גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יורם טורבוביץ’ אינו המועמד המתאים לראשות בנק לאומי

יורם טורבוביץ', המועמד המוביל ליו"ר בנק לאומי, הוא איש מוכשר ובעל יכולת, אך קשריו העסקיים והחבריים עם הצמרת הכלכלית בארץ מעמידים בספק את התאמתו לתפקיד ● בתקופה שבה אמון הציבור במערכת הבנקאית נמצא בשפל, כדאי למצוא מועמד שמכיר מקרוב גם את אורח חייו של הציבור הרחב ● פרשנות

יורם טורבוביץ' / צילום: יוסי כהן
יורם טורבוביץ' / צילום: יוסי כהן

1.

כמה עובדות לקראת האסיפה הכללית של בנק לאומי בצהרי יום חמישי המתקרב: 1. בנק לאומי הוא בנק של הציבור - הציבור הוא בעל מניותיו וממנו מגיעים גם לקוחותיו. 2. יורם טורבוביץ' הוא איש מוכשר ובעל יכולות מוכחות. ועכשיו השאלה: האם הכישרונות, הכישורים והיכולות של טורבוביץ' - הם הם הכישרונות, הכישורים והיכולות שהציבור, בעל הבית ובעל השליטה של הבנק, זקוק להם בבואו לבחור את היו"ר הנכון של הבנק שלו? באי-נוחות גדולה, שהרי אין ספק שהאיש מוכשר, בעל יכולות ואין כתמים בעברו, נאמר כאן: לא.

2.

למה? כי התודעה האישית, המקצועית, העסקית והחברתית שלו - 'היסוד הנפשי' שלו - עוגנו במקומות אחרים. מקומות ראויים כשלעצמם, אבל קצת פחות מתאימים לבנק גדול שנשלט על ידי ציבור, ובמיוחד במצב הנוכחי בו יש אי-אמון עמוק בבנקאות בכלל ובבנקאים בפרט.

בשלושת הבנקים הגדולים מתקיימת כיום שליטה ציבורית מפוזרת במיוחד, מה שהופך כל אחד מהם לתאגיד פיננסי ענק, עם הרבה סמכויות ומעט מאוד אחריות של המנהלים, ובראשם היו"ר והמנכ"ל/ית. יו"ר לאומי שייבחר יהיה זה שיבחר את המנהל/ת הכללי אחרי ימי רקפת רוסק עמינח ועד אז יהיה שותף, גם בחוק וגם על פי אישיותו, בהחלטות הגדולות של הבנק, כולל כל מתן אשראי גבוה במיוחד.

יורם טורבוביץ' הוא דג זהב ששוחה באקווריום של המילייה העיסקי הגבוה במיוחד. לצידו יצחק תשובה, אהוד אולמרט, אלפרד אקירוב ויצחק סוארי שמנהל בעזרת טורבוביץ' את אחד הגופים הכי כבדים, הכי חזקים והכי תעלומתיים במדינה הזו, קבוצת אלייד. לקבוצת אלייד יש פעילות ענק במגוון תחומים - תשתיות, רכב, בנייה, יבוא מוצרי צריכה - ואיכשהו נשאבים אליה, בעיקר מאז כניסת יצחק סוארי לניהולה לפני למעלה מעשור, בעלי תפקידים בכירים מאוד לשעבר, במיוחד כאלה שיש טינה בליבם על היחס הציבורי והתקשורתי שקיבלו - למרות שבדיוק מהם נולד, נוצר והתפתח הונם.

ליו"ר בנק של ציבור ולמען ציבור, רצוי יותר לבחור מישהו שמכיר מקרוב גם עולמות של דגים רגילים, פשוטים - קרפיון, מושט - ולא רק דגי זהב נוצצים.

3.

תחת הכותרת 'ניסיון בעבודה' שנשלח בהודעת בנק לאומי לבורסה, כותב טורבוביץ' על עצמו כך: דירקטור פעיל בחברת האחזקות אלייד וחברת צ'מפיון מוטורס (יבואנית בלעדית של פולקסווגן, אאודי, סיאט וסקודה). היה יו"ר אזורים, יו"ר דלק מערכות אנרגיה. לפני כן כיהן כראש הסגל של ראש הממשלה, אהוד אולמרט. קודם לזה היה דירקטור בסלקום ונציג קבוצת ספרא ברזיל בחברה, דח"צ בהדר חברה לביטוח ודירקטור במגדל. עוד לפני כן כיהן כמנכ"ל דיסקונט השקעות, יו"ר טמבור, יו"ר קליל תעשיות, יו"ר קניאל ודירקטור בשופרסל, אלרון, אלביט מערכות ואלביט הדמיה.

האנשים האלה שעבד עבורם, הם המילייה החברתי, העיסקי והתודעתי של טורבוביץ'. האנשים האלה הם קליינטים של בנק לאומי ולאורך הרבה מאוד שנים הקליינטים המאוד מאוד מועדפים של לאומי. על כל אלה אמר הציבור, בעל הבית של הבנק: 'הון-שלטון'. עכשיו מועמד לתפקיד יו"ר הבנק הוא התמצית של אותו הון-שלטון. הלזה פיללנו?

האינטרסים של טורבוביץ'

4.

מספיק לקרוא את נוסח 'החלטת ועדת הביקורת' של דירקטוריון לאומי, שבראשה עומד עורך הדין חיים סאמט, כדי להבין את עומק החברותיות וההזדהות בשכונה. עו"ד סאמט, שותף ומייסד פירמת "שניצר, גוטליב סאמט ושות", היה דירקטור בכיר ומכובד בבנק הפועלים וכאשר סיים את מכסת השנים שלו והשמועה על תיפקודו חצתה את הכביש והגיעה גם לוועדת המינויים - הוא נבחר לדירקטור בבנק לאומי.

על עצמו הוא כותב "נמנה עם עורכי הדין המנוסים והמוערכים בישראל.. נהנה ממוניטין מצוין בתחום דיני חברות, עסקאות בינלאומיות, דיני בנקאות ולטיגציה מסחרית". ב-19.8 אישרה ועדת הביקורת בראשותו את מועמדות טורבוביץ' לכהונת דירקטור חיצוני, וזה אחרי שבדקה כנדרש האם הקשרים של המועמד ו/או מי שנמצא בקשר קרוב אליו "אינם מהווים זיקה בהתאם לפקודת הבנקאות ובכפוף לעמדת הפיקוח על הבנקים, לבנק או למחזיק מהותי בו".

לאחר דיונים החליטה הוועדה של עו"ד סאמט כי הקשרים של טורבוביץ' "אינם מהווים זיקה" ובכלל הם קשרים "זניחים" מנקודת ראותו של טורבוביץ' ולפיכך, 'כתמונת ראי' מתנסח עו"ד סאמט משפטית "מנקודת ראות הבנק אינם מהווים זיקה..".

ועדת הביקורת של עו"ד סאמט מונה את הקשרים העסקיים, השותפויות והזיקות של טורבוביץ' מול הקשרים העסקיים של הבנק. בזה אחר זה מפורטים האינטרסים של טורבוביץ' והבנק מול אלייד, דלק קידוחים של תשובה, פניקס אחזקות של תשובה ושותפות אלפרד אקירוב - אלרוב. בסוף מחליטה הוועדה שגם כאשר יש זיקות, כלומר יש קשר בין האינטרסים של הבנק לאינטרסים של החברות ובעלי השליטה הנ"ל, הרי שהם "זניחים מנקודת ראות המועמד". למה זניחים? בגלל (רק בגלל?) שגודל הונו של המועמד טורבוביץ' הוא כזה גדול שכל קשר הופך ל"זניח" עבורו. ככה זה עם אלייד "כהונה זו אינה מהווה את עיקר עיסוקיו; ההכנסה מכהונה זו זניחה ביחס להונו של המועמד", ככה זה עם קבוצת דלק "הם זניחים בנקודת ראותו של המועמד" וגם בתיאור הקשר עם אלפרד אקירוב מצא עו"ד סאמט כי "שווי אחזקותיו (של טורבוביץ' - ס.ק.) בחברה זו הינו זניח ביחס להונו של המועמד".

5.

המסקנה שעולה היא שזיקה היא פונקציה של ההון. אילו לטורבוביץ' היה הון מועט - הרי הוועדה בוודאי הייתה מוצאת שיש לו זיקה לעיסקי אלייד, תשובה ואקירוב. אבל, קובע עו"ד סאמט, בהיות טורבוביץ' איש אמיד - הרי ה"זיקה" מתפוגגת.

האם לזה התכוון החוק? ספק. מה שבטוח הוא שלא לזה התכוון הציבור. זיקה איננה עניין יחסי. או שהיא ישנה או שהיא איננה. כאן כתוב במפורש שיש זיקה - אבל היא הופכת ללא זיקה, בהינף קולמוסו של עו"ד סאמט, "הנמנה עם עורכי הדין המנוסים והמוערכים בישראל", בגלל היקף הונו של המועמד.

6.

עו"ד סאמט היה הגורם השני שסלל את דרכו של טורבוביץ' לבנק. קדמה לו שופטת העליון לשעבר אילה פרוקצ'ה שעמדה אז בראש הוועדה לבחירת דירקטורים לבנקים ללא גרעין שליטה. למרות עשרות מועמדים ואף שבדירקטוריון הבנק יש מועמדים שחלקם טובים במיוחד, פנתה פרוקצ'ה דווקא אל טורבוביץ' והציעה לו להיות דירקטור בכוונה מוצהרת שיהיה בעתיד יו"ר הבנק. (האם ישאר דירקטור גם אם לא ייבחר ליור? - ספק).

למה? היא לא חייבת תשובה לאף אחד. הבעיה היא שגם בנק ישראל והפיקוח על הבנקים, כלומר קרנית פלוג וחדוה בר, שאחראיות על יישום חוקי הבנקאות, לא חושבות שהן חייבות תשובה למאן דהו. השתיים טורחות להדגיש את אי-מעורבותן בנושא. אבל, מעשית, קשה להבין איך פרוקצ'ה תחליט לסמן מישהו (סימון מוקדם ומתואם?) לתפקיד ציבורי בכיר כל כך, ועוד מי שאין לו ניסיון או מומחיות בנקאית, בלא שתתייעץ עם מי מהשתיים.

מה גם, שלעניין ההצהרה של טורבוביץ' כי אינו "בעל מומחיות חשבונאית ופיננסית כהגדרתה" מציג בנק ישראל עמדה ותרנית, חלשה ולא רשמית לפיה אין כל הכרח ליו"ר בנק להיות בעל מיומנות חשבונאית ופיננסית, ושמספיק שיש בדירקטוריון חברים אחרים עם מיומנות שכזו. אם כך, אז מה המעלה שנמצאה דווקא בטורבוביץ'? מה היתרון שלו כלפי הציבור שמיוצג באסיפה הכללית על ידי גופים מוסדיים שמחזיקים בכספי הציבור?

7.

לא נשכח את הנושא השני שעל סדר היום של האסיפה הכללית של בנק לאומי ביום חמישי הקרוב: מינוי מחדש של משרדי רואי החשבון סומך חייקין KPMG וקוסט פורר גבאי את קסירר EY כרואי חשבון מבקרים משותפים של הבנק, מה שמשלים את אפקט האחידות במילייה החברתי שבראש הבנק. 

שוב, אחרי כל מה שהיה, לאומי נשאר נאמן לגד סומך ולמי שהוא בוחר בו כשותף לביקורת, והמפקחת על הבנקים מאפשרת לבנק לקיים הליך בחירה חדש של מבקרים שייפרס עד מי יודע מתי - 2021? 2022? ואם בכלל..

עוד כתבות

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היחסים עם ישראל ישתנו ללא היכר? ארה"ב צפויה לאמץ צעד דרמטי ואלה המשמעויות

בית הנבחרים האמריקאי אישר אתמול סיוע צבאי עצום ממדים לישראל, אך במקביל ארה"ב עשויה גם להעניש את ישראל ● ההחלה הממשמשת ובאה של 'חוק לייהי' על פעולות צבאיות של ישראל נגד אוכלוסייה פלסטינית שקולה כנגד הפחתה של דירוג האשראי המוסרי ● בינואר, הסנאט דחה את עצם הרעיון להעמיד את ישראל למבחן זכויות אדם ● עכשיו היא עומדת להיענש על פגיעה בהן

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

איזה נשק ישראל תקנה בתקציב של 14 מיליארד דולר?

הסיוע האמריקאי לישראל שאושר בבית הנבחרים עומד על כ-26 מיליארד דולר, מתוכו 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי אישר סיוע עתק לישראל. מה תכלול החבילה?

בית הנבחרים האמריקאי אישר סיוע בסך כולל של 95 מיליארד דולר לשורה של מדינות ובהן ישראל ● חבילת הסיוע כוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל, כולל 4 מיליארד דולר למילוי מלאי טילי טמי"ר של כיפת ברזל; 60.8 מיליארד דולר סיוע לאוקראינה, בדגש על השלמת אמל"ח; וכן, 8.1 מיליארד דולר עבור טייוואן

מציאות הפוכה / צילום: Shutterstock

אם תסתכלו על הנתונים האלה תקבלו רושם שונה לחלוטין על מה שעומד לקרות בשווקים

בזמן שמחירי המניות מאותתים על צפי להורדת ריבית, תשואת השיא באג"ח הממשלתיות משקפת תחזית הפוכה ● בשוק הסחורות הבהלה לזהב שוברת שיאים, תרחיש השמור לחששות מפני גלישה למיתון, בעוד שהנפט משדר עסקים כרגיל ● אז מה ההסבר לנתונים הסותרים לכאורה, וכיצד ניתן להרוויח מכך

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

מייסדי קוואק: אלון לב, רן רומנו, ליאור פנסו ויובל פרנבך / צילום: QWAK

ארבעת היזמים יוצאי ענקיות הייטק שזיהו את החולשות של הארגונים הגדולים במשק

קוואק הוקמה במטרה לספק פתרון מקצה לקצה לחברות בהטמעה, בתפעול ובניהול יישומי בינה מלאכותית, ועוזרת לחברות ליישם מודלים של למידת מכונה ● בקוואק לא מסונוורים מטרנד ה-AI:" גם אם אנחנו על הגל, חייבים להיות קשובים לשוק"

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל

אילוסטרציה: shutterstock

הסעיף "הקטן" בעסקת נדל"ן שיתחיל לסבך אתכם עם רשות המסים

באילו מקרים השחקנים בשוק הנדל"ן "בני חורין" מהקשר שנכפה עליהם ככלל עם רשות המסים? ● גלובס עושה סדר בזכויות החוזיות והתנאים שמשחררים אתכם מחובת הדיווח לרשויות המס, לפחות בשלב עריכת החוזה

10 המניות היקרות ביותר בוול סטריט / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

אלה הן 10 המניות הכי יקרות בוול סטריט

הן נחשבות למניות לוהטות במיוחד, אבל האם הן התחממו מדי? ● לאחרונה הצביע מגזין ביזנס אינסיידר על עשר חברות בשווי 10 מיליארד דולר לפחות הנסחרות בתמחור יקר במיוחד ביחס להכנסותיהן ● לרשימה נכנסו אנבידיה, מיקרוסטרטג'י ומניות טכנולוגיה נוספות, אבל גם רשת מזון מהיר ● לאחרונה, כשמשקיעים הופכים סלקטיביים יותר ואנליסטים חוששים מבועה חדשה, גם המניות היקרות חוטפות

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

אלישע מדן. החברים / צילום: פרטי

"בזכות החברים": למרות שאיבד את שתי רגליו בעזה, אלישע מדן יצא לטייל בערבה

אלישע מדן נפצע אנוש בעזה ● בשבוע שעבר החברים שלו סחבו אותו כדי שיוכלו לטייל יחד בערבה: "אני יודע שאוכל לחזור להיות יותר ממה שהייתי" ● פרויקט מיוחד

מותג משקאות האנרגיה BLUE / צילום: Shutterstock

יצרנית משקאות האנרגיה "בלו" ופרשת זיוף נתוני המיחזור

המשרד להגנת הסביבה שוקל אי הכרה בדיווח על יעדי האיסוף והמיחזור של חברת בלו לשנים 2019-2020, וקביעת תשלום כפל פיקדון בהיקף של כ-100 מיליון שקל ● זאת, לאחר שהחברה לא סיפקה אסמכתאות מספקות לאימות דיווחיה על עמידה ביעדי האיסוף והמיחזור לשנים 2019-2020 ובהמשך לחקירה המתנהלת ברשות המסים ובמשטרה

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון