גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טנק-אלגנט: נוכחות על הכביש שממנה לא ניתן להתעלם 

גרסת הטורבו-דיזל של ריינג'-רובר לוקה בתמחור שאפתני, אך שומרת על יכולות כביש מרשימות ופוטנציאל עבירות מקצועי בשטח

לנדרובר טורבו / צילום: יחצ
לנדרובר טורבו / צילום: יחצ

בתחילת חודש יולי פרסם מנכ"ל קבוצת יגואר-לנדרובר (JLR), ראלף ספת', הודעה בתקשורת הבריטית. ספת' מוכר כאיש שמרבה לחייך ולהתלוצץ עם המדיה. אבל לא הפעם. "עסקת ברקזיט רעה של בריטניה מול אירופה תעלה לקבוצה למעלה מ-1.2 מיליארד ליש"ט ברווחים שנתיים. כתוצאה נצטרך לשנות דרסטית את פרופיל ההשקעה שלנו ולשקול מחדש השקעה מתוכננת של 80 מיליארד ליש"ט בבריטניה בחמש השנים הבאות".

לא מעט הצהרות כאלה נשמעות לאחרונה בתעשיית הרכב הבריטית ככל שמתקרב מועד ה"דיל" בין האיחוד האירופי לבריטניה, במיוחד לאור העובדה שכמעט 40% מחלפי הרכב זורמים לבריטניה מכל רחבי אירופה ועיכובם במכס יהיה קטסטרופה.

אבל המקרה של JLR, יצרנית הרכב הגדולה בבריטניה, שכשליש מתוצרתה מיועד ליצוא (85% במותג ריינג'-רובר), בעייתי במיוחד. בניגוד לרוב יצרני הרכב במדינה, שיש להם בסיסי ייצור חלופיים בכל רחבי העולם, עיקר פעילות הייצור של JLR הוא בבריטניה עצמה.

עד שיתפזרו ערפילי האי-ודאות סביב עתיד הברקזיט, ממשיכה לנדרובר לרענן במרץ את היצע הדגמים שלה והשנה הגיע תורו של הריינג'-רובר "ספורט" הגדול. החידוש המרכזי בסדרה הוא דגם היברידי-נטען, ראשון מסוגו במותג, שאמור להיות להיט מכירות מקומי בזכות הטבת מס. הדגם הזה עדיין לא הגיע אלינו ובינתיים התייצבה למבחן גרסת הטורבו דיזל V6.

ריינג'-רובר "ספורט"

חיצונית, השינויים במודל 2018 קלים יחסית. החרטום עודכן עם מערך צר ומתוחכם של פנסי LED ממוחשבים, שמייצרים תאורה "מעוצבת" ונראית למרחוק. גם הפנסים האחוריים הוחלפו ביחידות מתוחכמות, הספוילר האחורי ספורטיבי יותר ויש גלגלים חדשים. אבל בשורה התחתונה זה עדיין כלי מאסיבי ורבוע, שתופס שטח אספלט רציני עם אורך של כ-4.9 מ' ורוחב של יותר מ-2 מ' ולא מנסה להיות נחמד. אפילו בצבעי לבן-שחור מתונים יחסית, כמו ברכב ההדגמה שלנו, המסר המשודר לנהגים ולהולכי רגל בסביבה הוא "תחשבו פעמיים".

במצב המתלים הרגיל, רצפת תא הנוסעים ממוקמת בגובה שעשוי לאתגר ילדים ונוסעים נמוכי קומה. הנמכת מתלי האוויר משפרת את קלות הכניסה והיציאה לתא אם כי עדיין נדרשת אתלטיות. הבונוס הוא תצפית על הכביש ממעוף הציפור - או לפחות ממעוף המשאית - מעל גגות הפרייבטים ורכבי ה-SUV שמסביב. המראה מלמעלה דרך משטחי זכוכית ענקיים הוא כמו ממרפסת פנטהאוז.

ב"ספורט" קיימת אופציה לשבעה מקומות אבל בתצורת חמישה מקומות בלבד, כמו ברכב ההדגמה שלנו, הנוסעים נהנים משטח נדל"ן רציני עם שפע מרחב לחמישה מבוגרים חובבי פחמימות ותא מטען שיכול לבלוע 780 ליטר במצבו התקני.

כפי שניתן לצפות ממותג עילי, הכל בנוי היטב, מבודד אבסולוטית מרעשי החוץ והפנים ועטוף בחומרים איכותיים עם דונמים של עור בריטי תפור ונאה, מתכת קרירה ומשטחי פלסטיק רכים. רמת האבזור התקני מכובדת, אבל העיגול המצפצף של מובילאיי על הדשבורד לא נראה במקום ברכב כה יקר.

כמו בדגמי הדור האחרון של יגואר, עמדת הפיקוד החדשה מבוססת כולה על צגים דיגיטליים. יש שני מסכי מגע גדולים מעל הקונסול המרכזי, שמסונכרנים ביניהם, ובנוסף מסך רב-תכליתי ברזולוציה גבוהה על תקן לוח שעונים, שאת התצוגה שלו ניתן להתאים להעדפות הנהג. השמרנים יכולים לבחור בעיצוב "כאילו" אנלוגי ומסורתי.

מערך הצגים והתפריטים עשיר ורווי בגרפיקה, אבל ניכר שהושקעה מחשבה רבה כדי להפוך את ההתמצאות של נוסעים שלא גדלו בעידן ה-IT לקלה יותר. גם הנדסת האנוש הבסיסית ידידותית ונוחה לנהיגה ממושכת ומערכת המיזוג יעילה מאוד בקיץ הישראלי. שמחנו גם לגלות שהחברה אימצה ידית הילוכים נורמלית במקום הפטנט הרוטורי.

באירופה, ובבריטניה בפרט, מתנהל כיום סוג של ציד מכשפות סביב מנועי הדיזל אבל ה-V6 טורבו-דיזל בנפח 3 ליטר של רכב המבחן שלנו הזכיר לנו שנתגעגע לאופי הייחודי של הטכנולוגיה הזו. זהו מנוע ותיק למדי, שעבר מודרניזציה אלקטרונית מקיפה ומייצר כעת 258 כ"ס ו-60 קג"מ. ההספק מתון במונחים של הפלח, אבל המומנט האדיר זמין בכל לחיצה קלה והודף את הכלי בעליות ובמישור בקצב מרשים מאוד. גם תאוצה מאפס ל-100 ב-7.5 שניות לא נשמעת מרשימה על הנייר, אבל עם גובה כה נכבד מעל הכביש ומאסה של 2.13 טון, התחושה היא כמו בתוך טנק מרכבה שמאיץ על רמפה. הצליל בעת האצה נשמע סמכותי וגברי לא פחות.

את תהילתם רכשו הכלים הגדולים של ריינג'-רובר בזכות מערכת מתלי האוויר הממוחשבת שלהם, שרתומה להנעה כפולה ומאחוריה עשרות שנות ניסיון כדי לשלב בין נוחות נסיעה "ניהולית" ליכולות עבירות רציניות בשטח. על הכביש זה בהחלט כלי נעים לנהיגה נמרצת - בהתחשב בגודלו - עם לא מעט היזון חוזר מההגה ושמירה על מרכב מאוזן בפניות, עם מינימום נטיית צד. באופן מפתיע, גם במצב הנוחות נוחות הנסיעה אינה רכה ומרחפת והכיול נוקשה יותר לעומת הריינג'-רובר "ווג".

מרווח הגחון מרשים וניתן להגדיל אותו משמעותית בסיוע מתלי האוויר, לצורך צליחת אתגרי עבירות טכניים. יש גם תכנות מובנה למצבי שטח שונים ומאתגרים אבל נראה לנו שאפילו האנשים בריינג'-רובר מתקשים להאמין שמישהו יגרוס את הסופר- SUV המפואר בשטח טכני. לראיה, תחתית מפתני הדלתות מוקפת בעיטורים של פלסטיק "פיאנו" שחור ומבריק שרגיש לשריטות ואילו הפגושים עטויים במשטחי קישוט אפורים מרהיבים לעין שרגישים מאד לאיתני הטבע. כך או כך, הפוטנציאל של מכונת שטח בלתי ניתנת לעצירה תמיד קיים.

המחיר של ריינג' ספורט TDV6 מתחיל באזור 760 אלף שקל וממריא עד למעלה מ-830 אלף בהתאם לרמת הגימור. ברף המחיר הזה ממתינה לו תחרות קשה לא רק מרוב דגמי העילית אלא גם מהאח הספורטיבי VELAR, שאינו קטן בהרבה ועולה כמעט 100 אלף שקל פחות בדגם דיזל חזק יותר (300 כ"ס ו-72 קג"מ). כך או כך, למרות כל היכולות הברוכות שלו, תכליתו העיקרית של הריינג' ספורט היא להצהיר הצהרה מאוד ספציפית לנהגים ולצופים בסביבה, ואין הרבה דגמים, שממלאים את התכלית הזו כה טוב. 

חלק מהמתחרים

ב.מ.וו X5 M50D

818 אלף שקל הוא המחיר של גרסת M50D של ב.מ.וו X5 . לאולטרה-דיזל ספורט יש מנוע 3 ליטר שמייצר 381 כ"ס ו-75 קג"מ וכיול ספורטיבי. הדור החדש של הכלי, שיגיע אלינו בקרוב, יצויד בגרסת 400 כ"ס של אותו מנוע דיזל, יהיה גדול, מרווח ו"דיגיטלי" יותר ויציע לראשונה גם יכולות שטח מקצועיות עם מתלים מתרוממים

אאודי SQ7

ב-845 אלף שקל, גרסת העל של אאודי Q7 מצוידת בטורבו-דיזל עם שמונה צילינדרים, נפח של 4 ליטר, הספק של 435 כ"ס ומומנט סהרורי של 91 קג"מ. למרות משקל עצמי של 2.33 טון, הרכב יכול להאיץ מאפס ל-100 ב-4.9 שניות. יש מתלי אוויר כסטנדרט ותא הנוסעים, לשבעה, עמוס בטכנולוגיות עדכניות עם ניהוג סמי-אוטונומי

מרצדס GLS

ה-GLS החדש נמתח לאורך יותר משלושה ורבע מטרים ויכול לאכלס שבעה נוסעים בנוחות של מיניוואן. גרסת הטורבו-דיזל, שעולה 690 אלף שקל, מצוידת במנוע V6 בנפח 3 ליטר עם 258 כ"ס ו-62 קג"מ. מתלי אוויר הם סטנדרט, אך מי שרוצה יכולות שטח מקצועיות יכול להזמין חבילת שטח שכוללת נעילת דיפרנציאלים ומרווח גחון של יותר מ-30 ס"מ

עוד כתבות

צילום: באדיבות סרטי יונייטד קינג

שי גולדן נגד אור סיגולי במלחמת תרבות: "1917" - סרט חד פעמי או יצירה גנרית?

"1917" - קלישאה או יצירת מופת? אור סיגולי בטוח שזהו סרט גנרי ושטחי ● שי גולדן משוכנע שזה סרט היסטורי תרתי משמע ● מדור התרבות של G מכריז מלחמה

טריקים חדשים שמפילים תיירים רבים בפח / צילום: שאטרסטוק

דירת נופש שנעלמה וגניבת פרטי אשראי עם מוט סלפי: הטריקים החדשים להונאת תיירים

שיטות הרמאות החדשות להפיל תיירים בפח משתכללות כל הזמן. אז למה אנחנו צריכים להיזהר מאנשים שמצלמים סלפי לידינו ולמה לפעמים צריך להיזהר גם משוטרים

נהריה מוצפת / צילום: רם גוטליב

ענף הביטוח בעין הסערה: איך ההצפה בנהריה קשורה לשינויים בענף הביטוח?

ניהול מוצלח של חברת ביטוח, המאזן בין רווחיות בטווח הקצר לאתגרי הטווח הארוך, הוא מהמשימות הניהוליות המורכבות ביותר שהזירה העסקית יכולה לזמן בעת הנוכחית ● רגולציית יתר עלולה להוביל לירידה בתחרותיות בענף ולפגוע במבוטחים ● דעה

טסלה 3. / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב

הרשויות בארה"ב יבדקו את רכבי טסלה בשל האצה לא רצויה

מנהל הבטיחות בכבישים בארה"ב מסר כי יבדוק 127 תלונות שהוגשו לאחרונה המבקשות לחקור אי סדרים הנוגעים להאצה לא רצויה של חלק מדגמי הרכב החשמלי ● הדוח שהוגש כולל דיווחים על 110 תאונות שגרמו לפציעות של 52 אנשים

המטה של BioNTech / צילום: יח"צ

אקזיט קטן בכת"ב: ניאון נרכשת תמורת מניות

חברת אחזקות הביומד "כלל תעשיות ביוטכנולוגיה", הודיעה כי חברת הפורטפוליו שלה ניאון ת'רפיוטקס, הנסחרת בנאסד"ק, בה מחזיקה כת"ב 4%, נכנסה לעסקת החלפת מניות עם חברת BioNTech, במסגרתו תקנה ביונטק את ניאון לפי שווי של 67 מיליון דולר

מסעדת אנימאר צ'ירשי דלעת וביצה רכה / צילום: ספיר קוסא

טעם וריח ולא רק יצירתיות לשמה - ביקור במסעדת אנימאר

במסעדת אנימאר, שנפתחה היכן ששכנו מסעדת רפאל, ואז הולה, האוכל נשען על טעמים מקומיים המעובדים ביד אמן ליצירות עכשוויות

ניר ברקת / צילום: איל יצהר

ניר ברקת מנסה לקחת למשה כחלון את תיק האוצר, כבר עכשיו. כך זה נראה מאחורי הקלעים

כחלון, בצורה אלגנטית, ויש שיגידו מקצועית משאיר אחריו אדמה חרוכה - הגירעון התופח - ולכן תיק האוצר נהפך שוב למשהו, שלכאורה, אף ח"כ ממפלגת השלטון לא יחפוץ בו ● ואז ניר ברקת הגיע ● כך ראש עיריית ירושלים לשעבר מנסה להחזיר ללחייו של ראש הממשלה בנימין נתניהו את הסומק הכלכלי ● פרשנות

רוני בירם וגיל דויטש  / צילום: רמי זרנגר

שני חברים יצאו לדרך (שוב): תמנון העסקים של גיל דויטש ורוני בירם שווה כבר 4 מיליארד שקל

10 שנים לאחר השלמת האקזיט המזהיר באקסלנס, שהותיר בידי צמד הברוקרים לשעבר קרוב למיליארד שקל, חולשים דויטש ובירם על רשת עסקים מסועפת שפיתחו מאז, ואשר מתפרסת על פני מגוון עסקים ריאליים ופיננסיים

עטיפת האלבום

באמצע: למה דניאלה ספקטור נשמעת אותו הדבר באלבום "בהתחלה"

האלבום "בהתחלה" של דניאלה ספקטור ממקם אותה דווקא בלב יצירתה ● השירים מעולים, אך היא עדיין נשמעת אותו דבר

סוחרים בבורסה של ניו יורק/  צילום: רויטרס, Jeenah Moon

נעילה חיובית בוול סטריט: מדד S&P 500 עלה ב-0.38%; אלפאבית הוסיפה 2% לערכה

מספר אישורי הבנייה בארה"ב בדצמבר 2019 הגיע לשיא של 13 שנים ● בורסות אירופה ננעלו בעליות שערים ● המדדים העיקריים באסיה ננעלו בעליות, על אף הדיווח על הצמיחה הנמוכה ביותר בכלכלת סין מזה שלושה עשורים

 צילום: מאיר כהן

"אין לי הרבה חברים, אמירה שמצחיק להגיד בעולם של עוקבים ורשתות חברתיות, אבל זאת האמת”

לי בירן אינו רק ליבי מכוכב נולד, סלב נוער, זמר עם סינגל טרי וכוכב סדרות למבוגרים, אלא גם יזם ואיש עסקים, שסדרת היוטיוב שיצר זכתה בפרס

פסלי האורישות בעיר סלבדור / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

לחיות, ולא להתבייש לשמוח: ברזיל, עונת הקרנבלים נפתחת

פברואר הוא החודש הכי שמח בברזיל, ולא רק בגלל הקרנבל ● כבר בסוף ינואר מתחילות החגיגות לכבוד אלת הים ימנז’ה, וגם זרים גמורים מתקבלים בחיבוק גדול

רות צ'אנג / צילום אלבום פרטי

פרופ' רות צ'אנג הגיעה לגילוי שיאפשר לנו להיחלץ מהחלטות קשות ומייסרות

נכון שלימדו אותנו להכין טבלה של בעד ונגד, אבל זה לא עוזר במקרה של דילמה קשה באמת ● אז מה עושים כשיש לנו שתי אלטרנטיבות שאי-אפשר להכריע ביניהן? בראיון מיוחד ל"ליידי גלובס" מסבירה פרופ' צ'אנג, מהמומחיות הגדולות בעולם בקבלת החלטות, מה יעזור לנו להיחלץ ממבוי סתום

שוחד / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

הבעל חתם על הסכם תיווך והאישה לא - מי ישלם למתווך?

בית המשפט פק כי המתוון יקבל רק כמחצית מהסכום שנקבע, מכיוון שלא החתים את האישה על הסכם התיווך, אלא את הבעל בלבד

ב.מ.וו 118  2020 / צילום: יח"צ

עם הפנים קדימה: ההנעה של סדרה 1 החדשה של ב.מ.וו

הרשת סערה כאשר ב.מ.וו החליטה לצייד את סדרה 1 בהנעה קדמית ולא אחורית ● למרות אובדן הייחוד, מדובר במכונית ספורט נעימה לנהיגה שמציעה תא נוסעים מרווח ● מחיר גבוה ואבזור בסיסי מצומצם יקשו על המכונית לנצח את המתחרים

מייסד אינסייט ג'ף הורינג / צילום: מתוך flickr

צ’קים שמנים והערכות שווי נדיבות: כך הפכה אינסייט לשחקן הכי משמעותי בהייטק הישראלי

קרן אינסייט פרטנרס, שרכשה את השליטה בחברת הסייבר ארמיס, השקיעה באופן שיטתי בסטארט-אפים ישראליים מבטיחים רבים ● מאחורי ההשתלטות עומדים משקיעים תחרותיים ורעבים, שזיהו שבישראל יש הזדמנות בחברות צמיחה

שמחה רוטמן / צילום: יונתן בלום, גלובס

"נתניהו אשם במצבו. כשמערכת המשפט עזרה לו להיפטר מיריבים, הוא זרם וחיזק אותה"

עו"ד שמחה רוטמן, היועמ"ש של התנועה למשילות ודמוקרטיה, בראיון אישי ● על הילדות בבני-ברק, על התגבשות הרצון לפעול ציבורית בימי אוסלו, על שלטון המשפטנים, על תיקי נתניהו ועל האקטיביזם של בג"ץ: "העליון נוטש את תפקידו כשומר סף. למה שתהיה לו סמכות לקבוע מי יהיה רה"מ?"

הארי ומייגן. / צילום: רויטרס

הארי ומייגן יפרשו - וישיבו 2.4 מיליון ליש"ט למשלמי המסים הבריטים

הארמון הודיע שהם גם לא יקבלו עוד מימון ציבורי וכי עליהם להשיב כספים שקיבלו לשיפוץ ביתם

הכרזת סל התרופות / צילום: משרד הבריאות, יח"צ

גם בלי ממשלה: אילו תרופות נכנסו לסל התרופות ואילו נשארו בחוץ?

ועדת סל התרופות הכריעה היום אילו תרופות חדשות יכנסו לסל התרופות במימון של 500 מיליון שקל שהתווספו לסל

חקלאים בשדה אורז בהודו / צילום: רויטרס - Danish Ismail

תת יבשת בבצורת: כך המשבר בהודו משפיע על התנהוגתה של אומה

הגדלת פערים חברתיים, עלייה בשיעורי הפשיעה ואפילו יותר התאבדויות. המחקרים שעורך ד"ר רם פישמן מדגימים כיצד משבר האקלים פוגע גם בכלכלה, ומשנה לרעה את ההתנהגות האנושית