גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פולקסווגן פולו GTI: כמו מכוניות הביצועים הקלילות של פעם

עם ערימות של כוח ומומנט, משקל זעיר ושלדה מבריקה, ה-GTI הקטנה היא עונג צרוף ובהחלט שווה כל שקל

נוסטלגיה היא הרגל שקשה מאד להיפטר ממנו. זה נכון עוד יותר כאשר מדובר בגעגועים למכוניות הביצועים העממיות והקלילות של שנות ה-80' וה-90', שהגיעו לפסגה בכל הנוגע ליחס בין הנאה למחיר.

מאז הדרך הובילה למטה, ורוב המכוניות של ימינו כבדות יותר, "ירוקות" יותר, עמוסות בעזרי בטיחות ומנותקות מהנהג. דוגמה טובה היא גולף GTI, שייסדה את ז'אנר "העונג העממי" לפני שלושה עשורים. הגולף GTI האחרונה בה נהגנו לאחרונה חזקה ומהירה הרבה יותר מכל קודמותיה ומצוידת בהמון טכנולוגיה עדכנית. למרות זאת, היא מתקשה לספק את החיבור הישיר בין הרכב לנהג ואת הניצוץ של מייסדת השושלת.

בזמן שכבר התכוננו לאפסן את הזכרונות בארגז, הופיעה בחנייה שלנו הפולו GTI החדשה, והזכירה לנו נשכחות. בסך הכל 4 מטרים לאורך, אבל עם מנוע שני ליטר טורבו-בנזין בחרטום, 200 כ"ס ו-32 קג"מ ומשקל נוצה של קצת יותר מ-1.2 טון. האם מדובר בגלגול נשמות?

חיצונית, הפולו GTI דומה לפולו החדשה עם מנוע 1 ליטר, שבה נהגנו לאחרונה. ה-GTI מוצעת כיום עם מרכב חמש דלתות בלבד ונראית "בוגרת" כמו הגולף. היא מגיעה כסטנדרט עם חישוקי 17 נאים וצמיגים ספורטיביים ויש גם פתחי מפלטים מודגשים יותר, עיטורים אדומים בחזית ועל בוכנות הבלם, כמה סמלים וזהו זה בערך.

מי שירצה יותר נוכחות כביש יצטרך לגהץ במרץ את כרטיס האשראי עבור "אקסטרות" כמו צבע מטאלי (2,000 שקל), חלונות צד ואחוריים כהים (2,600 שקל) וכמובן גם חבילת פנסי LED קדמיים במחיר שערורייתי של 9000 שקל. רכב ההדגמה שלנו, שהגיע עם כל התוספות הנ"ל, הצליח למשוך לא מעט מבטי הערצה וקנאה מקהל צעיר של נהגים מהירים ועצבניים.

בתוך תא הנוסעים האבזור התקני יותר נדיב. כלול במחיר גג שמש חשמלי גדול ויעיל, שעל פי הקוד הסמוי של חסידי הז'אנר - כך הוסבר לנו - צריך להשאיר אותו בזמן הנסיעה פתוח עד האמצע. יש גם מחשב דרך עשיר, חבילה של דיפוני פלסטיק צבעוניים שמצהילים קצת את הסולידיות האפלולית של עמדת הפיקוד, דוושות והגה ספורטיביים, מערכת אקלים משוכללת וריפוד משבצות מוזר נוסח "טרטן", ששורשיו מגיעים עד לגולף GTI דור ראשון.

פרט לכך זה אותו תא שימושי ותכליתי של הפולו הרגילה עם מקום מכובד לשני מבוגרים פלוס נספח מאחור, מרחב ראש וכתפיים נדיב יחסית לקבוצה ותא מטען שימושי. אין בתא גודש טכנולוגי פרט למערכות הבטיחות המקובלת אם כי מי שיתעקש יוכל להזמין מהיבואן לוח מחוונים דיגיטלי רב תכליתי ומתוכם, שעולה בערך כמו פולו משומשת.

גם בפולו, כמו בכל מכוניות ה-GTI למיניהן, עיצוב החוץ והפנים הוא רק תפאורה לתכלית האמיתית, שהיא היכולת הדינמית. נתחיל במנוע: לא יחידה "קטנה ומתוחה", על פי צו האופנה, אלה מנוע שני ליטר טורבו בריא, שזהה כמעט - פרט להספק - למנוע של הגולף GTI. המנוע הזה יודע להיות חלק, שקט ומעודן בתנאי נהיגה יום יומיים אבל כאשר מעבירים את המחשב, ואת מוח הנהג, למצב ספורטיבי.

הסופר-מיני הזו עפה מאפס ל-100 ב-6.7 שניות, מורידה ומעלה הילוכים מהירות מסחררת ומייצרת הרבה בעיטות כוח ממכרות. ה-GTI מסוגלת גם להגיע מהר מאד למהירויות רציניות (המהירות המירבית היא 237 קמ"ש), ולמרות שמצלמות המהירות עומדות כיום למבחן בית המשפט, מי שיאבד ריכוז עשוי למתוח בקלות את גבול הסובלנות של משטרת התנועה. צליל המנוע נעים אם כי קצת שקט ביחס לציפיות.

כל הכוח והמומנט מנוצלים עד תום על ידי אחת השלדות המדויקות, שקיימות כיום בפלח. ההגה חד ואולטרה-מהיר, הצמיגים הרחבים אוחזים בעוז ולמרות שזו מכונית הנעה קדמית היא לא מפגינה שמץ של לחימת הגה או סחרור גלגלים, לפחות על כביש יבש. ספיגת העזועים בעיר קשיחה אבל נסבלת ואינה פוגעת בשימושיות של הרכב ככלי עירוני-משפחתי ליום יום. יש אופציה למתלים נשלטים אלקטרונית (4,000 שקל), אבל היא די מיותרת לטעמנו.

פולו GTI עולה 165 אלף שקל, לפני תוספות קוסמטיות. במחיר הזה אפשר לקנות מכוניות גדולות, מאובזרות ומוחצנות יותר, ולא הרבה פחות חזקות (סיאט ליאון 1.8 טורבו, למשל). אבל ה-GTI הזו פורטת על כל הנימים הנכונים של חובבי הנהיגה, ולמי שמעריך יכולת דינמית לא מוחצנת, המכונית הזו שווה כל שקל. 

עוד כתבות

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל