גוגל תחגוג מחר (ה') 20 שנים מאז הקמתה. כלומר, בערך: באופן רשמי היא בכלל נוסדה ב-4 בספטמבר, אך בחברה החליטו לציין את יום הולדתה דווקא ב-27. את פרט המידע הזה מצאנו כמובן בגוגל, כפי שעושה הרוב המוחלט של אוכלוסיית העולם - כך שבכל תאריך שהוא, יש לה סיבה טובה לחגוג. 

בשלב הזה נדמה שאין צורך להציג את החברה: מה שהחל כפרויקט מחקר של לארי פייג' במהלך לימודיו בסטנפורד, צבר תאוצה כשהוא פגש בקמפוס את סרגיי ברין. ב-1998 רשמו השניים את גוגל כחברה, והצליחו להשתלט מהר למדי על שוק החיפוש ברשת, שעד אז נשלט בידי מנועים לא יעילים כמו אלטה ויסטה ולייקוס. לכבוד חגיגות ה-20 גוגל השיקה פיצ'רים חדשים למנוע החיפוש שלה, ביניהם שמירת עמודי תוצאות לזמן מאוחר יותר, כרטיסיות שיזכירו למשתמש חיפושים שביצע בעבר ועמודים שבהם ביקר, וגם פיד חדשות מותאם אישית.

לארי פייג' וסרגיי ברין ב 1998 / צילום: רויטרס

אך גוגל היא כבר מזמן לא רק מנוע חיפוש: שמה הפך לפועל, וקשה מאוד לחיות בעולם המודרני מבלי להשתמש באחד ממוצריה הרבים - ג'ימייל, אנדרואיד וגוגל פליי, המפות (וגם וויז הישראלית), דרייב, חדשות, תרגום והרשימה רק מתארכת. היוזמות הרבות של החברה הביאו לכך שב-2015 היא עברה ארגון מחדש, והיום היא חברה-בת של אלפבית, לצד חברות כמו ווימו שמפתחת רכב אוטונומי או ורילי שעוסקת בתחום הבריאות. ובכל זאת, גוגל היא עדיין החברה הגדולה ביותר באלפבית בפער משמעותי, ומנוע הצמיחה וההכנסות העיקרי שלה. בכתבה זו נתמקד בעיקר בה.

באופן מסורתי, עיקר ההכנסות של גוגל מגיעות מפרסום מותאם אישית, הנשען על למידת העדפותיו של הגולש, מה שעורר לאורך השנים ביקורת רבה על יחסה של החברה לפרטיות. ברבעון השני של 2018, לדוגמה, ההכנסות מפרסום עמדו על 28 מיליארד דולר, בעוד שסעיף ה"הכנסות האחרות", שמורכב בעיקר מהכנסות הענן, החומרה וחנות האפליקציות פליי עמדו על 4.4 מיליארד דולר בלבד. עם זאת, ברבעון המקביל ב-2017 הכנסות אלו עמדו על 3.2 מיליארד דולר, כך שמדובר בעלייה מרשימה.

העלייה הזאת, מבחינת גוגל, היא מגמה חשובה. מנכ"ל החברה סונדאר פיצ'אי פועל במרץ לגוון את מודל ההכנסות של החברה, לצד המשך ההשתכללות בתחום הפרסום. בכתבה זו ננסה למפות את עתידה של גוגל, ולהבין במה היא תתמקד בשנים הקרובות.

בינה מלאכותית: המיקוד החדש 

בכוונתה של גוגל לבצע שינוי במיקוד החברה: לא סתם להשקיע בבינה מלאכותית ובלמידת מכונה כעוד תחום מיני רבים, אלא לבסס את החברה כולה על הפיתוחים בתחומים אלה. בשיחת משקיעים בסוף 2017 אמר סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל (פייג' וברין מובילים כיום את אלפבית): "הרבה השתנה, אבל המשימה שלנו - לארגן את המידע של העולם ולהפוך אותו לזמין ובעל תועלת באופן אוניברסלי - נשארה המצפן הטוב ביותר שלנו לעשר השנים הבאות". לדברי פיצ'אי, הבינה המלאכותית היא שתאפשר לגוגל לעמוד במשימה הזאת.

בכנס המפתחים האחרון של החברה, גוגל I/O שנערך במאי 2018, הבינה המלאכותית כבר שיחקה תפקיד מרכזי. בין היתר הוכרז שם פיצ'ר לגוגל פוטוס שמבין מה מופיע בתמונה שצולמה ומציע פעולות בהתאם לכך. למשל, התוכנה מזהה מי מופיע בתמונה ומציעה למשתמש לשלוח אותה לאדם שמופיע בה. הוכרז שם גם כי מערכת ההפעלה אנדרואיד P תלמד את דפוסי השימוש של כל צרכן, וכך תדע להאריך את חיי הסוללה, וגם להציע פעולות חכמות. חיברת אוזניות לטלפון? המערכת תבין שאתה רוצה להמשיך בהאזנה לאלבום שהתחלת אתמול. וזו רק דוגמה בסיסית.

מי שגנבה את ההצגה בכנס הייתה העוזרת החכמה גוגל אסיסטנט. בכנס, פיצ'אי הפתיע את הצופים עם פיצ'ר ראשון מסוגו בשם דופלקס (שפותח בידי חוקרים ישראליים), ובאמצעותו אסיסטנט תוכל להתקשר בעצמה לעסקים שונים ולקבוע תור עבור המשתמש, כשהיא מנהלת את כל השיחה בעצמה - מפגן כוח מרשים של יכולות ה-AI בגוגל. על אף שהושקה רק לפני שנתיים, באיחור ניכר אחרי אלקסה של אמזון וסירי של אפל, אסיסטנט זמינה בעשרות מדינות, מתחברת לאלפי מוצרים וצומחת במהירות, עד כדי כך שהיום היא מהווה מתחרה ישירה של אלקסה בתחום הצרכנות.

מוצרים נוספים רבים של גוגל משתמשים בטכנולוגיות בינה מלאכותית ומראים כיצד החזון שלה מתחיל להתממש. גוגל טרנסלייט משתמשת בעיבוד שפה טבעית (לא תמיד זה עובד), אפליקציית גוגל ניוז משתמשת בלמידת מכונה כדי לשים דגש על נושאים מעניינים או לחקור אותם לעומק, ג'ימייל מציעה את הפיצ'ר Smart Compose שעוזר לחבר את תוכן המייל במהירות, וביוטיוב נעשה שימוש בבינה מלאכותית כדי לאתר ולהסיר תכנים בעייתיים. בנוסף, תוכנת הקוד הפתוח של גוגל TensorFlow מאפשרת למשתמשים בה לפתור בעיות שונות באמצעות למידת מכונה, ורק אתמול התפרסם כי בינה מלאכותית שגוגל פיתחה מסוגלת לצפות שטפונות בהודו ולהזהיר משתמשים.

גם מנוע החיפוש של גוגל כבר אימץ את למידת המכונה כדי להבין את הכוונה וההקשר של החיפוש, ובנוסף לו גוגל מפות משתמשת בלמידת מכונה כדי לתת מידע בעל קונטקסט, כמו איך למצוא מקום חנייה ביעד.

בינה מלאכותית משמשת את גוגל גם בתחום הפרסום, החשוב לה כל כך: דוגמה לכך אפשר לראות בפורמט המודעות Responsive Search Ads, שהופך את התהליך הידני של קניית מודעות טקסט לאוטומטי, ומשנה את המודעות בזמן אמת כדי להתאים אותן לשאילתת החיפוש. כלי נוסף הוא Local Campaigns שבו יכולים להשתמש עסקים מקומיים, שמזינים אליו את התקציב שלהם, מיקום העסק והקריאייטיב שלהם, וגוגל - לדבריה - משלבת את המודעות בצורה הטובה ביותר בפלטפורמות השונות שלה.

בשנים האחרונות גוגל אף רכשה מספר סטארט-אפים בתחום למידת המכונה כחלק מהאסטרטגיה הזאת, ובהם AImatter ו-moodstocks בתחום הראייה הממוחשבת ו-api.ai בתחום עיבוד השפה הטבעית.

למרות המאמצים הרבים, ייתכן שאחד המכשולים בניסיון של גוגל לצמוח בתחום יהיה דווקא עובדיה. מוקדם יותר השנה גוגל הפסידה חוזה עם הפנטגון בתחום הענן בשל מחאה פנימית עיקשת. הפרויקט, שכונה מייבן, נגע לבינה מלאכותית המנתחת תצלומים שנאספים באמצעות רחפנים, וחלק מעובדי גוגל האמינו כי שיתוף הפעולה עם הפנטגון בתחום אינו מוסרי ומהווה תקדים מסוכן בחברה של שימוש בבינה מלאכותית כנשק. אם גוגל תרצה לספק חוזים ביטחוניים נוספים לחטיבת הענן בעתיד, היא תצטרך להתמודד עם אתגר פנימי בדמות עובדים שהופכים ליותר אקטיביסטיים וקולניים בנוגע להחלטות החברה. וכפי שמיד נראה, היא בהחלט תרצה לספק חוזים נוספים לחטיבת הענן. 

20 שנה לגוגל

שירותי ענן: יש מקום לכולם?

גוגל קלאוד כולל את פלטפורמת הענן של גוגל ואת G suite - אפליקציות לשיתוף פעולה ופרודוקטיביות כמו דרייב, דוקס וגם ג'ימייל. נכון להיום, חטיבת הענן של גוגל עדיין משתרכת מאחורי המתחרות אמזון ומיקרוסופט. לפי הערכות, היא מכניסה ארבעה מיליארד דולר בשנה, לעומת 20 מיליארד דולר שחטיבת הענן של אמזון מכניסה בשנה ו-21 מיליארד דולר של מיקרוסופט. רק ברבעון האחרון, הכנסות חטיבת הענן של אמזון AWS עמדו על 6.1 מיליארד דולר, ואילו הכנסות הענן המסחרי של מיקרוסופט עמדו על 6.9 מיליארד דולר.

למרות זאת, גוגל נחושה לצמוח בתחום. באופן קבוע גוגל מדווחת בדוחותיה הרבעוניים כי הענן הוא המוצר שבו הצמיחה במספר העובדים היא הגדולה ביותר, ומגייסת עוד ועוד מועסקים לתפקידים טכניים ושיווקיים. מדוע להתאמץ כל כך בשוק צפוף? בשיחת המשקיעים האחרונה אמר פיצ'אי כי תחום הענן אינו משחק סכום אפס, שכל השחקנים הגדולים בתחום צומחים, וכי הוא אף מאמין שבמשך הזמן עסקים יאמצו מספר ארכיטקטורות ענן של חברות שונות, ולכן ההזדמנות בתחום גדולה. גוגל מאמינה כי עצם העובדה שהיא נבנתה על ענן היא אחת החוזקות שלה, משום שהדבר מספק לה ניסיון רב. חוזקות נוספות של החברה, להערכתה, הן בתחום התשתית, אבטחה, ניתוח דאטה ולמידת מכונה. גם בענן גוגל מעוניינת לתת לכל לקוחותיה גישה ללמידת מכונה שתסייע לצרכיהם, ולשם כך החלה לספק להם גישה לתוכנת Auto ML.

גוגל מבצעת רכישות רבות גם בענן. בין היתר קנתה ב-625 מיליון דולר את חברת Apigee שהפעילה שירות יצירת API; את הסטארט-אפ Velostrata הישראלי שפיתח פתרון ענן שמאפשר לארגונים להזרים אליו מידע מתוך אפליקציות בלי לפגוע ברצף העבודה; את Qwiklabs שמלמדת מפתחים איך ליצור אפליקציות לענן; ואת Anvato, שירות להפצת וידאו שאפשר עיבוד מדיה בקנה מידה גדול.

חומרה: רוצה לחזור לזירה

לגוגל מערכת יחסים מורכבת עם מוצרי חומרה. כן, מערכת ההפעלה הפתוחה אנדרואיד, פרי פיתוח סטארט-אפ שרכשה הנושא את אותו שם, שולטת ללא עוררין בשוק הסמארטפונים כיום - מה שמאפשר לגוגל לדחוף את מנוע החיפוש שלה, את האפליקציות שלה ואת חנות היישומים גוגל פליי, בין היתר. החברה גם משתפת פעולה עם יצרניות שפיתחו מחשבי כרומבוק, בעלי מערכת ההפעלה ChromeOS של גוגל. בכל הנוגע לייצור עצמי המצב פחות מזהיר.

גוגל עיצבה ב-2010 את נקסוס וואן, הסמארטפון הראשון שלה, במטרה להציג את הישגיה של מערכת ההפעלה אנדרואיד. היא אמנם תכננה אותו, אך בפועל הוא נבנה על ידי HTC. ב-2011 גוגל רכשה את מוטורולה ב-12.5 מיליארד דולר, מתוך כוונה לייצר באופן עצמאי את הסמארטפונים שלה - אך ניסיון זה כשל, ולאחר שמכשירי מוטו X שהוציאה לא אומצו באופן נרחב, היא מכרה את מוטורולה ללנובו במחיר נמוך בהרבה.

אך גוגל לא זנחה את שאיפתה לייצר מכשירי טלפון משלה, ללא שותפות אחרות: השנה היא רכשה תמורת 1.1 מיליארד דולר חלקים מ-HTC, שעד כה בנתה עבורה את מכשירי נקסוס ואת הדגמים הראשונים של סמארטפוני פיקסל, שלא נמכרים בישראל אך זוכים להערכה בארה"ב. במסגרת העסקה קיבלה גוגל רישיון להשתמש בקניין הרוחני של החברה הטייוואנית, וכמו כן יותר מאלפיים מהנדסים מ-HTC הצטרפו אליה, ובכך הפכו את פיקסל למכשיר שכולו גוגל - החל משלב העיצוב וכלה בייצור.

גוגל אינה מסתפקת בטלפונים סלולריים: עוד אפשר למצוא בחומרה שלה את קו המוצרים Made by Google, הכולל את הרמקולים החכמים גוגל הום ומכשירים לבית החכם של נסט (שהייתה בעבר חברה נפרדת תחת אלפבית, ועברה להיות תחת גוגל כחלק ממאמציה בתחום החומרה). המכשירים של נסט כוללים בין היתר מצלמות אבטחה, תרמוסטט חכם ומנעול שפותח את הדלת באמצעות הסמארטפון, משקפי מציאות מדומה בשם DayDream ועוד. גוגל מפתחת עם הזמן מוצרים נוספים והופכת את המוצרים הקיימים לזמינים בשווקים רבים יותר.

פיצ'אי אמר כי הוא מאמין שלגוגל יש יכולות של ארגון חומרה ברמה עולמית, לצד איכויותיה בתחום התוכנה. לטענתו, לחברה יידרשו שנתיים או שלוש כדי להגיע לקנה המידה הרצוי לה בתחום החומרה, וייחודה הוא בשילוב של בינה מלאכותית ביסוד המכשירים. למשל, הרמקול גוגל הום מקס משתמש בטכנולוגיית סאונד חכם שמתאימה את האודיו לסביבת המשתמש ולהעדפותיו.

בשנה שעברה פיצ'אי אמר כי גוגל מחויבת מאוד לייצור חומרה בשל כניסה לעידן שבו חוויות המחשוב לא יתמקדו במכשיר אחד כמו מחשב אישי או סמארטפון, אלא במכשירים מסוגים שונים, וגוגל מעוניינת לחבר בין כל סוגי החוויות ולהטביע את חותמה (אמזון נוקטת אסטרטגיה דומה במידת מה). בנוסף, פיצ'אי אמר שגוגל עדיין מחויבת לשותפים שלה שמייצרים חומרה עבור מערכות ההפעלה אנדרואיד וכרום OS.

גוגל משקיעה מאמצים רבים בשיווק כדי שיותר אנשים יאמצו את מכשיריה: היא מציעה אותם אצל יותר ויותר קמעונאים, ובחודש שעבר אף דווח כי גוגל מתכננת לפתוח בשיקגו חנות דגל ראשונה למוצרי החומרה שלה. למרות זאת, יש הסבורים שהחברה עדיין נוקטת בשוק החומרה את אותה אסטרטגיה שאפיינה אותה בעבר בעולם הסמארטפונים. המטרה היא לא להפוך לשחקנית גדולה באמת בתחום, אלא ליצור מעין תו תקן והדגמת יכולות - ובכך לעודד יצרניות אחרות לאמץ את טכנולוגיות הבינה המלאכותית של גוגל ואת אסיסטנט.

יוטיוב: יותר מנויים, יותר פרסומות

יוטיוב נרכשה על ידי גוגל כסטארט-אפ צעיר ב-2006, תמורת 1.65 מיליארד דולר, והפכה לפלטפורמת ענק עם מיליארדי צפיות בסרטונים ביום, וגרסאות של השירות ב-80 שפות.

פרסום ביוטיוב מניב הכנסות רבות לגוגל כחלק מהכנסותיה ממודעות, ומהווה גם מקור הכנסה ליוצרים בפלטפורמה, אך גוגל משקיעה כעת גם בדרכים חדשות ליצירת הכנסות כמו חברות בתשלום בערוצים, מכירת מרצ'נדייז וכרטיסים להופעות דרך ערוצים ועוד. היא עושה זאת באמצעות חברת פיימביט, שגוגל רכשה ב-2016, שמקשרת בין יוצרי תוכן למפרסמים. באותה שנה היא רכשה גם את חברת BandPage שפיתחה פלטפורמה שדרכה אמנים יכולים למכור מוצרים.

תחום מיקוד נוסף של גוגל ביוטיוב הוא הרחבת עסקי המנויים. בין פלטפורמות המנויים של יוטיוב נמנים היום שירות הזרמת המוזיקה יוטיוב מיוזיק, שירות המנויים יוטיוב פרימיום, שמציע בין היתר תכנים מקוריים ושירות יוטיוב TV לתכני לייב. החברה גם תומכת בטכנולוגיות וידאו חדשות, כמו VR ולייבסטרים במובייל.

במקביל, יוטיוב ממשיכה כמובן לראות הכנסות מעסק המודעות שלה, ולנסות לשפר אותו, ובחודש הקודם פורסם כי יוטיוב השתמשה בבסיס המשתמשים האדיר שלה כדי לבחון את היעילות של פרסומות בוידאו בפלטפורמה, ועשתה זאת באמצעות יצירת מותג פיצה מזויף ושורת פרסומות שהריצה עבורו בפלטפורמה, תוך בחינת הרשמים שהתקבלו. גוגל אמרה כי ייתכן שתשתמש בטכניקה דומה שוב בעתיד.

יוטיוב תצטרך להתמודד ככל הנראה בשנים הקרובות עם מתחרות שקמות לה בתחום הוידאו מבית היוצר של ענקיות טכנולוגיה אחרות - פייסבוק שמה דגש הולך וגדל על תכני וידאו ברשת החברתית ובפלטפורמת אינסטגרם שבבעלותה, וגם אמזון ממשיכה לפתח ולהצמיח את השירות המתחרה, טוויץ'.

בריאות: לשתף מידע גנטי

אלפבית חולשת על מספר חברות שמתמקדות בבריאות, ופרט להן גם גוגל לא טומנת ידה בצלחת ומשקיעה בו רבות. גוגל חוקרת את התחום באמצעות Google Research, ובין היתר הצליחה לחזות באמצעות בינה מלאכותית מה יקרה למטופלים בבתי חולים 24-48 שעות לפני המודלים שבשימוש כיום, מה שמאפשר ביצוע הליכים מצילי חיים. בנוסף, מדענים בחברה גילו דרך חדשה להעריך את הסיכון לחלות במחלת לב - באמצעות תוכנת למידת מכונה שמנתחת סריקות של גלגל העין.

גוגל אף פיתחה מוצר ענן בשם Genomics שמסייע לחברות לארגן, לנתח ולשתף מידע גנטי. הענן של החברה מציע לחברות בתחום הבריאות מוצרים נוספים שעומדים ברגולציה המחמירה בתחום. גוגל מפעילה גם את אפליקציית גוגל פיט שהייתה במקור אפליקציית ספירת צעדים, והושקה מחדש לאחרונה ככזו שמתמקדת בכושר ובריאות בהקשר רחב יותר.

לאחרונה נחשף באתר גיקווייר כי גם לנסט יש שאיפות בתחום הבריאות הדיגיטלית, וכי היא הייתה זו שרכשה את סטארט-אפ הבריאות סינוסיס ב-2017 שמסוגל להפוך סמארטפונים למכשירים לאיסוף דאטה רפואי. נסט שמרה את הרכישה בסוד, ובמקום זאת פורסם כי גוגל הייתה הרוכשת (באותה תקופה נסט לא הייתה חלק מגוגל אלא חברה נפרדת של אלפבית). לפי דיווח של CNBC, נסט מקיימת שיחות עם בתי אבות ובוחנת מוצרים שיעזרו לקשישים לחיות באופן עצמאי ככל האפשר. סביר להניח שבשנים הקרובות גוגל תמשיך לפעול ביתר שאת בתחום הבריאות, דרך הפלטפורמות השונות שלה.

פריסה גלובלית: בחזרה לסין?

גוגל מתכננת להשקיע בשנים הבאות בשווקים מתפתחים, שבהם יש פוטנציאל צמיחה גבוה. יוזמת "מיליארד המשתמשים הבאים" של גוגל פועלת לפיתוח והתאמה של מוצרים עבור משתמשים ממדינות מתפתחות. גוגל סבורה שהמדינות הללו מצריכות גישה שונה בשל אתגרים ייחודיים כמו קישוריות, צריכת דאטה ושטח אחסון מוגבלים, וכן מפני שרבים מהמשתמשים בהם גם חווים את הרשת דרך המובייל בלבד, חווית משתמש שונה מהצרכן המערבי.

החברה פועלת להתאים את המוצרים העיקריים שלה לשווקים אלה וגם להוציא בהם שירותים ייחודיים. בהודו למשל גוגל הוציאה שירות תשלומים בשם טז (Tez), והחודש היא השיקה לשוק זה רשת חברתית בשם Neighbourly, שמאפשרת למשתמשים לשאול שאלות את האנשים בסביבתם.

אפליקציית יוטיוב גו עוצבה עבור שווקים מתפתחים ומציעה בהם אפשרויות שליטה לגבי שימוש בדאטה, עבור מי שיש לו קישוריות מוגבלת. גוגל מאפס, שלה כבר מיליארד משתמשים, רושמת במדינות כמו אינדונזיה, הודו וניגריה קצב צמיחה שנתי של יותר מ-50%. אנדרואיד אוריאו גו נוצרה עבור השווקים הללו כדי להביא את הסמארטפונים לאנשים נוספים בעולם. גוגל אף שיתפה פעולה עם חברות רכבות הודיות, וציידה דרכן 400 תחנות רכבת ב-WiFi. את אותו מודל החברה מיישמת גם במקסיקו ואפריקה. בנוסף, החברה פתחה מרכז חדש לחקר AI בגאנה.

שוק נוסף שאליו נראה שגוגל מנסה לפרוץ מחדש הוא סין - מהלך שכבר מעורר עליה לא מעט ביקורת. לפי דיווחים, גוגל מפתחת מנוע חיפוש שיושק במדינת הענק ויפעל תחת צנזורה, ואף יקשר בין מספרי הטלפון של המשתמשים לביטויים שחיפשו. מנוע החיפוש יפעל באמצעות אפליקציה, ועד כה גוגל לא התייחסה לפרסומים במלואם, אך לפי דיווחים פיצ'אי אמר בפגישה עם עובדי גוגל כי החברה צריכה לחזור לפעול בסין.

בסין יש כיום 750 מיליון משתמשי אינטרנט. פוטנציאל הצמיחה עבור גוגל הוא אדיר, אך הצעד מעורר את זעמם של מחוקקים אמריקאיים, ארגוני זכויות אדם וגם את של עובדי החברה, ש-1,400 מהם חתמו על מכתב המתנגד לפרויקט וכמה מהם אף התפטרו במחאה.

גוגל הפעילה מנוע חיפוש מצונזר בסין בין השנים 2006-2010, עד שגילתה מתקפת פישינג מתוחכמת של הממשלה על השירות שלה, במטרה להוציא פרטים על פעילים סיניים למען זכויות אדם. בתגובה, האתר הסיני של גוגל החל להפנות את המשתמשים למנוע החיפוש של הונג קונג, שאינו מצונזר, וכתוצאה מצעד זה גוגל נחסמה בסין.

מספר אפליקציות של גוגל, כמו גוגל-תרגום, כבר פועלות בסין, יש לה משרדים בשנחאי ובבייג'ין ולאחרונה היא פתחה אחד נוסף בעיר שנזן, ובנוסף תפתח מעבדת AI בבייג'ין. נראה שכניסתה המלאה של גוגל לשוק הענקי הזה, שהפך לאחד ממקורות הצמיחה הבולטים של אפל בשנים האחרונות, היא רק עניין של זמן.