גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רכב | כשנהג המונית לא יעבוד עליכם ולא ידבר על פוליטיקה

ענקיות הרכב והטכנולוגיה נמצאות בישורת האחרונה של פיתוח כלי רכב אוטונומיים, וטבילת האש תהיה הרובו-טקסים ● מי תהיה ראשונה?

נסיעה במונית היא, במקרים רבים, חוויה טראומטית, ולא רק בישראל. לאחר ניסיון לא פשוט להשיג מונית, מגיעים וויכוחים עם נהגים מפונקים על היעד, תמחור "יצירתי" שלעיתים קרובות הופך לעושק ועל הדרך גם ספיגת עישון פאסיבי, חשיפה למוזיקה שלא על-פי בחירה ולעיתים קרובות גם הרצאות פוליטיות מתוחות. אבל הגרוע מכל הוא הימור על החיים והבטיחות בשיטת "הרולטה הרוסית", שכרוכה בהפקדת חייכם בידיו של נהג עצבני, שטרוד בשלל עיסוקים שאינם קשורים לנהיגה.

את הבעיות הללו אמורות לפתור, לפחות בחו"ל, מכוניות אוטונומיות ללא נהג, שכבר מהשנה הבאה יובילו נוסעים במסלול אופטימלי וחסכוני ויצייתו לכללי החוק והנהיגה. מה שהיה בעבר חלק מספרי ומסרטי המדע הבדיוני בלבד הופך כיום למציאות בזכות המרוץ הטכנולוגי היוקרתי שמתקיים כיום בין ענקי הרכב וה-IT להורדת כלי רכב אוטונומיים לכביש.

כרגע, שיקולי עלות ורגולציה עדיין מרחיקים את הטכנולוגיה האוטונומית מכיסו של הנהג הממוצע. אבל בשירותי תחבורה ציבוריים, או "רובו-טקסים", המסובסדים בידי ערים ומדינות, יש לנהיגה האוטונומית סיכוי ממשי ליצור סנטימנט חיובי בדרך לחדירה לכלל השוק.

להלן כמה מהמתחרות הניצבות כבר היום על קו הזינוק בעולם.

ג'נרל מוטורס: בלי הגה, עם זווית ישראלית

ג'נרל מוטורס מהמרת בגדול על שוק הרכב האוטונומי, הן מבחינה טכנולוגית והן מבחינה עסקית. היא השקיעה לפני שנתיים כמיליארד דולר ברכישת חברת "קרוז אוטומיישן", המתמחה ברכב אוטונומי, וזו הפכה לחטיבה עצמאית בתוך הקונצרן. בשיתוף עם קרוז פיתחה GM רכב עירוני אוטונומי וחשמלי על בסיס ה"בולט" הקומפקטית. הגימיק האולטימטיבי ומושך הקהל של אבות הטיפוס של הרובו-טקסים שהציגה GM עד כה הוא היעדר מוחלט של הגה או של דוושות. אבל לא מן הנמנע שדווקא הפיצ'ר הזה לא יגיע לכביש בפועל: הרגולטורים במקומות רבים בעולם צפויים לדרוש בשלב הראשון גיבוי של נהג ברכב, או לפחות של אמצעי שליטה לזמן חירום. כ-180 מכוניות כאלה כבר נוסעות בשנה האחרונה בארצות הברית, מאוישות בעובדי GM. לבולט החשמלית העדכנית יש טווח נסיעה תיאורטי של מעל 300 קילומטרים בין טעינות, אבלGM לא מתכוונת להמר ותצייד כל "תחנת מוניות" במערך של מטענים מהירים.

הבעיה כרגע היא המחיר: בולט "רגילה" עולה מעל 30 אלף דולר, ועם המערך האוטונומי היא עשויה לעלות למעלה מ-100 אלף דולר, מה שידרוש סבסוד ממשלתי עמוק לחברות המוניות שישתמשו בה. ויש בסיפור גם נקודה ישראלית, חלק לא מבוטל מהפיתוח של הרכבים האוטונומיים של GM בכלל מבוצע במרכז המו"פ שלה בהרצליה.

החברה מתכוונת להציע שירותים מסחריים של "טקסי רובוטי" באביב 2019. תחילה בסן פרנסיסקו.

WAYMO של גוגל: לוחצת על הגז

חטיבת הרכב האוטונומי של גוגל הבטיחה בזמנו להתחיל בשירותי "רובו-טקסי" מסחריים עוד לפני סוף 2018, אבל עוד לא ברור אם היא אכן תקדים את מתחרותיה בדרך אל קו הסיום. כך או כך, ב-2019 היא מתכוונת להשיק בוודאות את שירותי הסעת הנוסעים האוטונומית שלה.

להוכחת רצינות כוונותיה היא כבר הזמינה בתחילת השנה מפיאט-קרייזלר הזמנת ענק של עשרות אלפי מיניוואנים היברידיים-נטענים מדגם "פסיפיקה", שעליהם מותקן בימים מערך הנהיגה האוטונומי פרי הפיתוח העצמאי של החברה. אליהם יצטרפו עם הזמן גם כ-20 אלף רכבי פאר חשמליים מדגם יגואר I-PACE, המיועדים, כנראה, לשירותי הסעות יוקרתיים.

גוגל מתהדרת בעובדה שצי הניסוי האוטונומי שלה עבר עד כה למעלה מ-5 מיליון קילומטרים ב-25 ערים ועל הכבישים המהירים בארצות הברית, מה שמקנה לה יותר ניסיון מרוב מתחרותיה. הטכנולוגיה שלה היא בדרגת אוטונומיה 4 - אחת פחות מהמקסימלית - מה שאומר נהיגה במסלולים די מוגדרים ללא התערבות נהג, אולם ייתכן שלפחות בשלב הראשון נהג יאייש את הקבינה למקרה חירום, שבו יהיה צורך בהתערבות אנושית.

השירותים המסחריים של WAYMO יתחילו בפניקס, אריזונה, בדגש על שיתופי פעולה עם מלונות, רשתות קניות ועוד. משם יתרחב השירות לשאר ארצות הברית. החברה גם הודיעה על כוונתה לבצע בעתיד חדירה נרחבת של שירותי רובו-טקסי לאירופה, אם כי המועד והמתכונת לא נמסרו עדיין.

ביידו: הסינים עוקפים בסיבוב

בשעה שהאירופאים והאמריקאים טובלים בזהירות את הבהונות בשוק הרובו-טקסי, הסינים קופצים כיום ראש היישר למים העמוקים והקרים. ענקית ה-IT הסינית "ביידו" כבר הורידה מפס הייצור ביוני השנה מאה רכבי תחבורה ציבורית אוטונומיים ראשונים, המיועדים לשימוש מסחרי.

אלה לא בדיוק "מוניות", אלא ספק-מיניבוסים ספק-"פודים" (PODS) להסעת עד 14 נוסעים בכל פעם. הם מצוידים במערך חישה ובבינה מלאכותית מפיתוח של ביידו ושותפותיה, והכלים עצמם מיוצרים בידי יצרנית האוטובוסים הסינית "קינג לונג".

הכלים הם ברמת אוטונומיה 4, כלומר, יש לכם יכולת תנועה מלאה ללא נהג אבל רק בחלק מהתנאים, והם יפרשו בקרוב בבייג'ין ובערים נוספות שירותים של הסעת נוסעים במתקנים ממשלתיים, דוגמת כורים גרעיניים, ושירותים להסעת אוכלוסיות קשישות. עד כמה מתקדמת התוכנית של ביידו אפשר ללמוד מהעובדה שהיפנים, שגם הם לא קוטלי קנים בכל הנוגע לטכנולוגיה, חתמו איתה על חוזה להפעלת האוטובוסים האוטונומיים הללו ברחבי טוקיו.

הגרמניות: השקה מסחרית ב-2020 ואילך

מרצדס לא עושה יותר מדי רעש ציבורי בנוגע לתוכניות הרובו-טקסי שלה, אולם אם לא יחולו עיכובים, היא כנראה תהיה החברה השלישית שתשיק במערב שירותים מסחריים שלא על בסיס "פיילוט". על-פי התכנון שירות כזה יתחיל לפעול על כבישים ציבוריים בשטוטגרט כבר בתחילת 2020 על בסיס ואנים מפוארים מדגם V קלאס, שיצוידו במערכת אוטונומית בדרגה 4 או 5, שמפתחת כיום מרצדס עם חברת בוש.

עדיין לא ברור מה יהיה היקף השירות, אולם במקביל הודיעו לאחרונה שתי החברות על כוונה להתחיל בניסוי מואץ של כלי רכב אוטונומיים על כבישי קליפורניה. למרצדס כבר יש יכולות סמי-אוטונומיות מתקדמות בדגמים סדרתיים, ועל-פי הערכות היא מתכוונת להשיק מערכת בדרגה 4 או 5 או בשתי הדרגות, ללא צורך בנהג, בדור הבא של ספינת הדגל S קלאס, שנמצא כיום ב"בישול".

גרמנית אחרת, ב.מ.וו, כבר הודיעה לא אחת כי בכוונתה להשיק שירותי הסעות אוטונומיים ב-2021, אם כי בראיון שנערך לאחרונה עם אמנון שעשוע, יו"ר מובילאיי, השותפה של ב.מ.וו לתוכנית האוטונומית, הוא אמר כי רכבי רובו-טקסי סדרתיים יהיו מוכנים להשקה "כבר ב-2020".

קבוצת פולקסווגן לא מתכוונת לפגר אחר המתחרות מבית, והיא עורכת כיום פיילוט אינטנסיבי באמצעות מסחריות היסעים אוטונומיות, בין היתר בהמבורג ובברלין. אולם השירות המסחרי הראשון שלה בעולם יהיה כנראה דווקא בסינגפור, שם משתפות כיום פעולה אאודי, החברה בקבוצה, אפטיב (לשעבר דלפי) וממשלת סינגפור, כדי להשיק שירותי רובו-טקסי מסחריים בעוד כשנתיים - או לפני כן.

עוד כתבות

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל