גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ראשי רשויות בדרום דורשים סגירת תחנת הכוח הפחמית

דוח חדש של איגוד ערים אשקלון מגלה כי תחנות כוח בנפת אשקלון מהוות שליש מכושר ייצור החשמל בישראל, וזאת למרות העובדה ששטחה עומד על כ-6% בלבד ● מנכ"לית איגוד ערים: "מדובר בחוסר צדק חלוקתי. תושבי אשקלון חשופים לרמות זיהום גבוהות פי כמה מרמות הזיהום במרכז"

תחנת הכוח רוטנברג ליד אשקלון / צילום: יוסי וייס
תחנת הכוח רוטנברג ליד אשקלון / צילום: יוסי וייס

ריכוזיות תחנות הכוח ומתקני תשתית נוספים באזור אשקלון היא הגבוהה ביותר בארץ, כך עולה מדוח של איגוד ערים לאיכות סביבה נפת אשקלון שיוצג בוועידת האיגוד מחר. בהתבסס על ממצאי הדוח, מתכוונים ראשי הערים והרשויות בנפה לדרוש מהמדינה לקבוע תאריך יעד לסגירת תחנת הכוח הפחמית ליד אשקלון ולעצור אישור תחנות כוח נוספות.

"לצערי בעשורים הקודמים הייתה מגמה למקם את התשתיות המרכזיות של מדינת ישראל באזורים פחות צפופים, ובשל כך העדיפו למקם אותם בדרום הארץ", כך אמר ל"גלובס" יו"ר איגוד ערים לאיכות סביבה אשקלון, אשר אברג'יל. הוא הוסיף כי "הדרום הוא כבר לא הפריפריה או החצר האחורית של מדינת ישראל ועל מקבלי ההחלטות לשנות תפיסה ולאמץ גישה חברתית יותר כבר משלבי התכנון".

נפת אשקלון כוללת ארבע ערים ושש מועצות אזוריות. הערים הן: אשקלון, קריית גת, קריית מלאכי ושדרות. המועצות האזוריות הן: באר טוביה, חוף אשקלון, שער הנגב, יואב, לכיש, שפיר.

על פי הדוח, פזורות בשטחי נפת אשקלון תחנות כוח המהוות יחדיו 31% מכושר ייצור החשמל בישראל, וזאת למרות ששטח הנפה עומד על כ-6% בלבד משטח המדינה, והיקף צריכת החשמל בנפה מגיע ל-4% מסך צריכת החשמל בישראל. בין תחנות הכוח הפועלות בנפה גם תחנת הכוח רוטנברג הממוקמת דרומית לאשקלון שתהיה תחנת הכוח הפחמית היחידה שתמשיך לפעול בארץ לאחר שתופסק הפעלת תחנת אורות רבין בפחם.

ריכוזיות תחנות הכוח באזור אשקלון צפויה אף לגדול בשנים הקרובות עם הצטרפותן של ארבע תחנות כוח חדשות לשש הקיימות: מדובר בתחנת הכוח בבאר טוביה הנמצאת בשלבי הקמה, תחנת כוח חדשה בצומת פלוגות ליד קריית גת ובהכפלת שתי תחנות הכוח הפרטיות הגדולות בישראל - דוראד ודליה אנרגיות - הנמצאות אף הן בשטח הנפה. תחנות הכוח החדשות יוסיפו עוד 2,290 מגה-ואט על התחנות הקיימות בהספק כולל של 4,777 מגה-ואט.

שתי תחנות כוח נוספות, קטנות יותר, אלון אנרגיה ואשכולות אמורות לקום באזור התעשייה קריית גת.

"הבקשות שלנו הן לא לאפשר תוכניות חדשות להקמת תחנות כוח נוספות בנפת אשקלון ולקבוע תאריך יעד לסגירת תחנת הכוח הפחמית רוטנברג באשקלון", אמרה ל"גלובס" מנכ"לית איגוד ערים, מיטל אמיתי.

"ברור שיש כאן חוסר צדק חלוקתי, ובנוסף לו בזבוז משאבים ונזק סביבתי שאליו נחשפים התושבים באזור אשקלון. תחנת כוח פחמית מזהמת פי 30 מתחנת כוח מופעלת בגז טבעי וכתוצאה מכך תושבי אשקלון חשופים לרמות זיהום גבוהות פי כמה מרמות הזיהום במרכז. אנחנו מדברים על רמות גבוהות פי 10 בפליטות גופרית, פי 100 בתחמוצות חנקן ופי אלף בחלקיקים מסוכנים כמו נוקסים וסוקסים. רק העלויות החיצוניות של הפליטות של תחמוצות גופרית וחלקיקים מזהמים אחרים באובדן ימי עבודה וימי אשפוז ונזקים אחרים מגיעות לכ-9.5 מיליארד שקל לשנה", מדגישה אמיתי.

איך קרה שנוצר ריכוז כל-כך גדול של תחנות כוח דווקא בנפת אשקלון?

"היו יזמים פרטיים, בעיקר קיבוצים ומושבים, שיזמו את תחנות הכוח ולא הייתה תכנית מיתאר כוללת למשק החשמל בישראל שתבחן את כל השיקולים ואת הפריסה הארצית. כשאין סדר במרחב, היזמים פועלים. בפריפריה הקרקע יותר זולה והאוכלוסיה יותר חלשה ולא משפיעה. הכי נכון היה להקים את הייצור קרוב לצריכה בגלל שבתהליך ההולכה של החשמל מהדרום למרכז יש איבוד אנרגיה בהיקף של 6% עד 10% שזה שווה לשתי תחנות כוח גדולות. אז מעבר לכך שאין פה צדק חלוקתי יש כאן בזבוז משאבים ונזק סביבתי".

עלות הנזק לסביבה: 9 מיליארד שקל

מהעיון בדוח של איגוד ערים עולה כי פעילות תעשייתית רבה המתנהלת בנפת אשקלון מלווה בפליטות "משמעותיות" לאוויר, כאשר "עיקר הפליטה מקורו בתחנת הכוח הפחמית "רוטנברג" באשקלון ובפעילות חוות הדלקים הלאומיות קצא"א ותש"ן הסמוכות".

תחנת הכוח רוטנברג ממוקמת ברצועת מישור החוף הדרומית, בסמוך לאשקלון, והיא בעלת כושר ייצור של כ- 2,290 מגה ואט, השנייה בגודלה בארץ מבחינת הספק ומהווה כוחמישית מכושר ייצור האנרגיה במדינת ישראל נכון לשנת 2017. סגירת תחנת הכוח שבחדרה, המתוכננת על פי החלטת הממשלה ליוני 2022, למעשה תהפוך את נפת אשקלון ליצרן החשמל הפחמי הגדול ביותר במדינת ישראל.

לפי הדוח, העלות החיצונית הכוללת של פליטות המזהמים בנפת אשקלון נאמד ביותר מ-9 מיליארד שקל בשנת 2016. חישוב זה של הזנק הכלכלי כתוצאה מזיהום הסביבה בוצע לפי מחברי הדוח לפי המתודולוגיה של המשרד להגנת הסביבה.

"פחות התנגדויות תושבים בדרום"

הפופולאריות של נפת אשקלון בקרב יצרני החשמל אינה מקרית: מלבד הקרקע הזולה, קירבה לקווי ההולכה היא זו שקבועת במידה רבה את המיקום בו ניתן לא רק להקים את התחנה אלא באופן פיזי לחבר אותה לרשת החשמל.

"כיום, היזמים הפרטיים בונים תחנות כוח במקומות שאפשר מבחינת מגבלות של רשת ההולכה וסטטוטריקה", מסביר חן הרצוג, שותף בפירמת הייעוץ BDO המייעץ לפורום יצרני החשמל הפרטיים. "בעקרון הכי הכי כלכלי להקים באיזור הדרום, ושם יש פחות התנגדויות תושבים, אך יש מגבלות של תת-פיתוח מערך ההולכה שמעכבות הקמת תחנות כוח בנגב. התוצאה היא שתחנות כוח מוקמות במיקומים לא אופטימליים", הוא מוסיף.

הסיבה השנייה לריכוז תחנות כוח רבות באזור אשקלון היא הקירבה לצינור הגז המחבר את מאגר תמר אל החוף. החיבור של התעשייה לגז טבעי בכל אזורי הארץ הוא פרויקט בעל חשיבות לאומית של משרד האנרגיה, שבינתיים מתקדם בעצלתיים.

הקמת תחנת הכוח רוטנברג של חברת החשמל, הפועלת על פחם ואחראית על פי הדוח לעיקר הפליטות המזהמות של נפת אשקלון, אושרה עוד בשנות ה-80. המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה את הקמת התחנה רוטנברג א' למרות התנגדויות של תושבי אשקלון. בעבר היה יתרון תפעולי להקמת תחנת כוח בקרבת הים - לצורך קירור מים של התחנה. כך הוקמו התחנות אשכול, רוטנברג ובהמשך גם התחנה של דוראד באתר של קצא"א, שאגב, מהווה גם היא מקור זיהום האוויר.

"בעבר היה יתרון משמעותי להקים תחנות כוח לאורך החוף, היום זה כבר לא המצב בזכות כניסת הגז הטבעי וההתפתחויות הטכנולוגיות. הקרקע לאורך החוף הינה משאב לאומי במחסור, ולכן להערכתי אין הגיון כלכלי להקים תחנות כוח באתרי החוף", טוען הרצוג.

עוד כתבות

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך דחף נתניהו את ביידן אל קצה "הקו האדום" שלו

הפעולה הצבאית ברפיח דחפה את ביידן, ששאף להגיע להפסקת אש של 6 שבועות, לעצור משלוח נשק לישראל ● נשיא ארה"ב חטף ביקורת על ההחלטה מצד אנשי מפלגתו ומצד רפובליקנים ● ובמבט לאחור, נראה שביידן רמז על ההחלטה כבר לפני חודש

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב - יפו / צילום: איל יצהר

חניונים יתייקרו, אירועים יבוטלו: עיריית ת״א נקלעה לבור תקציבי ומתכננת קיצוץ ענק

החניונים העירוניים יתייקרו, סבסוד הצהרונים יצומצם ואירועי תרבות יבוטלו ● עיריית תל אביב נערכת לקיצוץ התקציבי הגדול ביותר שלה בשנים האחרונות ● הסיבות: ההתייקרויות במשק, הוצאות המלחמה ופסיקות בית המשפט בשנה שעברה באשר להיטלי השבחה ● האם רשויות אחרות ילכו בעקבותיה? ● עיריית ת"א: "הצמצום הוא בגדר נקיטת צעדי־מנע אחראיים"

מטוס הריגול הבריטי ''Shadow R1'' / צילום: צילום מאתר חיל האוויר הבריטי

דיווח: חיל האוויר הבריטי ביצע 200 גיחות לאיסוף מודיעין בשמי רצועת עזה

לפי הפרסום באתר Declassified UK, במהלך גיחות האיסוף של חיל האוויר נאספו עד 1,000 שעות של צילומים מאז חודש דצמבר, ואלו נמשכות גם בימים האחרונים ● בין 132 החטופים שנמצאים בשבי חמאס מאז ה־7 יש שני אזרחים בריטים, והמשימות נובעות גם מהצורך לאתר אותם

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

דורון טאובמן / צילום: אמנון חורש

זה עורך הדין שייצג את הממשלה בבג"ץ חוק הגיוס

בחודש שעבר אישרה היועמ"שית לממשלה לקבל ייצוג נפרד בבג"ץ חוק הגיוס ● מי שהסכים לקחת את המשימה הוא עו"ד דורון טאובמן, שותף במשרד רם כספי, בעל ניסיון בייצוג בבג"צים המציגים עמדה שמרנית ● בין היתר מייצג טאובמן את הרבנים הראשיים בבג"ץ מתווה הכותל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה מעורבת בוול סטריט; טבע זינקה ב-13%, שופיפיי התרסקה ב-18%, אובר ב-6%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.6% ורשם את רצף העליות הארוך ביותר השנה, שישה ימים ● שיא של שש שנים ברכישות העצמיות של מניות ● ניו יורק טיימס: הרווח זינק ב-81%, נוספו 210 אלף מנויים ● מלחמת השבבים: הממשל האמריקאי חוסם את יצוא השבבים של אינטל וקוואלקום ● חקירה בארה"ב: האם טסלה הטעתה את המשקיעים? ● רדיט וליפט עלו לאחר שעקפו את ציפיות האנליסטים

אפליקציית Gett / צילום: סטודיו גט

העסקה נחתמה: פנגו רוכשת את גט תמורת 175 מיליון דולר

סכום הרכישה דומה לשווי שפורסם בגלובס בחודש מרץ האחרון, אז לפי ההערכות התנהל המו"מ לפי שווי של 150-160 מיליון דולר עבור גט ● לפי גורם המקורב לעסקה, שתי החברות ימשיכו לפעול בצורה נפרדת ועצמאית, ולא מתוכננת כל השפעה על מצבת כוח-האדם

דיני ירושה / צילום: Shutterstock, Maxx-Studio

משפחת בן הזוג המנוח נתנה אולטימטום בלתי אפשרי לאישה. מה קבע ביהמ"ש?

בית המשפט לענייני משפחה פסק לטובת אישה שביקשה להביא ילד מזרע בן זוגה המנוח ● משפחתו, שהתנגדה לכך, התנתה את הבאת הילד בכך שהאישה תוותר על חלקה בירושה שהותיר בן זוגה ● ביהמ"ש פסק לטובת האישה 50 אלף שקל כהוצאות משפט

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

עם למעלה מ-30 אלף חיילים: האיום החדש של איראן על ישראל

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, התייחס לסוגיה של פעילות ימית באגן הים התיכון, לצורך הידוק ההתקפה על ישראל ● זוהי לא הפעם הראשונה שמתייחסים באיראן לסוגיה זו, ולפני חודשים ספורים הוקם בסיג' ימי, משמר מתנדבים שיכלול לפי טהרן כ־55 אלף איש על כ־33 אלף כלים

עידו אהרונוביץ / צילום: מסע ישראלי

הסדנה שטייסי הקרב עוברים כדי לעבד את חוויות המלחמה

חיל האוויר וארגון מסע ישראלי מציעים לטייסים סדנה בת יומיים שבה הם רוכשים כלים להתמודדות עם קשיים רגשיים ומנטליים ● "אלה דברים שלא יעלו בתחקיר מבצעי", מסבירים המארגנים ● ישראל מתגייסת

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

מגדל יורוקום ברמת גן / הדמיה: חברת קנדה ישראל, מילוסלבסקי אדריכלים

מ-6 קומות ל-60: התוכנית של מגדל יורוקום ברמת גן עולה שלב

רמת גן המליצה להפקיד את התוכנית לבניית מגדל יורוקום של ישראל קנדה, שיכלול 60 קומות בעירוב שימושים למגורים, לתעסוקה ולמסחר ● רמת גן מאשרת תוכנית עירונית חלופית לתמ"א 38, הכוללת את כלל שטחה של העיר ● וחברת יבוא האלכוהול שתקים מגדל בן 30 קומות בנתניה ● חדשות השבוע בנדל"ן

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; פאגאיה זינקה ב-20%, פלייטיקה ב-14%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וחתם רצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: טאואר, קמטק, ופייבר עלו בעקבות הדוחות, סולראדג' נפלה ב-9% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צללה ב-20% ● האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה ● באופנהיימר ממליצים על גילת עם אפסייד של 43%, מתמודדת על שלושה חוזים גדולים

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

אלכס קארפ, מנכ''ל פלנטיר / צילום: ap, Thibault Camus

ענקית ה-AI הייתה אחת מהמניות האהודות בוול סטריט. ואז היא פרסמה דוחות

פלנטיר, אחת החברות הגדולות בתחומי ה־AI, נסקה בשנה האחרונה ביותר מ־175% והפכה לאחת המניות היקרות בוול סטריט ● עד שהגיעו הדוחות שהביאו לצניחה של 15% במניה

דני לוי, מפקד מחוז חוף / צילום: דוברות המשטרה

האם תחת ניצב דני לוי נרצחו במחוז חוף 9 בני אדם מהחברה הערבית?

מפקד מחוז חוף סיפר על נתוני הרצח בשטח פיקודו, אך הוא נתן תמונה חלקית ● המשרוקית של גלובס

רינת אפרימה, מנכ''לית קימברלי קלארק ישראל / צילום: נירי גתמון

אחרי 7 חודשים עם מ"מ: זו המנכ"לית החדשה של קימברלי קלארק ישראל

אפרימה תחליף את דורון רוזנפלד, סמנכ''ל הכספים, שכיהן כמ"מ מנכ"ל קימברלי קלארק ישראל מאז סוף ספטמבר 2023, לאחר שטל רבן הודיע על פרישה

היישוב עלי ביהודה ושומרון / צילום: מיכאל יעקובסון

לראשונה: בג"ץ חייב את המשטרה לחקור בנייה לא חוקית ביו"ש

בג"ץ קבע כי על משטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית בגין בנייה לא חוקית במאחז היובל, שנמצא ביישוב עלי ● ההכרעה בעתירה, שהוגשה על־ידי תנועת "שלום עכשיו", נדחתה מאז 2018, עקב הצהרת המדינה כי תוקם יחידת אכיפה ייעודית שתחקור חשדות לבנייה לא חוקית - שהקמתה בסוף בוטלה