גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לראשונה זה שנה וחצי: התחלות הבנייה עלו ברבעון השני

נתוני הלמ"ס שפורסמו היום מעידים על עלייה של 12.9% בהתחלות הבנייה ברבעון השני לעומת הרבעון הקודם ● למרות הנתון החיובי - מדובר עדיין ברמת התחלות בנייה נמוכה יחסית לשנים הקודמות, וביחס לרבעון המקביל אשתקד מדובר דווקא בירידה של כ-12% ● בין הסיבות: עלייה בהתחלות בנייה בהתחדשות עירונית וגם הבשלה של פרויקטי מחיר למשתכן

שר האוצר משה כחלון / צילום: יוסי אלוני
שר האוצר משה כחלון / צילום: יוסי אלוני

עלייה בהתחלות הבנייה ברבעון השני של 2018 בהשוואה לרבעון הקודם - כך עולה מנתוני התחלות הבנייה שפרסמה היום (ב') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

על-פי נתוני הלמ"ס, ברבעון השני של 2018 החלו להיבנות 11,228 דירות חדשות ברחבי הארץ, זאת לעומת 9,945 דירות חדשות בלבד ברבעון הקודם. מדובר בעלייה בשיעור כ-12.9% ברבעון. בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, רבעון שני 2017, מדובר דווקא בירידה בשיעור כ-12.2% בהיקף התחלות הבנייה.

מדובר בעלייה ראשונה בהתחלות הבנייה מאז תחילת 2017, כאשר כל הרבעונים האחרונים העידו על ירידה בנתון זה. מדובר בבשורה טובה למשרד האוצר, שספג נתון בעייתי בסוף השבוע שעבר עם פרסום מדד מחירי הדירות שהעיד על עלייה בשיעור 0.3% בחודש יולי לעומת החודש הקודם.

עם זאת, חשוב לציין כי חגיגות על שינוי מגמה בהתחלות הבנייה יהיו מוקדמות מדי, משום שנכון להיום מדובר על רבעון אחד, ונתוני הלמ"ס ארעיים ועוד יתעדכנו בהמשך הדרך. במקביל, חשוב גם להדגיש כי בעוד נרשמה עלייה בהתחלות הבנייה בין הרבעון הנסקר לזה שקדם לו, אבל שיעור התחלות הבנייה עודנו נמוך יחסית לשנים הקודמות וגם ביחס ליעד עליו דיברו במטה הדיור באוצר, של התחלות בנייה של סביב 55 אלף עד 60 אלף יחידות דיור חדשות בשנה. 

עלייה ממוצעת של 12.9% בהתחלות הבנייה לעומת הרבעון הקודם

גורמים בענף מסבירים כי הסיבה לעלייה בהתחלות הבנייה היא ככל הנראה היתרים שהבשילו לכדי ביצוע, כאשר בתקופה האחרונה היקף היתרי הבנייה שהתקבלו לפרויקטים שטרם יצאו אל הפועל עמד על רמה גבוהה של כ-10,000 יחידות דיור. נסביר כי מדובר בקבלנים ויזמים שהוציאו היתרי בנייה לפרויקט אך בחרו שלא להתחיל ולבנות אותו בשל מיעוט העסקאות בענף וקושי במכירת דירות מאז תחילת 2017.

על-פי נתוני הלמ"ס המצביעים על היתרי הבנייה לעומת התחלות הבנייה, מדובר על סביב 10,000 היתרים (ליחידות דיור) שטרם הבשילו להתחלות בנייה, נתון משמעותי שמעיד על הקיפאון והמתנה של קבלנים לפני שיצאו לבנייה. אולם, קבלנים ויזמים אינם יכולים להמתין עם התחלות הבנייה ללא גבול, וזאת בשל התחייבות להתחלת בנייה על-פי היתר שעשוי לפוג במקרה שלא ייבנו ובמקביל גם עלויות מימון על קרקע מכבידות על מי שממתין. זו ככל הנראה הסיבה שלמרות שהאווירה בענף הנדל"ן טרם השתנתה (מיעוט העסקאות), והתחלות הבנייה רשמו עלייה, על אף שרוב פעילי הענף הימרו שהנתון יעיד על ירידה נוספת.

במקביל, יש עוד שתי סיבות שאותן ניתן לקשור לעלייה בהתחלות הבנייה. סיבה ראשונה היא תוכנית מחיר למשתכן, והסיבה השנייה קשורה להתחדשות העירונית. נסביר כי במסגרת מחיר למשתכן קבלנים ויזמים זכו ב-3 השנים האחרונות במכרזים שמאפשרים בניית למעלה מכ-57 אלף דירות מוזלות, ואם נוסיף לכך את הדירות למכירה בשוק החופשי בפרויקטים הללו, נקבל מספרים גבוהים יותר.

משום שהתחלות הבנייה במחיר למשתכן לא פעם התעכבו בשל עיכוב בקבלת הקרקע, התנגדויות שהוגשו נגד תכנון הפרויקט וגם התמהמהות בהוצאת היתרי בנייה ברשויות המקומיות, חלק ניכר מהפרויקטים הללו עוד לא נכנס לרשימת התחלות הבנייה. כך, ככל שעובר הזמן, יותר פרויקטים מבשילים, והתחלות הבנייה מתחילות להיקלט, מה שמוביל לעלייה בהיקף התחלות הבנייה - שנזכיר כי במקרה של מחיר למשתכן אינן קשורות להתנהלות השוק החופשי או מיעוט העסקאות, משום שמדובר בזכאים לתוכנית הממשלתית שזוכים בהגרלות.

הסיבה השנייה, שגם היא הובילה לעלייה בהתחלות הבנייה על אף מיעוט העסקאות והקיפאון בענף, קשורה כאמור להתחדשות העירונית. על-פי הנתונים שמפורסמים אף הם בצמידות להתחלות הבנייה, חלה עלייה לא מבוטלת בהתחלות הבנייה בבניינים שנבנו מחדש (פינוי-בינוי ותמ"א 38). על-פי הנתונים, מדובר ב-1,740 דירות שהחלו להיבנות ברבעון השני של 2018, עלייה משמעותית בהשוואה לרבעון הראשון של השנה, בשיעור כ-36%, כאשר אז עמד נתון זה על 1,278 דירות.

ירידה בבנייה הפעילה מאז רבעון שני 2017

בחזרה לנתונים: לצד התחלות הבנייה, הלמ"ס גם מפרסמת את נתוני גמר הבנייה (דירות שבנייתן הושלמה) ונתוני הבנייה הפעילה (דירות שנמצאות בבנייה).

בכל הקשור לדירות שבנייתן הושלמה - ברבעון השני נרשמה עלייה בנתון זה בהשוואה לרבעון הקודם וגם לרבעון המקביל אשתקד. על פי הנתונים, ברבעון השני של 2018 הסתיימה בנייתן של 12,788 יחידות דיור סך הכל וזאת לעומת 11,514 יחידות דיור ברבען הראשון של 2018 ולעומת 11,788 יחידות דיור ברבעון המקביל אשתקד.

במקביל, בכל הנוגע לבנייה הפעילה, נתוני הרבעון השני של 2018 ממשיכים להעיד על ירידה בנתון זה. כך, ברבעון הנסקר (רבעון שני של 2018) עומד נתון זה על 113,772 יחידות דיור בעוד ברבעון הקודם נתון זה עמד על 115,284 יחידות דיור. נציין כי נתון זה מעיד על ירידה רציפה מאז הרבעון השני של 2017.

ירידה שנתית בשיעור 20% ויותר מ-40% צניחה במחוז חיפה

בראייה שנתית של נתוני התחלות הבנייה, יולי 2017 עד יוני 2018 לעומת יולי 2016 לעומת יוני 2017, התחלות הבנייה מעידות על ירידה משמעותית. על פי הנתונים, בתקופה זו נרשמה ירידה בשיעור 20.2% בהתחלות הבנייה ברחבי הארץ, ירידה המקיפה את כלל המחוזות. בירידה המשמעותית ביותר נרשמה במחוז חיפה (43.4%) ואחריה ניתן לראות ירידה בשיעור 27% במחוז הצפון, ירידה בשיעור 26.3% במחוז הדרום, ירידה בשיעור 18.5% במחוז ירושלים, ירידה של 5.5% במחוז מרכז וירידה בשיעור 2.3% במחוז תל אביב.

במקביל, נתוני הלמ"ס גם מעידים על נתוני התחלות הבנייה בערים בהן החלו להיבנות יותר מ-500 דירות בשנה החולפת. על פי הנתונים הללו, העיר שבה החלו להיבנות בתקופה זו הכי הרבה דירות (בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד) היא אופקים עם עלייה של לא פחות מ-93.7% (376 דירות לעומת 711 דירות בשנה החולפת). במקום השני אפשר למצוא את העיר רעננה עם עלייה בשיעור 81.9% מרמה של 459 דירות בשנה ל-835 דירות בשנה. במקום השלישי העיר הרצליה על עלייה בשיעור 54.8% מרמה של 630 דירות חדשות שהחלו להיבנות בשנה לרמה של 975 דירות חדשות שהחלו להיבנות בשנה החולפת.

במקביל, שלושת הערים בטבלה בהן היקפי הבנייה ירדו בשיעור הגבוהה ביותר הן קריית מוצקין, נתיבות ובאר שבע. בקריית מוצקין מדובר בירידה משמעותית בשיעור 63.2% בשנה, כאשר בשנה החולפת החלו להיבנות בעיר 609 דירות חדשות וזאת לעומת 1,657 דירות חדשות שהחלו להיבנות שנה לפני כן. בנתיבות המצב דומה, עם ירידה בשיעור 50.2%, מרמה של 1,058 דירות חדשות ל-527 דירות חדשות בלבד. במקום השלישי אפשר למצוא את בירת הנגב, באר שבע, שם שיעור הירידה עומד על 40.6% בשנה. כך, בשנה החולפת החלו להיבנות בעיר 819 דירות חדשות וזאת לעומת 1,379 דירות חדשות בתקופה המקבילה אשתקד. נציין כי שלושת הערים הללו מאופיינות בהיצע גדול של פרויקטים במסגרת מחיר למשתכן שחלקם טרם יצאו לדרך, והירידה בהתחלות הבניה משתקפת מהירידה בפעילות השוק החופשי.

למעשה, עיון בטבלה של התחלות הבנייה בסקטור זה מעלה כי מדובר במספר הגבוה ביותר מאז אמצע 2016. כך, גם נתון זה השפיע על התחלות הבנייה, ונזכיר כי פרויקטים של התחדשות עירונית הם פרויקטים ארוכים שהחלו את דרכם עוד לפני שנים, ולעתים הם פחות מושפעים מהאווירה הנוכחית בענף. 

עוד כתבות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה ירה לעבר חיילים במרחב הר דב, צה"ל השיב אש

החות'ים טוענים: "תקפנו ספינה ישראלית כאות סולידריות עם הפלסטינים" ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' ● כל העדכונים

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אירופה; סנאפצ'אט מזנקת ב-24.5% במסחר המוקדם

אינטל נופלת ב-7% במסחר המוקדם לאחר שהחמיצה את הציפיות למכירות ברבעון הראשון של 2024 ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות