גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ספורט | עופו על עצמכם: שיגעון מנהרות הרוח צובר תאוצה

מנהרות הרוח לתעופת גוף פרצו לעולם בעשור האחרון ● נדרש להן זמן קצר להפוך ללהיט, לענף ספורט תחרותי ואולי בקרוב גם אולימפי

דפנה מורלי בהדגמה במתחם בראשון לציון / צילום: אלעד ניסים
דפנה מורלי בהדגמה במתחם בראשון לציון / צילום: אלעד ניסים

בשלב מוקדם מאוד של הרחיפה סימן לי גל המדריך להרים עוד קצת את הסנטר, אחת מההנחיות הבסיסיות בתעופת הגוף. אז מתחתי אותו עוד טיפה למעלה, הצלחתי להתאזן טוב יותר, וכדי למקסם את הרגעים הספורים שנותרו לי, בחרתי ליהנות מהם כמה שיותר. נתתי לרוח לזרום דרכי ולשחק בי.

סרקתי את הגוף כדי לוודא שכל המנחים מדויקים, ובעיקר השתדלתי ליהנות מהחוויה, להיות נוכחת ולחיות את הרגע, כי משך התעופה קצר כל-כך, שאין זמן לחלומות. זה עבד יופי. גם הצלחתי להתייצב לא רע. גל היה שם כל הזמן לצידי, למקרה שאשקע פתאום, בשלב מסוים הוא אפילו סימן לי להטות את כפות הידיים ימינה וניסה ללמד אותי בשניות שנותרו לי איך לפנות ימינה - תרגיל ששייך בדרך כלל לרמה הבאה.

קשה לתאר במילים את תחושת הריחוף במנהרת רוח. זה כמו לצוף על מזרן מים, רק בלי המזרן ובטח בלי המים. זה כמו למתוח את ארבעת הגפיים, כל אחד לכיוונו, ולחשוב ששוכבים על נדנדה דמיונית שעולה ויורדת, וזה, בעצם, לתת לרוח במהירות 170-160 קמ"ש להניף את הגוף אל על ובעצם, לדמות צניחה חופשית. כל זה קורה בדקה עד דקה וחצי של תעופת גוף, שמניחה לרגע את כוח הכבידה בצד ומאפשרת לכוחות אחרים (ולטכנולוגיה) לשלוט בך. לקראת סוף הרחיפה, אחז גל ביד וברגל שלי ויצא איתי במחול סיבובי, שבמהלכו טיפסנו לגובה וירדנו - חוויה כמעט שמימית.

כולם חולמים לעוף

מנהרות הרוח פרצו לעולם בעשור האחרון, ונדרש להן זמן קצר להפוך ללהיט, ועוד יותר מזה, להיות ענף ספורט תחרותי ואולי בקרוב גם אולימפי. גם בישראל הצטרפו לשיגעון עם הקמתה של מנהרת הרוח העברית הראשונה - מתחם הפליי בוקס (FlyBox) שבראשון לציון.

המתחם הוקם ב-2017 בידי חמישה צנחנים שהחליטו להביא ארצה את מכונת הפלאים וכך להגשים את החלום שלהם עצמם וגם חלומות של צנחנים אחרים. כשנכנסים למתחם, בולטת במרכזו של חלל גדול וגבוה המנהרה - מבנה דמוי גליל שקוטרו 4.3 מטרים וגובהו 14 מטרים. סביב תא התעופה זכוכית בגובה 5.5 מטרים.

למנהרה צמוד תא פיקוד ובו מפעיל ששולט במהירות הרוח, הנוצרת מארבעה מנועים ויכולה, בגדול, להגיע גם ל-270 קמ"ש, לכן, רחפנים מקצועיים עושים שם ניסים ונפלאות. המנהרה הזו, לטענת מפעיליה, היא אחת משלוש הטובות בעולם, מתקן חדיש מבחינה טכנולוגית שהוקם בהשקעה של מיליוני שקלים. המנהרה פועלת בשיתוף חברת iFLY, שיש לה פטנט ייחודי, ובפיקוחו של ארגון תעופת הגוף הבינלאומי (IBA)

דפני מורלי, (35), היא אחת מהמעופפים המקצועיים. מדריכה וספורטאית בתחום, אלופת הארץ בצניחה חופשית ומקום שישי באליפות אירופה בתעופת גוף. נוסף על כך זכתה במקום השני בתחרות פרי סטייל באוסטריה ולפני כשלושה חודשים זכתה שם במקום ראשון בתעופת גוף.

שלא כמו בתחרויות צניחה חופשית, המבוססות על פרי סטייל, בתעופת גוף יש כמה קטגוריות, ומורלי טוענת שבענף זה דרושות יכולות אתלטיות גבוהות יותר בגלל המבנה של המנהרה. ובכלל, לדבריה, התחום דומה להתעמלות אמנותית והמתקן מאפשר תרגילי אקרובטיקה ותרגילים מיוחדים.

דפנה מורלי בהדגמה / צילום: אלעד ניסים

"אנשים חולמים לעוף מגיל צעיר, וגם אני. תמיד טיפסתי והייתי בגבהים, התעמלתי ואחרי הצבא המשכתי לאקרובטיקה אווירית וקרקס. תמיד התעופפתי. כשקיבלתי מתנה צניחה חופשית, לא חשבתי שזה יהפוך למקצוע הבא שלי, אבל ניסיתי. המתנה הזו 'הרסה' לי את החיים. בגיל 29 נרשמתי לקורס צניחה ומצאתי את הייעוד שלי בחיים".

ואיך התגלגלת מצניחה לתעופת גוף?
"מנהרות רוח החלו כסימולטורים לצנחנים, שמדמים נפילה חופשית בלי התלות במטוס ובתנאי מזג אוויר ובמחיר זול יותר. כצנחנית יצאתי למחנות אימונים במנהרות ברחבי העולם והתמכרתי. גיליתי עולם ומלואו. מרגע שנפתחה המנהרה בארץ, זה היה כמו חלום שהתגשם. כל צנחן חולם לעוף כמה שיותר, להשתפר ולשכלל יכולות, אז התחלתי לעבוד במקום והתגלגלתי לענף הספורט".

תחרות של דקה

תעופת גוף היא ענף ספורט תחרותי זה כמה שנים. בעולם פועלות כ-180 מנהרות רוח, וההערכות הן שיותר משבעה מיליון איש התנסו בחוויה. הענף, שנמצא בצמיחה מתמדת, משך בארץ למעלה ממאה מעופפים קבועים, ועוד מצטרפים כל הזמן. יש חוגי ילדים, ביולי האחרון התקיימה תחרות רשמית ובה כמה עשרות משתתפים, ויש גם נציגים בתחרויות בחו"ל. היופי הוא שכל אחד יכול - ילדים, מבוגרים ואפילו נכים ובעלי מוגבלויות.

בתעופת גוף יש, כאמור, כמה קטגוריות בולטות: פרי סטייל - שילוב של ריקוד ואקרובטיקה עם מוזיקה המבוצע על-ידי מתחרה יחיד; רביעיות על הבטן - המתחרים מבצעים סדרה של תפיסות הדדיות במהירות המירבית, כשהם נמצאים על הבטן. הם נשפטים על מספר הצורות והמבנים שהם מבצעים בזמן קצוב. זוגות ורביעיות דינמי - תרגילים המבוצעים יחד ונשפטים על מהירות, סנכרון וכוריאוגרפיה. מצריכים מהירות ויכולת תעופה ברמה הגבוהה ביותר. Vfs - כמו רביעיות הבטן, רק במצבי גוף ורטיקלים (על הראש או על הרגליים).

מורלי מתמחה בפרי סטייל. "זה הדבר האולטימטיבי שמשלב אקרובטיקה וכוריאוגרפיה", היא אומרת. "זו תחרות של דקה בשבעה סבבים, עם תרגילי חובה וסגנון חופשי, שבו ניתן להפגין כמה שיותר יכולות".

חוגי הילדים  / צילום: אלעד ניסים

גם החוויה בפליי בוקס, כאמור, קצרה. למנהרת הרוח נכנסים בקבוצה קטנה, לבושים בחליפות מיוחדות, חובשים קסדות ונועלים נעליים סגורות. כל זאת אחרי תדריך מפורט של כחצי שעה. הסבב הראשון נמשך דקה וחצי, והסבב השני דקה נוספת. החיסרון העיקרי הוא שהפעילות לא זולה. חוויה חד-פעמית עולה מינימום 220 שקלים, מיני קורס עולה כ אלף שקלים. לחוגי הילדים יש מחיר מוזל .

למה זה כל-כך יקר?
"עלויות ההפעלה גבוהות מאוד. לא במקרה קיימות בעולם כולו רק כ-150 מנהרות רוח. אם עושים השוואה של מחירי תעופה בישראל יחסית למדינות אחרות, המחירים ממוצעים", טוענים אנשי החברה, "חוץ מאשר ביחס למזרח אירופה, שם העלויות נמוכות יותר, וכפועל יוצא גם המחיר לאורח.

"בנוסף, ככל שמבצעים יותר תעופות המחיר יורד ל-50% מהעלות הראשונית. לשם ההמחשה, המחיר למתחילים הוא בין 275-220 שקל, אבל המחירים למשתתפים ברמת פרו מגיעים לכ-50-40 שקל לתעופה. זה המודל העסקי שקיים בכל העולם".

3 טיפים למעופפים

● בזמן התעופה לשמור על סנטר מורם למעלה

● לפרוש ידיים ואצבעות לצדדים

● מבוגרים ישמרו על רגליים ישרות, ילדים על רגליים כפופות

מרוץ פתיחת העונה

ראשיתו של מרוץ פארק הירקון ביוזמה של קבוצת הריצה RunWithMoshe, כמענה לצורך מקצועי של הכנה למרוצי החורף, בעיקר בחו"ל. מאז גדלו הקבוצה והמירוץ, גם מבחינת ארגון, חסויות ומערך המתנדבים. השנה יתקיימו מקצים של 21, 10 ו-5 ק"מ. המסלול מדוד בידי איגוד האתלטיקה, ויוכר לצורך שיאים אישיים. 31.8, 06:00, מול הוולודרום בהדר יוסף. לפרטים: https://runwithmoshe.co.il

עוד כתבות

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד