גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תיירות | משחקי הכס הפכה את חירונה ליעד מבוקש

על אף המטען העשיר והשגריר המפורסם שלה, הרמב"ן, חירונה הייתה לא יותר מתחנה במסלול המטיילים בברצלונה או של חובבי היסטוריה יהודית ● ואז הגיעה "משחקי הכס", מיקמה בה כמה לוקיישנים נחשקים וטרפה את הקלפים

חירונה/ צילומים: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב,
חירונה/ צילומים: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב,

קתדרלה איקונית, חומות עתיקות שמקיפות עיר ציורית עם מבוך של סמטאות צרות ומיקום מושלם בין ברצלונה, חופי קוסטה ברווה וצרפת במרחק שעה נסיעה בלבד. לחירונה (Girona) שבצפון קטלוניה יש כל מה שצריך כדי להפוך למתחרה ראויה במפת יעדי התיירות של ספרד. ובכל זאת, במשך שנים התיירים הגיעו אליה במסגרת נופש בקוסטה ברווה או כטיול יום היוצא מברצלונה ומשלב גם את פיגרס השכנה, עיירת הולדתו של סלבדור דאלי, בה שוכן מוזיאון דאלי הפופולרי. אבל לחירונה מגיע יותר. הרבה יותר.

הסיפור שלה מתחיל אי-שם בשנת 218 לפני הספירה, אז הגיעו אליה הרומאים. המיקום האסטרטגי הפך אותה לאטרקטיבית במיוחד לאורך שנות ההיסטוריה, ובמאות השנים שלאחר מכן היא עברה בין ידיים רומיות, ויזיגוטיות, מוסלמיות, צרפתיות וספרדיות, הייתה לדוכסות ונסיכות ונכבשה בידי קרל הגדול ואחריו גם בידי נפוליאון בונפרטה, עד ששוחררה על ידי הצבא הספרדי.

התלאות שעברה חירונה הקנו לה את עושרה ההיסטורי והיופי הייחודי שנוצר מהחותם שהותיר אחריו כל שליט, וגם את השם "עיר אלף הכיבושים". נראה שלא רק עיר אלף הכיבושים, אלא גם אלף השמות: בפי הספרדים היא חירונה; הקטלאנים הוגים ג'ירונה או ז'ירונה. בישראל היא נקראת לעיתים גירונה, בגלל חוסר הבנה של הפונטיקה הספרדית. והיא גם קרויה "עיר הגאונים" על ידי יהודי ספרד, כיוון שהייתה מרכז תורני גדול, ובה נולדו ופעלו, בין היתר, רבי יונה גירונדי והרמב"ן - רבי משה בן נחמן.

ברוכים הבאים לבראבוס

נהר האוניאר החוצה את חירונה מקדם את פניהם של המבקרים בעיר העתיקה. חמישה גשרים נמתחים מעליו, מכולם נפרש מחזה מרהיב של חזיתות הבניינים הצבעוניות הפונות לנהר. האטרקטיבי מבין הגשרים הוא Pont de les Peixateries Velles היפה והאדום, הנקרא גם "גשר אייפל", שתוכנן על ידי המהנדס והאדריכל הצרפתי גוסטב אייפל. שנתיים מאוחר יותר בנה אייפל גם את המגדל המפורסם בפריז, שהקנה לו את תהילתו, ותושבי חירונה ניצלו את המוניטין שלו על מנת להתבשם בקצת אבק כוכבים אדריכלי.

בצידו השני של הגשר ממתינה שדרת העצמאות - המדרחוב השוקק של העיר העתיקה. מקום הבילוי האולטימטיבי של העיר בכל שעות היום והערב, מלא בחנויות, מסעדות, ברים ואווירת חופש.

החומה הגבוהה שהקיפה את העיר עוד בימי הביניים השתמרה כמעט בשלמותה, והליכה לאורכה היא חוויה עם נוף מקסים, במיוחד אם עולים לאחד ממגדלי התצפית המשובצים לאורך החומות. דרך קשתות האבן והסמטאות התלולות המטפסות לאורך הרובע היהודי מגיעים לקתדרלה שבפסגת העיר. נוסף עליה, ברחבי העיר העתיקה פזורות כנסיות, קפלות ובזיליקות עתיקות רבות, כמו גם מנזר יפהפה. מגדלי הקתדרלה וצריחי הכנסיות החולשים על העיר נראים היטב מכל פינה, ויחד עם מבני האבן והשערים בין סמטאות העיר, התחושה היא של מסע בזמן.

התפאורה המיוחדת שמספקת חירונה לא נעלמה מעיני המפיקים של סדרת הפנטזיה המצליחה "משחקי הכס", שצילמו בה את עונתה השישית. הסדרה עטורת הפרסים, שסוחפת אחריה מיליוני מעריצים בכל רחבי העולם, מתרחשת בעולם בדיוני המדמה את תקופת ימי הביניים, וכך הפכה חירונה לסט של הערים מעלה מלך, בראבוס ואולדטאון. מעריציה המושבעים של הסדרה מטיילים בעולם בעקבות אתרי הצילום שלה, וההזדמנות התיירותית נוצלה היטב על ידי מדריכי טיולים וסוכנויות, שמציעים סיורים מודרכים בעיר.

ניצבים מקומיים בחירונה לאחר צילום סצנה למשחקי הכס/ צילום: רויטרס Gustau Nacarino

השנתיים האחרונות מאז שודרה העונה שצולמה בחירונה הן תור הזהב של התיירות בעיר. על אף שמצלמות אינן זרות לרחובות חירונה, בהם צולמו גם הסרטים "הבושם - סיפורו של רוצח" ו"הנזיר" הצרפתי, אף אחד מהסרטים לא עשה לעיר מה שעשתה הסדרה המצליחה: 3.5 מיליון אירו זרמו לכלכלת חירונה רק בקיץ שלאחר שידור העונה השישית. "אפקט משחקי הכס" השפיע על התיירות לא רק בקרב צופי הסדרה, אלא תרם ליחסי הציבור של העיר באופן כללי ועורר בה עניין מחודש.

היהודים של חירונה

הרובע היהודי בחירונה, על סמטאותיו המתפתלות, רחובות האבן הצרים שלו והמעברים המקושתים הרבים, היה מפורסם עוד הרבה לפני שהפך לעיר הדמיונית בראבוס. הליכה ברחובותיו היא מסע אל ימי הביניים, וגם שיטוט ללא מטרה בין הסמטאות חושף עוד ועוד פינות יפות ועתיקות. הרובע נקרא גם "אל קאל", ככל הנראה מהמילה העברית קהל או מהמילה הספרדית Calle, רחוב.

הוא נבנה על ידי הרומאים ונחשב לאחד מהרובעים היהודים המעניינים, המפוארים והשמורים ביותר בספרד ובאירופה כולה. כבר מהמאה ה-9 לספירה הייתה חירונה מוקד יהודי עם קהילה ענפה, ואחת הגדולות בתקופת תור הזהב, אשר מנתה בשיאה מעל 30 אלף איש. כאן ייסדו את המרכז הראשון ללימוד הקבלה, והרב הראשי של יהודי קטלוניה היה הרמב"ן, שנולד בחירונה והתגורר ברובע היהודי עד שעלה לארץ ישראל.

אומרים שהאבנים ברובע היהודי מדברות ולוחשות את סיפור התלאות של יהודי חירונה, ולכן מבקרים רבים מצמידים את אוזנם אל קירות האבן העתיקים, במיוחד ברחוב פורסה, לבו של הרובע. הסיבה היא שבאחד הפוגרומים שבוצעו ביהודי חירונה בשנת 1391, פרצו המונים לבתי היהודים, נעלו אותם במגדל ואילצו אותם להמיר את דתם תוך כדי שהם צועקים "התנצרות או מוות". האגדה מספרת שצעקות התושבים וקולות היהודים עדיין מהדהדים בסמטאות.

סימטאות הרובע היהודי העתיק בחירונה/ צילומים: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב,

בעקבות גירוש ספרד אין כיום כמעט יהודים בחירונה, אך העירייה שיקמה ושימרה את מבני הקהילה, והרובע הוא אחד ממנועי התיירות של העיר. ניתן לראות בו שרידים מחיי הקהילה היהודית שלפני הגירוש, כולל בתי כנסת, בתים בהם התגוררו ראשי הקהילה ואפילו את מרכז היהדות בונסטרוק סה פורטה, הקרוי של שם הרמב"ן, שתחתיו נמצאים מוזיאון ההיסטוריה היהודית ובית הכנסת של הרמב"ן.

על אף החשיבות של הרובע היהודי לתיירות בחירונה, השליטה הבלתי מעורערת בעיר והאטרקציה מספר אחת היא הקתדרלה הגדולה הניצבת בלב העיר העתיקה, שהחלה להיבנות כבר במאה ה-11. זהו מבנה מרשים לא רק בשל גודלו, אלא בזכות החזית הבארוקית והבנייה האדריכלית הייחודית, אשר משלבת סגנונות אדריכליים שונים: רומנסקית, גותית ואפילו מורית. הביקור בתוך הקתדרלה חושף פסלים מתקופת ימי הביניים, ציורי קיר מרהיבים ושטיח קיר ססגוני הנמצא באוצר הקתדרלה, המתאר את בריאת העולם. הקתדרלה הצופה על כל העיר מתנשאת מעל גבעה, והכניסה אליה מתבצעת דרך 90 מדרגות רחבות, שגם הן, כמובן, מככבות באחת הסצנות הבלתי נשכחות של "משחקי הכס".

לא הרחק מן הקתדרלה נמצאים המרחצאות הערביים. זהו מבנה קטן אך מרשים, בסגנון ובעיצוב רומנסקי, שנבנה בהשראת בתי המרחץ הרומיים ושימש את עשירי העיר. מאחר ובתוך המבנה שולבו אלמנטים עיצוביים בעלי אופי מוסלמי, נחשבו המרחצאות בתחילה לשריד מהתקופה המורית בעיר, ומכאן שמם. המרחצאות מהווים אתר ארכיאולוגי תיירותי ואינם פעילים יותר. הפעם היחידה שהשתמשו בהם במאה האחרונה הייתה, איך לא, בצילומי "משחקי הכס", במהלכם נלחמה אריה סטארק באסופית, לעיני הרוחצים המשתאים.

גם אם מעולם לא צפיתם באף פרק של "משחקי הכס", כמו כותבת שורות אלו, אתם צפויים להתאהב בחירונה. מדריך הלונלי פלאנט תיאר את העיר כ"תיבת תכשיטים של מוזיאונים, גלריות וכנסיות גותיות", ואם תפנו מספיק זמן לשיטוט ברחובות, תוכלו לגלות את כל אוצרותיה.

מבראבוס ועד ואלנטיס - תיירות "משחקי הכס"

ספרד: לא רק חירונה מארחת את אתרי הצילום של הסדרה, בעיקר את העיר בראבוס. ברצלונה שימשה גם כאחד הלוקיישנים של העיר קארת', סרגוסה היא וולאנטיס, וקורדובה וסביליה - דורן. הארמון המלכותי של דורן הוא ארמון אלקזר שסביליה, ואילו פלאזה דה טורוס דה אוסונה, זירת השוורים של העיר, מייצגת את בורות הלחימה של מירין.

מלטה: ארמון הגראנד מססטר בוואלטה - מייצג בכבוד את המבצר האדום שבמעלה מלך, עיר הבירה של ווסטרוז. העיר העתיקה מדינה מגלמת את שער מעלה מלך. מבצר מנואל הוא הספט הגדול של באילור.

קרואטיה: גם דוברובניק מצטלמת כמעלה מלך, בעוד גני המבצר האדום - המשמשים זירה לסצנות רבות במעלה מלך - הם הגן הבוטני טרסטנו שנמצא מחוץ לדוברובניק. העיר שיבניק, מארחת גם היא את בראבוס,. קתדרלת סנט ג'יימס בעיר היא "בית שחור ולבן", מקדשו של האל מרובה הפנים.

אירלנד הצפונית: טירת ווארד במחוז דאון מגלמת את ווינטרפל, בעוד היערות של הטירה צולמו בכלל במחוז אחר, בפארק טולימור. במחצבה נטושה בשם מגרהרמורנה במחוז אנטרים נבנו החומה, טירת שחור וארדהום.

דארק הדג'ס (Dark Hedges), גם היא במחוז אנטרים, היא הדרך למעלה מלך, שנחשבת לאחד מכבישי החוף היפים באירלנד ובעולם. נמל העיירה באלינטוי משמש בסדרה כנמל של איי הברזל. מערות קאשנדון (Cushendun) במחוז אנטרים הן המקום המסתורי בו ילדה הכוהנת האדומה את הצל הרצחני.

איסלנד: קרחון וואטניוקול, עם מישורי קרח ופסגות מושלגות ולגונות קרחונים משמש כאתר הצילומים המרכזי של העולם שמעבר לחומה. המערה של ג'ון וייגריט היא אתר בשם גריוטאג'ה (Grjoragja) שיש בו מעיין תרמלי חם. בניגוד למוצג בסדרה, בעולם האמיתי הרחצה אסורה.

מרוקו: מפרץ העבדים הידוע לשמצה (יונקאי ופנטוס) צולמו באתר מפורסם במרוקו, איית בן חדו, מבצר שהוא עיר שלמה עשויה מבוץ. העיר אסוואירה שעל חוף האוקיינוס האטלנטי של מרוקו מגלמת את אסטפור, עיר העבדים ומקום הכשרתם של "הבלתי טמאים".

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

קבינט המלחמה יתכנס הערב לדיון שיעסוק ברובו בנושא החטופים

גלנט במסר לאיראן: "לישראל חופש לעשות מה שהיא רוצה" ● מחשש לתקיפה? ספינה איראנית עזבה את חופי תימן ● דיווח: ביידן אישר לישראל לפעול קרקעית ברפיח - תמורת צמצום התקיפה באיראן ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק • מנהיגי הארגון הכלכלי הבינלאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • האיחוד האירופי צפוי להטיל סנקציות על איראן • עדכונים שוטפים 

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר, אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר משופרסל התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת-הלב של רשות ניירות ערך?

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

פתיחה מעורבת בוול סטריט; טסלה יורדת ב-4%, TSMC ב-5%

דאו ג'ונס עולה ב-0.4% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה של 30% ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● נטפליקס תפרסם הלילה את תוצאותיה הרבעוניות

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה