גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תחזיות אפוקליפטיות: ה-SEC לבדו לא יספיק להציל את טסלה

אלון מאסק, מייסד ומנכ"ל יצרנית הרכבים החשמליים טסלה, אמנם סיפק דוחות טובים מהצפוי וגם הגיע להסדר עם רשות ני"ע האמריקאית, שמסיים (כנראה) סאגה שפגעה קשות בחברה (ועל הדרך "דפק" את השורטיסטים) ● ועדיין, טסלה ניצבת בפני שורת אתגרים, וספק אם היא תגשים את הציפיות יוצאות הדופן שנתלו בה ● פרשנות

אלון מאסק / צילום: רויטרס
אלון מאסק / צילום: רויטרס

שאכטה מג'וינט בשידור ישיר מחקה לפני שבועיים 5 מיליארד דולר משווי של טסלה , הכותרות זעקו כי אחד האנליסטים השוריים של המניה, הוריד המלצה ואמר שהמייסד והמנכ"ל אלון מאסק חייב לשנות את דרכיו. אחרים טענו שטסלה חייבת להתחמש באנשים רציניים יותר, שתהיה להם השפעה על מאסק בדירקטוריון.

יצרנית רכב או חברת הזנק טכנולוגית? - בשנה האחרונה טסלה החלה לספק את רכב סדרה 3 ה"עממי" יותר (עדיין מכונית ספורט, במחיר 35 אלף דולר, שמאמיר ל-70 אלף דולר לאחר תוספות, ומאיצה מ-0 ל-100 בפחות מ-5 שניות). הרכב הזה אמור להוביל את החברה לייצור המוני של 5,000-8,000 רכבים בשבוע ולרווחיות כבר ברבעונים הקרובים. אלו חדשות מעולות לחברה, ששרפה מעל 15 מיליארד דולר מיום שנוסדה.

למרות זאת ודווקא עכשיו, חד הקרן מהסיליקון ואלי שהונפק ב-2010 סובל מסנטימנט שלילי מהמשקיעים והאנליסטים בוול סטריט. אחרי שיצרה למשקיעים תשואה של 1,750% מההנפקה, מניית טסלה מובילה את S&P 500 בהמלצות מכירה ומותקפת על ידי אנליסטים בתחזיות אפוקליפטיות, הכוללות תרחיש לפשיטת רגל ואפילו דרישות שמאסק יעזוב.

טעינה ברבע שעה, האצה מ-0 ל-100 ב-3 שניות

התחרות - ב-4 השנים הקרובות חברות רבות יציפו את הכבישים בדגמים חשמליים. אאודי תשווק את E-Tron בתחילת 2019 עם טווח של 400 קילומטר, טעינה מהירה והאצה מ-0 ל-100 קמ"ש ב-5.7 שניות. מרצדס תשיק ב-2020 את סדרת EQ ותתחרה ישירות בטסלה 3. עד 2022 היא תשיק כ-10 דגמים מהסדרה. BMW תצטרף אליה ב-2021.

וולוו משיקה גרסה חשמלית ראשונה ל-S60 T8 Polestar. יגואר החלה בשיווק ה-I PACE שתגיע לארה"ב ב-2019, ופורשה תשיק את ה-Taycan ב-2019, עם טעינה מהירה של 15 דקות, והאצה מ-0 ל-100 קמ"ש בפחות מ-3.5 שניות. מלבדן, יונדאי, קאיה, ניסן, הונדה ועוד ישיקו מכוניות חשמליות במחירים נגישים יותר עד 2020. ג'נרל מוטורס תיכנס לשוק ב-2021, אבל כבר ב-2020 תשיק שני דגמים חשמליים של שברולט וביואיק. התמונה ברורה -  בקרוב טסלה כבר לא תהיה לבד והשאלה כיצד היא תעמוד בתחרות.

התלות בשחקן אחד - מאסק נחשב לרוק סטאר בסיליקון ואלי והרבה מהפרמיה החיובית של מניית החברה (שווה יותר מפורד וג’נרל מוטורס, למרות שמכרה לא יותר מ-350 אלף רכבים) ויכולת גיוס הכספים שלה הן לזכותו. עם זאת, מחברה בשווי של 50 מיליארד דולר, המשקיעים מצפים ליותר בגרות ופחות הון סיכון. כלומר, שתסתמך על עסקיה ולא על השמות הנוצצים שלה.

החקירה של ה-SEC - בעוד המשקיעים חוששים מתלות במאסק, נוסף להם כאב ראש נוסף בדמות רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC). בתחילת אוגוסט מאסק הפתיע את השוק כשהבטיח בציוץ בטוויטר כי יהפוך את החברה לפרטית במחיר של 420 דולר (המניה באותו זמן עמדה על 340 דולר). הציוץ שלח את המניה לעליות חדות, שגרמו להפסדים גדולים להרבה  לשורטיסטים שהימרו נגד המניה ולחקירה של ה-SEC.

הקושי לגייס בכירים - בשנה האחרונה עזבו יותר מ-13 בכירים בחברה, חלקם עברו  למתחרות וכל זה דווקא בתקופה קריטית. הטענה המרכזית היא שעם שווי של 50 מיליארד דולר ורגע לפני שהיא הופכת לרווחית, נטישת הבכירים לא מגיעה כנראה על רקע כספי, אלא בעיקר על רקע היחסים ותרבות העבודה עם מאסק. הבעיה היותר גדולה היא שנטישת הבכירים מקשה על גיוס מנהלים בכירים נוספים במקומם לטובת התרחבות הייצור.

תפספס את תור הזהב שלה?

רק לא בטר פלייס - טסלה היא בוודאי לא בטר פלייס, ומכרה כבר מעל 300 אלף רכבים. ובכל זאת, רוכשים המשקיעים כ-50-60 אלף דולר בקניית רכב מתוצרת החברה, רוצים לדעת שהמותג יישאר לאורך שנים, ישמור על יוקרתו וימשיך להתפתח וחלילה לא ייעלם מהמפה בתוך כמה שנים, מה שירסק את השוק ואת שווי הרכב שרכשו.

לא רק רכב חשמלי אלא תעשיה חדשה של תעבורה ותחבורה - אחרי שחברות כמו אובר וליפט הדהימו את העולם ושינו את פני התעבורה לנצח, תעשיית הרכב העולמית מבינה שכדאי לה לשים לב טוב טוב פן תתפתח לה אמזון חדשה בתחום ותותיר אותה מחוץ למשחק במקרה הרע. במקרה הטוב היא עשויה לפספס את תור הזהב שלה.

השינוי המרגש ביותר בתעשיית הרכב הוא כמובן הרכב אוטונומי שמצית את הדמיון. כאן טמון אחד היתרונות הגדולים ביותר של טסלה ושל היזם הכול-יכול שלה. טסלה נחשבת כפורצת דרך וכמי שבנויה ומתכוננת היטב להמציא את העולם מחדש.

אחד היתרונות המרכזיים לטסלה הוא שהיא חברת הרכב החשמלי היחידה שכמעט כל החלקים ברכב והטכנולוגיות המשולבות בו שייכות לה. אם תרצו, היא דומה מעט בחשיבה לאופן הפעולה של אפל. היא מקדמת השקעה בטכנולוגיה כדי להתחרות באינטל שרכשה את מובילאיי, ברכב האוטונומי של אובר ובשלל סטארט-אפים אחרים העוסקים בטכנולוגיות תעבורה עתידיות, כולל בתחום הסייבר שהופך לחם מאוד ונחוץ בעתיד של מכוניות אוטונומיות.

גם פה התחרות לא פוסחת על טסלה - להיפך, היא אפילו משיגה אותה. מלבד שלל חברות ההייטק הנוצצות שעוסקות במלאכה בצורה ממוקדת, ישנן שתי המתחרות הגדולות בעולם שמאיימות לכבוש את השוק. הראשונה היא Waymo של גוגל שמפתחת טכנולוגיה לרכבים אוטונומיים ומוערכת ביותר מ-170 מיליארד דולר ומכוונת להסעת נוסעים, משלוחים ומכירות תוכנה. צמודה אליה במירוץ נמצאת NVIDIA , שבשנים האחרונות עושה את קפיצת המדרגה מחברה המתמחה במעבדים גרפיים למשחקים למובילה בתחום ה-AI ו-Deep Learning, ששלל טכנולוגיית הרכב האוטונומי שלה מככבות אצל אובר, מרצדס ועוד. מי שהשקיע בה ראה תשואה של יותר 1,000% בשלוש השנים האחרונות, כשהשווי של NVIDIA נסק לכ-160 מיליארד דולר.

האיום הסיני

ואם כבר תחרות, אי אפשר שלא להתייחס לסינים ול-NIO שהונפקה בספטמבר האחרון בנאסד"ק ונסחרת בשווי שוק של 6.4 מיליארד דולר, לא רע עבור חברה שקמה ב-2014. החברה אמנם בתחילת דרכה, אך משלבת טכנולוגיות של מובילאיי ומפתחת טכנולוגיות נוספות בעצמה. עם זאת, אנליסטים מוצאים אצלה גם הרבה יתרונות, בעיקר בשל הרגולציה הסינית הגמישה יותר עבור טכנולוגיות אוטונומיות לרכב ומאפשרת לחברות אלו לצבור ניסיון גדול ומהר יותר מהמתחרות האמריקאיות. גם חברות הרכב המסורתיות הפנימו מעט באיחור את השינוי בשוק, אבל הן ינסו לצמצם פערים. אחת הדוגמאות היא חטיבת הרכב האוטונומי של GM שמוערכת ביותר מ-11 מיליארד דולר וקיבלה השקעה של 2.25 מיליארד דולר במאי האחרון מ-SoftBank.

הסיכון האחרון של טסלה הוא ענפי, או במילים אחרות, שווי מנופח לענף שעדיין מצוי בחיתוליו. לאחרונה עולות שאלות כמו האם רכבים חשמליים באמת יתפסו נתח משמעותי מסך הרכבים? האם חלום הרכב האוטונומי ממש מעבר לפינה, או שנצטרך להמתין עשור ואולי שניים לפני שייושם? וגם האם הטכנולוגיות המוערכות כיום ביותר מטריליון דולר באמת יזכו לראות שימוש יומיומי.

חבל הצלה מה-SEC

ההתפתחות האחרונה הגיעה השבוע מכיוון ה-SEC שהוזכר בפתח המאמר. מאסק הגיע עימה לסיכום לפיו הוא יפרוש מתפקיד היו"ר וישלם קנס של 20 מיליון דולר. בכך מבחינת רשות ניירות ערך האמריקאית מסתיימת הסאגה, ולמעשה היא מצילה את טסלה ואף מסדרת את העניינים למשקיעים (ו"דופקת" את השורטיסטים). המשקיעים נראים אולי מרוצים מההסכם שישאיר את מאסק כמנכ"ל בטסלה ואפילו יחזק את הדירקטוריון כדי להחזיר את מאסק למסלול (דרישה שהעלו מספר אנליסטים ומשקיעים ממאסק עצמו). הם יכולים להיות מרוצים גם מ-80 אלף מכוניות שהצליחה טסלה לייצר ברבעון האחרון ומתוצאות הרבעון שהתפרסמו אתמול שעקפו את התחזיות.

אבל כלל לא בטוח שרשימת הבעיות בטסלה נגמרה. היא ומאסק עצמו חשופים לתביעות ענק מצד שורטיסטים שהפסידו מיליארדים בעקבות הציוץ שלו. עצם העסקה עם הרשות לניירות ערך הופכת אותו לאשם וחושפת אותו ואת החברה לתביעות ענק.

מאסק אמנם נשאר, אבל כלל לא ברור שזהות היו"ר הבא לא תהיה מעין בובת קישוט למאסק. והכי חשוב, התחרות נשארת, כאשר את השוק יציפו בשנים הקרובות המתחרות ברכבים חשמליים. ברמה הטכנולוגית ובעיקר בתחום הרכבים האוטונומיים לטסלה תחרות עזה והיא מפגרת מאחור.

אז בפעם הבאה שאתם מוקסמים מהחדשנות, היופי וריגוש שמבטיחה טסלה, בקרוב  היא כבר לא תהיה לבד ותזכרו שיש נקודות זמן שבהן שוק ההון מניח ל"סיפורים" ובוחן בעיקר את המספרים. ובמלים אחרות, גם אם טסלה תעבור ממש בקרוב לרווחיות, האם זה יצדיק שווי של 50 מיליארד דולר? 

■ הכותב הוא האסטרטג הראשי של בית ההשקעות אלומות. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. 

עוד כתבות

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

השופט בדימוס ד''ר עדי זרנקין / צילום: פאול אורלייב

בן הבורר הוא בכיר בחברה מתחרה - האם זו עילה לפסילתו?

ביהמ"ש דחה את בקשת קבוצת סיגמא לפסול את הבורר ד"ר עדי זרנקין, שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, בשל טענה לחשש לניגוד עניינים, מאחר שבנו מכהן כבכיר ומחזיק במניות של חברה מתחרה לחברה שבלב המחלוקת

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום

150 ק"מ של רכבת: עוד לא היה בישראל פרויקט כזה. הכירו את הצעיר שאחראי עליו

יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי ● כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות בבורסת ת"א; ורידיס מאבדת מערכה כ-4%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.5% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo & Scitex, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

עם מפעל בקריית גת, תוך כדי פינוי עובדים וגיוס מילואים מסיבי, בחברת HP Indigo & Scitex, אחת המעסיקות הגדולות בהייטק הישראלי, התמודדו עם אתגרי המלחמה ● "לא מדובר בתקופה חד־פעמית, אלא במרתון שנצטרך להתמודד איתו", אמר נועם זילברשטיין, מנכ"ל החברה, במהלך כנס TECH IL של גלובס

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם הממשלה הנוכחית בלמה את הכניסה של פועלים מעזה?

השר מירי רגב טענה כי הממשלה הקודמת הכניסה פועלים מעזה. אך כך גם ממשלתה שלה ● המשרוקית של גלובס

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

העתיד, השכר והאם מדובר בבועה? מנהלי חברות השבבים הגדולות מדברים על התחום הלוהט

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס TECH IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

פתיחה מעורבת בוול סטריט; טסלה יורדת ב-4%

הדאקס יורד ב-1% ● קרן המטבע העולמית העלתה את תחזית הצמיחה העולמית ● תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב מזנקות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

אחד משני כטב''מי נפץ שחדרו מלבנון והתפוצצו באזור בית הלל / צילום: מתוך תיעוד שעלה ברשתות החברתיות, לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

שלושה נפצעו מפיצוץ שני כטב"מי נפץ בבית הלל

דקות אחרי ששני כלי הטיס התפוצצו - בלבנון דיווחו על רכב שהותקף בדרום המדינה • באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" • איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר • עדכונים שוטפים

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור