גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"חברות מעדיפות כיום להישאר פרטיות ולא לצאת להנפקה"

דורון אברבוך, מנכ"ל קרדיט סוויס ישראל, מספר בראיון ל"גלובס" על המהפך שעבר הבנק בתחום הבנקאות הפרטית לאחר החקירות בארה"ב: "הסודיות הבנקאית הייתה פעם ערך מרכזי, הבנו שצריך לגוון את התחום, ואנחנו עושים היום דברים שלא חלמנו עליהם לפני 10 שנים"

דורון אברבוך, מנכ"ל קרדיט סוויס ישראל / צילום: איל יצהר
דורון אברבוך, מנכ"ל קרדיט סוויס ישראל / צילום: איל יצהר

"עולם הבנקאות הפרטית עבר בשנים האחרונות שינוי משמעותי. הרבה בנקים הפסיקו את פעילות הבנקאות הפרטית, אבל קרדיט סוויס החליטה החלטה אסטרטגית להישאר בתחום הזה, בידיעה שיש לה את הבסיס לכך מצד אחד ואת היכולת לעמוד בדרישות הרגולציה שהפכו נוקשות יותר", אומר בראיון ל"גלובס" דורון אברבוך, מנכ"ל קרדיט סוויס ישראל.

לפני כ-7 שנים החלה המהפכה בעולם הבנקאות הפרטית. היה זה כאשר הרשויות בארה"ב החלו בגל חקירות נגד בנקים בשווייץ בחשד שסייעו ללקוחותיהם האמריקאיים להעלים מס. הסודיות הבנקאית, שהייתה הערך המוסף המרכזי שהוצע בתחום זה התנפצה, כאשר הרשויות האמריקאיות טלטלו את הבנקים וגבו מהם קנסות-עתק בגין עבירות אלה. גם הבנקים הישראלים הסתבכו בחקירות אלה - לאומי שילם קנס של 400 מיליון דולר, ונראה כי קנסות כבדות יוטלו גם על בנק הפועלים ומזרחי טפחות הנמצאים תחת חקירה דומה.

הבנק שספג את הקנס הגבוה ביותר הוא קרדיט סוויס ששילם לאמריקאים סכום-עתק של 2.6 מיליארד דולר במסגרת הסדר אליו הגיע לפני כארבע שנים. לאחר מכן, לפני כשנתיים פורסם כי בבנק הוחלט להשעות 5 עובדים מהדסק הישראלי הפעיל בשווייץ, על רקע חשד כי לא דווחו כראוי נכסים של לקוחות מסוימים.

אחת התוצאות של החקירות הללו, הייתה שבנקים רבים החליטו לחסל את פעילות הבנקאות הפרטית. אלא שבקרדיט סוויס, על אף הנזק הכבד שספגו, לא רק שלא סגרו את הפעילות, אלא הרחיבו אותה בעולם ובישראל.

קרדיט סוויס מאוד נכווה מהחקירות בארה"ב, אז למה הוא החליט להישאר בתחום בכל זאת?

"צריך להבדיל בין ארה"ב לשאר העולם. הבנק נכווה בארה"ב וכחלק מזה אין לו שם פעילות של בנקאות פרטית, ואנחנו מתנהלים בשקיפות ובזהירות בצורה הנדרשת אחרי ששולם הקנס הגדול. לצד זאת חשוב לזכור שבעולם הבנקאות הפרטית העיקרון המרכזי הוא היתרון לגודל. רק אם אתה מספיק גדול, אתה יכול לנהל את העסק הזה בצורה רווחית לבנק, ומכיוון שיש לנו כבר את הבסיס לזה, החלטנו שאנחנו ממשיכים בכיוון הזה".

אבל ללא הסודיות הבנקאית מה בכלל הערך של הבנקאות הפרטית?

"זה נכון שפעם הסודיות הבנקאית הייתה ערך מרכזי, אבל היום הלקוחות מבינים שזה לא המקום והזמן, ומי שמחפש להחביא כספים לא בא אלינו. הבנקים עברו שינוי מקצה אחד לקצה השני בנושא הזה. הבנק לא מתקרב לדברים האלה מהמנכ"ל ועד אחרון העובדים. זה מושרש עמוק בתוך הארגון.

"בקרדיט סוויס הבינו שבשביל להישאר בתחום צריך לגוון את הפלטפורמה ללקוחות. הבנקים מבינים שהלקוח שנמצא בפעילות הבנקאות הפרטית לא רוצה שהבנק רק יקנה לו מניה או אג"ח מסוימות, אלא מחפש מוצרים ושירות מעבר לכך. אנחנו עושים היום דברים שלא חלמנו לפני 10 שנים שנעשה".

במה זה מתבטא?

"אנחנו משלבים היום בין הבנקאות הפרטית לפעילות הבנקאות להשקעות, מבחינת סוגי המוצרים ואפשרויות המימון שאנחנו נותנים. מעטים הם הבנקים שמסוגלים להציע פלטפורמות כאלה.

"כך למשל, אנחנו מציעים מוצרים בתחום המימון, כמו מימון ללקוחות עשירים לרכישת מטוסים, אניות או נדל"ן. למעשה אנו מציעים שירות משולב של ניהול הכסף עם פעילות מימון. זה מדבר מאוד ללקוחות ישראלים. כמו כן, ישנם מקרים בהם קרדיט סוויס עצמה נכנסת כשותף אסטרטגי בקרנות שהלקוחות שלה מקימים - אנחנו רואים בלקוח שותף אסטרטגי שלנו".

ניצלתם את המצב בו בנקים רבים החליטו לחסל את פעילות הבנקאות הפרטית כדי לרכוש תיקי לקוחות שלהם?

"הבנק עשה לאורך השנים כמה רכישות כמו הפעילות של מורגן סטנלי באירופה. יחד עם זאת, בקרדיט סוויס הוחלט פחות להתמקד ברכישה, כי יישום המיזוג אינו פשוט. אנחנו מעדיפים להתמקד במה שיש לנו".

"קצב הגידול של הפעילות בארץ עלה"

השנה חגג קרדיט סוויס עשור להקמת הסניף שלו בישראל. קרדיט סוויס היה פעיל בשוק הישראלי שנים רבות, באמצעות המשרדים בלונדון ובשווייץ, אך לפני כעשור החליט להקים משרדים בישראל. "בקרדיט סוויס רואים בישראל שוק חשוב וצומח. בנוסף, האסטרטגיה של הבנק הייתה ללכת און שור - אם אתה נמצא בשוק מסוים אז שתהיה לך נוכחות בשוק", מסביר אברבוך על ההחלטה לפתוח משרדים בישראל. אברבוך עצמו נמצא מאז 1999 בקרדיט סוויס, ועבד לאורך השנים בעיקר בלונדון. ב-2010 חזר לישראל ומאז הוא מנהל את הפעילות בישראל שכוללת בעיקר בנקאות פרטית ובנקאות להשקעות.

פתחתם משרדים זמן קצר לפני המשבר הפיננסי של 2008, לא ממש אידיאלי, לא?

"המשבר השפיע על קרדיט סוויס לא מעט לאורך השנים האחרונות. יחד עם זאת, דווקא הפעילות בישראל גדלה בצורה יפה. אמנם הייתה קצת פגיעה בבנקאות להשקעות, אבל בשש השנים האחרונות קצב הגידול של הפעילות שלנו בישראל הואץ. אנשים התעשרו מאקזיטים או מפעילות בתחום הטכנולוגיה, וגם 'כסף ישן' ששכב במקומות אחרים עבר אלינו".

קרדיט סוויס נחשב לאחד הבנקים הזרים הגדולים הפעילים בישראל. לפי הערכות בשוק ההון, היקף הנכסים שמנהל הסניף הישראלי כבר מגיע לעשרות מיליארדי שקלים. המשרד בישראל מקבל לקוחות עם מינימום של שלושה מיליון דולר, אבל גם לקוחות בטווח של 1-3 מיליון דולר, הקבוצה עצמה מקבלת. הסניף הישראלי גם מטפל כיום בלקוחות האולטרה, קרי בעלי נכסים גדולים במיוחד של מעל ל-50 מיליון דולר, בעוד בעבר רק הסניף בשווייץ טיפל בהם.

"הרבה כסף פרטי מחפש השקעות"

לקרדיט סוויס גם פעילות בתחום הבנקאות להשקעות בישראל. אברבוך מציין כי בעוד בעבר עיקר הפעילות הייתה הנפקות, כיום המגמה המשמעותית יותר היא בתחום המיזוגים והרכישות. "זו מגמה עולמית. חברות פחות רוצות להיות ציבוריות, ומעדיפות להיות פרטיות. רואים את זה בעיקר בהייטק, כשהחברות פחות מסתמכות על כסף ציבורי, והולכות להנפקה רק בשלב מאוחר יותר", הוא אומר.

מדוע?

"יש תחומים שלא קל להנפיק בהם כמו הביוטק. משקיעים מעדיפים חברות ציבוריות ותיקות יותר, שהם יודעים טוב יותר לנתח את פרופיל הסיכוי/סיכון שלהם לעומת חברות חדשות שהם לא מכירים".

אבל בהנפקה ציבורית לא מקבלים שווי גבוה יותר?

"היום הפער הצטמצם. בגלל שהריביות בשוק נמוכות, יש הרבה כסף פרטי שמחפש השקעות, ואנחנו רואים יותר השקעות פרטיות. הריבית הנמוכה גם מקלה במימון עסקאות, ואנחנו רואים שלמנכ"לים קל יותר להרים רכישות, ולכן תחום המיזוגים והרכישות נמצא בעלייה".

ואיך השוק הישראלי בתחום המיזוגים והרכישות?

"מצד אחד רואים שיש פה לא מעט חברות שרוצות להימכר, ובמקביל יש גם התעניינות מצד משקיעים זרים ומקומיים. בשלוש שנים האחרונות יש יותר עלייה במתעניינים ברכישות בשוק המקומי. ההתעניינות של המשקיעים הזרים מגיעה מכיוון ארה"ב ואירופה, אך באחרונה אנו רואים גם יותר התעניינות בישראל מכיוון של מדינות חדשות כמו יפן. העלייה בהתעניינות מצד היפנים נובעת משילוב של מדיניות פנימית יפנית שנותנת לכך היום ברכה, וגם כי היו כמה עסקאות שנתנו לכך הכשר. היפנים הם אמנם לרוב איטיים אבל כשהם כבר מקבלים את ההחלטה, אנחנו רואים את העסקה יוצאת אל הפועל".

אילו תחומים מעניינים את המשקיעים הזרים בישראל?

"בעיקר הטכנולוגיה על כל גווניה, החל מבינה מלאכותית, פינטק, אגריטק ובריאות טק, שזה בעצם פיתוח של תחום הרוביטיקה והביג-דאטה ברפואה.

"השוק הישראלי נחשב למעניין כי הוא שוק מפותח אבל גם עם מאפיינים של שוק מתפתח. כמו כן, יש פה הרבה יזמים שפעילים גם בתוך המדינה ומחוצה לה, ולבנק גלובלי כמונו זה מאוד מעניין". 

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה