גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"ממשל טראמפ מאוכזב מיהודי ארה"ב: לא מעריכים העברת השגרירות"

דו"ח של המכון למדיניות העם היהודי, מכון חשיבה בירושלים, מצטט פקיד בכיר בממשל: "לו אובמה היה מעביר את השגרירות, הקהילה היהודית כולה היתה מתאחדת בתרועות הלל" ● "ישראל צריכה להיערך למציאות שבה ארה"ב תרצה להקטין מעורבותה באזור"

הנשיא דונאלד טראמפ/ צילום: רויטרס
הנשיא דונאלד טראמפ/ צילום: רויטרס

ממשל טראמפ מאוכזב מיהודי ארה"ב. לדעת בכירים בממשל, רוב היהודים האמריקאים כפויי טובה ואינם מעריכים את מתנתו הגדולה של נשיא ארה"ב לעם היהודי: העברת השגרירות האמריקאית לירושלים.

זו אחת ממסקנות דו"ח של המכון למדיניות העם היהודי, מכון חשיבה ומחקר בירושלים, שהוגש באחרונה לממשלת ישראל ושקיבל תהודה חזקה בממסד היהודי בארה"ב. הדו"ח - "הערכה שנתית 2018" - מצביע על הסתמנות קרע בין הבית הלבן לבין הרוב המכריע של הקהילה היהודית בארה"ב - הפלח החילוני או לא אורתודוכסי.

המיעוט האורתודוכסי / חרדי בארה"ב, שתומך בחום בנשיא ובמדיניותו כלפי ישראל, יקר ללב הבית הלבן. הבעיה, מבחינת טראמפ וממשלו, היא רוב היהודים האמריקאים, אותם חילונים, קונסרבטיבים ורפורמים, אותם 70% שהצביעו בעד הילארי קלינטון בבחירות לנשיאות ב-2016. טראמפ איבד אותם אז והוא יאבד אותם שוב ב-2020, אם ירצה או יוכל לרוץ שוב, בהתחשב בחקירת מעורבות רוסיה בבחירות וקשריו הפוטנציאליים עם המעורבות הזו.

"ישראל והארגונים היהודיים בארה"ב צריכים לחדד את מודעותם למגמה של תסכול הולך וגובר בקרב ממשל טראמפ מהעובדה שמגזרים נרחבים של הקהילה היהודית בארה"ב אינם מעריכים מספיק את הצעדים הפרו-ישראליים שנקט הנשיא, ובמיוחד העברת השגרירות לירושלים", נאמר בדו"ח של הארגון.

המסמך מצטט "פקיד בכיר בממשל" שאמר למכון החשיבה כך: "אנו יכולים לקבל ביקורת מוצדקת, אך לו אובמה היה מעביר את שגרירות ארה"ב לירושלים, הקהילה היהודית האמריקאית כולה היתה מתאחדת בתרועות הלל".

בתגובה אמר אמש ל"גלובס" רון האלבר, מנכ"ל המועצה היהודית ליחסי קהילה (JCRC) בוושינגטון רבתי, כי הרוב המכריע של יהודי ארה"ב אמנם תומך בהעברת השגרירות, אך יהודים רבים כל כך סולדים מטראמפ עד שהם מתקשים לתת אשראי לנשיא על החלטתו להעביר את השגרירות או להודות לו על כך.

ארגונים יהודיים רבים, לרבות JCRC, אכן שיבחו את החלטת טראמפ, אך ייתכן שהממשל ציפה לגילויי אהדה חזקים יותר, אמר האלבר. לאחר הכל, טראמפ הוא אישיות שנויה במחלוקת, והתמיכה בו מועטה לא רק בקרב יהודים.

לדבריו, יהודים אמריקאים רבים חולקים על טראמפ בנושא ההגירה. הם יודעים היטב, שלו ארה"ב לא היתה פותחת שעריה לפני אבות אבותיהם, ייתכן שהם היו מוצאים עצמם בתאי הגזים במחנות הריכוז של הנאצים. יהודים רבים מתנגדים גם למדיניותו נגד הפלות. לחילוקי דעות אלה אין כל קשר לישראל, הוא מדגיש. היהודים לא אוהבים טראמפ כבן אדם ולא את קווי המדיניות שלו.

"בעבר, אזרחים הצליחו להפריד בין אישיות הנשיא לבין פעולותיו והמדיניות ", אמר האלבר. "היום זה הרבה יותר קשה. מעבר לזאת, רוב היהודים - בערך 70%, 75% - הצביעו תמיד בעד דמוקרטים; רק כרבע מיהודי ארה"ב מצביעים בעד רפובליקאים. התנהלות הנשיא הנוכחי בוודאי לא תשנה זאת".

המכון למדיניות העם היהודי, מוסד ללא כוונת רווח, הוקם ע"י הסוכנות היהודית ב-2002 ומתפקד כגוף עצמאי בלתי תלוי. על פי הגדרתו, "צוות החשיבה של המכון בוחן באופן שיטתי ומקצועי את האתגרים, האיומים וההזדמנויות שניצבים מול העם היהודי ומפתח עקרונות מדיניות וחלופות אסטרטגיות". בראש מועצת המנהלים של המכון עומדים שני יו"רים משותפים: השגריר דניס רוס, שמילא תפקיד מרכזי במאמצי התיווך של ארה"ב בסכסוך הישראלי-פלסטיני במשך שנים רבות, והשגריר סטוארט אייזנסטאדט, לשעבר סגן שר-החוץ האמריקאי.

בדו"ח נאמר עוד, כי ישראל צריכה להיערך למציאות אסטרטגית שבה ארה"ב תהיה פחות מוכנה להשקיע במזה"ת, פחות מעוניינת בנוכחות אזורית ופחות מוכנה להוביל את המאמצים לייצב את האזור. "המציאות החדשה הזו מנוגדת לאינטרסים הישראליים ויכולה אפילו לפגוע באופן שבו נתפסת יכולת ההרתעה הישראלית", מציינים המחברים.

"ישראל צריכה להיות מודעת לכך שעלולה להתגבש מציאות חדשה שבה תתייאש ארה"ב מהאפשרות של קידום הסדר ישראלי-פלסטיני ותזנח את תפקיד ההנהגה שלה בתהליך השלום", מתריע המסמך. "את החלל שייווצר עלולים למלא גורמים בינלאומיים פחות ידידותיים לישראל שעלולים לקדם יזמות בעייתיות".

"הטקטיקות של טראמפ ששאובות מעולם העסקים, כגון התמרונים או בניית עמדות מיקוח, יחד עם נטייתו למהלכים דרמטיים, עלולות להוביל לצעדים מפתיעים", מזהירים המחברים. "בהקשר הזה, ישראל צריכה להיות מוכנה לצעדים בלתי קונוונציונליים של טראמפ, למשל שיחות ישירות עם הנהגת איראן".

המסמך מזהיר, שישראל צריכה לנקוט זהירות ביחסיה עם מדינות שמפגינות ידידות משמעותית לישראל, אך שליטיהן מתרחקים מנורמות דמוקרטיות; במדינות כאלה עלולים לשגשג גורמים אנטישימיים. ההמלצה לשמור מרחק ממדינות כאלה אינה נובעת רק משיקולים מוסריים אלא גם מהתחשבות ברגשות הקהילות היהודיות באותן מדינות.

בה בעת מציין הדו"ח, כי לישראל צריך להיות עניין בטיפוח יחסים עם סין ורוסיה, אם כי ירושלים צריכה לנווט דרכה בזהירות בסוגיה זו לנוכח היריבות בין מעצמות-העל והאינטרס המרכזי של ישראל לא לפגוע ביחסיה האסטרטגיים עם ארה"ב.

חלק גדול מהמסמך מוקדש לסוגיית התמיכה הדו-מפלגתית של הקונגרס והציבור האמריקאי בישראל. סוגיה זו הולכת ונעשית סבוכה יותר עם חלוף הזמן לנוכח הקיטוב האידיאולוגי שהולך ומקצין בארה"ב.

למעשה, בפעם הראשונה בתולדותיה נעשית ישראל סלע מחלוקת בין שתי המפלגות. התמיכה בישראל גוברת בקרב הרפובליקאים וקטנה בקרב הדמוקרטים. הדו"ח טוען, כי הדבר טרם בא לידי ביטוי בקונגרס. אך כתב גלובס מציין, שכבר עתה מסתמנים שם בקיעים: בשבוע שעבר שלחו מחוקקים רפובליקאים לטראמפ מכתב שדורש מהממשל לרשום בדרכוניהם של ילידי ירושלים שהם נולדו בישראל; בה בעת שלחו מחוקקים דמוקרטים מכתב לבית הלבן שבו הם מבקשים לחדש הסיוע לפלסטינים.

הדו"ח מציין, שבציבור הכללי, אלה שמזהים עצמם כדמוקרטים מודאגים יותר מרפובליקאים ממה שהם מכנים המשך הכיבוש בגדה, הרחבת ההתנחלויות, היחס לפלסטינים ובמידה פחותה יותר, היחס לערביי ישראל. סקר של חברת הסקרים והמחקר פיו (PEW) מ-2018 מצביע על פער שהולך וגדל בין דמוקרטים לרפובליקאים בשאלת התמיכה בישראל ובפלסטינים: 79% מהרפובליקאים אמרו שהם תומכים בישראל יותר מאשר בפלסטינים; רק 27% מהדמוקרטים השיבו כך.

בהתחשב בקיטוב הפוליטי הנוכחי באמריקה, ובניכור העמוק של הדמוקרטים מממשל טראמפ, קיים קושי לשמור על תמיכה דו-מפלגתית בישראל, מציין הדו"ח. הקרבה האישית, הפוליטית והאידיאולוגית בין בנימין נתניהו לדונלד טראמפ, ובין נתניהו לתנועה האוונגלית בארה"ב, מעצימים את הקושי הזה.

המסמך אומר, כי ישראל נעשית דתית יותר ולאומנית יותר בגלל שינויים דמוגרפיים. מגמה זו צופנת בחובה פוטנציאל להתנגשות ערכים בין הישראלים לבין יהודי ארה"ב, שרובם כאמור קונסרבטיבים, רפורמים או חילונים, על פי הניתוח, ב-2017, החרדים היוו 12% מכלל יהודי ישראל, אך בגלל שיעור הילודה הגבוה בקרבם הם יגיעו ליותר מ-20% ב-2030 וליותר מ-40% ב-2065.

עוד כתבות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?