גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

זעקת הקורבן הפריבילגי: תומכי טראמפ רותחים מזעם

טראומת הגבר הלבן: המתקפה על קאוואנו מרתיחה את תומכי טראמפ ● נשיא ארה"ב: "אלה זמנים מפחידים לגברים צעירים, שיכולים להיחשף להאשמות על לא עוול בכפם" ● אך במקביל לתחושת ההתקרבנות של גברים לבנים, מסתמן גל של זעם נגד טראמפ בקרב נשים ● סקר: 55% מהנשים מתנגדות למינוי קאוואנו לעליון, 37% תומכות; 49% מהגברים תומכים במינוי, 40% מתנגדים ● פרשנות

דונלד טראמפ וברט קאוואנו / צילום: ליאה מילס, רויטרס
דונלד טראמפ וברט קאוואנו / צילום: ליאה מילס, רויטרס

גל הביקורת הציבורית על המאמץ הרפובליקאי למנות את ברט קאוואנו לבית המשפט העליון של ארה"ב וקיתונות הלעג הארסי שנשפכים על המועמד הרפובליקאי, מ-Saturday Night Live ועד עמודי האופ-אד בעיתונים הארציים, מרתיחים את תומכי דונלד טראמפ, ה"בייס" שלו, בעיקר גברים לבנים, מעוטי הכנסה אך לא רק, מעוטי השכלה, אך לא רק.

הם רואים במתקפה המסיבית על קאוואנו הוכחה נוספת להתחזקותו של קמפיין פמיניסטי-ליברלי שדוחף ביתר שאת אג'נדה בלתי מתפשרת מאז יומו הראשון של טראמפ בבית הלבן: שלילת המעמד המיוחס של הגבר הלבן בראש הפירמידה החברתית-כלכלית האמריקאית, מעמד שאיש לא ניסה לקרוא עליו תיגר מאז נבעטו כוחות הכתר הבריטי מאמריקה במאה ה-18 ועד אמצע המאה שעברה.

חמשת העשורים שחלפו לא האירו פנים לגבר הלבן ההטרוסקסואלי בארה"ב, כתב באחרונה ההיסטוריון האמריקאי סטיוון גילון. עד שנות ה-60 ישבו גברים לבנים בראש הפירמידה התרבותית והכלכלית של ארה"ב. הם לא נאלצו להתחרות עם שחורים או עם נשים במקומות העובדה והפיקו תועלת מחוקים ומנהגים שחיזקו את מעמדם הפריבילגי. הם שלטו לא רק במקום העבודה אלא הובילו גם את הפוליטיקה האמריקאית ונהנו מכוח אבסולוטי, ללא עוררין, בזירה המשפחתית.

ואז עולמם של הלבנים החל לקרוס, כותב ההיסטוריון. השחורים שוב לא היו מוכנים לקבל את האפליה הגזענית שגולמה בחוקי ג'ים קרואו והתעמתו עם מוקדי הכוח הלבן במדינות הדרום. יחד עם בעלי ברית ליברליים בצפון, הם הניעו את הקונגרס לקבל חוקים חשובים שהוציאו אפליה גזענית אל מחוץ לחוק. הפמיניסטיות, ששאבו השראה מהצלחת השחורים, קראו תיגר על חוקים שתחמו אותן למשרות מסורתיות. הן ניתצו את האמונה שנשים אינן מסוגלות להיות עורכות דין, רופאות, או מנהלות בכירות בחברות. הנשים הבהירו שהן אינן מוכנות להסתפק בחיים של עקרת-בית כנועה. אל הנשים והשחורים הצטרפה, בשלב מאוחר יותר, קהיליית הלהט"ב, שדרשה - ובדרך-כלל קיבלה - שוויון זכויות במקומות העובדה ובמגזרים אחרים של הפעילות האנושית.

אך האיום הגדול ביותר לגבר הלבן היה ההגירה המוגברת לארה"ב. חוק ההגירה מ-1965, שהעמיד "איחוד משפחות" במרכז מדיניות ההגירה האמריקאית, הביא לגידול דרמטי מספר המהגרים לארה"ב. על פי מכון המחקר פיו (PEW), מהגרים וילדיהם שנולדו בארה"ב תרמו 55% לגידול האוכלוסייה בארה"ב מאז 1965. באותה שנה היו המהגרים 5% מהאוכלוסייה; כיום הם 14%.

מאז 1965, הרוב המכריע של המהגרים הגיע לארה"ב מאסיה, אפריקה ואמריקה הלטינית. לבנים רבים החלו לראות במהגרים אלה איום ל"תרבות המשותפת" של אמריקה - כותב גילון - תרבות שהגה ויצר האדם הלבן. הלבנים השמרנים החלו לקבול על כך שהמהגרים אינם מתערים בחברה האמריקאית אלא יוצרים פוליטיקה של זהויות לאומיות תוך-אמריקאיות, פוליטיקה ששמה דגש על הבדלים תרבותיים תוך דחיית ערכים משותפים.

וכך, החל בשנות ה-60 ראו גברים לבנים רבים את השינויים שחוללו התנועות לשוויון זכויות - של נשים, שחורים או קהיליית להט"ב - ואת ההגירה המוגברת לא כמכשירים לבניין חברה הוגנת ומגוונת יותר, שתפעל לתיקון עוולות העבר, אלא כהתקפה ישירה עליהם ועל הערכים שלהם. זה אפוא מקור ההתנגדות העזה, לפעמים אלימה, בארה"ב בעשרות השנים שחלפו לבתי ספר מעורבים, לחינוך דו-לשוני (למשל: אנגלית וספרדית), או לשוויון זכויות ללהט"בים. בשלב מאוחר יותר נולדו ההתנגדות היוקדת לברק אובמה וההאשמות הכוזבות שהוא מוסלמי יליד אפריקה. לכך יש להוסיף את היעלמות מפעלי ייצור ומיקור חוץ לאסיה, שחיקת האיגודים המקצועיים ואוטומציה גוברת.

הגבר הלבן באמריקה חש עצמו זניח, חלש ופגוע, מלא חרדות. במילים אחרות, הוא החל לראות את עצמו כקורבן של נסיבות שאין לו שליטה עליהן. הוא מודה בפה מלא שהוא חושש מהתמורות הדמוגרפיות והמהפכות התרבותיות. דונלד טראמפ מכר את עצמו במסע הבחירות לנשיאות ב-2016 כמענה לחרדות האלה. במקום זאת, בגלל מבנה אישיותו המיוחד ובגלל נטייתו לעודד פלגנות, הוא משמש זרז לחיזוק התופעות שגרמו להיווצרות החרדות האלה מלכתחילה.

הדוגמה המובהקת ביותר לכך היא הדרך שבה טראמפ והמנהיגים הרפובליקאים בקונגרס מטפלים בפרשת קאוואנו. התנהלותם דוחפת יותר ויותר נשים למחנה הדמוקרטי או להתארגנויות פוליטיות אחרות. לאחר שהמועמד הואשם בניסיון אונס בהיותו תלמיד בבית ספר תיכון, ובתוקפנות מינית בהיות סטודנט בייל, ולאחר הופעתו המזיקה והנלעגת בשימוע של ועדת המשפט של הסנאט, שבה הוא לא רק כפר בהאשמות נגדו אלא אף טען שהצטיינותו בלימודים אמורה לפתוח לפניו את שערי בית המשפט העליון, וש"הקלינטונים" אשמים בקמפיין נגדו - לאחר כל זאת, טראמפ והרפובליקאים הותירו אותו במירוץ במקום לשלוף את מועמדותו ולמנות מישהו קביל יותר, גם אם המועמד החדש לא היה מספיק לעבור את כל המשוכות עד בחירות הביניים בנובמבר.

גרוע יותר, טראמפ מוסיף ללבות את תחושת ההתקרבנות של הבייס שלו ובכך הוא מגדיל עוד יותר את הפער הרחב בלאו הכי בין נשים לבינו ולבין המפלגה הרפובליקאית. במילים אחרות: הוא תורם לחיזוק התנועה הפמיניסטית החדשה ששואבת את כל חיותה מסלידה מנשיא ארה"ב ועתה גם מסלידה מקאוואנו. הוא מחזק את התנועה השנואה ביותר על הבייס שלו.

וכך, בעידוד משפחת טראמפ, מחוקקים רפובליקאים ושדרי תחנות רדיו ימניות מתגבשת בארה"ב תנועת מחאה זכרית, מענה כמעט סימטרי לתנועת המחאה הנשית, שהולכת מחיל אל חיל בעקבות הפגנות הנשים הענקיות עם היכנסו של טראמפ לבית הלבן. נדמה כאילו טראמפ ורעיו אוהבים לשפך שמן על המדורה.

"הטראומה שעברה על גבר שמעולם לא הוטחה בו אפילו האשמה אחת; אף פעם לא אמרו עליו דבר רע", אמר טראמפ על קאוואנו. "(ההאשמות נגדו) בלתי הוגנות כלפיו בשלב זה. מה שעובר על אשתו, מה שעובר על הילדות היפות שלו בכלל אי-אפשר לתאר". הוא לא התייחס כלל לעדותה של פרופ' כריסטין בלאסי פורד, שתיארה בפרטי פרטים, בשימוע בוועדת המשפט של הסנט בשבוע שעבר, מה שעולל לה קאוואנו בהיותו שיכור כאשר שניהם היו תלמידי תיכון.

ואתמול הצהיר טראמפ: "אלה זמנים מפחידים מאוד לאנשים צעירים באמריקה, אלה זמנים שבהם מישהו יכול להימצא אשם במשהו שהוא לא ביצע כלל... אתה יכול להיות מישהו מושלם כל חייו, ואז מישהו מאשים אותך במשהו... זה אחד מהדברים הגרועים ביותר שמתרחשים עתה". בעבר הוא הכריז שההאשמות נגד קאוואנו הן "מעשי הונאה".

ובנו של טראמפ, דונלד ג'וניור, אמר אתמול: "יש לי בנים. יש לי בנות. כאשר אני רואה רואה מה קורה עתה זה ממש מפחיד. אני יותר חושש לבנים שלי מאשר לבנות".

התבטאויות כאלה מחממות הלב לדמוקרטים ולתנועות מחאה של נשים. אלה וגם אלה רושמים הכנסות שיא מתרומות של בוחרים ושל אילי הון ליברלים. כן, גם בני משפחת סורוס.

הסקרים מראים, כי התמיכה בקאוואנו או ההתנגדות לו נגזרות ממין הנשאלים. 55% מהנשים מתנגדות למינוי המועמד, 37% תומכות. לעומת זאת, 49% מהגברים תומכים בקאוואנו, 40% מתנגדים. אותו סקר העלה, כי 48% מהאמריקאים מאמינים בעיקר לפרופ' בלאסי פורד; 40% מאמינים בעיקר לקאוואנו.

קצת יותר מחודש לפני בחירות הביניים לקונגרס, מצטיירות אפוא לפניו שתי אמריקות: אמריקה של נשים ואמריקה של גברים ואין גשר בין השתיים. שדרן הרדיו הימני ראש לימבו מתח ביקורת קשה על "הפמיניסטיות המיליטנטיות": "הנשים האלה זועמות. משהו קרה להן בחייהן, ועכשיו הן שופכות את כל הכעס והזעם שלהן על אמריקה או על כל הגברים או על הגברים ב'רוב העוצמתי', שהם בעצם לבנים נוצרים".

הסקרים מראים, שהמפלגה הדמוקרטית תיטול את השליטה בבית הנבחרים מידי הרפובליקאים בנובמבר. הסיכוי שלה לזכות בשליטה בסנאט קטן יותר, אך לא זניח. עתיד הרפובליקאים אינו נראה ורוד. "אנו מפלגה של גברים לבנים מזדקנים וזועמים בשלב שבו ארה"ב עוברת שינויים דמוגרפיים אדירים", אמר האסטרטג הרפובליקאי ג'ון וויבר, שצוטט ב"וושינגטון פוסט". הוא מנבא שמפלגתו תסבול בבחירות הבאות.

עוד כתבות

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

וול סטריט / צילום: Shutterstock

ירידות חדות בוול סטריט; מטא מתרסקת ומאבדת קרוב ל-200 מיליארד דולר משוויה

נאסד"ק יורד בכ-1.7% ● IBM צוללת ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● ישראליות: מובילאיי וצ'ק פוינט יורדות בעקבות הדוחות ● המניה המועדפת על ביל אקמן מזנקת לאחר הדוחות ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

רונן בר, ראש השב''כ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

המו"מ לעסקת חטופים: משלחת מצרית תגיע לישראל מחר

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט