטוס".

נושא שאל-על מתמודדת עמו הוא בתוך הבית הוא ההסכמים עם ועד העובדים הכללי, לאור ההסכם הקיבוצי שפג ב-31 באוגוסט, ועם ועד הטייסים, לפי שיחות שנערכות עם מגשר מזה שנה. הרקע לשיחות הוא תקנות טיס עולמיות שייכנסו לתוקפן בנובמבר הקרוב והמשנות את נהלי הטיסה. 

"אנחנו פותחים בדיאלוג שיימשך תקופה לא ארוכה. אני משוכנע שכולנו מבינים את צו השעה, ואני מצפה שהשיחות יהיו פרודוקטיביות. עם הטייסים זה נמצא בישורת האחרונה מקווה שנסכם בהתאם".

אחרי שמטוס אל-על יצא מהצי בעקבות התנגדות עם מטוס אחר לפני כחצי שנה, נאלצתם לדחות את מועד פתיחת הקו לסן פרנססיקו. האם הדבקתם את קצב הצבת המטוסים?

"אתמול קיבלנו את הדרימליינר השישי, ובאוקטובר יגיע המטוס השביעי. זה מתנהל על-פי התוכנית בדיוק, וזה מאוד משמח - המטוס שיצא מהצי ושיבש הוטמע בתוך המערכת. אנחנו לא מתכננים על הקסקס ונעזרים גם בחכירות של חברות ישראליות, נערכנו עם זה קדימה. הקו לסן פרנסיסקו יקרה במועד המתוכנן, אין לי סיבה לחשוב אחרת".

נושא אחר מתייחס לאיומי משרד החוץ כי יספיק לממן את העסקת עובדי אבטחת הטיסות של החברות הישראליות, מה שעשוי להעיב ולשבש את לוח טיסות החורף של שלוש החברות הישראליות. בינתיים משרד החוץ לא נסוג מעמדתו. מה הציפייה שלכם?

"הציפייה היא פשוטה. המדינה היא זו שמכתיבה את סידורי האבטחה, והיא צריכה לפתור את זה. אנחנו אמורים לפעול לפי הנחיות. משרד החוץ יכול להמשיך לאיים - אבל שיפתרו את מול המל"ל ומול משרד ראש הממשלה. זו אנומולה מטורפת. משרד ממשלתי אחד קובע את דרישות האבטחה, ומשרד אחר אומר שהוא לא יכול לעמוד בזה. ראש הממשלה לא יוכל להרשות לעצמו שחברות ישראליות לא יטוסו. שיפתרו את זה ביניהם. אנחנו מוכרים את לו"ז החורף כרגיל". 

אל-על חיזקה את ערוץ המכירה הישיר מול הצרכנים ובמקביל ביוני 2019 תפסיק לשלם עמלות לסוכני הנסיעות- עד כמה זה ערוץ חשוב להגדלת ההכנסות?

"אנחנו משקיעים כסף ומאמץ ומשדרגים את כל הפלטפורמות באופן שוטף, כולל תשתיות שיוחלפו בשנה הבאה. אנחנו בשיפור הפלטפורמות הדיגיטליות שיעניקו חוויית לקוח טובה יותר. במערכות שיווק נחזק את הקשר הישיר באמצעות מערכות יותר חכמות שידעו לתת הצעות ערך רלוונטיות בזמן הנכון, שיווק פרסונלי. יש אינסוף עשייה וגם בעולם של השירות, לרבות העמקת השירות העצמי הרובוטי. מהרבעון השני בשנה הבאה נראה קפיצת מדרגה בחוויה".

האם אתם מתכננים להגדיל את מפת היעדים?

"אנחנו מתחדשים בדברים קטנים. מהחורף הקרוב טיסות לליסבון יופעלו כל השנה באמצעות אל-על (עד כה בוצעו עם סאן דור), ויש את הקו לסן פרנסיסקו. יש עוד דברים בתכנון, נדווח רק אחרי שנסיים את האישורים הפנימיים - זו ליבת העשייה. אנחנו לא שוקטים על שמרים".

משכתם את העתירה לבג"ץ בעניין ההיתר לטוס מעל שמי סעודיה ולהתחרות באייר אינדיה בקו המקוצר. אל-על טוענת לאפליה, ובינתיים המענקים לחברות התעופה הזרות רק הולכים ותופחים. 

"לא נסוגנו מהנושא של אייר אינדיה והטיסות מעל סעודיה. נמשיך לצפות שהמדינה תפתור את הבעיה. חברות ישראליות יינזקו בצורה לא שיווינית ולא הוגנת. לא נוריד את זה משיח היום, כי בעיננו זה נורא חשוב. בהקשר למענקים לחברות הזרות, אמרנו לשר התיירות לא פעם ולא פעמיים שאנחנו המוביל הכי גדול של התיירים לישראל, אנחנו מביאים כמיליון תיירים בשנה, אף אחד לא מתקרב להיקף הזה. אנחנו חושבים שטוב יעשה משרד התיירות אם ימצא דרך לעודד חברות ישראליות - מבין החברות הזרות היותר קטנות בנתב"ג - הנוכחות שלהן אינה מובטחת. יש לכך משמעות (וואוו אייר, למשל, מתעדת להפסיק לטוס לישראל, מ.ר.ח)

עד כמה פתיחת שדה התעופה רמון באילת, שבו יופעלו טיסות ישירות מאירופה, משפיעה עליכם?

"זה משפיע בשוליים. אני מציע למדינה לבדוק כמה מהתיירים שהיא מביאה ימצאו את עצמם בסוף בעקבה. אני בעד להביא תיירים לאילת, אבל כמה מהם באמת נשארים?". 

לסיכום, אוסישקין אופטימי. לדבריו, "אנחנו בעיצומו של מהלך נרחב של ה-787 על-פי לוח הזמנים, אנחנו במימוש של מודל אירופה (הכוונה למודל תמחור ב-3 רמות מחיר כולל רמת לואו קוסט, מ.ר.ח), נחדש את פנים המטוסים בצי הישן של החברה, נגיע למוצר המוביל בשוק הישראלי. הכרזנו על אינטרנט ב-15 מטוסים בשלב ראשון, יצאנו עם הצעת חדשה למועדון הנוסע המתמיד, ואנחנו בהליך גדול מאוד של הגדלת הכנסות וצמצום הוצאות. בכל פעם שנוכל לדווח, נעשה את זה. יש בלי סוף עשייה. נכון שזה מאכזב שלא מספיקים להדביק את קצב עליית מחירי הדלק, אבל יש המון מהלכים שיחזירו את אל-על לתוואי הרווחיות, אני אופטימי". 

עוד כתבות

בניין הבורסה בשנזן, סין / צילום: Shutterstock, Fabio Nodari

לאחר התקיפה הישראלית באיראן: הבורסות יורדות, הנפט מזנק ומה צפוי לשקל?

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי מאבד כ-2.5% ● מחירי הנפט מזנקים: מחיר חבית ברנט קפץ ל-89 דולר ● מחיר הזהב בשיא של כל הזמנים ● הדולר צפוי להתחזק באופן משמעותי מול השקל

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

גורמים ישראליים אישרו: ישראל תקפה באיראן

מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק