גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בשנים הקרובות תמשיכו לשבת מאחורי ההגה ולנהוג בעצמכם

לקראת רבעון סוער באוטו-טק המקומי, מה סבור אמנון שעשוע על עתיד הרכב האוטונומי (כרגע לא להמונים), היכן מסתתר הערך המוסף הסמוי של אינטל בעסקה עם מובילאיי ואיך מצרפים את טויוטה וסין לחבילה ● וגם: מי עשוי להיות היוניקורן הישראלי הבא בענף

פרופסור אמנון שעשוע  / צילום: מיכל רז חיימוביץ
פרופסור אמנון שעשוע / צילום: מיכל רז חיימוביץ

בחודש אוגוסט יצאו להקות ענק של הייטקיסטים לאחת הנדידות העונתיות הגדולות ביותר שמוכרות בעולם הטבע, והעניקו לענף האוטו-טק רגיעה מבורכת. אבל התמונה שמצטיירת מעבר לפינה רחוקה מאוד מלהיות רגועה. הרבעון האחרון של השנה עתיד כנראה להיות סוער ביותר, ולא מן הנמנע שלמונה הגיוסים בענף יתווספו עד סוף 2018 עוד כמה מאות מיליוני דולרים ואולי אפילו איזה אקזיט קטן.

שני אירועים יספקו בחודשים הקרובים במה להתרחשויות בענף: תערוכת הרכב הבינלאומית של פריז בספטמבר וכמובן ועידת ראש הממשלה לתחליפי דלקים, שתתקיים בשלהי אוקטובר ועתידה להביא לישראל, כמו כל שנה, מנהלים ומקבלי החלטות מהשורה הראשונה של תעשיית הרכב העולמית שמתעניינים מאוד בעשייה המקומית הרוחשת בתחום.

אבל עם כל הכבוד לחברות הסטארט-אפ, בלב האקו-סיסטם של התחבורה החכמה בישראל עדיין ניצבת מובילאיי, ספינת הדגל של האוטו-טק הישראלי, שממשיכה לשאוב לישראל את תעשיית הרכב על כל גווניה, לצד לא מעט משקיעים כבדים.

מחברת נישה לענקית גלובלית

כדרכן של ספינות דגל שמפליגות למרחקים, גם מובילאיי נוטה להתייחס לנמל הבית הישראלי שלה כאל מובן מאליו ושומרת על מדיניות של עמימות כלפי המדיה הישראלית. לפיכך, כדי ללמוד על הנעשה כיום בחברה אנחנו צריכים לפנות למקורות זרים, בבחינת "דברים שרואים משם לא רואים מכאן". המידע שהצטבר בשבועות האחרונים מצייר תמונה של חברת נישה שנמצאת בתהליך מואץ של הפיכתה לענקית גלובלית.

מראיון שהעניק החודש פרופ' אמנון שעשוע לסוכנות הידיעות היפנית "ניקיי אסיה", למדנו שמספר המועסקים בחברה הירושלמית זינק מכ-800 איש ערב הרכישה לכ-1,400 כיום, כולל עובדים ש"היגרו" לחברה מאינטל. "אנחנו חברה-בת עצמאית", סיפר שעשוע למדיה היפנית, "אינטל היא שותפה אידיאלית. היא עוזרת לנו במה שהיא יכולה ולא דוחפת לנו דברים שאנחנו לא צריכים".

למדנו גם, שלצד שיתוף הפעולה של מובילאיי עם ניסאן, שקיומו פורסם בעבר, יש לה גם שת"פ עם מאזדה ומיצובישי והיא חוברת כיום לסוני לצורך פיתוח חיישנים. מעניינת עוד יותר היא מערכת היחסים עם טויוטה. בראיון אמר שעשוע כי "מובילאיי הייתה רוצה לשתף פעולה עם טויוטה בעתיד" וזו בהחלט התפתחות מעניינת. טויוטה הייתה עד כה אגוז עסקי בלתי ניתן לפיצוח בשל דרישתה החד-משמעית לקבל גישה לקוד המקור של המערכת-על-צ'יפ של מובילאיי לצורך ביצוע התאמות עצמאיות.

זו דרישה די מקובלת בתעשיית הרכב, אך עד כה דחתה מובילאיי בקשות כאלה על הסף. השנה היא הכריזה כי בכוונתה לשווק גרסה עם קוד פתוח של המערכת שלה לצדדים שלישיים ולא מן הנמנע שהשינוי הזה יצרף אליה את טויוטה, אחד הלקוחות הגדולים הנחשקים ביותר בתעשיית הרכב.

הדבר המעניין ביותר מבחינתנו בראיון הוא נקודת המבט המפוכחת של שעשוע על עתיד הרכב האוטונומי בעולם בשנים הקרובות. להערכתו, השוק הזה יתפצל לשני זרמים עיקריים: מצד אחד "מוניות רובוטיות", כלומר תחבורה אוטונומית ציבורית ושיתופית נוסח אובר ושות'; ומצד שני רכבי יוקרה יקרים ואוטונומיים, שבהם העלות הגבוהה של החומרה והתוכנה שנדרשות לנהיגה אוטונומית מלאה "תיספג" בעלות הכוללת של המכוניות, והנהיגה האוטונומית תשמש כמקדם מכירות לאנשים עשירים, שרוצים רכב עם "נהג פרטי ממוחשב". לדבריו מדובר בתוספת של 10% עד 15% לעלות הרכב, כלומר סדר גודל של אלפי דולרים ואולי אפילו מעבר לזה.

ומה עם ההמונים, שיכולים להרשות לעצמם לרכוש רק מכוניות רגילות וזולות? כדי שגם אנחנו נהנה מהמהפכה האוטונומית, נצטרך כנראה להמתין עוד זמן רב, ייתכן ששנים, עד שהעלויות יירדו מספיק.

הערך המוסף הנסתר של אינטל

מהמדיה האירופית למדנו החודש גם כמה דברים חדשים ומעניינים על הנעשה מאחורי הקלעים של המרוץ לפיתוח הצ'יפים העתידיים של מובילאיי. החודש התראיין מרקו מונטי, נשיא חטיבת הרכב של ענקית הצ'יפים STM, שהיא יצרנית ה"סיליקון" העיקרית של מובילאיי, וסיפר כי החברה שלו נמצאת בשלבים מתקדמים מאוד בפיתוח הדור החמישי של המערכת-על-צ'יפ של מובילאיי, EYEQ5, שתאפשר אוטונומיה מלאה.

לדבריו, מלאכת הפיתוח מתבצעת לראשונה בשיתוף עם אינטל והצ'יפ עתיד להיות מיוצר בטכנולוגיה סופר-מתקדמת של 7 נאנו-מטר. מונטי חשף גם כי STM כבר עובדת כיום על פיתוח הדור הבא של המערכת-על-צ'יפ, שייקרא EYEQ6 - זו הפעם הראשונה שאנחנו שומעים את השם הזה - והייצור שלו מתוכנן כבר ל-2022.

הצ'יפ העתידי מבשר מעבר לליבת אטום מבית אינטל, שמסתבר כי אינה מבזבזת זמן; לצד ההכנסות הצפויות משיווק גלובלי של מערכות ה-ADAS (עזרי סיוע לנהיגה) של מובילאיי, מתכוונת אינטל להשתמש בחברה-הבת כפלטפורמה שיווקית למכירת עשרות מיליוני מעבדים מתוצרתה.

אגב, מלבד מובילאיי, ל-STM יש עוד לקוחות בתחום ה-ADAS: מונטי מגלה שהחברה שלו עובדת כיום על פיתוח צ'יפ ראיית מכונה עבור ספק טיר1 יפני גדול. הצ'יפ יאפשר בין השאר עיבוד של תמונה ב-360 מעלות "ממעוף הציפור", היתוך של חיישנים ולמידה עמוקה (בינה מלאכותית). זה אומר שגם המתחרים לא שוקטים על השמרים ועשויים להפתיע את מובילאיי בסיבוב.

השוק הסיני: יעד אסטרטגי

אחד השווקים בעלי הפוטנציאל הגדול ביותר כיום לשיווק מערכות ADAS הוא סין. מובילאיי כבר נמצאת בשוק הסיני כשבע שנים, ותחת אינטל היא ממשיכה את החדירה שלה לתעשיית הרכב הסינית.

החודש התראיינה לעיתונות הסינית סו שופינג, המנכ"לית המקומית של מובילאיי בסין, וחשפה כמה תובנות מרתקות. לדבריה, פעילותה העסקית של מובילאיי יותר מהכפילה את עצמה בכל אחת משנות הפעילות במדינה והיא משתפת כיום פעולה עם ספקי טיר 1 מקומיים ובהם חברת Highrun, שחתמה לאחרונה על שת"פ אסטרטגי גם עם אינוויז הישראלית (ראו  בהמשך).

מובילאיי היא גם הספקית המרכזית של מערכות ADAS ליצרנית האוטובוסים יוטונג, בדגש על אוטובוסים חשמליים, והיא עתידה לחדור לחברת התחבורה הציבורית של שנחאי, שמפעילה צי אוטובוסים מהגדולים בעולם, לצד חדירה נמרצת לשוק המשאיות הענק של סין - בשלב הראשון עבור משאיות לחומרים מסוכנים.

מובילאיי נדרשת כיום לבצע לוקליזציה בסין כדי לעקוף מחסום עסקי ורגולטורי שניצב בפני הרבה חברות רב-לאומיות. אחד הפתרונות שהיא עתידה לנקוט הוא הקמת מפעל הרכבה בסין למערכות שלה, כדי להוריד את המיסים והעלויות של המערכות. במקביל היא עובדת עם הרגולטור הסיני כדי לעדכן כמה תקנים מיושנים, שעשויים להיות בעייתיים למערכות מתקדמות. מובילאיי גם נמצאת בשלב מתקדם של מיפוי הכבישים בסין, בשיתוף עם חברה מקומית.

היוניקורן הבא מעבר לפינה?

בשעה שמובילאיי עסוקה בטיפוס על החומה הסינית, הולכים ומתרבים הסימנים להיווצרותו של עוד יוניקורן - חברה של מיליארד דולר דולר פלוס - בענף האוטו-טק הישראלי. כבר הקדשנו במדור הזה לא מעט שורות לאינוויז הישראלית, שמפתחת וממסחרת כיום חיישן לייזר (LIDAR) מתקדם לרכב חכם ובחודש האחרון נרשמו עוד התפתחות חיצוניות בזירה הזו.

אחת מהן הייתה דיווח של סוכנות הידיעות בלומברג כי חברת Quanergy האמריקנית, אחת המתחרות המרכזיות של אינוויז בתחום הליידרים, והחברה הראשונה בתחום שזכתה לשווי של יוניקורן (הגיוס האחרון שלה היה לפי שווי 1.6 מיליארד דולר) נמצאת בקשיים.

על פי אותו דיווח, החברה הקפיאה כוונות לצאת להנפקה חדשה ועשויה לנטוש בכלל את תחום הרכב לטובת שווקים אחרים כמו השוק הביטחוני.

הידיעה הוכחשה על ידי החברה אולם אם יש בה ממש היא עשויה לפנות מחסום תחרותי לא קטן מדרכה של אינוויז, במיוחד לאור העובדה שקוואנרג'י נחשבה לקוחה מרכזית של קונצרן דיימלר.

במקביל הביקוש לחיישני ליידאר זולים (יחסית) בתעשיית הרכב ממשיך להתפוצץ ומחקר עדכני שפורסם החודש מעריך כי היקף השוק הזה יגיע בתוך כ-4 שנים ל-9.9 מיליארד דולר בשנה (כולל שוק המשאיות). כל זה עשוי להעניק תאוצה רצינית להנפקה הבאה של אינוויז. מצד שני, אפשר לראות בכך גם תמרור אזהרה למשקיעים: אפילו יוניקורנים שרוכבים על הייפ האוטו-טק לא חסינים מפני מהמורות.

ונסיים בעוד תובנה שחלק פרופ'  שעשוע עם הניקיי: "אני מאמין שהתחרות תלך ותתכווץ כי כאשר בונים רכב אוטומטי יש צורך באימותים וערובות כה מחמירים, עד שרק מעט מאוד שחקנים יכולים להמשיך בסוג כזה של פיתוח... בשנתיים הבאות נמשיך לשמוע סוג של רעש, אבל אני סבור שעד 2020 או 2021 השוק יתחיל להתכנס סביב מספר קטן מאוד של שחקנים". 

עוד כתבות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט