גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רפאל מתקרבת ליצוא כיפת ברזל לארה"ב

רפאל ומערכת הביטחון מנסות כבר כמה שנים למכור את כיפת ברזל לצבאות שונים בעולם, אולם עד כה כל המגעים עלו בתוהו ● עסקת יצוא של המערכת לצבא היבשה של ארה"ב צפויה לקרות עוד השנה ● עלות סוללה אחת של כיפה ברזל מוערכת ב-50 מיליון דולר

כיפת ברזל / צילום:תמר מצפי
כיפת ברזל / צילום:תמר מצפי

"בשנה העברית הנוכחית נראה עסקת יצוא ראשונה של כיפת ברזל לצבא היבשה של ארה"ב" - כך אומר ל"גלובס" ראש חטיבת מערכות עליונות אווירית ברפאל, פיני יונגמן. לדבריו, "עדיין אין עסקה אך ייתכן שהיא תקרה בקרוב".

מהלכיה של החברה בנושא מול גורמי הרכש בצבא ארה"ב ובמשרד ההגנה האמריקאי נעשים בתיאום ובשיתוף עם חברת רית'און האמריקאית, שמקיימת איתה שיתופי-פעולה בתחום הטילים. שתי החברות עוסקות בפיתוח ובייצור משותפים של מערכת היירוט לשכבה הבינונית "שרביט קסמים", שהוכנסה לשימוש מבצעי בצה"ל לפני כשלוש שנים. שיתוף-פעולה זה כולל גם ייצור משותף של המיירט שמשמש את שרביט קסמים, "סטאנר".

ברפאל לא מנדבים פרטים נוספים על העסקה המתגבשת בארה"ב ועל ההיקף הכספי שלה. המחיר של טיל יירוט אחד של מערכת כיפת ברזל הוא כ-50 אלף דולר והמחיר המוערך של סוללה אחת, הכוללת גם את מערכת השליטה והבקרה הוא כ-50 מיליון דולר.

מדברי יונגמן עולה כי רפאל השלימה בהצלחה את הטמעת כלל היחידות הקשורות למערכת כיפת ברזל ברכב אחד, באופן שיכול לספק הגנה ניידת מפני רקטות קצרות טווח ופצצות מרגמה לכוחות שפרוסים בשטח לחימה. הרכב, כמו משאית, יישא את המשגר, את המכ"ם ואת מערכת השליטה והבקרה כך שיוכל לספק הגנה צמודה לכוחות מתמרנים.

פיני יונגמן/ צילום: אורי סקופ

"הביצועים של המערכת הזאת הם אותם ביצועים של סוללת כיפת ברזל קלאסית, שכולנו מכירים", אומר יונגמן, "היא תספק הגנה מפני רקטות ופצמ"רים. כבר יש לנו דגם של המערכת, ואם יהיה לנו לקוח בקצה - אנחנו מרימים את זה בתוך שנתיים. משלם המסים האמריקאי מממן חלקים מתוכנית כיפת ברזל, וזו זכותם של אנשי צבא ארה"ב ליהנות גם כן מהמערכת הזאת".

בשנים 2016 ו-2017 רפאל ורית'און עשו שני ניסויים במערכת כיפת ברזל בארה"ב. "אנחנו ורית'און שכרנו במשותף מטוס אנטונוב-126, העמסנו סוללה והטסנו אותה לארה"ב", מספר יונגמן. הניסוי נערך בבסיס ניסויי הטילים ווייט-סאנדס, והמערכת אותגרה בשני איומים שהופנו אליה בהפתעה, בלי שמפעיליה ידעו לפני כן אפילו את כיוונם הכללי. "היא השמידה בהצלחה את כל האיומים", אומר יונגמן.

התאמות לאיומים חדשים במרחב האווירי

מאז שכיפת ברזל הוכנסה לשימוש מבצעי בצה"ל, רפאל יחד עם מערכת הביטחון עושות מאמץ למכור אותה לצבאות שונים בעולם ואף מציגות אותה בתערוכות ביטחוניות. בתערוכות אלה כיפת ברזל זוכה לתשומת לב ולעניין רבים, אבל בשורה התחתונה עסקת יצוא עדיין לא יצאה לפועל. יצוין כי בעבר דווח כי אזרבייג'אן מתכוונת לרכוש כמה סוללות כאלה מישראל. בחודשים האחרונים הועלתה גם האפשרות שרומניה תצטייד במערכת ההגנה הישראלית, לאחר שרפאל חתמה על הסכם לשיתוף-פעולה תעשייתי עם חברה ביטחונית מקומית.

גורמים ביטחוניים ישראליים הסבירו בעבר כי ברוב המוחלט של המקרים, לא בשלו התנאים לעסקאות שבמסגרתן המערכת תימכר למדינות מסוימות. כך, גורמים אחרים טענו בעבר כי חרף מעלותיה של המערכת, כמעט שאין מדינה בעולם שמתמודדת עם מגוון איומי נשק תלול-מסלול כמו ישראל.

בתוך כך, בימים האחרונים רפאל ומערכת הביטחון הכחישו בתוקף גל של פרסומים אודות מכירה צפויה של כיפת ברזל לסעודיה. על פי דיווח בכלי תקשורת סעודי, ארה"ב לחצה על ישראל לספק את מערכת ההגנה לסעודיה, כדי להגן עליה מפני טילים ורקטות שיורים לעברה המורדים והחות'ים בתימן.

בעוד כיפת ברזל משמשת, לפחות בינתיים, רק את צה"ל, המכ"ם שלה - MMR - שמיוצר באלתא מערכות, חברה-בת של התעשייה האווירית, כבר נמכר לכ-10 מדינות, בהן קנדה והודו.

מדובר במכ"ם עם יכולות גילוי נרחבות של עצמים קטנים, והוא מתואם למשימות של יירוט רקטות וטילים, להכוונת ירי ארטילרי, איכון מקורות אש ועוד. על פי הערכות, התעשייה האווירית מכרה עשרות רבות של מכ"מים מסוג זה, במאות מיליוני דולרים.

ברפאל מאמינים ששדרוגים רבים שכיפת ברזל עברה בשנים האחרונות, וכוללים עדכוני גרסאות והתאמות לאיומים חדשים שהופיעו במרחב, הופכים אותה למערכת הגנה אווירית לכל דבר, עם יכולות ורסטיליות, ובראשן יירוט של רקטות. הרחבת היכולות של המערכת עשויה להרחיב את פוטנציאל היצוא שלה בשנים הקרובות.

סיוע של 5.5 מיליארד דולר

היירוט המבצעי הראשון של מערכת כיפת ברזל נעשה ב-2011 מעל שמי אשקלון, כשטיל "טמיר" יירט רקטת גראד ששוגרה מעזה. מאז בוצעו ברחבי הארץ כ-1,800 יירוטים מוצלחים בכיפת ברזל.

כ-70% מהרכיבים שקשורים למערכת היירוט מיוצרים כיום בחברות שונות בארה"ב, מיובאים לארץ ומורכבים במתקני ההכללה של רפאל שבמכון לשם בצפון. ברפאל אומרים כי חרף היבוא הנרחב של רכיבים ומכלולים הקשורים למערכת, היא שומרת כל העת על יכולת ייצור מלאה בישראל.

העברת הייצור של רוב הרכיבים הקשורים למערכת ההגנה לארה"ב, נובעת בעיקר מן העובדה שלאורך השנים הממשל האמריקאי תיקצב בנדיבות את תוכניות הפיתוח של מערכת ההגנה הרב-שכבתית מפני טילים ורקטות: בין 2010 ל-2017 הסתכם הסיוע האמריקאי למטרה זו בלבד בסכום-עתק של כ-5.5 מיליארד דולר.

היקף הסיוע האמריקאי לתוכניות של ישראל להגנה מפני טילים נע בין 400 ל- 500 מיליון דולר בשנה. היקף הסיוע שאישר הקונגרס האמריקאי לישראל בתחום זה לשנת 2018 הוא כ-705 מיליון דולר, וכולל הקצאה מיוחדת למימון סדרת ניסויים במערכת טילי החץ 3 שצפויה להיערך באלסקה. 

עוד כתבות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה החברה ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

הרש גולדברג פולין

דיווח ב-CNN: בממשל ביידן קיבלו את הסרטון של החטוף גולדברג-פולין כבר ביום שני

מטוסי קרב תקפו תשתיות טרור של חיזבאללה ● פרסומים זרים: הוידאו הועבר ע"י הקטארים עקב לחץ אמריקני לקבלת אות חיים מהרש ומחטופים אמריקנים נוספים • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים ובת"א להחזרת החטופים • סנטקום: הפלנו טיל בליסטי וכטב"מים ששיגרו החות'ים • עדכונים בולטים

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה תרכוש את דסי הישראלית

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI), חברה ישראלית שפיתחה מערכת הפעלה לניהול מעבדים גרפיים ולשיפור הניצולת שלהם, בכ-680 מיליון דולר

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

ימי הזוהר מאחוריה? הקרן של משקיע העל דועכת

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים