גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עם רעיון לא הולכים למכולת: מה חשבנו לעצמנו כשהקמנו עסק

יש לכם רעיון שאתם בטוחים שיכבוש את העולם? שלושה בעלי עסקים, ותיקים וצעירים, מספרים על תוכניות שלא תמיד תואמות את המציאות וגם על ניצול הזדמנויות ● רבים מבעלי העסקים הקטנים נופלים כי לא עשו שיעורי הבית, מסבירים במעוף, מערך השטח של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים: "המטרה היא לא ש-100% יקימו עסק אלא ש-100% יבינו לתוך מה הם נכנסים ויבחרו לעשות מה שנכון להם" ● האתגרים של עסקים קטנים ובינוניים. פרויקט מיוחד

אסכלה מעין כרמלי \ צילום: דפנה עינב
אסכלה מעין כרמלי \ צילום: דפנה עינב

הסצנה מוכרת - יושבים עם חברים בפאב, בים או בבית ועולה רעיון לעסק. "חייבים לייבא את זה לארץ", מישהו אומר. ההתלהבות עולה, כבר מתחילים לפנטז על המזומנים, ואז אחד החבר'ה, כנראה המחושב והשמרן שבחבורה, מוציא לכולם את הרוח מהמפרשים. "זה לא יעבוד", "סיכון גדול מדי", "יש לכם כוח לזה?", ופתאום העבודה כשכיר עם הכנסה קבועה חוזרת להיות הבחירה המועדפת.

גם אלו שצלחו את המבחן הראשון והמשיכו לבחון את הרעיון צריכים להבין היטב לאיזה שוק הם נכנסים, לנתח את קהל הלקוחות הפוטנציאלי, לזהות מיקום אידיאלי, להבין מיהם המתחרים ועוד. במילים אחרות, הם צריכים לבנות תוכנית עסקית, להחליט איך העסק ימומן, להבין איך מגיעים ללקוחות ולנתח את הסיכון בנטילת אשראי.

"יזם שמקים עסק בלי שותפים זה מאתגר. קשה להיות אחד שיודע לעשות הכול", אומרת מירב סרור, יועצת במעוף, מערך השטח של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה. "לכן, אני מציעה לבחור נכון את כל מי שסביבך - ספקים, מעצבים, רואה חשבון, יועצים עסקיים וכל מי שמלווה את היזמים, כדי למנף את העסק". סרור מדגישה שקשה לדעת מה פרק הזמן הדרוש להפיכת העסק החדש לרווחי. זה מאוד תלוי בעסק, בהשקעה ובזמן שהיזם רוצה להשקיע בעסק. צריך כל הזמן לבחון את עצמך עד שההכנסות גבוהות מההוצאות. לעבוד בצורה מתוכננת ומסודרת ולהתיידד עם טבלאות אקסל".

עד כמה חשובה המקוריות והיצירתיות ברעיון לעסק טוב?

"אני לא חושבת שכל רעיון חייב להיות למשהו שעוד לא קיים בשוק. כשבאים אליי ואומרים לי: 'אני נכנס לתחום שיש בו תחרות', אני אומרת שהתחרות מדרבנת אותנו להיות טובים יותר. חשוב שתהיה אוריינטציה ושהיזם יידע להגדיר את הייחודיות של העסק שלו, גם אם מדובר במכולת, בחנות נעליים או באפליקציה. בכל עסק צריך למצוא את הערך המוסף שאני יכול לייצר ללקוח".

רעיון טוב זו התחלה טובה, אבל לכל עסק נדרש הון להשקעה.

"יש שרוצים להשקיע הון עצמי ויש שבודקים הלוואות מדינה או בנקאיות. אני אומרת 'בואו נבחן את הדברים עקב בצד אגודל', לא לרוץ לקחת מיליונים אלא להיות זהירים במה שעושים. יש מרחב אפשרויות גדול, ולא הרבה מודעים לתמהיל שאפשר לייצר ממענים שונים של הלוואות".

אילו קווי אופי נדרשים ממי שבוחר בעיסוק של עצמאי?

"יש יזמים שברגע שאחד הלקוחות אומר שהם לא מספיק טובים, הם חושבים שהעסק חוסל. צריך לא להיות קשים עם עצמנו ושתהיה לנו המון אופטימיות. צריך להיות אוהב אנשים עם תקשורת בין-אישית טובה, להיות קשוב. כמעט כל היכולות הללו הן נרכשות ודברים נלמדים תוך כדי תנועה. בסוף קורס שאני מעבירה אני תמיד אומרת: המטרה היא לא ש-100% יקימו עסק אלא ש-100% יבינו לתוך מה הם נכנסים ויבחרו לעשות מה שנכון". 

"ניסינו להיעזר ביועצים עסקיים אבל זה לא זרם"

שם העסק: אסכלה מעין כרמלי

פעילות: בית מלאכה לייצור של מתקני גריל לצלייה

בעלי העסק: מעין כרמלי ודפנה עינב

ההקמה: לפני שבע שנים הכין מעיין כרמלי מקיבוץ חולתה שבגליל העליון גריל לשימושו האישי של חמו, אבא של אשתו דפנה עינב. הוא לא תיאר לעצמו שזו תהיה התחלתו של עסק משגשג. כרמלי מגדיר את עצמו חקלאי ואמן בנשמה, ומבחינתו כל גריל הוא יצירת אמנות בפני עצמה. "הוא עוד לא סיים לבנות את הגריל הזה, ואנשים שהסתובבו במשק וראו אותו עובד הזמינו גם לעצמם. זה התחיל לרוץ מפה לאוזן", נזכרת עינב. מאז, כרמלי בונה גרילים. לאחר שהעסק התפתח הוא פתח בית מלאכה בקיבוץ, שהספיק לגדול ולהתרחב.

המוצר: מחירי הגרילים נעים בין 1,200 ל-1,600 שקל לגרילים קטנים וחכמים, 20-30 אלף שקל לגרילים בינוניים (שמיועדים גם לשוק הפרטי) ו-110-60 אלף שקל לגרילים גדולים. העסק מוכר 100 גרילים קטנים בחודש, אך לייצר גריל גדול לוקח בין שבוע לחודש, וכרמלי מייצר את הגרילים לבד. התוצאה: המתנה של חודשיים-שלושה לקבלת הגריל.

איך הולך? הגרילים מככבים כיום בעשרות מסעדות וחברות קייטרינג של "השפים הכי מפורסמים ואלה שעוד יהיו מפורסמים". הגרילים, מעידים הבעלים, נמצא כיום גם בחצרות הבתים של שחקני תיאטרון, חברי כנסת ואנשי עסקים. כשהעסק התפתח, עינב, שעבדה בחברת בנייה, עזבה את עבודתה כדי לסייע בפן הלוגיסטי ובשיווק.

התפתחות: "זה מוצר שכל יום הולך ומתפתח לכיוון מאוד טכנולוגי. הגרילים פועלים על פחמים והם בעלי מערכות הנעה אוטומטיות, סיבוב הבשר מנוהל על ידי מחשב ומערכות גיר שנבנתה בחשיבה אדירה", מסביר מעיין.

מימון: הכסף להקמת העסק היה מהון עצמי ומסיוע של המשפחה. "נעזרנו בדרך בהלוואות אבל הן לא היו חלק הארי של ההשקעה. בעיקר התגלגלנו", הם מספרים.

תוכנית עסקית: לפני הקמת העסק לא נבנתה תוכנית עסקית או מתווה שעל פיו התנהלו. "היו נקודות שניסינו להיעזר ביועצים עסקיים, אבל זה לא זרם. הבנו, עם כל הצניעות, שאנחנו מבינים את העסק שלנו הכי טוב וזה מוכיח את עצמו".

שיווק: "גם בקידום העסק בפייסבוק, בהתחלה נעזרנו במישהו חיצוני אבל הבנו שזה לא עובד", אומרת עינב. "עשיתי קורס לקידום עסקים בפייסבוק שלתפיסתנו הוא כמו שוק. כל רוכל צועק את מרכולתו ומכאן שהמסר צריך לבוא מאיתנו ישירות".

קשיים: "יש לנו לא מעט דרישה ליצוא מלקוחות שנחשפים אלינו בחו"ל, אבל לצערי קשה לפתח את העניין הזה. התעשייה בארץ היא מאוד קשה ומאוד יקרה. מהבורג הקטן ושאר הרכיבים ועד הקפה שאני שותה בבוקר. הכול מאוד יקר ועלויות המשלוח מעבר לים מונעים מאיתנו כרגע לייצא", אומר כרמלי.

קריביאן אייסי \ צילום: איל יצהר

"חשבתי שייגנבו על המשקאות ישר, אבל זה לא קרה"

שם העסק: קריביאן אייסי

פעילות: בר משקאות ברד אלכוהוליים

בעלים: רן אפק וחגי שור

ההקמה: הבר נפתח ברחוב בוגרשוב בתל אביב לפני כשלושה חודשים. הוא פועל בעיקר בשעות היום ומכוון להולכי הרגל שעושים דרכם לים ומעוניינים במשקה אלכוהולי. ההשראה: רחובות ניו אורלינס ולוס אנג'לס, שלדברי אפק מלאים בברים כאלו. "אני והשותף שלי, חגי שור, חשבנו שזה משקה חובה בישראל, מדינה שיש בה קיץ במשך 8 חודשים. אחרי שפתחנו הבנו שלא ממש מכירים פה את הקונספט הזה של משקה ברד אלכוהולי וגם שאי אפשר להסתמך על עסק שמוכר רק את זה. לכן הוספנו בירות, שתייה קלה וקצת אוכל, וגם ברד לא-אלכוהולי לילדים. בארה"ב זה לא ככה".

המוצר: משקה אלכוהולי שמחירו 40-30 שקל. "החלטנו לא להתפשר על איכות האלכוהול, מתוך הנחה שאם ירצו לחקות אותנו לא ישתמשו באלכוהול איכותי שמגדיל לנו את העלויות פי ארבעה. אולי זו הטיפשות שלנו, שאנחנו לא מבינים בעסקי המזון".

היזמים: לשני השותפים (בחלוקה שווה), אפק ושור, מדובר בעסק משני. שור הוא כירופרקט, יבואן מוצרי טיפוח, והוא מחזיק ברשת מכוני שיזוף. אפק הוא עורך דין, ששימש בעבר כיועץ עסקי וכשכיר בחברות גדולות כמו דלתא ו-IBM. כיום הוא לומד לדוקטורט במיסטיקה.

הון עצמי: "חשבנו ליטול הלוואה והחלטנו לעבוד עם הון עצמי שלשנינו יש. אני מניח שיגיע שלב שנצטרך לקחת הלוואה. מבחינה עסקית, הלוואה זה דבר נכון, אבל באופן אישי אני לא חובב הלוואות ולכן אין לי משכנתה ודירה", אומר אפק.

מיקום: "יום אחד עצרתי להסתכל על השלט להשכרה, ומיד נעצרה במקום עוברת אורח על אופניים ואמרה לי: 'שלא תעז'. זה חזר על עצמו לאורך כל השיפוץ. כשעבדנו על החשמל והביוב הבנו למה הפינה מקוללת, ושיפוץ שחשבנו שיהיה קטן הלך וגדל. אז מה אם זה מקום מקולל? אם באים האנשים הנכונים אפשר להפוך גם מקום מקולל למכרה זהב".

התפתחות: "לאחר שפתחנו את העסק גילינו את הפוטנציאל בהשכרת מכונות הברד לאירועים. יש לנו מכונות במחסן ואנחנו משכירים אותן לפסטיבלים ולמסעדות. משלמים לנו רק על המשקה. זה שינה את המודל העסקי".

תוכנית עסקית: "למדתי מניסיון החיים שלי שאין קשר בין המודלים ובין המציאות - גם בעסק שלנו וגם באלה שייעצתי להם. בניית תוכנית תמיד נשארת כמודל מפשט ומצמצם מציאות. תמיד תצוץ נקודה שלא חשבו עליה, אצלנו זה היה הרגלי השתייה של הישראלים, שחשבנו שהם שונים. המזל הוא שלפחות התיירים שותים כבר משעות הצהריים".

שיווק: "אנחנו עובדים על פרסום בעיקר ברשתות החברתיות, כי אני מאמין שזה משהו שיתפוס. חשבתי שישר ייגנבו על המשקאות, אבל זה לא קרה".

קשיים: "החלטנו לפתוח לפני ארבע שנים, אך היינו צריכים לייבא מכונות מיוחדות שמייצרות קוקטיילים קפואים. הן עולות פי ארבעה יותר ממכונת הברד הכי יקרה בארץ. במשך שנה ניסינו לייצר מתכונים לקוקטיילים, הזמנו חברים הביתה והכנו להם משקאות, אבל שום דבר לא עשה אפקט 'וואו'.

"לאחר שמצאנו יצרן מיצים בארה"ב, החלה מסכת התעללות מול מכון התקנים - המשקאות קיבלו אישור FDA אבל להם זה לא הספיק. לא אפשרו לנו להכניס את המשקה בלי שנביא את הנוסחה שלפיה ייצרו את המיץ. אחרי טרטורים של שנה וחצי, שבהן כל פעם ביקשו מאיתנו עוד משהו, נתנו לנו את האישור".

יקב אשקר בכפר יאסיף \ תמונה פרטית

"במשך 7 שנים עבדתי במקביל בהייטק וביקב"

שם העסק: יקב אשקר, כפר יאסיף

פעילות: ייצור יין

בעלים: ניעמי אשקר

ההקמה: "ייצור היין עבר במשפחת אשקר בין הדורות, אבל מעולם לא היה עסק, עד שלפני שמונה שנים הקים ניעמי אשקר במרתף ביתו יקב שנושא את שם משפחתו. נולדתי לתוך תעשיית היין. התעשייה הביתית הייתה מולי כל הזמן והשתתפתי בהכנת היין עם אמי וסבתא שלי".

היזם: איש הייטק ותיק, שכיהן בתפקידים ניהוליים בחברות בינלאומיות, משמש גם היום כיועץ בתחום במחצית מזמנו.

המוצר: "כשטיילתי ביקבים בקליפורניה, ראיתי שאפשר לעשות גם יקב מסחרי. ראיתי יקבים קטנים עם שמות גדולים וכשחזרתי לארץ, ב-2009, חשבתי לגרום לזה לקרות גם אצלנו. הטריגר היו כרמים יפים שניטעו באזור איקרית בצפון ומשם התחילה המחשבה להקמה של יקב מסחרי. במשך שבע שנים עבדתי במקביל גם בהייטק וגם ביקב. התחלנו עם ייצור של 1,500 בקבוקים שאחרי שנה גדל ל-3,000, ואז ל-6,000 ול-12 אלף. בשנתיים האחרונות אנחנו עומדים על היקף ייצור של 18 אלף בקבוקים שרובם נמכרים במסעדות שף, בעיקר באזור תל אביב ובצפון, לצד חנויות מתמחות. אין לנו הרבה לקוחות".

תוכנית עסקית: "קיבלנו החלטה מראש שלא להיות יקב גדול ומסחרי בשנים הראשונות, אלא להדגיש את הקטע הבוטיקי של היקב. זה כמובן בא לידי ביטוי באיכות, שזה הדבר שמנחה אותנו ואנחנו מאוד מקפידים עליה. היינות ברמה גבוהה, הודות לתוכנית עסקית מוגדרת, שהשקענו בה הרבה מחשבה, ולא הלכנו לכיוון של יינות פשוטים כי לא היינו שורדים.

"זה ענף מאוד מאתגר ואנחנו לא רואים בזה מקור פרנסה עיקרי במשפחה. בינתיים אנחנו נהנים מהפעילות ומהיצירה ופחות מהקטע העסקי. לפי התוכנית, היקף ייצור של 25 אלף בקבוקים הוא נקודת האיזון שממנה נוכל להתפרנס מהיקב. כרגע אין לנו תחזית - זה יכול להיות בטווח הקרוב או הרחוק".

הון עצמי: את הקמת העסק מימן אשקר מהון עצמי מלא ללא עזרה וסיוע של הלוואות. הוא הבעלים היחיד של היקב. כרמי הענבים שמהם מופקים יינות אינם נמצאים בבעלות היקב. מדובר בהסכמי חכירה עם שלושה כרמים באזור איקרית, כפר שמאי ובקיבוץ תובל.

התפתחות: "זו תעשייה שדורשת בשלב מסוים עצמאות בהיבט של בעלות על כרמים. זה לא כל כך פשוט בגלל יוקר האדמות וכן המחסור באדמות שהמדינה יכולה להחכיר. רשות מקרקעי ישראל לא מחזיקה אדמות מסביב וזה חייב להיות באזורי גידול שמתאימים לענבים", מסביר אשקר. "לגבי יצוא, התחלנו לייצא לניו יורק לפני חצי שנה, אבל מדובר בכמות שהיא מתאימה לגודל שלנו".

עוד כתבות

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?