גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נשבר שיא ישראלי: מדטרוניק רוכשת את מזור ב-1.6 מיליארד ד'

חברת מדטרוניק האמריקאית רוכשת את חברת מזור הישראלית ב-1.6 מיליארד דולר ● מזור מפתחת מערכות רובוטיות לניתוחים בעמוד השדרה, הונפקה בבורסה בת"א ב-2007 ועברה ימים קשים מאוד עם החדרה פחות מוצלחת של המוצר הראשון שלה בתקופת המשבר הכלכלי בארה"ב

אורי הדומי / צילום: איל יצהר
אורי הדומי / צילום: איל יצהר

נשבר שיא אקזיט הביומד הישראלי: חברת מדטרוניק  האמריקאית רוכשת את חברת מזור רובוטיקה   הישראלית ב-1.6 מיליארד דולר. מזור מפתחת מערכות רובוטיות לניתוחים בעמוד השדרה. העסקה תבוצע במחיר למניה המהווה פרמיה של 11% על מחיר מניית מזור בנאסד"ק אמש. במסחר שאחרי הסגירה עלתה מניית החברה למחיר נמוך בכ-2% ממחיר המניה בעסקה.

מחיר המניה שלפיו תתבצע רכישת מזור, 58.5 דולר, הוא כאמור פרמיה של 11% על מחיר המניה היום, אך נמוך משמעותית ממחיר השיא של כמעט 75 דולר שאליו הגיעה המניה במארס. בהפחתת ההשקעות שכבר ביצעה מדטרוניק במזור רובוטיקה, שבה היא מחזיקה 11%, היא תשלם עוד 1.3 מיליארד דולר על השלמת רכישת החברה.

העסקה כבר אושרה על ידי הדירקטוריונים של שתי החברות פה-אחד - כך על פי הודעת החברות. במסחר בתל-אביב עלתה אתמול מניית מזור 7% ללא הודעה.

העסקה הזו מהווה סכום שיא לאקזיט של חברת ביומד ישראלית. השיאניות הקודמות היו נוירודרם שנמכרה בשנה שעברה למיצובישי טנבה מיפן ב-1.1 מיליארד דולר וגיוון אימג'ינג שנמכרה ב-2013 לקובידיאן ב-1 מיליארד דולר (ונבלעה בהמשך על ידי אותה מדטרוניק). מזור נמכרה במכפיל של פי 19 על הכנסותיה, ואף שהיא עדיין מפסידה. 

מזור, שהוקמה ב-2001 על בסיס טכנולוגיה שפותחה על ידי פרופ' משה שהם בטכניון, ומנוהלת כמעט מראשיתה על ידי אורי הדומי, פיתחה רובוט הממקם את כלי הניתוח בניתוחי עמוד שדרה ובכך משפר את הדיוק בניתוח בצורה משמעותית.

מאז מאי 2016, המוצר המוביל של החברה משווק על ידי מדטרוניק, תחילה באופן לא בלעדי והיום באופן בלעדי, ומדטרוניק גם השקיעה במזור עד שהגיעה בהדרגה להחזקה של 11% בחברה. מזור הודיעה בעבר כי היא תפתח מוצרים רובוטיים נוספים שלא בתחום עמוד השדרה ותשווקם באופן עצמאי כדי לשמור על עצמאות החברה, אולם קיבלה ממדטרוניק הצעה מפתחה והחליטה להימכר.

מאז החתימה על הסכם מדטרוניק עלתה מניית החברה ב-340% בכשנתיים במקביל לגידול במכירות. הכנסות מזור ב-2017 עמדו על 64 מיליון דולר - צמיחה של 78% לעומת שנת 2016. הצמיחה החדה נבעה מהעברת השיווק למדטרוניק ומהשקה של מוצר חדש על ידי שתי החברות. ב-2018 נכנסו מדטרוניק ומזור לשלב השני של הסכם השיווק ביניהן במסגרתו מדטרוניק משווקת את המוצרים של מזור באופן בלעדי. בעקבות המעבר, הצמיחה החדה בהכנסות מזור התמתנה שכן מתח הרווחים שלה על כל מכשיר ירד, ולמרות שהחברה הזהירה מראש שכך יהיה - המשך גידול מתון יותר בהכנסות אך במקביל שיפור ברווחיות הכוללת עקב ירידה בהוצאות השיווק - השוק לא קיבל זאת יפה. כאשר בדוח הרבעון השני חלה אף ירידה קלה בהכנסות, עלה הדבר לחברה בירידה של כ-20% במחיר המניה. כך הגיעה מזור למחיר שהיה נוח למדטרוניק והיא הציעה לה את הצעה הרכישה. 

תחנות בחייה של חברת מזור רובוטיקה

שתי החברות - מזור ומדטרוניק, דיווחו כי ישיקו את דור 4 של הרובוט של מזור, הממוזג עם מערכת ניווט חדשה שאותה חושפת כעת מדטרוניק לראשונה, בכנס שיחל ביום רביעי בארה"ב. מדטרוניק רכשה את מזור באופן מלא בעיקר כדי למקסם את האינטגרציה בין הרובוט לבין מערכת הניווט והשתלים לעמוד השדרה שאותם היא משווקת.

מזור הפסידה ב-2017 כ-12.4 מיליון דולר ובמחצית הראשונה של 2018 הפסידה 5.1 מיליון דולר.

בעל העניין הגדול במזור מלבד מדטרוניק הוא ז'ק שולר הקשור לקרן אוראקל (אין קשר לחברת אחסון המידע) שהשקיעה במזור ב-2012 ובעצם נתנה לה את הדלק והקשרים לרישום בנאסד"ק. אוראקל השקיעה במזור לפי מחיר של כ-4 שקל למניה לעומת 128 שקל היום. בהמשך מכרה את רוב החזקתה ב-2017 ברווח של כ-2,000%, אולם שולר נשאר עד האקזיט, וחלקו כרגע (5%) עומד על 82 מיליון דולר, רווח של כ-2,600%. מספר מוסדיים ישראלים מחזיקים במניות מזור: מגדל מחזיקה 4.55% בשווי של 70 מיליון דולר; קבוצת מנורה מחזיקה ב-3.21% השווים כ-49 מיליון דולר; ואילו עמיתים והראל מחזיקים כ-1.5% מההון כל אחד.

הצליחה להיחלץ ממשבר 

מזור הונפקה בבורסה בתל-אביב ב-2007 ועברה ימים קשים מאוד עם החדרה פחות מוצלחת של המוצר הראשון שלה בתקופה של משבר כלכלי בארה"ב. סביב 2011 נסחרה לפי שווי של 60 מיליון שקל בלבד.

מספר מהלכים שביצעה החברה חילצו אותה מן המשבר. האחד היה תמחור מחדש של מוצר הדגל שלה. בניגוד להיגיון של האדם הפשוט, מדטרוניק הגיבה לכך שהמוצר שלה לא נמכר באופן שהשביע את רצונה, דווקא על ידי ייקור משמעותי של המוצר (תוך הוספת פיצ'רים חדשים ומיתוג מחדש), ממחיר של כ-100-200 אלף דולר למערכת ועוד חצי מיליון דולר ויותר. בכך, העבירה החברה את ההחלטה האם לרכוש את המוצר ממנהל המחלקה אל מנהל בית החולים. באותה התקופה רובוטים אחרים, בעיקר הרובוט מסוג "דה וינצ'י" של חברת אינטואיטיב סורג'יקל, החלו להוציא בהצלחה שם טוב לרעיון הניתוח הרובוטי. הדומי העריך כי הוצאה על רובוט בהיקף 100-200 אלף דולר תהיה כבדה על מנהל מחלקה, אולם עבור מנהל בית החולים כולו, הוצאה של כחצי מיליון דולר תהיה הגיונית עבור מוצר המשדרג את המוניטין של בית החולים ככזה שנפתח לטכנולוגיה הרובוטית. בעבר אמר הדומי ל"גלובס" כי קיבל ייעוץ בעניין מידידו פרופ' דן אריאלי, העוסק בפסיכולוגיה של קבלת החלטות כלכליות. הגישה הזו הצליחה, והמוצר נמכר טוב יותר במחיר הגבוה ובגישה השיווקית החדשה.

מהלך נוסף שהצליח לחברה מאוד היה מעבר למסחר דואלי בנאסד"ק, בתמיכה של קרן אמריקאית בשם אוראקל (אין קשר לחברת טכנולוגיית המחשוב בשם זה). מזור היית בין חברות הביומד הישראליות הראשונות שהודיעו על רישום כפול בנאסד"ק. היא נרשמה למסחר באמצעות ADR (איגרת מעקב אמריקאית אחרי מניה הנסחרת מחוץ לארה"ב) ובסוף אותה שנה ביצעה הנפקה בנאסד"ק. תוך כדי המעבר למסחר בנאסד"ק הצליחה החברה לשמר ואף לשפר את מחיר המניה שלה כך שבסופו של דבר הצליחה להגיע לגיוס מעמדה חזקה. יצוין כי באותו הזמן כמעט כל בעלי המניות המקוריים של החברה כבר פרשו ממנה והדומי ניהל את המהלך כמעט לבדו, מלבד התמיכה מאוראקל. מחד - הוא לא היה יכול להיעזר בקרנות הון הסיכון בהנפקה. מנגד - הן גם לא מנעו ממנו לבחור את תנאי ההנפקה והמשך גיוס ההון לחברה כאוות נפשו. גורם נוסף שהאמין בחברה עוד מתקופת המשבר ונהנה מהעליות לאחר מכן הייתה חברת מגדל, שנכנסה להשקעה בחברה במחירים נמוכים וקצרה מאוחר יותר את הפירות.

ההחלטה המוצלחת השלישית של החברה הייתה ההסכם עם מדטרוניק. הסכם זה נבנה תחילה לא כהסכם מכירה אלא כהסכם שיווק משותף, באופן שאפשר למדטרוניק לבחון את מוצר הדור השלישי של מזור (MazorX) בשוק לפני ההתחייבות על המכירה. מבחינת מזור היה זה הסכם מוצלח כי מניית החברה עלתה דרמטית על רקע השיווק המשותף והעלתה גם את מחיר החברה בעסקה.

את תגובתו של הדומי לא ניתן היה לקבל בעת מועד כתיבת הידיעה. העסקה זכתה לפרגון ממשקיע הביומד ד"ר אורי גייגר, שותף מנהל בקרן ההשקעות במכשור רפואי אקסלמד, יחד עם מורי ארקין. גייגר קובל לעיתים קרובות על הקושי העצום בבניית חברות מכשור רפואי עצמאיות בישראל, ועל ההישגים הנמוכים יחסית של התעשייה בתחום זה עד כה (והוא עצמו מעדיף מודל של בניית חברות ישראליות-אמריקאיות היברידיות כדי להתגבר על הקושי). לגבי מזור, שעמה אין לו כל קשר עסקי, אמר היום גייגר: "זו עסקה מדהימה. האקזיט הגדול ביותר של חברה ישראלית בתחום הרפואי אי פעם. החברה נוהלה בהרבה נחישות על ידי אורי הדומי ועל ידי היו"ר יונתן אדרת. היא ידעה ימים קשים ושינתה כיוונים בדרך, אבל מוצר ה-MazorX הוא קפיצת מדרגה משמעותית מול הדור הקודם ובעל יתרונות על מוצרים מתחרים. השילוב עם מדטרוניק העלה את החדשנות הישראלית על פלטפורמה מסחרית גדולה ויצר ערך גדול".

היועצים הפיננסיים של העסקה מצד מדטרוניק היו גולדמן סאקס ופרלה ויינברג. את חברת מדטרוניק ייצגו עוה"ד מייק רימון, נועם צור ויסמין זיו ממיתר, ליקוורניק, גבע, לשם, טל ושות'. את חברת מזור רובוטיקה ייצגו  Kirkland & Ellis New York.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

מדד S&P 500 סגר את הרבעון הטוב ביותר שלו מאז 2019 ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע