גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

העתיד יצטרך לחכות: הרכב הקלאסי של מרצדס שעבר 6,000 שינויים

מאחורי הכסות המוכרת והספורטיבית של ה-C קופה, מסתיר מודל 2019 המחודש שדרוג הנדסי ואלקטרוני מקיף ומנוע קונבציונלי חדש ונמרץ

החודש חשפה מרצדס בעולם את רכב הפנאי-פאר החשמלי הראשון שלה. הרכב, שלטענתה עתיד להיות הראשון בסדרה של עשרות דגמים "מחושמלים" חדשים שייצאו בשנים הקרובות, הוא כלי מפואר ומהונדס לתלפיות עם טווח נסיעה חשמלי של מאות קילומטרים והרבה אלקטרוניקה מחוכמת.

חשיפתו כוונה לא רק אל שוק הרכב אלא בעיקר אל המשקיעים ואל שוק ההון, והמסר ברור: גם אנחנו יודעים לעשות טסלה. במילים אחרות: אם טסלה, שמייצרת כיום שניים וחצי דגמים חשמליים ללא רווחיות, זוכה לשווי שוק של 60 מיליארד דולר ולמכפיל דמיוני נוסח חברות היי-טק, צאו וחשבו כיצד המניה של דיימלר צריכה להיות מתומחרת.

מרצדס קופה 2019

אבל המשקיעים וגם אנשי מרצדס יודעים היטב שעל חשמליות קשה מאוד להרוויח כיום ועיקר ההכנסות והרווחים של החברה ימשיכו להגיע בשנים הבאות ממכירת כלי רכב מסורתיים עם מנועי בנזין ודיזל. עדות ברורה לכך אפשר למצוא גם בהיקף המשאבים ההנדסיים שהושקעו בעדכון התקופתי של מרצדס C קלאס, הדגם הנמכר ביותר של מרצדס.

ה-C המחודשת, שהושקה הקיץ ללא רעש וצלצולים, עברה מעל 6,000 שינויים וחידושים שונים, כולל מנועים ותיבות הילוכים חדשות, מערך בטיחותי חדש וארכיטקטורה אלקטרונית חדשה לגמרי שתוכננה במחשבה על העתיד.

חיצונית, השינויים לעומת המודל היוצא קלים מאוד. גרסת הקופה, שהתייצבה למבחן, שומרת על המראה החלקלק והספורטיבי של הדגם היוצא, והאלמנט הבולט ביותר בעיצוב הוא פרופיל דמוי טיפה, עם גג שזורם לאחור בזווית תלולה ופוגש בזנב אנכי ואגרסיבי. חדי עין יבחינו במערך חדש של פנסי חזית מבוססי LED - כיום סטנדרט בכל הדגמים - שמנצנצים כמו יהלומים על אצבעותיו של זמר היפ-הופ, ויש גם גריל חדש ומוחצן עם תצורה גיאומטרית מורכבת, פגושים קדמיים עמוקים יותר, חישוקים קלים חדשים ונאים בצבע טיטניום ועוד כמה שינויים זניחים.

המכלול נראה ספורטיבי ויוקרתי עם נוכחות כביש שחורגת הרבה מעבר לממדים הפיזיים של המכונית, ואם לשפוט על פי כמות טביעות האצבעות שצברה מכונית המבחן השחורה שלנו ברחוב הישראלי, זו בהחלט מכונית נחשקת בשוק המקומי.

תא הנוסעים חושף טפח מעומק השינוי שעבר המודל המחודש. עמדת הפיקוד שומרת על התצורה הכללית המוכרת, אבל מסך המולטימדיה הגס של הדגם היוצא הוחלף במסך רוחבי ודקיק נוסח טלוויזיות ביתיות עדכניות, ההגה חדש ועטוי מתגים כסופים עם ממשק תפעול-באמצעות-מגע חדש נוסח ה-E קלאס, והתפריטים עברו עדכון מקיף. למרבה הצער, רשימת האבזור התקני בארץ לא כוללת מערכת ניווט מקורית וגם לוח המחוונים הדיגיטלי המסתגל של מרצדס הוא אופציה די יקרה.

מנגד, מערך הבטיחות/סיוע האקטיבי מיישר כעת קו עם האחיות הגדולות E ו-S, כולל בקרת שיוט חכמה, בלימה אוטונומית מתקדמת ואפשרות לניהוג סמי-אוטונומי ללא התערבות הנהג בחלק מהכבישים. יש גם "תאורת אווירה" חכמה ועתירת גוונים ועוד פריטי קישוט ודיפון קוסמטיים, שמצליחים להשרות בתא אווירה רגועה, נעימה ויוקרתית.

המושבים הקדמיים עדיין ממוקמים קרוב יחסית לאספלט ונוסעים גבוהים מאחור עדיין משלמים מחיר על הגג המשופע אם כי המושבים האחוריים עצמם מספקים מרחב כתפיים וברכיים מתקבל על הדעת למבוגרים. יש גם תא מטען מרווח וכל העסק מורכב באיכות ייצור וגימור גבוהה מאוד, כמצופה ממרצדס.

טיפול אמצע החיים של דגמי רכב כולל רק לעתים נדירות מנועים חדשים לגמרי ותיבות הילוכים חדשות, אבל במקרה של ה-C, ודגמים נוספים שיצוידו במנוע החדש, השינוי התחייב בשל המעבר למבחני פליטה מחמירים באירופה. מנוע הטורבו-בנזין עם ארבעה צילינדרים בנפח 2 ליטר של ה-C300, שבו צוידה המכונית בה נהגנו, תוכנן מבראשית וכולל מגדש טורבו דו-מצבי, מערכת ניהול מנוע חדשה ובחלק מהדגמים גם מערכת היברידית "קלה", של 48V, שמסייעת לשיפור הפליטה והצריכה, לצד סיוע בתאוצה. על הדרך זכו ההספק והמומנט לשדרוג והם עומדים כעת על 256 כ"ס ו-37 קג"מ.

הסוסים מניעים את גלגלים האחוריים דרך תיבה אוטומטית חדשה בת 9 מהירויות והמכלול מעניק למכונית שדרוג מוחשי. במצב החסכוני של מחשב המנוע, העברת הכוח רגועה ומרגיעה ומאפשרת שיוט חלק בעיר, בפקקים ועל הכביש המהיר. הסטה קלה של בורר המצבים למצב ספורט או "ספורט פלוס" מחדדת מיידית את תגובת הדוושה והעיצוב האגרסיבי של הקופה מתחיל לספק קבלות.

גל מומנט שופע, שזמין כבר מסל"ד נמוך, מתורגם לתאוצות מרשימות בכל שיפוע, ומי שלא יעקוב אחרי מחוג הקמ"ש עשוי להיות מופתע מהקצב שבו נצברת המהירות. העברות ההילוכים חדות ומהירות והעצבנות המהוססת של התיבה היוצאת תחת עומס נעלמת כלא הייתה. חבל רק שצליל המנוע המכני המחוספס טורח להזכיר על העת שמדובר במנוע ארבעה צילינדרים מתוח ודל נפח. בהחלט אפשר היה לצפות למעט יותר "הנדסת צליל" ספורטיבית.

אם מישהו חושק בתענוגות קלאסיים של הנעה אחורית "נטו", ה-C300 היא רף ההספק העליון שבו ניתן לקבל אותה בסדרה. מעבר לכך כבר מגיעים הדגמים כסטנדרט עם הנעה כפולה. עם משקל עצמי של 1.5 טון זו לא מכונית קלילה, והנטייה הטבעית שלה היא אחיזת כביש איתנה ורגועה עם יציבות כיוונית מרשימה במהירויות גבוהות.

אבל כאשר מתעקשים היא בהחלט יודעת לרקוד בחינניות, ובמצב "ספורט פלוס", עם קצת עזרה מההיגוי, היא מאפשרת אפילו לשחרר הזנב לחופשי. ההיגוי לא חד ומהיר כמו באאודי A5 החדשה אבל עדיין מספק היזון חוזר מדויק ומשלים חבילה דינמית מהנה, שמתגמלת מאוד נהיגה נמרצת על כבישים מתפתלים בסוף שבוע קיצי. נוחות הנסיעה על כבישים ישראליים טיפוסיים נוטה לצד הנוקשה, עם טלטולי מרכב פה ושם, אבל זה מסוג הדברים שרוכשי מכוניות גרמניות ספורטיביות צריכים להביא בחשבון. קיימת גם אופציה למתלי אוויר.

406 אלף שקלים למכונית קופה קומפקטית עבור שני נוסעים פלוס שני נספחים הם מחיר רציני בהחלט. אבל הפופולריות לה זוכה ה-C קופה בישראל, לעתים קרובות כרכב שני או שלישי במשפחה, מעידה שהמחיר לא מדאיג את המאיון העליון. כך או כך, מדובר ברכב מאובזר, זריז ומתוחכם הרבה יותר מהדגם היוצא, שערוך היטב לקראת העשור הבא שבפתח. 

חלק מהמתחרות

לקסוס RC F-SPORT

370 אלף שקל עולה גרסת ה-2 ליטר טורבו של לקסוס RC ביחד עם חבילת הספורט האופציונלית. המנוע מייצר 245 כ"ס ומאיץ את הרכב מאפס ל-100 ב-7.5 שניות. חבילת הספורט כוללת אבזור מקיף מאוד ומגיעה גם עם בולמים מוקשחים ושלדה מושחזת לטובת טהרני הנהיגה. המושב האחורי די מוגבל

ב.מ.וו 430 קופה

גרסת ה-430 קופה של סדרה 4 עולה 408 אלף שקלים ומציעה עיצוב ספורט-אלגנט ותא נוסעים מרווח למדי. שלדת ההנעה האחורית חדה וספורטיבית ומאפשרת שעשועי אספלט מסורתיים. המנוע הוא 2 ליטר טורבו עם 252 כ"ס ו-36 קג"מ והתאוצה מאפס ל-100 אורכת 5.8 שניות בלבד

אאודי A5 TFSI

אאודי A5 קופה החדשה עולה 410 אלף שקלים ומציעה במחיר הזה גם את ההנעה הכפולה "קוואטרו" המהוללת, שמאפשרת גם לנהגים חסרי ניסיון לדחוף את המכונית למגבלות בכל מזג אוויר. המנוע הוא 2 ליטר טורבו CBZHI עם 252 כ"ס והתאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 6 שניות

עוד כתבות

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה