גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צועדות בראש: המכוניות הכי יקרות, הכי נדירות, הכי חזקות

לכבוד ראש השנה הצבנו זרקור על נקודות הקיצון של שוק הרכב הישראלי ● הרכב של ראש הממשלה, מכונית קופה בעבודת יד, ומי מציע לנהגים לא פחות מ-600 כוחות סוס?

היקרות והזולות: ה-A8 של ראש הממשלה ודאצ'יה לוגאן

הוותיקים עוד זוכרים את התקופה שבה מכוניות עם תג מחיר של מיליון שקל בישראל ייצרו לא מעט "WOW" ואפילו הגיעו לכותרות. מאז השתנה שוק רכבי האלפיון הישראלי כליל וכיום מגיעים לכאן בייבוא סדיר, ובוודאי עקיף, מכוניות שלא היו מביישות את מונטה-קרלו או דובאי. כיום גם תג מחיר של 2 מיליון שקל כבר לא מגרד את סף הריגוש של העשירים והמפורסמים ובשנה החולפת הגיעו לכאן בייבוא אישי כמה דגמים של 2.5 מיליון פלוס-מינוס (מחירם כחדשים) כמו רולס-רויס גוסט, למבורגיני אוונטאדור ואפילו מקלארן.

בנטלי, שתגיע בקרוב, תציע במחירון שלה דגמים כמו "מולסאן", שמחירם לפני אופציות מיוחדות מגיע בקלות ל-3 מיליון שקל. במחיר כזה ניתן להזמין כבר היום את הפרארי "PISTA", גרסת מרוצים מחוזקת וייחודית של פרארי 488, שמחיר המחירון שלה נע סביב 3 מיליון שקל לפני תוספות מיוחדות. רק שתיים הוקצו לישראל.

אבל למה ללכת לאקזוטיקה נדירה. ה-A8 "גארד" המשוריינת החדשה, שאותה רכשה המדינה עבור ראש הממשלה ועוד בכירים בשירות המדינה, עולה בקלות 3 מיליון שקל. והמדינה רכשה כ-13 כאלה. בינתיים.

בקצה השני של קשת המחירים נמצאת המשפחתית הזולה ביותר בישראל: דאצ'יה לוגאן. 65 אלף שקל לפני מבצעים יעבירו לחניה שלכם, "חדשה מהניילון", משפחתית מרווחת לחמישה נוסעים, עם בסיס גלגלים מכובד של 2.63 מטרים, תא מטען ענק של 510 ליטר ומנוע 1 ליטר טורבו עם 90 כ"ס ותיבה ידנית. וכמו שאומרים המדוכאים ברשתות החברתיות: "גם פרארי של שני מיליון שקל עומדת בפקקים בדיוק כמו דאצ'יה".

הכי נדירות: בריסטול נגד יגואר

ההקלות בייבוא האישי הפכו את מלאכתם של אספני הרכב בישראל לקלה יותר, אבל נראה שרובם לא מחפשים חיים קלים. הם סורקים את הרשת לאורכה ולרוחבה, מפעילים רשת קשרים ומשקיעים בלוגיסטיקה כדי למצוא ולהביא דגמים נדירים, שכל אספן רציני בעולם היה שמח להניח עליהם יד.

גם השנה הצטרפו לרשימה לא מעט. בינואר נחתה כאן יגואר XK150 מודל 1960, מכונית ספורט-קופה נחשקת, שיוצרה כמענה למרצדס 300SL ומתאפיינת בעיצוב על-זמני. מכוניות כאלה, עם מנוע 3.8 ליטרים כמו זו שהגיעה לארץ, הן נדירות מאוד ומחליפות בעלות תמורת 60 עד 120 אלף אירו בהתאם לגרסה ולמצב. השנה נחתה גם כאן אולדסמוביל 442 מודל 1968, מכונית שרירים אמריקנית נדירה, שמחליפה בארצות הברית ידיים תמורות 90-50 אלף דולר וצפונה. והיו עוד לא מעט מציאות נדירות מכל העולם.

אבל את עינינו לכדה מכונית נדירה באמת - בריסטול 403 מודל 1953. מכונית הקופה שתי דלתות בעלת העיצוב הייחודי נבנתה בעבודת יד על-ידי יצרנית המטוסים בריסטול על בסיס מכללים של ב.מ.וו ויועדה מלכתחילה ללקוחות עם הרבה מזומנים. המנוע שלה היה צנוע עם שישה צילינדרים בנפח 2 ליטרים והספק של 100 כ"ס. אבל היא נבנתה בטכנולוגיה תעופתית והייתה קלת משקל. רק 287 כאלה נבנו בין השנים 1953 ל-1955 ומעטות בלבד שרדו. מכוניות כאלה במצב מקורי סביר מחליפות ידיים תמורת 70 אלף אירו פלוס.

הירוקות ביותר: רנו "עממית" וב.מ.וו ספורטיבית

מאז קריסת בטר פלייס בתחילת העשור, הרכב החשמלי הוא סוג של באזז בישראל עם הרבה דיבורים והחלטות ממשלה, אבל כמעט ללא נוכחות בשטח. תורמות לכך כמה וכמה סיבות מלבד השמרנות המוכרת של הלקוח הישראלי ושל היבואנים. טווחי הנסיעה בין הטענות של הסוללה היו עד לאחרונה די קצרים, תשתית הטעינה דלילה מדי, ערכי הגרט מעורפלים מדי; ובעיקר המחירים של כלי הרכב עצמם לא היו נגישים להמונים, למרות הטבה של כמעט 70% במס הקנייה. אבל הגופים הממשלתיים האחראיים עדיין להוטים להפגין קצת ידידותית לסביבה עבור העוקבים מחו"ל, ולפחות ברמה הרטורית נראה שהעניינים זזים. כרגע, מבחר המכוניות החשמליות מוגבל לשני דגמים בלבד.

בקצה הזול, אם אפשר לקרוא כך לתג מחיר 144 אלף שקל, ניצבת רנו זואי, שהגרסה החדשה שלה מצוידת במארז סוללות מוגדל ובניהול אנרגיה מתקדם. היא מתהדרת בטווח רשמי של עד כ-400 ק"מ בין טעינות, וגם אם בתנאי נהיגה ישראליים טיפוסיים (מזגן, פקקים, אגרסיביות) הוא יפחת במחצית, עדיין מדובר בטווח שימושי.

בקצה השני של הקשת ניצבת ה-I3 של ב.מ.וו עם עיצוב חוץ ופנים ייחודי - דלתות צד שנפתחות הפוך - מרחב פנים גדול יותר מכפי שניתן לראות מבחוץ, מרכב חומרים פלסטיים ובעיקר יכולות ספורטיביות, שמציעות את הטוב מכל העולמות: ביצועים של רכב ספורט (אפס ל-100 ב-6.8 שניות בדגם ה-S) ביחד עם נסיעה סופר-זולה ונטולת זיהום וטווח תיאורטי של עד 300 ק"מ בין טעינות (כ-200 ק"מ בפועל). הקטנה הזו עולה בין 249 ל-274 אלף שקל אחרי הטבת המס.

האם אנחנו רואים את הקהל הישראלי מסתער על סופר-מיני צרפתית במחיר של SUV קוריאני או על חשמלית גרמנית במחיר של ב.מ.וו X3? הרשו לנו להטיל ספק.

רכבי הפנאי החזקים ביותר: 550 כ"ס על הכביש

כאשר מישהו טבע את ראשי התיבות SUV, ספק אם הוא חשב שמישהו ייקח יום אחד ברצינות את המילה "SPORT" בראשי התיבות. אבל הביקוש לדגמי ביצועים של רכבי פנאי-שטח רק הולך וגואה והשנה מצטרפים למחירונים בישראל כמה רכבי כבישי-שטח עם ביצועים (ומחירים) שבעבר היו נחלתן של מכוניות ספורט אקזוטיות בלבד.

מזראטי מוסיפה למחירון את דגם נ-GTS החדש של ה"לבאנטה", עם גרסה משודרגת של מנוע ה-V8 מבית פרארי, שמייצרת 550 כ"ס ו-73 קג"מ. אפס ל-100 ב-4.2 שניות, כל הדרך עד 292 קמ"ש. ביצועים די דומים מציעה גרסת הטורבו של הקאיין החדש, שמתייצבת בארץ הקודש עם מנוע V8 בהספק 550 כ"ס, אפס ל-100 קמ"ש ב-4.1 שניות, 286 קמ"ש ושלדה עם תכנות למצב "מרוצים".

סדרת ה-GLE הסולידית בדרך כלל של מרצדס מתהדרת בגרסת-העל AMG63S, עם לא פחות מ-577 כ"ס, אפס ל-100 ב-4.1 שניות וקרוב ל-290 קמ"ש. לב.מ.וו ולאודי יש דגמי על של ה-SUV שלהם, אבל בינתיים רק עם מנועי טורבו-דיזל, ואילו לריינג'רובר ספורט יש גרסאות 550 כ"ס, שכבר הגיעו ארצה במסלולי יבוא שונים ומשונים.

אבל מכונית "הקצה" בקטגוריה היא המצטרפת הטרייה ביותר לחבורה: בנטלי BENTAYAGA W12. הרכב, מבית היצרנית הבריטית האריסטוקרטית, מצויד במנוע 12 צילינדרים בנפח 6 ליטרים, שמייצר 600 כ"ס עגולים, מסוגל להעיף את 2.5 הטונות מאפס ל-100 בארבע שניות ולחצות מלמעלה את ה-300 קמ"ש. מחיר הבסיס ינוע כנראה על יותר מ-2 מיליון שקל לפני אבזור אישי.

מכונית האספנות היקרה ביותר: מעל מיליון דולר

אנחנו לא מתיימרים להכיר את כל האוצרות המוטוריים, חלקם נדירים מאוד, שמסתתרים כיום בחניונים מבוקרי אקלים בסביון וכפר שמריהו ובמעוזים אחרים של האלפיון בישראל. אבל לפחות יצירה אחת זכתה החודש להכרה בינלאומית. ולא סתם להכרה, אלא למקום הראשון בקטגוריה שלה בתחרות ה"קונקורס" השנתית בפבל-ביץ' קליפורניה, שהיא אולי האירוע היוקרתי והנחשק ביותר בקרב אספני הרכב בעולם.

מדובר ב-OSCA MT4 ממודל 1949, ששייכת לרונית ואלעד שרגא מסביון. האוסקה נוצרה על-ידי האחים מזראטי המהוללים, אלה ששמם מתנוסס עד היום על רכבי מזראטי. לאחר שאיבדו את המפעל שלהם בעקבות המשבר הכלכלי של שנות ה-30 הם המשיכו לייצר מכוניות מרוץ דו-מושביות בעבודת יד תוך שרתמו את כל הידע הרב והמוניטין שצברו במהלך השנים במסלולי המרוצים. המכוניות נבנו משלדת צינורות פלדה עטופה באלומיניום ולאחר בניית השלדה הם הועברו ליצרני מרכבים מתמחים, שהתאימו כל אחת מהן לדרישת הלקוח. במקרה של הרכב דנן מדובר במרכב של "סילוריו".

המנוע של ה-MT4 בשנות ה-40 היה מנוע 1.5 ליטרים עם ארבעה צילינדרים, שייצר 90 כ"ס צנועים. אבל עם משקל עצמי של כ-580 קילו זה הספיק כדי להעניק למכונית ביצועים רציניים, כמו אפס ל-100 בפחות מ-7 שניות, ולזכות אותה בכמה ניצחונות על מסלולי המרוצים. המכוניות היו יקרות מאוד לתקופתן - כעשרת אלפים דולר - מה שהגביל את תפוצתן לנהגי מרוץ ולאנשי אצולת הממון של אז, אבל ההשקעה הייתה כנראה די משתלמת. מעט מאוד מכוניות כאלה נבנו, ועוד פחות שרדו, ומחירונים רשמיים מתמחרים אותן כיום בכ-1.3 מיליון דולר לרכב במצב "קונקורס", כלומר במצב מושלם. אבל זה רק בתיאוריה.

בפועל, ההיצע אפסי והביקוש כיום היסטרי, כך שבמכירות פומביות השמיים הם הגבול בכל הנוגע לערך בפועל של מכוניות כאלה, בוודאי כשבאמתחתן תואר זכייה בפבל-ביץ'. אותם בעלים הביאו לאירוע גם את מכונית האספנות השנייה בחשיבותה: OSCA "בראצ'טה" MT4 פתוחה, מודל 1952. מכונית כזו מוערכת בכמיליון דולר "בלבד".

עוד כתבות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הפניקס: רווח של 1.1 מיליארד בשנת 2023 - בדומה ל-2022

חברת הביטוח הגדולה בישראל רשמה שיפור ניכר בתחום הביטוח הכללי ונהנתה מהעליות בשוקי ההון ● הרווח ברבעון האחרון התקרב ל-600 מיליון שקל ● בתחום החיסכון ארוך-הטווח והאשראי עלה הרווח לסך של 450 מיליון שקל

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

הבורסה בהונג קונג / צילום: Shutterstock, Daniel Fung

מגמה מעורבת באסיה; הניקיי צולל ב-1.6%, ההנג סנג קופץ בכ-1.5%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בהמשך היום צפויים להתפרסם נתוני הצמיחה בבריטניה ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● סטלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

עופרה שטראוס / צילום: יונתן בלום

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה (יו"ר החברה), עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות החברה ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי

העסקה שתגדיל את פוטנציאל הנפט של קבוצת דלק ב-100 מיליון חביות

הקבוצה סיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 12.3 מיליארד שקל, צמיחה של 2.8% אבל הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-60% ● החברה הבת איתקה צפויה להתמזג עם חברת נפט הפועלת בים הצפוני ● התגמולים לשלושת בכירי קבוצת דלק הסתכמו ב-2023 בעלות מצרפית של כמעט 50 מיליון שקל

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

נשק אמריקאי נוחת בישראל אחרי המתקפה ב־7 באוקטובר / צילום: ap, Lolita Baldor

אמברגו הנשק הקנדי על ישראל רק נכנס לתוקף, וכבר עומד בסימן שאלה

ברקע החלטת הפרלמנט הקנדי לעצור את היצוא הביטחוני לארץ, הודיע משרד החוץ במדינה כי חברות עם אישורים בתוקף, יוכלו להמשיך ● בשלהי 2023, זינק יצוא הנשק מקנדה לישראל

אורי וטרמן, מנכ''ל שופרסל / צילום: יונתן בלום

רגע לפני הפרידה משופרסל: וטרמן ואברכהן מציגים דוחות טובים ורווח שיא

הכנסות שופרסל בשנת 2023 הסתכמו בכ-15.2 מיליארד שקל - גידול של כ-3.6% לעומת 2022 ● הרווח הנקי ברבעון הרביעי הסתכם ב-133 מיליון שקל - שיא רבעוני עבור החברה ● לצד הגידול בהכנסות: חיתוך בהוצאות וצמיחה ברווח התפעולי של רשת הפארם Be ● הקבוצה בוחנת דרכים למכור את החזקותיה בארנק הדיגיטלי פייבוקס

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

חגי זיס, מנכ''ל אוטוטוקס / צילום: דניאל דנילוב

בעולם מקשיחים את הכללים, ושתי חברות שבבים ישראליות כבר שילמו את המחיר

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

בנייה חדשה בירושלים / צילום: Shutterstock

תל אביב מול ירושלים: הגרפים שמראים איפה שוק הנדל"ן צומח יותר

לפי נתוני הלמ"ס, אחת משש דירות שהחלה בנייתן אשתקד נמצאה בערים תל אביב או ירושלים, כשבאחרונה מדובר בהיקף שיא של 2.5% מהדירות הקיימות ● אבל כשברקע מגמת ההאטה הכללית, תל אביב הידרדרה למקום חמישי במספר העסקאות, בעוד שירושלים מובילה בבטחה

אייל אלחיאני, מנכ''ל ומייסד טריא. / צילום: איל יצהר

רשות ניירות ערך מסתייגת מהטיפול של טריא בכמחצית מהכנסותיה

ההסתייגות של הרשות נובעת מ"אופן הטיפול החשבונאי" של חברת ההלוואות החברתיות בהכנסות שנבעו לה מקבוצות רכישה של נדל"ן ● מדובר בסכומים שמצטברים לכ־109 מיליון שקל ● היקף בקשות המשיכה מהפלטפורמה עמד אשתקד על 1.7 מיליארד שקל

דונלד טראמפ / צילום: ap, John Locher

הנפקת Truth הניבה לטראמפ כמעט 4 מיליארד דולר במניות. מתי הוא יוכל לממש אותן

חברת האם של Truth Social החלה להיסחר היום תחת הטיקר DJT, ראשי התיבות של טראמפ ● החלטות מפתח יתקבלו על ידי חברי דירקטוריון, ביניהם בנו של דונלד טראמפ וחברי קבינט לשעבר

השופט עוזי פוגלמן. דחה בקשה לדיון נוסף שהגישה המדינה / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המדינה התנגדה לפצות אדם שקנה דירה ממתחזה - ונדחתה פעמיים בעליון

המדינה הגישה באופן חריג בקשה לדיון נוסף, בטענה כי הדרישה להציג צו ירושה מקורי תשפיע באופן שלילי על שוק הנדל"ן ● בשבוע שעבר בית המשפט העליון דחה את בקשתה

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

הכישלון הכפול של אלקטרה צריכה בתחום המזון / עיצוב: טלי בוגדנובסקי, צילומים: ישראל הדרי, שירה ספיר, גלית חתן

ההבטחה הכפולה התנפצה: המספרים מאחורי הכישלון של סבן אילבן וקרפור

עד לפני שנתיים אלקטרה צריכה נראתה כמו הבטחה גדולה בתחום קמעונאות המזון עם שתי השקות גדולות שעמדו לפתחה: סבן אילבן וקרפור ● אבל דוחות החברה חושפים: הרשתות הבינלאומיות צוברות הפסדים של עשרות ואף מאות מיליוני שקלים, וסבן אילבן אף עשויה להיסגר ● וגם: התיאבון שפגע באחים זלקינד

ביל אקמן ואישתו נרי אוקסמן / צילומים: RICHARD BRIAN, רויטרס; ויקיפדיה, Noah Kalina

המיליארדר ביל אקמן: "בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה בגלל המלחמה"

אקמן ואישתו נורי אוקסמן רכשו בתחילת השנה כ־5% ממניות הבורסה תמורת כ־100 מיליון שקל ● "אני מאוד מתרשם מההנהלה, התוכניות העסקיות שלהם והיכולות הטכנולוגיות שלהם", כתב בציוץ ב-X

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה