גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רגע לפני הדד-ליין, קו הרכבת המהיר ללא אישור בטיחות

להפעלת הקו נדרש אישור ממכון התקנים הבינלאומי ISA ● כמו כן, לא כל תרגילי החילוץ וההצלה שבוצעו בשבועיים האחרונים הסתיימו בהצלחה ● גורם המעורב בפרויקט: "גורמי הבטיחות ברכבת יגידו שיש להם הרבה כאבי בטן מהקו הזה" ● משטרת ישראל: "לקראת הפתיחה המתוכננת נותרו נושאים בודדים המהווים תנאי לפתיחת הקו"

ישראל כץ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
ישראל כץ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

שבוע לפני הפתיחה המתוכננת של הקו הרכבת המהיר ירושלים-תל-אביב, עדיין לא התקבל אישור הבטיחות הנדרש ממכון התקנים הבינלאומי (ISA (Independent safety assessor - כך נודע ל"גלובס". כמו כן, חלק מתרגילי החילוץ וההצלה שנעשו בשבועיים האחרונים לקראת הפתיחה המתקרבת הסתיימו ללא הצלחה. מדובר בתרגילי חילוץ במנהרות ועל הגשר ביציאה מירושלים.

אישור ISA הוא תו תקן בינלאומי הכרחי להפעלה מסחרית של רכבת נוסעים, ובמיוחד כאשר מדובר בפרויקט מורכב כמו זה. האישור עשוי להתקבל בדקה ה-90, בשבוע הקרוב, אך אם לא יתקבל בזמן, לא ברור מה יקרה ואם יוחלט לדחות שוב את פתיחת הקו.

בדיקות הבטיחות הבלתי-תלויות מתבצעות על ידי מכון התקנים הגרמני TUV-SUD. האישור ניתן לכלל המערכות בקו, כולל מנהור, כיבוי אש, חשמול ותקשורת, לאחר שכל המערכת הוקמה ונבדקה בהתאם לסטנדרט בינלאומי. 

בהתייחסותו הפומבית האחרונה לקו המהיר לירושלים, הכריז שר התחבורה ישראל כ"ץ שהוא ייפתח במועד שתוכנן, ערב סוכות, באופן חלקי - במקטע המחבר בין תחנת בנייני האומה בירושלים לתחנת נתב"ג. שם הנוסעים יצטרכו להחליף רכבת. 

הזיגזוגים של כץ

"הרבה מעקפים ואלתורים"

"ברכבת לא יעזו לפתוח את הקו ללא אישור ISA", אומר היום (א') ל"גלובס" גורם מקצועי בכיר המלווה את הפרויקט. לדבריו, בשבועיים האחרונים, במהלך בדיקות הבטיחות של הקו המהיר, היו כמה תרגילים שהסתיימו ללא הצלחה. למשל, תרגיל החילוץ מגשר 10 ביציאה מירושלים הופסק באמצע. גם התרגילים במנהרות הארוכות לא הסתיימו, בגלל הקושי בנסיעה של רכבי חילוץ והצלה ובעיות נוספות הקשורות ביכולת להיכנס ולהשתמש במנהרות עם פתחי המילוט.

"היו כאן המון מעקפים והמון אלתורים כדי להשיק את הקו הזה בסוכות, אבל אין עדיין סגירה הרמטית. גורמי הבטיחות ברכבת יגידו שיש להם הרבה כאבי בטן מהקו הזה", טוען הגורם.

אחד ה"אלתורים" שהוא מתייחס אליו הוא פתיחת הקו ללא השלמת המוסך החשמלי הייעודי שאמור לשמש לטיפולים יומיים של הרכבת המהירה. עד להשלמתו לא ניתן יהיה להפעיל ארבעה קווים בשעה, כפי שתוכנן תחילה, כיוון שהטיפולים יבוצעו במהלך היום במוסך שעובד על גנרטור וזה יגביל את מספר הרכבות בשעה. העבודות על המוסך צפויות להסתיים בעוד כשלושה חודשים, כלומר, סביר להניח שבטווח זמן זה לא יהיו ארבעה קווים בשעה.

ביום שישי האחרון ביצעה הרכבת נסיעת מבחן של הקו המהיר במקטע שבין נתב"ג לירושלים ועברה אותו בהצלחה. עם זאת, מציינים גורמי מקצוע המלווים את הפרויקט כי חלק חשוב של הבדיקות צריך להתבצע במשך תקופה מסוימת לאחר השלמת ההקמה.

חשש מהצפת נוסעים

פרויקט הקו המהיר תל-אביב-ירושלים נחשב אחד המאתגרים, הן מבחינת הביצוע ההנדסי והן מבחינת דרישות מערך הבטיחות וההצלה. התוואי של הקו המהיר כולל מערכת של 9 גשרים גבוהים באורך כולל של כ-3 ק"מ ו-5 מנהרות באורך כולל של כ-19 ק"מ.

לפי התוכנית, בשלב הראשון תופעל רכבת אחת לשעה, והתדירות תעלה בהדרגה, עד להפעלה מלאה של ארבע רכבות. הנסיעה ברכבת בתקופת ההרצה תהיה בחינם לתושבי ירושלים, אך הרכבת מתכוונת לאפשר בשלב ראשון רק למי שיירשם באינטרנט לקבל כרטיסי נסיעה, על רקע החשש מהצפת נוסעים.

מועד הפתיחה המקורי של הקו המהיר, הנחשב פרויקט הדגל של הרכבת כיום, נדחה תחילה מסוף 2017 לערב פסח, וברגע האחרון הודיעה הרכבת על דחייה נוספת של חצי שנה עקב דרישות בטיחות של המשטרה וכוחות ההצלה. אולם כפי שנחשף ב"גלובס", גם העבודות ההנדסיות הנעשות בפיקוח הרכבת, רחוקות עדיין מסיום והשלמה.

עלותו של הקו המהיר לירושלים, שנחשב לפרויקט הגדול ביותר של משרד התחבורה, נאמדת ב-7 מיליארד שקל. הקו אמור לחבר את בירת ישראל למטרופולין גוש דן ואזור המרכז ולהביא להקלת גודש התנועה. משך זמן הנסיעה הצפוי בקו המהיר מתל-אביב לבנייני האומה בירושלים, תחנת היעד הסופית של הקו, עומד על פחות מ-30 דקות.

הפרויקט החל את דרכו עוד ב-2001, אולם בעקבות שורת ליקויים ניהוליים נדחה מועד השלמתו מ-2008 ל-2017, ולאחר מכן לסוף מארס השנה. אורכו הכולל של הקו הוא כ-57 ק"מ, ומתוכם כ-32 ק"מ בתוואי חדש מאזור כפר דניאל ועד לירושלים, הכולל מערכת של 9 גשרים שנועדה לאפשר קו נסיעה ישר, רצוף ומהיר.

בעבר הזהיר מבקר המדינה מקיצורי דרך שיסכנו את בטיחות הנוסעים בקו המהיר. בדוחות הביקורת האחרונים שפורסמו באוקטובר האחרון נכתב: "מבקר המדינה מעיר לחברת הרכבת כי שאיפתה להפעיל את הקו המהיר תל-אביב-ירושלים במארס 2018 עלולה לגרום לקיצורי דרך, לפגום באיכות הפרויקט, לפגוע בבטיחות ולהגדיל את העלות הכוללת של הפרויקט בעתיד עקב הצורך בתיקון ליקויים".

המבקר תיאר בדוח את מורכבות הפרויקט וציין: "פתיחת הקו המהיר תל-אביב-ירושלים מותנית בהשלמת פעולות נוספות בתחומים רבים בחברת הרכבת, כגון שינוי מערכות האיתות והבקרה, החלפת מסילות, התאמת דרישות הבטיחות ועוד".

בניסיון לקבל תשובות, הגופים המעורבים הפנו אותנו מאחד לשני. משרד התחבורה הפנה אותנו לדוברות רכבת ישראל. ברכבת הפנו אותנו חזרה למשרד התחבורה. עם זאת, לבסוף מרכבת ישראל נמסר כי "רכבת ישראל פועלת בנחישות להשלמת הקו המהיר, וחיבור ירושלים לשרות הרכבתי הארצי בכפוף להיתרי הבטיחות הנדרשים לנסיעות ההרצה".

ממשטרת ישראל נמסר: "פרויקט הקמת קו הרכבת לירושלים, מלווה ע"י משטרת ישראל כבר משלביו הראשונים, בשיתוף פעולה מלא עם רכבת ישראל, משרד התחבורה, כב"א ומד"א. כלל הגופים קיימו זה מכבר מספר רב של תרגילים בנפרד ובמשותף. לקראת הפתיחה המתוכננת נותרו נושאים בודדים המהווים תנאי לפתיחת הקו. משטרת ישראל תעשה כל שביכולה, על מנת לאפשר את פתיחת הקו במועדו ובאופן שיבטיח שמירה על שלום ציבור הנוסעים, בטיחותו וביטחונו".

עוד כתבות

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון