גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אם אין לחם תקנו מרצדס: חוק שירותי הרכב לא חולל מהפכה

במלאות שנתיים לחוק שירותי הרכב, שאמור היה למהפכה בענף ולהורדת העלות של החזקת רכב בישראל, יצאנו לבדוק מה קורה בשטח ● המסקנה: המעמד הבינוני ומטה עדיין כורע תחת נטל יוקר המחיה התחבורתי, ורק שוק הרכב של האלפיון העליון משתנה במהירות

רכב יוקרה / צילום:  Shutterstock ס.א.פ קרייטיב
רכב יוקרה / צילום: Shutterstock ס.א.פ קרייטיב

ביוני 2016 אישרה הכנסת את "חוק רישוי שירותי רכב" שלמשרד התחבורה לאחר שנים של דיונים סוערים בוועדת הכלכלה. החוק נחשב לחקיקת הדגל של משרד התחבורה ושל השר ישראל כ"ץ, ולרגל המעמד החגיגי בישר אז כבוד השר לעם ישראל כי "עם אישור החוק, נפתח עידן חדש בענף הרכב בישראל שהיה סגור לתחרות. זהו חוק צרכני וחברתי ממדרגה ראשונה, שיוביל להוזלה של כלי הרכב, שירותי התחזוקה וחלקי החילוף, שממנה ייהנו כל צרכני הרכב... החוק החדש ישנה את המציאות בישראל בכל הקשור לענף הרכב ויפחית את יוקר המחיה בתחום השני בחשיבותו בהוצאה המשפחתית, אחרי הדיור".

מדובר בחתימה על צ'ק ציבורי ופוליטי רציני בהחלט, ושנתיים הן פרק זמן מכובד וראוי, כדי לבדוק האם לאותו צ'ק היה כיסוי.

ישראל כץ / צילום: הדס פרוש פלאש90

יוקר המחיה התחבורתי: עדיין מהגבוהים בעולם

בכל הקשור ליוקר המחיה בסעיף התחבורה, לא הרבה השתנה מאז אותה ההצהרה/הבטחה דרמטית של השר. גם ב-2018 ישראל היא עדיין אחד המקומות היקרים ביותר בעולם לרכוש ולהחזיק בהם רכב פרטי. מדד יוקר המחיה בסעיף התחבורה עדיין גבוה בכ-20% מהממוצע של ה-OECD, ולא קשה להבין מדוע.

מסי הרכישה על רכב בישראל עדיין נמצאים בצמרת העולמית והם מנפחים מלאכותית לא רק את מחירי הרכב החדש - שהמחירונים הרשמיים שלהם לא ירדו במאום בשנתיים האחרונות - אלא גם שורה שלמה של עלויות נגזרות לאורך הדרך, כולל עלות הליסינג ומס שווי השימוש, ביטוח, מימון, מחירי רכב המשומש ועוד.

אמנם בשנים האחרונות נוצרה אשליה שמחירי כלי הרכב החדשים בחלק המרכזי של השוק ירדו, אבל זה בזכות שוק ה"אפס קילומטרים"; אין לכך שום קשר לתחרות או לפעילות משרד התחבורה. השוק המשני הזה ניזון מחוזקו המתמשך של השקל ביחס למטבעות היבוא והוא היה, ונשאר, זירת משחק פרטית בשליטה מלאה של היבואנים המסורתיים ושל חברות הליסינג. ביום בו השקל יחזור למעמדו "הטבעי" בעולם - וזה יכול לקרות מהר הרבה יותר משצופים - אשליית ה"אפס קילומטרים" תתפוגג כמו בועת סבון.

חוק שירותי הרכב גם נועד להגדיל, כביכול, את התחרות בשוק החלפים באמצעות הסרת רגולציות ותקנים מאלפי חלפים מיובאים, חיוב יבואנים ומוסכים להשתמש בחלקים תחליפיים, פרסום מחירונים של חלפים תחליפיים ועוד. אבל הוגי החוק נמנעו במכוון מלעסוק בשליטת הברזל של חברות הביטוח בשוק החלפים ומוסכי ההסדר, וכתוצאה האזרח הישראלי עדיין משלם עשרות ומאות אחוזים יותר על חלפים לרכב בהשוואה לעמיתיו בחו"ל.

היינו שמחים אפילו אם משרד התחבורה היה מסדר לנו איזו ג'סטה קטנה בכל הנוגע לאגרות הרישוי השנתיות, שאותן גובה משרד התחבורה. אבל המשרד טוען שגובה האגרות לא נמצא בסמכותו ("אנחנו רק הגובים") ובינתיים אגרת רישוי בישראל לכלי רכב פרטי, ששייך לשלוש קבוצות הרישוי הראשונות, גבוהה בשיעור של 310% לעומת הממוצע במדינות המפותחות.

ומי שירצה לעקוף את יוקר המחייה ולוותר בכלל על רכב פרטי יגלה, שמשרד התחבורה עדיין חוסם את הכניסה של חברת אובר ומתחרותיה לשוק התחבורה השיתופית בישראל ובכך מונע ביעילות את פתיחת השוק לתחרות, ואת הורדת המחירים שמתלווה אליה כיום במקומות רבים בעולם.

בהיעדר תחבורה אישית מתקדמת, האלטרנטיבות היחידות לתנועה פנים עירוניות בישראל הן עדיין אוטובוסים לא נוחים ואיטיים או מוניות, שמוגנות בהגנה מחבקת על ידי משרד התחבורה. רק בשנתיים האחרונות העלה משרד התחבורה את תעריפי המוניות בכ-8% כדי "לשקף את ההתייקרויות שחלו בסל התשומות בענף". וזו הורדת יוקר מחיה תחבורתי נוסח משרד התחבורה.

את כל הנ"ל יכולנו לכתוב כאן (והאמת שכתבנו) גם לפני שנתיים וארבע שנים, וצריך הרבה דמיון יצירתי כדי לשווק את זה בתור "שינוי המציאות בענף הרכב".

מתנה לאלפיון העליון

אבל לא יהיה זה מדויק להגיד ששום דבר לא השתנה בשוק הרכב בעקבות החוק. למרות שהתמונה הרחבה, זו שמשפיעה על כיסו של המעמד הבינוני ומטה, נותרה דומה, מתחוללים שינויים בשוק רכבי היוקרה והפאר, שהוא מגרש המשחקים של המאיונים והאלפיונים העליונים.

נזכיר, שעוד שנים רבות לפני קבלת החוק החדש משרד התחבורה בראשות כ"ץ עסק במרץ בקידום יבוא עקיף של רכב לישראל. כלומר יבוא שלא דרך חוזה זכיינות ישיר עם יצרני הרכב. החוק עצמו פורש שטיח אדום ונותן חומות הגנה ליבואנים העקיפים; מסדיר רשמית את מעמדם של מתווכי היבוא האישי, שעיסוקם הזמנת כלי רכב בודדים עבור לקוח ספציפי; וממסד קטגוריה חדשה של "יבואנים זעירים". שאליה שייכים יבואנים שיכולים לייבא מסחרית למלאי עד 20 כלי רכב בשנה, למשך שנתיים.

בפועל, לכל לסוגי היבוא המקביל והעקיף של רכב יש שני מכנים משותפים עיקריים: דרישות רגולציה מזעריות בכל הנוגע לשיווק ומתן אחריות ללקוח, להבדיל מדרישות רגולציה כבדות ליבואנים סדירים; והתמקדות כמעט מוחלטת - מעל 80%, על פי הערכות - ביבוא מותגי פרימיום ופאר, שבהם הרווחיות והיוקרה ליבואן גבוהות במיוחד.

החריגים ה"עממיים" היחידים כמעט הם המותג טויוטה, שיבואו נחשב בשוק הישראלי הימור בטוח. כיום נמכרות ביבוא עקיף בישראל כמה מאות יחידות רכבי טויוטה בשנה בהשוואה לכ-30 אלף ביבוא סדיר). לאחרונה זוכה ליבוא מקביל ער גם המיניבוס מרצדס ספרינטר, שקיים לו ביקוש עז ורווחי בשוק ההסעות הישראלי.

על האופי היוקרתי של השוק העקיף ניתן ללמוד מנתוני משרד התחבורה על פילוח רישיונות היבוא למותגים, שניתנו בשנה האחרונה. אלה כוללים לפחות שלושה זיכיונות חדשים ליבוא מרצדס וזיכיונות לקרייזלר, ג'יפ, פורשה ולאחרונה גם ב.מ.וו ומיני. בשוק היבוא הזעיר ספציפית, חלק נכבד מאוד מהיבוא מתמקד כיום בדגמי יוקרה היברידיים-נטענים, שנחשבים למקלט מס אופנתי ומבוקש בקרב המאיונים העליונים בישראל

יבוא זעיר בממדי ענק

פריצת הדרך המרשימה ביותר בעקבות החוק מתרחשת בימים אלה בתחום היבוא ה"זעיר". משרד התחבורה שידרג בשנתיים האחרונות את הסעיפים המקוריים בחוק שנוגעים ליבוא זעיר בשיטת הסלאמי הידועה (באישור ועדת הכלכלה). כך הורחבו קטגוריות הרכב שאותן ניתן להביא ביבוא זעיר לכל רכב נוסעים, רכב מסחרי, גרור או נתמך אופנוע או מכונה ניידת; אושר ליבואנים זעירים לייבא גם רכב משומש - סעיף שנחשב לטאבו בעת הדיונים בחוק שירותי הרכב המקורי - וכך הלאה.

במקביל מקדם משרד התחבורה הנפקה סיטונית של רשיונות יבוא "זעירים". בעת הבדיקה האחרונה שלנו בספטמבר אשתקד עמד מספר מקבלי רישיון יבוא זעיר על 27. נכון להיום, כבר יש בישראל 65 מחזיקי רישיון יבוא זעיר, כמעט פי שניים וחצי תוך פחות משנה, והרשימה הולכת וגדלה מיום ליום.

 יבוא רכב עקיף ומקביל

בחישוב של 20 מכוניות שמותרות לשנה ליבואן - בהנחה שהמגבלה אכן נאכפת, וכלל לא בטוח שאכן זה המצב - מדובר כבר היום על פוטנציאל ליבוא "זעיר" של מעל 1,300 מכוניות בשנה. אם מביאים בחשבון, שכל נפח המכירות בפלח רכבי היוקרה הישראלי (בין 60 ל-200 אלף דולר לרכב פלוס מינוס) הוא כ-8,000 כלי רכב בשנה, מדובר בשינוי של המפה התחרותית.

זו רק ההתחלה ולא נופתע כלל ועיקר אם במחלקה המשפטית של משרד התחבורה עובדים כיום על עוד תיקון לחוק, שיסיר את המגבלה של 20 מכוניות בשנה.

ומה לגבי הצרכן? על פי חוק שירותי הרכב, את כל המכוניות הללו ניתן למכור בשיטת "שגר ושכח", אפילו טלפונית, כאשר מימוש האחריות, השירות ואספקת החלפים מוטל על היבואנים הסדירים, מה שיוצר כיום בשטח לא מעט חיכוכים ומהמורות באיכות השירות.

מבול כלי הרכב המוזלים והמשומשים גם עתיד ליצור לחץ לא קטן כלפי מטה על מחירי המחירונים בפלח היוקרה, שבלאו הכי סובל משחיקת ערך מואצת. אבל לא זה מה שיפחיד את העשירים והמתעשרים בדרך לחלום רכב היוקרה שלהם, וגם לא את היבואנים הזעירים שחולמים "לעשות מכה".

ואיך כל זה קשור ליוקר המחיה של המעמד הבינוני? ולהמונים שמשלמים הון עבור מכוניות ליסינג ו/או נשחטים שחיטה לא כשרה במוסך בעת טיפול במשומשת שלהם, ונשדדים שנתית על ידי אגרות ממשלתיות? עזבו שטויות. אם אין לחם, תקנו מרצדס. 

עוד כתבות

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה ירה לעבר חיילים במרחב הר דב, צה"ל השיב אש

החות'ים טוענים: "תקפנו ספינה ישראלית כאות סולידריות עם הפלסטינים" ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' ● כל העדכונים

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר