גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אין לנו שום יכולת להשפיע: שקר שיתוף הציבור בהליכי תכנון

כשבוחנים את אופן הקידום של כביש 16 רואים שאין לציבור שום יכולת אמיתית להשפיע על אופן קידום התכנית ● למרות שמדובר בתכנית קולוסאלית, עם מחלפי ענק, שמגלמת בתוכה פגיעה במערכת האקולוגית של ירושלים, והציבור לא ידע עליה וגם לא על הפקדתה

כביש מס' 16, המכונה "כביש עובדיה יוסף" / הדמיה: עירית ירושלים
כביש מס' 16, המכונה "כביש עובדיה יוסף" / הדמיה: עירית ירושלים

המתכננים שייבאו לארץ את פרוצדורות שיתוף הציבור, באמצע שנות ה-90, הונעו כמובן מכוונות טובות ורצו לשדרג את ההליך התכנוני וגם לדבר על יותר דמוקרטיה. ברוח הציווי הקפיטליסטי ליעילות, הארגומנט שבו הם השתמשו, לפחות בשיח מול הרשויות, היה ששיתוף ציבור בשלב מוקדם מצמצם את מסת ההתנגדויות, כלומר, מעודד התייעלות.

שיתוף ציבור מתחיל לכאורה בהנגשה של מידע על תכניות מקודמות וממשיך במפגשים של מתכננים עם תושבים, אך כולל גם את פאזת ההתנגדויות. האם זה קורה? האם אנו מסוגלים להשפיע על תכניות מקודמות? לא בטוח.

פקידי התכנון יאמרו כמובן שהכל שקוף וגלוי, יותר מאשר אי פעם, ואולם, מניסיון ארוך שנים, כאדריכל מתכנן, פעיל בארגון סביבתי ללא מטרות רווח (NGO) ועכשיו ככתב לענייני תכנון, אני יכול להעיד דווקא על נסיגה.

במישורי הנגב נבנים ישובים פרבריים שגונבים את עיירות הפיתוח, השטחים החקלאיים של המושבים מוסבים ל"מתחמים מועדפים לדיור", בעמקים נבנים מחלפי ענק לאוטוסטרדות בתשלום, ובערים נהרסות שכונות ותיקות ונעקרים עצים ותיקים ונהדרים לטובת מיזמי "התחדשות עירונית". לא רק שאנחנו לא יודעים על זה כלום, בסופו של דבר אין לנו באמת גם שום דרך להשפיע.

לא מסובך להמחיש את זה. אנחנו נמצאים עכשיו בדיוק באמצע תקופת ההפקדה של הארכה לכביש מס' 16, המכונה "כביש עובדיה יוסף". מדובר בכביש כניסה חדש לירושלים, שיתחיל במוצא ויעבור, על חשבון יער ירושלים וגם במנהרות, מתחת לשכונת הר נוף ובית הכרם לכיוון בית החולים שערי צדק. ההארכה לכביש, שהיא יוזמה של עיריית ירושלים, ועומדת כרגע על הפרק, נקראת גם "מחלף בייט", ונועדה לחבר את כביש 16 לדרך הרצוג, צומת גבעת מרדכי. אי אפשר להקל ראש בתכנית הזאת, שתחסוך אולי רמזורים, אבל תעבור על חשבון שטחים ציבוריים פתוחים ואפילו על שטח של הגן הבוטני במורדות קמפוס האוניברסיטה גבעת רם, המוגדר על ידי עיריית ירושלים, כאתר טבע עירוני.

כשבוחנים את אופן הקידום של כביש בייט רואים שאין לציבור שום יכולת אמיתית להשפיע על אופן קידום התכנית. למרות שמדובר בתכנית קולוסאלית, עם מחלפי ענק, שמגלמת בתוכה פגיעה במערכת האקולוגית של ירושלים, והעבודה עליה נערכה במשך שנים, וכללה צוות יועצים ענק, ומספר לא מבוטל של ישיבות, הרי שהציבור (מי זה בכלל הציבור במקרה כזה?) לא ידע עליה וגם לא על הפקדתה. פרסומי התכניות נעשים בעמודים האחוריים של עיתונים למנויים, או בשפה הערבית, או לציבור החרדי כי זה יותר זול. וחוץ מזה, ניסיתם פעם לאתר מידע תכנוני? מי בכלל יודע מה המספר הסידורי של תכנית מסוימת ואיפה מוצאים אותה? מי שכבר יצליח ויגיע לאתר "תכנון זמין" (אתר האינטרנט של מנהל התכנון, שנועד לאפשר איתור ישויות תכנוניות), בכלל לא ידע מה לקרוא ואיך להבין את השיח הטכני.

ולעניין כביש בייט לא רק שהתכנית המורכבת והחשובה הזאת פורסמה בשלב הכנה סופי, אלא שגם כנס שיתוף הציבור, כשנערך, התקיים בזמן תקופת ההפקדה (במשך 60 יום מאז ההכרזה על הפקדה ניתן לבעלי עניין להגיש התנגדות לתוכנית). גם זה לא ממש מפתיע.

הגיע הזמן להודות באמת: היכולת שלנו להשפיע על סביבתנו קלושה. אנחנו שומעים על התוכניות, קטנות כגדולות, לא בזמן הגשתן לוועדות התכנון, אלא רק אחרי שעברו סבבים של דיונים, כשהן "אפויות", בשלב ההפקדה. המידע על קיומן של רוב התוכניות בכלל לא מגיע אלינו ומפגשי שיתוף הציבור לא נועדו אלא לאפשר יידוע. הסיכוי שתיקון יקרה אפסי. הבאג מוטמע.

עוד כתבות

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

ימי הזוהר מאחוריה? הקרן של משקיע העל דועכת

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה החברה ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל