גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

9 הבעיות הבוערות של ענף ראיית החשבון שמתנקזות לבחירות

מתוך מעל 30 אלף רואי חשבון, רק 12 אלף חברים בלשכה - ויש בכך כדי ללמד על מצבו החמור של מקצוע ראיית החשבון וגם על מידת הרלוונטיות של הגוף שאמור לשמור על יוקרתו ולאגד את העוסקים בו ● לרגל הבחירות היום לנשיאות לשכת רואי החשבון, "גלובס" ממפה את הבעיות הבוערות של המקצוע ואת האתגרים שניצבים בפניו

רו"ח ראובן שיף / צילום: איל יצהר
רו"ח ראובן שיף / צילום: איל יצהר

היום (ג'), לאחר חודשים ארוכים של מרוץ בחירות סוער, ומלא הכפשות הדדיות, זה סוף-סוף קורה: רואי החשבון החברים בלשכת רואי החשבון יבחרו נשיא חדש, שאמור להיות הפה והעיניים שלהם במסדרונות המחוקק, לפעול לטובתם ולקדם את האינטרסים שלהם בשוק. המתמודדים ראש בראש במרוץ לנשיאות הם: רו"ח-עו"ד ג'ק בלנגה, רו"ח איריס שטרק ורו"ח חן שרייבר - ושלושתם מבטיחים הרים וגבעות לבוחרים הפוטנציאליים.

אבל האם נשיא לשכת רואי החשבון באמת יכול לקדם את עניינם של רואי החשבון? זאת השאלה המרכזית שמהדהדת כיום בשוק ראיית החשבון, ומרחפת מעל הליך הבחירות הנוכחי. השאלה הזאת עוברת דרך השאלה עד כמה הלשכה עדיין רלוונטית לחבריה, ומדוע בשנת 2018 לשכת רואי החשבון היא עדיין לשכה וולנטרית, התנדבותית, ולא לשכה סטטוטורית, שכל רואי החשבון בארץ חייבים להיות חברים בה ולהיות נתונים תחת פיקוחה, בדומה ללשכת עורכי הדין.

בלשכה חברים כיום רק 12 אלף רואי חשבון, מתוך מעל 30 אלף העוסקים במקצוע. רואי החשבון לוטשים עיניים כל העת לעבר עורכי הדין ושואלים את עצמם, למה להם יש לשכה רלוונטית, לשכה שאחראית גם על מבחני הכניסה לשערי המקצוע, על הרישיונות, על ההליכים המשמעתיים של חבריה ועל השמירה על כבוד המקצוע ויוקרתו; לשכה שמהווה אורח כבוד במסדרונות המחוקק, ושראשיה מככבים בתקשורת כבעלי מעמד רם ובעלי השפעה.

בעיה נוספת של רואי החשבון לעומת עורכי הדין היא היעדר חסיון רו"ח-לקוח, בניגוד לחיסיון עו"ד-לקוח, שמגן על המידע שמעביר לקוח לעורך דינו. רואי החשבון רוצים, כמהים, עורגים לחיסיון, אך המחוקק לא העניק להם עד כה את הפריבילגיה הזו. במקביל, קיימות דרישות מחמירות מרואי החשבון בתחום הלבנת הון ובחוקי המס, שהפכו אותם לנחקרים כמעט מיידיים בכל חקירת הלבנת הון ועבירות מס של לקוחותיה. עורכי הדין לא מצויים בבעיה דומה. חקירותיהם עדיין נדירות. ברקע, מתנהלים בתקופה האחרונה מאבקים דרמטיים של המתמחים בראיית חשבון נגד מועצת רואי החשבון ומתכונת הבחינה בחשבונאות פיננסית מתקדמת, בדגש על מועד יולי 2018 - נושא נוסף שללשכת רואי החשבון אין הרבה השפעה וכוח בו בשנים האחרונות.

אם תשאלו את עורכי הדין, לא בטוח ש"הדשא של השכן ירוק יותר", אבל המועמדים לנשיאות לשכת רואי החשבון מבינים היטב את הבעיה של הלשכה, שמאבדת עוד טפח מהרלוונטיות שלה בכל שנה. לכן, כל אחד מהם מצהיר כעת, כי אחת האג'נדות המרכזיות שלו היא להפוך את לשכת רואי חשבון ללשכה רלוונטית וחזקה, אשר תעניק כוח ומעמד לרואי החשבון, וחלקם אף מתכוונים לפעול להפיכתה לסטטוטורית; וכל אחד מהם גם מצהיר שמצב המקצוע בכי מר, השכר נשחק והמעמד של רואי החשבון שואף לאפס. הכצעקתה או שמדובר בספינים פוליטיים?

ביום ראשון, בחלק הראשון של "פרויקט בחירות 2018" שאלנו את המתמודדים לנשיאות מה השריפות הבוערות ביותר שעליהם לכבות והאם המצב כל כך רע, ואלה שטחו את התורה שלהם בפני הבוחרים הפוטנציאלים, החל בשחיקת שכר רואי החשבון ומעמדם, דרך האחריות הבלתי מוגבלת שלהם וכלה בניגוח רואי חשבון על-ידי רשויות המס ככלי לאכיפה נגד לקוחותיהם והפעלת סנקציות בלתי סבירות. היום, הלכנו אל השוק, אל גורמים שונים בו מהאקדמיה ומהפרקטיקה, ושאלנו אותם מה הם חושבים.

שאלנו אותם מה הבעיות הבוערות ביותר של רואי החשבון כיום - ובאופן לא מפתיע במיוחד הם שרטטו תמונת מצב עגומה ביותר, של מקצוע בדעיכה, שכר על ביקורת בירידה, בריחה מהאקדמיה למקצועות אחרים ועוד. ויש להם גם מסר ברור לראש הלשכה הבא, כשהם מבהירים: תפסיקו לעסוק במלחמות ביניכם, במקום בקידום המקצוע - או שלא תהיה לכם לשכה לריב עליה בקרוב.

1. חוסר הלימה בין העבודה, לשכר ולאחריות

רו"ח ראובן שיף, ראש פירמת רוה"ח RSM שיף-הזנפרץ ונשיא לשכת רואי החשבון לשעבר , אומר כי "כיום יש חוסר ההלימה קשה בין החבות האישית של רואה החשבון, מבחינת אחריותו כלפי הלקוח וכלפי צדדים שלישיים, לבין העבודה שהוא מבצע ורמת השכר שהוא מקבל. המטלות של רואה החשבון רק גדלות כל הזמן, ושכר-הטרחה יורד. צריכה להיות איזושהי הגבלה על האחריות. ראשי הלשכה מדברים על זה שנים, מאז תקופתי בלשכה, ולצערי משרד המשפטים גורר רגליים בנושא הזה, וכמובן הרגולטורים, בהם רשות ני"ע.

"היום כל זב חוטם מגיש תובענה ייצוגית בעשרות מיליונים נגד חברות וכבונוס תובע גם את משרד רואי החשבון של החברה. זה מצב בלתי נסבל, שלא קיים בכל העולם".

2. עלייה בעיסוק בשירותים נלווים ולא במהות

שיף: "מקצוע ראיית החשבון הוא קודם כל ביקורת, אבל היות שיש ירידה מאוד חדה בתעריפי שכר-הטרחה לרואי החשבון המבקרים, יש ירידה בהיקף הביקורת, כמו גם באיכותה. תחרות זה דבר בריא, אבל הרגולטורים שוגים ויורים לעצמם ברגל כשהם לא קובעים תעריפי מינימום ראויים. זה גורם לכך שיש עלייה בשירותים נלווים שנותנים רואי חשבון, ויש משרדים שמתעסקים היום גם בייעוץ אסטרטגי, ב-HR, בפרסום וכן הלאה, כי הם מחפשים אפיקים אחרים להגדיל את הכנסותיהם. המגמה הזאת הפכה את הביקורת לשירות צד של הפירמות, במקום העיסוק הקלאסי של ראיית החשבון. השירותים הנלווים הפכו להיות השליט והמוביל, וזה לא תקין ולא בריא למקצוע ראיית החשבון, שעלול להיכחד כך, כי לא צריך רישיון ראיית חשבון לרוב השירותים הללו.

"המטרה היא שרואי החשבון יהיו שומרי סף בחברות, יעשו עבודת ביקורת, ועם שכר נמוך ונטייה לאפיקים שמכניסים יותר זה לא יכול להחזיק מים. בן אדם שעובד בתעריף מאוד נמוך לא יכול לתת את מיטב הזמן שלו, וכמובן את מיטב העובדים שלו. מי ששוגה פה זה רשות ני"ע, אגף שוק ההון באוצר, רשות החברות הממשלתיות, החשב הכללי - הם מחפשים להרוויח עוד כמה פרוטות וחוסכים בביקורת על החברות הממשלתיות, כשהם קובעים תעריפים נמוכים, אבל הם יורים לעצמם ברגל. וזו בעיה שמחריפה. מישהו צריך להתעשת".

3. ירידת קרנו של המקצוע

רו"ח שלומי שוב, ראש תוכנית חשבונאות וסגן דיקאן ביה"ס אריסון למנהל עסקים במרכז הבינתחומי בהרצליה , סבור כי "בשנים האחרונות רואים בצורה מאוד קיצונית בארץ שהחברות לא מעריכות את הביקורת. הדירקטורים לא מוכנים לשלם על הביקורת, למרות שהיא לכאורה אמורה לשמור עליהם. יש הרבה חברות שמשלמות פחות מ-100 שקל לשעת ביקורת וזו תעודת עניות למקצוע, וזה מוביל לבעיה השנייה של המקצוע שמי שמבצע את הביקורת זה בעיקר מתמחים, שגם השכר שלהם הוא מאוד מאוד נמוך. משתמשים במתמחים ככוח בקורת ועם כל הכבוד להם הם עדיין לא מספיק מנוסים כדי שתהיה ביקורת איכותית; ומהצד השני גם משלמים להם שכר נמוך אחרי 4 שנות של לימודים".

4. אין תגמול, אין מתמחים

"בעיית התגמול במקצוע מתחילה בשלב ההתמחות, כי כל המבנה של השכר מבוסס על השכר של המתמחים, ועולה ככל שאתה עולה בדרגות", מצביע שוב על בעיה נוספת, "אז למעשה משך שנים מקפיאים את השכר של המתמחים כדי שלא להיאלץ להעלות לכולם את השכר. אם מעלים שכר למתמחים צריך להעלות שכר בכל השדרה.

"לצערי, לנשיאי רואי החשבון אין יכולת להשפיע על זה, ומה שכנראה מסמן את ההשפעה זה שיש היפוך של 180 מעלות בביקוש למתמחים, ויש דרישה אדירה לכוח אדם איכותי במשרדים. אנחנו מתחילים לראות סימנים של משרדים שמתחילים להעלות את שכר המתמחים בשל התחרות עליהם, וזה יכול לסמן את תחילתו של מעגל חדש של כוחות השוק, שהוא זה שיחזיר את הביקוש הגדול למקצוע.

"גם המגמה של ה-IFRS שרואים בשנים האחרונות היא ללכת יותר ויותר לראייה העסקית, מה שאמור למשוך למקצוע אנשים בעלי יכולות גבוהות יותר, כך שחייב להיות שינוי בביקוש כדי לעמוד במשימה. השינוי בכיוון של הביקוש למתמחים אולי ייצור את ההיפוך הנדרש, וגם הרגולציה וההתערבות של רשות ניירות ערך בחלק מהמקרים שבהם שכר-הטרחה שמשולם לרואי החשבון הוא נמוך מדי - יכולה לעזור".

5. רו"ח מבקר מרוויח לשעה פחות מעוזרת בית

רו"ח ד"ר גד פניני, בעל משרד רו"ח פניני את פניני, מצר על כך ש במשק "לא סופרים את המקצוע כמקצוע חשוב, ולא סופרים את רואי החשבון. חלק גדול מהחברות מעסיקות רואי חשבון כי הן חייבות על-פי חוק, ולא מתוך בחירה. ברגע שההעסקה היא מאולצת, באופן מובהק זה מוריד את הרצון להעסיק את רואי החשבון. הם לא חושבים שהמקצוע חשוב או שנותן השירות הוא חשוב, וזה גורם לשחיקה מהותית בשכר-הטרחה של רואי החשבון, עד רמה שרואה חשבון מבקר מקבל לשעת עבודה 150 שקל לשעה ונשאר לו בנטו פחות ממה שנשאר לעוזרת בית".

6. רב-תחומיות מבלבלת

פניני: "בשנים האחרונות המקצוע הפך להיות מאוד רב-תחומי. בעבר רואה חשבון היה מבקר, היום זה תחום מגוון שעוסק בחשבות, בביקורת פנים, בניהול כספים, בייעוץ מס, בתכנון פיננסי, בניהול כללי ובביקורת דוחות כספיים. אותו נושא שהיה גולת הכותרת המקצועית והבסיס לקיומו של המקצוע- ביקורת דוחות כספיים - הפך להיות הסרח העודף והחלק השולי של המקצוע.

"היום צריך להחליט מהי הגדרת המקצוע, כי מדובר בענפים שונים ומקצועות שונים, אבל רק הביקורת מחייבת את הרישיון של רואי החשבון. הרב-תחומיות מבלבלת, ועלולה להכחיד את המקצוע. מישהו צריך לעשות בזה סדר. הביקורת הולכת להיעלם וצריך למנוע את המגמה הזאת. זה מקצוע חשוב, והוא הולך להימחק".

7. רואי החשבון במעגל העבריינים

"אחת הבעיות הבוערות של המקצוע היא הכנסתם של רואי החשבון למעגל 'העבריינים' על-ידי רשויות האכיפה והרגולציה", טוען פניני. "זה הגיע למצב שהיום רואי החשבון הם בין ראשוני הנעצרים והנחקרים כשהם אמורים להיות האחרונים ברשימה, אם בכלל.

"אם חקירה תמצא שרואה חשבון הוביל מהלך עברייני, צריך לטפל בו. אבל אם רואה חשבון נותן ייעוץ מקצועי, מתוחכם, שרק בדיעבד יכול להיחשב כעבירה, אין להתייחס אליו כאל עבריין, בדיוק כמו שאין להתייחס לעורך דין שמייעץ ללקוחו כעבריין, גם אם ברור שהלקוח הוא עבריין. היום בקרב גורמי האכיפה והרשויות חסרה הבחנה מהותית בין נותן שירות מקצועי לבין מבצע העבירה".

8. בחינות מכשילות ובעייתיות

רו"ח ועו"ד אלי אור, ראש המחלקה לחשבונאות, המסלול האקדמי במכללה למינהל, מציג בעיה נוספת: "במכללה למינהל מוכשרים שליש מרואי החשבון בישראל בכל שנה, ושני שלישים על-ידי 15 מוסדות אחרים. מדובר בכ-400 רואי חשבון בשנה, ואנו מזהים את הקשיים שלהם בעקבות שינויים שנערכו במתכונת בחינות ההסכמה. הסטודנטים ממורמרים על השינויים שנעשו בשנים האחרונות בעקבות החלפת הצוות הבוחן במועצת רואי החשבון. השינוי הזה בבחינות היה ללא הכנה מספיקה של המוסדות האקדמיים והסטודנטים, ולכן במחזורים האחרונים הסטודנטים הגישו עתירות כנגד הבוחנים ויש מחאה גדולה.

"במועצת רואי החשבון נקטו צעדים למניעת התופעה אבל נדע האם באמת הפעולות הללו סייעו רק בעתיד, ולא בטוח שנמצאו הפתרונות הנכונים".

9. צניחה בביקוש ללימודי המקצוע

אור מדבר על בעיה נוספת: "לימודי החשבונאות עמוסים וכבדים, וכעת מתוכנן קיצור שלהם על-ידי משרד המשפטים אשר עלול לצמצם עוד יותר את הביקוש למקצוע שנמצא בשפל חסר תקדים. בימים אלה אנחנו מתחילים בשנה א' עם 200 סטודנטים, כאשר לפני 6-5 שנים התחלנו את הלימודים עם 450-400. כבר היום יש מחסור במשרדים במתמחים וברואי חשבון.

"הירידה בביקוש ללימודים נובעת מהגידול בביקוש למדעי המחשב. הצעירים של היום רוצים להשיג שכר גבוה בזמן קצר, ולא להשקיע בלימודים קשים והתמחות ארוכה. התגמול במקצוע שלנו מגיע בשלב מאוד מאוחר, לעתים אחרי עשור במקצוע, וזה מרחיק סטודנטים פוטנציאליים.

"היום קיימים כ-3,000 מתמחים במשרדי רואי החשבון, ובעוד שנתיים הצפי של מסיימי הלימודים הוא רק 1,500. יהיה מחסור מאוד גדול בעוד כמה שנים במתמחים וברואי חשבון צעירים". 

עוד כתבות

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

דורי נאוי / צילום: איל יצהר

דורי נאוי על ישראכרט: "צריכים להחליט אם להכניס שותף או לוותר"

לאחר שבנק ישראל הבהיר לחברת אחים נאוי כי לא תוכל לשלוט בחברת כרטיסי האשראי עם פחות מ-30% מהמניות, בעל השליטה אומר כי "לא תם המשחק מבחינתנו; ישראכרט יכולה להמריא ולייצר תחרות אם יתנו לה את הכלים המתאימים"

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

השופט עוזי פוגלמן. דחה בקשה לדיון נוסף שהגישה המדינה / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המדינה התנגדה לפצות אדם שקנה דירה ממתחזה - ונדחתה פעמיים בעליון

המדינה הגישה באופן חריג בקשה לדיון נוסף, בטענה כי הדרישה להציג צו ירושה מקורי תשפיע באופן שלילי על שוק הנדל"ן ● בשבוע שעבר בית המשפט העליון דחה את בקשתה

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: מנכל נייס קיבל אשתקד תגמול בעלות של כ-90 מיליון שקל

עיקר התגמול של ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

שאול גולדשטיין מנכ''ל חברת נגה - ניהול מערכת החשמל / צילום: ענבל מרמרי

הקץ להפסקות חשמל? זה הפתרון של המדינה

חברת נגה העבירה את תוכניתה לאגירת כ-2,500 מגה־וואט במתקנים ברחבי הארץ ● המהלך מאפשר לשמור הספק שלא נצרך ולהזרימו בעת הצורך

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; הניקיי צלל בכ-1.5%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי

העסקה שתגדיל את פוטנציאל הנפט של קבוצת דלק ב-100 מיליון חביות

הקבוצה סיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 12.3 מיליארד שקל, צמיחה של 2.8% אבל הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-60% ● החברה הבת איתקה צפויה להתמזג עם חברת נפט הפועלת בים הצפוני ● התגמולים לשלושת בכירי קבוצת דלק הסתכמו ב-2023 בעלות מצרפית של כמעט 50 מיליון שקל

נשק אמריקאי נוחת בישראל אחרי המתקפה ב־7 באוקטובר / צילום: ap, Lolita Baldor

אמברגו הנשק הקנדי על ישראל רק נכנס לתוקף, וכבר עומד בסימן שאלה

ברקע החלטת הפרלמנט הקנדי לעצור את היצוא הביטחוני לארץ, הודיע משרד החוץ במדינה כי חברות עם אישורים בתוקף, יוכלו להמשיך ● בשלהי 2023, זינק יצוא הנשק מקנדה לישראל

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%