גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הטוענים לכתר - התוכניות של המועמדים לראשות עיריית תל אביב

הבחירות לרשויות המקומיות יתקיימו בעוד חודשיים • "גלובס" פנה אל המועמדים הלא מכהנים בערים הגדולות וביקש לשמוע על התוכניות שלהם בנושאי תכנון עירוני, בנייה ותחבורה • תל אביב

תל אביב / צילום: שאטרסטוק
תל אביב / צילום: שאטרסטוק

אסף זמיר
סיעת רוב העיר

דיור בר השגה, דירות קטנות, לפנות את התחנה המרכזית

גיל: 38

פעילות ציבורית: מכהן כסגן ראש העיר ומחזיק את תיק החינוך, עו"ד בהכשרתו

מה הבעיות העיקריות של העיר:

"תכנון הדיור. עד כה לא הצליחו לייצר מלאי של תכנון דירות שיאפשרו המשך מגורים של אוכלוסיות מגוונות בעיר. גם מבחינת גודל הדירות, וגם ברמת עירוב שימושים וגם ברמת מלאי דיור בר השגה. בסופו של דבר נבנות פה דירות גדולות, יקרות.
"הדבר השני, שהוא דרמטי לא פחות בעיני, הוא פיתוח התכנון העירוני של מרקם אורבני, בדומה לזה שיש במרכז העיר, אל צפון העיר, מזרח העיר והשכונות הדרומיות ויפו. כלומר, רחובות מסחריים שאפשר ללכת לאורכם ברגל, עירוב שימושים.
"הדבר השלישי הוא תשתית הולכי הרגל והאופניים שלא עמדה בביקוש. אחרי שני עשורים, עדיין הדרך הכי נוחה עבורי להגיע משרונה לים היא ברכב פרטי. וכזו הפירמידה, והביקושים עולים, נהיה חוסר סדר על המדרכה, בטיחות הולכי הרגל נמוכה ומי שרוצה לרכב על אופניים לא נהנה מעדיפות על הרכב הפרטי. ת"א יכולה להיות עיר אופניים לא פחות מקופנהאגן או אמסטרדם".

הפתרונות שלך:

"ממקום מושבי בוועדה המקומית לתכנון ובנייה, דחפתי לדיור בר השגה, לתכנון של דירות קטנות וגם לעירוב שימושים.
"מלבד הדברים האלה צריך לדבר על הניסיונות לפנות את התחנה המרכזית החדשה כדי לייצר איכות חיים בשכונות שמקיפות אותה. מה שצריך לעשות זה לממש את החזון שמוציא את מסופי התחבורה לצומת וולפסון ולצפון העיר".

אסף זמיר / צילום: איל יצהר

הרב נתן אלנתן
סיעת ש"ס

דיור בר השגה, בנייה מרקמית והגדלת תקני החניה רק בעבור התושבים

גיל: 48

פעילות ציבורית: נציג סיעת ש"ס במועצת העיר ת"א-יפו ב-20 השנים האחרונות

הבעיות העיקריות של העיר:

"ההצלחה הביאה לכך שערכי הקרקע יקרים ורק עשירים יכולים לגור כאן. בהתחדשות עירונית, התושבים המקוריים נאלצים לעזוב וזה תקף לכל בנייני השיכון, אפילו בצפון העיר.
התוספת שנותנים לדיירים במיזמי תמ"א 38. העירייה לא רוצה לתת לדיירים 25 מ"ר. זה אפילו לא המצאה שלנו, אבל בתל אביב זה עבר שינוי לרעה (מדובר בתקנה עירונית מחודש ספטמבר 2017 שקבעה תוספת של 12 מ"ר בלבד בפרוייקטי פינוי בינוי. הרעיון הוא צמצום הצפיפות והעומס על תשתיות. ג.נ). אתה לא יכול ליצור מצב שהדירות ימשיכו להיות קטנות ולכן אנשים יצטרכו לעזוב את העיר".

"תמהיל דירות מגוון הוא עניין חשוב".

הפתרונות שלך:

"בהתחדשות עירונית צריך שיהיו לא רק מגדלים, אלא גם בנייה מרקמית יותר נמוכה, שאותה ניתן לתחזק יותר בזול". מה זה בנייה מרקמית? "בנייה עד 9 קומות. שאדם סביר יכול לעמוד באחזקה שלה. וגם אם לא, אז ליצור קרן הון שתאפשר לתחזק את הבניין. צריך להפוך את זה לדבר מובן מאליו". מה עוד תעשה כראש עיר? "כל הנושא של החניה חשוב לי. באחרונה הולכים על קטע של צמצום תקני החניה. זה יכול להיות תקף למשרדים, אבל לא לתושבים. העיריה צמצמה את תקני החניה בצורה מאד דרסטית ובמקומות אחדים מדברים על פחות ממקום חניה אחד לדירה. צריך לעשות את ההפרדה בין תושבי העיר ובין מי שמגיע הנה. אגרת גודש זו דוגמא מצוינת".

ציפי ברנד
סיעת הורים זה לב

לחבר את העיר לים

גיל: 48

פעילות ציבורית: חברת מועצת העיר, היחידה באופוזיציה. לשעבר עיתונאית ויוצרת סרטים

הבעיות העיקריות של העיר:

"הובלתי את המאבק במועצה כנגד בתכנית המגדלים של כיכר אתרים, משום שאני רואה בנגישות של התושבים ובעיקר הנגישות שלהם לים כנכס עצום שיש לתל אביב, משאב שאין אפשרות באמת לתמחר אותו.
"חולדאי מרוצה מאוד מהמיליונים שהשקיע בשיפוץ הטיילת. וחושב שזה מספיק. הוא לא מבין את המרחב הציבורי של הולכי ונוסעי האופניים, ולכן הוא לא העז לצמצם את האוטוסטרדות של הרברט סמואל ושל רחוב הירקון לטובת מדרכות ומקומות ישיבה, כדי שאותם מבקרים מהחוץ יוכלו לחוות את הטיילת בנוחות, הוא בונה להם אוטוסטרדה ברחוב שלבים.
"כמהלך משלים לניתוק המרחב הציבורי מהחוף, הוא מעודד בניית מגדלי ענק על החוף, במקום לשדרג את הבנייה המרקמית הנמוכה".

הפתרונות שלך:

"להשקיע בחיזוק היכולת של כל תושבי העיר להגיע לחוף הים. יש אינספור הצעות שלא ממומשות בנושא הזה: למשל, יצירת צירי רוחב עירוניים שיקשרו את החלקים המזרחיים של העיר אל מערבה, ויקלו על הגעת תושבים לחוף ברגל ובאופניים, או הגברת הביטחון של הולכי הרגל ברחובות הסמוכים לים, או למשל, בניית מוסדות תרבות, קהילה וחינוך בסמוך לחוף, ולא מגדלים".

ציפי ברנד פרנק / צלם: שרון בק

מיטל להבי
סיעת מרצ

תעדוף של פרויקטים מרקמיים על פני מגה פרויקטים. לשים את צרכי המשפחות והתושבים במרכז

גיל: 58

פעילות ציבורית: סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק התחבורה

הבעיות העיקריות של העיר:

"יש לנו כשל כי הפרויקטים שלנו נעים בין מגה-פרויקטים לכלום ושם דבר. אין אמצע. אנחנו רואים את זה בכיכר אתרים, בדולפינריום, בכפר שלם, בפרדס דקה. יש תיעדוף למיזמי ענק, על פני פרויקטים מרקמיים ותמ"א 38.

"יש לנו תוכנית מתאר שיוצרת לכאורה ודאות תכנונית, אבל פחות משנתיים אחרי אישורה כבר אפשר לראות שהזכויות נפרצות. כך במגדל ידיעות אחרונות ומגדל מעריב. אין מספיק מטלות ציבוריות עם תועלות ברורות".

הפתרונות שלך:

"אני מאמינה בתכנון שמבוסס על רשת רחובות שתי וערב, שכונות שהן לא סגורות. תעדוף של פרויקטים מרקמיים על פני מגה-פרויקטים. יצירת מנגנון שיאפשר דיור בר השגה ודיור ציבורי. דחיפה לכיוון של אזורים שבהם ערך הקרקע נמוך: מזרח העיר, יפו. כדי לייצר מענה לצרכים של התושבים. תיעדוף בנייה של מוסדות חינוך בסביבה ראויה. השקעה במניעת דרדור של אזורים שלמים בעיר. טיפול עדין ולא מחיקה ובנייה מחדש. יותר לאט יקרה יותר מהר".

מיטל להבי / צילום: ינאי יחיאל

אסף הראל

לחבר את מזרח העיר עם המרכז, דיור בר השגה לאוכלוסיה הערבית

גיל: 46

הבעיות העיקריות של העיר:

הקומיקאי והתסריטאי לא היה מעוניין להתראיין לכתבה זו.

הפתרונות שלך:

על פי אתר האינטרנט שהקים, "תל אביב - תתקדמי", הראל מציע לחבר את שכונות "הפריפריה" של "מזרח-צפון-מרכז", באמצעות שבילי אופניים ונתיבי הליכה מוצלים. הראל קורא לבנות דיור בר השגה לאוכלוסיה הערבית. את מבנה התחנה המרכזית מציע הראל לשמר, אך להוציא ממנו את האוטובוסים ולהכניס אליו מרפאות ומוסדות חינוך ותרבות. את גג התחנה הוא מציע להפוך לריאה ירוקה.

אסף הראל / צילום: צילום מסך

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות אמזוןעמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבא, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

המדדים והדוחות מאותתים שהשליטה באינפלציה בארה"ב עדיין רחוקה

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.