גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

על הדבש ועל העוקץ: מכונית GT מרהיבה אך עם תדמית עממית

קיה סטינגר היא מכונית GT מרהיבה, רב תכליתית, בנויה היטב, מהירה מאד ונעימה לנהיגה נמרצת, שתוכננה על ידי טובי המהנדסים הגרמנים ● אבל עם תג מחיר של 380-280 אלף שקל, התדמית העממית של המותג תהיה מחסום שקשה מאוד לעבור

בעת שכל העולם עוקב אחר התפתחות מלחמת הסחר בין ארצות הברית לסין, מתנהלת כיום בקוריאה מלחמת סחר אחרת, פחות רשמית אבל לא פחות אגרסיבית, בין תעשיית הרכב האירופית והקוריאנית. האירופאים טוענים כבר שנים שהקוריאנים משתמשים בשיטות היצף כדי לכבוש את שוק הרכב האירופי, בעוד השוק הקוריאני עצמו סגור בפני מכוניות אירופיות. הקוריאנים טוענים מנגד, שהמכירות הדלות של האירופאיות בקוריאה נובעות מהעדפות השוק החופשי ולא מהתערבות חיצונית.

החודש נרשם פרק חדש בעימות, כאשר מנועים ברכבי ב.מ.וו החלו להתלקח בכל רחבי דרום קוריאה. תוך כמה שבועות התפשטה התופעה לעשרות רכבי ב.מ.וו מדגמים שונים ומשנתונים שונים, וכמעט תמיד בליווי "שיימינג" של תמונות וסרטי וידאו שמופצים בזריזות ברשתות ובמדיה.

ב.מ.וו הכריזה על ריקול, התנצלה, אבל גם רמזה כי ייתכן שרצף האירועים אינו אקראי. במקביל ממשלת דרום קוריאה הכריזה על "צעדי חירום", שכללו הורדת עשרות אלפי כלי רכב של ב.מ.וו מהכבישים, צעדים משפטיים ופשיטה משטרתית מתוקשרת על מטה ב.מ.וו בקוריאה. הסיפור עוד רחוק מלהסתיים ולהתברר, אך כבר כעת ברור שהנזק התדמיתי לחברה הגרמנית שהיא מותג היבוא האירופי השני בגודלו בקוריאה, יהיה כבד.

בעיתוי אקראי לחלוטין - כך יש לקוות - משיקה כיום קיה מוטורס בעולם מכונית פרימיום-ספורט-סלון שמכוונת ישירות לטריטוריה של ב.מ.וו ומתחרותיה הגרמניות. הסטינגר תוכננה על ידי מהנדסים אירופאים, בראשות בכיר לשעבר ממערך ההנדסה של ב.מ.וו, עוצבה על ידי המעצב הראשי של פורשה לשעבר ונבחנה על כבישים אירופיים.

קיה סטינגר V6

גם העיצוב החיצוני לא מותיר הרבה לספק ביחס לכוונות השיווקיות. זהו עיצוב GT אירופי קלאסי עם פנסים צרים מעל חרטום אגרסיבי; גג "מהיר" שנמתח בקו כמעט אופקי עד קצה הזנב שמסתיר בתוכו דלת חמישית; חישוקי ענק עם בוכנות בלימה אדומות מבית ברמבו; ופרופיל צד שמזכיר מאוד את יגואר XF . ב"השראה" מיגואר נלקחו בהשאלה גם כונסי האוויר נוסח זימי כריש בדפנות החרטום ואילו הפרופורציות הקרביות, שכוללות אורך מרשים של כמעט 4.9 מ' רוחב רציני וגובה של 1.4 מ' בלבד, מזכירות מאוד את אאודי A7 .

המרכב עצמו מחצין טכנולוגיות ייצור מתקדמות עם מרווחים הדוקים בין משטחי הגוף ואלמנטים מסובכים לייצור דוגמת פגוש אחורי מושחז שמובנה בתוך הזנב עצמו. העיצוב הכולל מושך הרבה תשומת לב ברחוב הישראלי, אבל ההתלהבות נוטה להצטנן באופן ברור כאשר הקהל המקומי נתקל בלוגו של קיה.

כמקובל ברכבי GT, תא הנוסעים שרוע קרוב לכביש. הכניסה למושבים הקדמיים נוחה, אך הכניסה לאחוריים דורשת עמוד שדרה צווארי גמיש. הרכב עצמו מרווח, הודות לבסיס גלגלים באורך כ-2.9 מ', המבטיח שפע של מרחב רגליים מלפנים ומאחור, והמושבים רחבים ועמוקים. שני מבוגרים בעלי קומה ממוצעת יתמקמו מאחור בנינוחות, אך היושב במרכז יצטרך, כמקובל ברכבי הנעה אחורית, להתמודד עם מנהרת תמסורת גבוהה בין רגליו. תא המטען רחב אבל רדוד למדי, והנטייה האופקית של השמשה מגבילה מאוד את הראות לאחור.

קיה הציבה את הגרמנים על הכוונת גם בכל הנוגע לאיכות הייצור והגימור, וההשקעה בולטת בתא הנוסעים, שעטוף בחומרי דיפון רכים ונעימים לעין ושפע של משטחים מטאליים כסופים. בידוד הרעשים מצוין, הנדסת האנוש טובה וחבל רק שיש קצת יותר מדי פלסטיק קשיח באזורים הרחוקים משדה הראייה. האבזור התקני תואם את המקובל בפלח - החל מגג שמש פנורמי, עבור דרך מושבי ספורט חשמליים, ריפוד עור וסט די מקיף של עזרי סיוע לנהיגה.

עם זאת, מערך הפיקוד מתקשה ליישר קו עם הדור האחרון והדיגיטלי של הגרמניות. לוח המחוונים האנלוגי מזכיר את זה של הסונטה, מסך המולטימדיה מסתפק בגרפיקה די בסיסית ואין "אווירת תאורה" אופנתית. אם רוצים לקרוא תיגר על רכבי הדור האחרון של השילוש הקדוש אאודי-ב.מ.וו-מרצדס, צריך קצת יותר מזה.

אבל כל זה רק קוסמטיקה שיווקית. המבחן הגדול לקיה/יונדאי הוא יישור קו בתחום הדינמי וכאן ניכר שידיים אירופיות מנוסות ומיומנות מאוד ניווטו את תהליך הפיתוח. תשכחו מהיגוי "קוריאני" מעורפל ומתת-היגוי שמכויל עבור נהגים ממוצעים. לסטינגר יש שלדה חדה, מדויקת וקשיחה עם שליטה מרשימה בתנודות המרכב בפניות הדוקות ותחושה זורמת ומהנה על כבישים מפותלים. לא לקחנו את המכונית למסלול המרוצים, אבל אין לנו סיבה לפקפק בטענת המהנדסים שהיא יודעת גם לייצר היגוי יתר פוטוגני בתנאים הנכונים.

ההיגוי כבד במידה הנכונה, היציבות במהירויות גבוהות על הכביש המהיר מופתית ולמרות כיול ספורטיבי של הבולמים וחישוקי 19 אינץ' עם צמיגי סופר-ספורט, נוחות הנסיעה סבירה בהחלט על רוב סוגי האספלט, כראוי למכונית GT רב תכליתית.

שכחנו משהו? יש גם מנוע. את הסטינגר אפשר להזמין עם מנוע 2 ליטר טורבו שמייצר 255 כ"ס (ובאירופה אפילו עם טורבו דיזל, רחמנא ליצלן), אבל הגרסה הבכירה בה נסענו מצוידת במנוע V6 טורבו בנפח 3.3 ליטר שמייצר 370 כ"ס רציניים ו-51 קג"מ. זה מנוע חלק, מאוזן וידידותי מאוד לשימוש יום יומי רגוע, אבל כאשר מעבירים את המתג האלקטרוני והמנטלי למצב "ספורט", הוא מייצר תאוצות שסוחטות את האוויר מהריאות ומאתגרות את האומץ ואת עומק הכיס של האוחז בהגה. חבל רק שצליל המפלט אינו קצת יותר דרמטי.

כצפוי, בנהיגה נמרצת צריכת הדלק יכולה להגיע בקלות לכ-7 קילומטרים לליטר, אם כי מצבי התכנות הרגועים יותר של מחשב המנוע יכולים להחזיר בסביבות 9 קילומטרים לליטר. תיבת ההילוכים האוטומטית מספקת עזר ראוי כנגד המנוע וקשה מאוד להוציא אותה משלוותה.

גרסת ה-2 ליטר של הסטינגר עולה בישראל כ-280 אלף שקל ואילו הגרסה הבכירה עולה קצת יותר מ-370 אלף שקל. אובייקטיבית, אפשר בהחלט להתייחס לסטינגר V6 בתור "מציאת השנה": מכונית מענגת שמציעה 80% מהיכולות הדינמיות, הביצועים והאפקט החזותי של אאודי A7 - אבל כמעט בחצי המחיר. סובייקטיבית, זוהי טריטוריית מחיר שבה תדמית המותג והמוצא הם חזות הכל. לפיכך הסטינגר היא רק ניסוי מעניין ויקר בשבירה של תקרות זכוכית שיווקיות. ומכיוון שבישראל מדובר בזכוכית משוריינת וחסינת כדורים, התוצאה כנראה צפויה מראש. 

חלק מהמתחרות

אאודי A7

600 אלף שקל עולה הגרסה המחודשת של אאודי A7 עם מנוע V6 טורבו בנפח 3 ליטר ו-340 כ"ס. ההנעה כפולה, תא הנוסעים עתיר אלקטרוניקה מתקדמת עם יכולות סמי-אוטונומיות והשלדה חדה ונמרצת. התאוצה מאפס ל-100 קמ"ש אורכת 5.3 שניות וצליל המנוע אגרסיבי

ב.מ.וו 440 גראן קופה

495 אלף שקל עולה גרסת ה-V6 טורבו של סדרה 4 "גראן קופה". הרכב קומפקטי יותר מהסטינגר, ניצב על בסיס גלגלים קצר יותר ב-10 סנטימטר אבל מרווח, ומציע עיצוב קלאסי-ספורטיבי. שלדת ההנעה האחורית חדה ומושחזת, המנוע מייצר 326 כ"ס אבל בזכות משקל נמוך התאוצה ל-100 אורכת 5.1 שניות

אינפיניטי Q50 V6

489 אלף שקל הוא המחיר של הגרסה הבכירה של ה-Q60 החדשה. יש לה הנעה אחורית ומנוע 3 ליטר טורבו עם 404 כ"ס ו-48 קג"מ. התא מרווח, הודות לבסיס גלגלים באורך 2.85 מ', ורמת האבזור התקני עשירה ומקיפה. התאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 5 שניות בדיוק בדרך ל-250 קמ"ש

עוד כתבות

מסחר בבורסה / צילום: Shutterstock

מגמה אדומה באסיה; הניקיי צולל ב-2%

ההנג סנג משיל מערכו 1.6% ● התמ"ג בסין הפתיע לחיוב ● תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב יורדות קלות לאחר שזינקו אמש ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

תוכנית הכשרת הסייבר למפוני כפר עזה / צילום: CyberProof

החברה שמסייעת למפוני קיבוץ כפר עזה לעבור הסבה מקצועית לתחום הסייבר

בנק דיסקונט ועמותת אלו"ט חברו למיזם משותף בו ילדי המפונים במלונות ים המלח לקחו חלק בסדנאות ציור שבהן התבקשו לצייר בהשראת המילים "חופש" ו"תקווה" ● סטארט-אפ ההכשרות להייטק, Elevation, יאפשר למפונים לעבור הכשרות במטרה לספק להם עבודה והכנסה בתחום בניית האתרים ● ישראל מתגייסת

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

ישי דוידי - מייסד ומנכ''ל פימי / צילום: יונתן בלום

פימי מכרה מניות של אורביט ב-100 מיליון שקל. אלה הרוכשים

הרוכשים העיקריים הם בתי ההשקעות מור ומיטב ● פימי מכרה את המניות אחרי זינוק של כ-37% במניה ותמשיך להיות בעלת השליטה בחברה ● התשואה של פימי על ההשקעה באורביט עומדת על 400%

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

מייסדי סנאפי, חני גולדשטיין ודביר כהן / צילום: Elad Malka

הגיוס מגלה: השווי של הסטארט-אפ נחתך בחצי, אבל ההכנסות עלו

חברת הסטארט-אפ סנאפי, פלטפורמת המתנות לעובדים וללקוחות, השלימה סיבוב גיוס הון חדש בהובלת קרן קומרה ● הסיבוב בהיקף של 25 מיליון דולר משקף לחברה ירידת שווי, שנע כעת בין 180-200 מיליון דולר - כמחצית מהשווי הקודם שקיבלה החברה בשנת 2021

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: רויטרס - AMIR COHEN AP, LIBKOS Patrick Downs

"התיקון יגיע מהר": אחרי הירידות בוול סטריט - מה צפוי?

ערב המתקפה האיראנית המדדים המובילים בשוק ההון האמריקאי נצבעו אדום בוהק ● האם גם הימים הקרובים יתאפיינו בירידות? מבט לאירועי העבר מגלה כי התגובה של וול סטריט למשברים גאו־פוליטיים, גדולים וקטנים כאחד, היא בדרך־כלל נקודתית, ונמשכת בקושי שבועות

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

מחזיקי אג"ח בול מסחר יזכו לתספורת, המנכ"לית לתגמול של מיליוני שקלים

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בת"א צפוי להיפתח במגמה שלילית ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור" ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

משקאות ממותקים / צילום: Shutterstock

גביית יתר של 16.7 מיליון שקל: התביעה שאושרה נגד רשות המסים

בית המשפט אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גביית מס קנייה ביתר מיבואני המשקאות הממותקים ● ברשות טענו בתגובה כי תנאי להשבת הכסף ליבואניות המשקאות יהיה הוכחה שהן לא גלגלו את המס לצרכנים ● המס, שהטיל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, בינתיים כבר בוטל ע"י הממשלה הנוכחית

חדשות טובות לאוקראינה: ההתקפה האיראנית עשויה להזיק לרוסיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך תשפיע המתקפה האיראנית על המלחמה בעזה ועל המלחמה באוקראינה, והאיראנים לא מתרשמים מהצהרות הניצחון של משמרות המהפכה ● כותרות העיתונים בעולם 

מטוס קרב F-15, ''רעם'' של חיל האוויר הישראלי שיצא למתקפה מול איראן / צילום: דובר צה''ל

"האריה האיראני שאג כמו חתול", ואלה הזדמנויות ההשקעה

ביום שאחרי המתקפה האיראנית נראה שהבורסה בתל אביב הגיבה במתינות, אבל לאן הולכים מכאן? ● מומחים מנתחים שלושה תרחישים אפשריים להמשך המערכה, איך יגיבו אליהם השווקים, ואילו נכסים יהפכו לאטרקטיביים?

פלסטינים עוברים ליד בניין שנהרס בתקיפה ישראלית ברפיח / צילום: Associated Press, Hatem Ali

דיווחים פלסטיניים: ארבעה הרוגים בתקיפת צה"ל מערבית לרפיח

דובר הוועדה לביטחון לאומי באיראן: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • שר החוץ הסיני: איראן מימשה את זכויות ההגנה העצמית שלה • הרמטכ"ל הרצי הלוי אחרי המתקפה האיראנית: "ישראל חזקה מאוד ויודעת להתמודד לבד" • דובר צה"ל: המתקפה שהייתה בדרכה לישראל סוכלה כמעט במלואה • גלנט הנחה להיערך לפינוי האוכלוסייה מרפיח • ביידן: ארה"ב מחויבת לביטחון ישראל • עדכונים שוטפים

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, שמכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

מוצרי חלב / צילום: איל יצהר

החל מהחודש הבא: מחירי החלב בפיקוח עולים בכ-4.5%

החל מ-1 במאי ייכנס לתוקפו עדכון במחירי מוצרי החלב, שיעלו בשיעור של כ-4.5% ● אלה המוצרים שצפויים להתייקר בעקבות העדכון

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן בישראל?

העונתיות במספר סעיפים מושכת את מדד המחירים לצרכן כלפי מעלה, והקונצנזוס הוא לקצב אינפלציה שנתי של 2.6% ● עם זאת, הסיכונים הגאו-פוליטיים, העלייה העולמית במחירי הנפט והפיחות בשקל עלולים להחמיר את המצב אף יותר

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

פועלים עובדים באתר בנייה / צילום: Shutterstock

יותר ביקוש לפועלי בניין ועובדים בלתי מקצועיים, פחות למהנדסים ואקדמאים

שיעור התעסוקה עלה במרץ במקצת ועומד על 60.8%, ושיעור האבטלה הצטמצם ועומד על רמה של 3.1% ● עם זאת, ייתכן כי הגיוס הנרחב למילואים מצמצם מלאכותית את שיעור האבטלה

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה שהתמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - על מנת לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"