גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פסיקות סותרות: לפנות או לא לפנות פולשים מפארק החורשות

שלושה חודשים לאחר שבית המשפט המחוזי בתל אביב קבע כי מחזיקי קרקע בדרום תל אביב לא יפונו ללא דיור חלופי, ניתן פסק דין הפוך באותו בית משפט, שקבע כי מחזיק יפונה ללא דיור חלופי וללא מתן פיצוי - משום שלא הוכיח זכויות

מבני המחלוקת בפארק החורשות בתל אביב/ צילום:  איל יצהר
מבני המחלוקת בפארק החורשות בתל אביב/ צילום: איל יצהר

שלושה חודשים לאחר שבית המשפט המחוזי בתל אביב קבע כי מחזיקי קרקע בדרום תל אביב לא יפונו ללא דיור חלופי, ניתן פסק דין הפוך באותו בית משפט, שקבע כי מחזיק שלא הוכיח זכויות בקרקע - יפונה ללא דיור חלופי וללא מתן פיצוי.

פסקי הדין מתייחסים לחטיבת קרקע המצויה בדרום תל אביב, ברחוב 3833, סמוך לדרך בן צבי, דרך צבי פרנק, ופארק החורשות. בעלת הקרקע היא המדינה ורשות הפיתוח. עד אפריל 2013 ניהלה את הקרקע חברת עמידר, ולאחר מכן עברה לידי עיריית תל אביב.

על הקרקע חלה תוכנית משנת 1957 לפיה היא מיועדת לשטח ציבורי פתוח ודרך. באוקטובר 2010 פרסמה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב הודעת הפקעה כי בכוונתה להקים על הקרקע את המשך פארק החורשות ודרשה את פינויה. לאחר שהמחזיקים שמתגוררים במקום לא פינו את הקרקע ואת המבנים הבנויים עליה, הגישה עיריית תל אביב כמה תביעות פינוי.

אין הכרח להוכיח בעלות או דיירות

בתחילת מאי 2018, פרסם "גלובס" כי ניתן פסק דין ראשון בעניין לגבי ארבע משפחות המתגוררות במתחם, כאשר שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב חנה פלינר, קבעה כי המשפחות לא יפונו מבתיהן בלי שהעירייה תעמיד לרשותן דיור חלופי. פלינר התבססה בהחלטה על סעיף 194 לחוק התכנון והבנייה, הקובע כי אין למסור את הקרקע מבלי שניתן דיור חלופי למחזיק בבית מגורים בקרקע, ונימקה את ההחלטה בכך שאין הכרח להוכיח בעלות או דיירות מוגנת כדי להיות זכאים לדיור חלוף, ודי בזכות שביושר.

ביולי האחרון הגישה עיריית תל אביב ערעור על פסק הדין לבית המשפט העליון, בטענה כי פסק הדין חריג ושגוי מבחינה משפטית ועובדתית. לטענת העירייה, התנאים שצריכים להתקיים כדי להיות זכאים לדיור חלופי לא הוכחו על ידי המחזיקים, לרבות שהמחזיקים גרים בבתים המדוברים בפועל, מכוח "זכות שביושר".

אלם עוד בטרם נדון הערעור, ניתן לאחרונה פסק דין אחר בתביעת פינוי כנגד מחזיק אחר בקרקע, הפעם על ידי שופטת בית המשפט המחוזי לימור ביבי, ושתוצאתו הפוכה.

גם במקרה זה טענו עיריית תל אביב והוועדה המקומית כי יש לדחות את טענת המחזיק כי הוא זכאי לדיור חלוף או פיצוי כספי בתמורה לפינוי הקרקע. לטענתן, הוא כלל אינו מתגורר במקום, וגם אם כן היה גר, הוא פלש אליה בניגוד לדין, ולכן אינו יכול להיות מוגדר כמחזיק מכוח "זכות שביושר". עוד לטענתן, תצלומי אוויר מראים כי המבנה שטען כי שייך לו, הוקם רק בשנת 2002 והדבר שולל את מהימנות גרסתו כי סבא שלו קנה את הקרקע לפני 40 שנה ובנה עליה בתים.

מנגד טוען המחזיק כי עיריית תל אביב והוועדה המקומית עיכבו את מימוש ההפקעה במשך 50 שנה ובכך הוכיחו כי הזניחו את מטרת ההפקעה. לטענתו, ההפקעה מיועדת למגורים ולא לחורשה, במטרה להפיק רווח. נוסף לכך טען כי הוא זכאי לפיצוי כספי, מאחר ובקרקע בנויים שני מבנים שהוקמו על ידי סבו לאחר שעלה לארץ מפרס בשנת 1950, וכי סבו העביר את הזכויות לאמו, שהעבירה אותן אליו לפני 30 שנה. לטענתו משפחתו מחזיקה בקרקע מאז באופן רציף במשך עשרות שנים. לטענתו גם מפקחי עמידר ידעו על מגוריו במקום והתירו לו להתגורר במקום.

בתשובה לטענה כי הוא לא מתגורר במקום טען המחזיק כי אמנם בבעלותו דירה אחרת ברחוב הדקל בתל אביב, אולם היא מושכרת לשם שכירת דירה אחרת בחולון שבה מתגוררת אשתו בנפרד עם הילדים. לטענתו, הוא מתגורר באופן חלקי בדירה בחולון, ובאופן חלקי בבית שאותו מבקשת עיריית תל אביב להפקיע, אותו הוא אף חילק והשכיר לטובת מימון הדירה בחולון.

"המחזיק לא הציג ראיה אחת"

ביבי קבעה בפסק הדין כי המחזיק לא הוכיח אף אחת משתי גרסאות סותרות שנתן, האחת כי סבו רכש את הזכויות בבית, והשנייה כי המדינה שלחה את סבו למקום לאחר שעלה מפרס. ביבי ציינה כי המחזיק לא הציג ראיה אחת לרכישה של הקרקע בטענה כי שריפה שפרצה בביתו שרפה את המסמכים הנוגעים לרכישת הקרקע. טענה זו אף נסתרה בתצלומי האוויר שהוצגו לפיהם הבתים שבנויים במקום נבנו בתחילת שנות ה-2000, עובדה השוללת את טענתו כי משפחתו מתגוררת במקום למעלה מ-30 שנה. "בהיעדר מבנה, נופלת גם טענת החזקה במבנה", קבעה ביבי.

ביבי מצאה גם כי עדותו של המחזיק בנוגע למקום מגוריו אינה אמינה, מכיוון שלא הציג מסמכים כלשהם המעידים על מגוריו במקום. על כן, קבעה כי דחיית הטענה כי הוא נחשב למחזיק, מייתרת את הדיון בטענות כי הוא זכי לפיצוי המושתתות על מגורים במקום.

ביבי הדגישה כי לשון סעיף 194 קובעת כי זכאות לדיור חלוף נתונה רק למי שמתגורר במקרקעין עצמם, ולכן המחזיק לא זכאי לא לדיור חלוף ולא לפיצוי. היא דחתה גם את טענתו כי יש להגדירו כ"בר רשות" מכוח חזקה בקרקע, מאחר שלא הוכחה חזקתו בקרקע. ביבי אף הדגישה כי הטענה למעמד של "בר רשות" סותרת את הטענה כי רכש זכויות בעלות בקרקע, או שקיבל רשות מהמדינה להחזיק בה. כלומר, בעדותו שלו, שלל את הטענה להכרה במעמד של "בר רשות".

בפסק הדין נדחתה גם טענתו של המחזיק כי הקרקע מיועדת לבנייה ולא לחורשה, וצוין כי טענתו התבססה על שלטים שהוצבו על קרקע אחת מחוץ למתחם המדובר. כך גם לגבי טענתו להפליה לעומת מחזיקים אחרים שכן קיבלו פיצוי, וזאת כאשר לא הוכיח כי נסיבותיו זהות לנסיבות של מחזיקים אחרים.

ביבי הורתה למחזיק למסור את הקרקע לעיריית תל אביב עד סוף חודש אוגוסט, כאשר לאחר מועד זה, תוכל העירייה לממש את פינויו באמצעות צו ולהרוס את המבנים על הקרקע. המחזיק חויב בתשלום הוצאות משפט בסך 11,500 שקל. את עיריית תל אביב והוועדה המקומית ייצג עו"ד אלירן מגער.

עוד כתבות

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח

שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא ● פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● בלבנון דיווחו על עשרות מטרות שהותקפו בבת אחת בדרום המדינה ● צה"ל: סוכל פיגוע ליד חברון, מחבלת חוסלה אחרי שהסתערה עם סכין לעבר כוח ● עדכונים שוטפים

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

מגמה מעורבת בוול סטריט; טסלה מזנקת בכ-12%

מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח