גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חוקים חדשים בארה"ב יגנו על צרכני תעופה; מתי זה יקרה כאן?

החוקים החדשים קובעים, בין השאר, רווחים מינימליים בין מושבי המטוס ואוסרים על רישום יתר והטסה של כלבים בתאי האחסון שמעל למושבים

נוסעים בשדה תעופה לאחר ביטול טיסה / צילום: רויטרס
נוסעים בשדה תעופה לאחר ביטול טיסה / צילום: רויטרס

בעקבות רצף של אירועים בין נוסעים לחברות התעופה שחוללו לאחרונה סערה בעולם התעופה, מינהל התעופה האמריקאי יפרסם בקרוב שורה של חוקים חדשים ומשמעותיים לטובת הנוסעים בארה"ב. הסעיף שעורר את מרבית תשומת-הלב מתייחס לקביעת רווחים מינימליים בין מושבי המטוס, לאור המגמה של כלל חברות התעופה לצמצם אותם בנימוקים של התייעלות, כאשר בפועל הן מנסות להוסיף עוד ועוד מושבים כדי למקסם את הרווחים.

בנוסף אוסרים החוקים להוריד נוסעים מטיסה בטענה ל"רישום יתר", זאת בעקבות הסערה שחוללה יונייטד איירליינס בחודש אפריל בשנה שעברה, לאחר שפינתה בכוח נוסע מהטיסה בעקבות אובר בוקינג. דרמה אחרת, שגם היא קשורה ליונייטד, הובילה לחוק שאוסר הטסה של כלבים בתאי האחסון שמעל למושבים. זאת, לאחר שהכלב קוקיטו, בולדוג צרפתי בן 10 חודשים, מת אחרי שאוחסן בתאים על-ידי דיילת שסירבה לאפשר להניח את הכלוב שלו מתחת לרגלי הנוסעים. חקיקה נוספת תימנע עישון של סיגריות אלקטרוניות במטוס, לצד איסור על הנוסעים לקיים שיחות מהטלפון הנייד בזמן הטיסה.

החוקים החדשים מתייחסים לטיסות הפועלות בשטחי ארה"ב, ממנה ואליה, המבוצעות על-ידי חברות תעופה אמריקאיות. 

חוקים חדשים בארה"ב יגנו על צרכני התעופה, מתי זה יקרה גם בארץ?

פוטרות את עצמן מפיצויים

אחד הסעיפים שכדאי לשים עליהם דגש, בתקווה שגם במשרד התחבורה הישראלי וברשויות התעופה המקומיות יאמצו אותו, מתייחס לנושא של עיכוב או ביטול טיסה. התערבות רשויות התעופה בנושא מלמדת על כך שחברות התעופה בארה"ב, בדומה לחברות בעולם, מתרצות עיכובים או ביטולים של טיסות בתנאי מזג-האוויר ובכך פוטרות את עצמן מהצורך לפצות נוסעים. לפי התקנות החדשות, רשויות התעופה האמריקאיות (FAA) יוכלו לקבוע האם ביטול או עיכוב בטיסה יכול להיות מנומק על-ידי חברות התעופה ככזה שהתרחש מכורח של "כוח עליון", בדגש על תנאי מזג-אוויר קיצוניים שאילצו את החברה לבטל את הטיסה.

החוק בארה"ב אמנם יפקח על הנימוק שתספקנה חברות התעופה האמריקאיות לנוסעים, אולם הוא מגדיר פיצוי רק במקרים שבהם נוסעים "נזרקו" מטיסה שהייתה באובר בוקינג, שיכול להגיע ל-1,350 דולר, בהתאם למרחק הטיסה. מנגד, חברות התעופה האמריקאיות אינן מחויבות לפי חוק לפצות נוסעים במקרים של עיכובים בטיסות, אך חלה עליהן חובת רגולציה במדינות אחרות לפי חוקי הפיצוי שלהן.

כך, אם חברת תעופה אמריקאית המריאה באיחור של 3 שעות או יותר מנמל התעופה ברומא לניו-יורק למשל, היא מחויבת לפצות את הנוסעים לפי הדירקטיבה האירופית. באשר לפיצוי במקרים של ביטול טיסה, חברת התעופה עשויה להיות מחויבת להשיב לנוסעים את כספם, ומכאן הדגש על מתן גושפנקא לנימוק שהיא מספקת במקרים כאלה.

מה קובע החוק בישראל?

חוק טיבי שנחקק ב-2012 קבע פיצוי סלחני למדי רק במקרה שבו טיסה עוכבה בטווח של 8 שעות ויותר, זאת לעומת החוק באירופה שמחייב לפצות את הנוסעים החל מעיכוב של 3 שעות. המשותף לחוק בישראל ובאירופה הוא מנגנון הפיצוי הכספי שנבנה לפי 3 מדרגות, בהתאם למרחק הטיסה שבוטלה או עוכבה: החוק הישראלי מגדיר פיצוי שנע מ-1,300 שקל (לטיסה במרחק של עד 2,000 ק"מ), עובר ב-2,060 שקל (לטיסה במרחק שבין 2,000 ל-4,500 ק"מ) ומגיע ל-3,100 שקל לטיסה שבמרחק 4,500 ויותר. באירופה הפיצוי לנוסע נע מ-250 אירו לטיסה במרחק של עד 1,500 ק"מ; פיצוי של 400 אירו לטיסות במרחק של 1,500 עד 3,500 ק"מ; ו-600 אירו לטיסות במרחק של 3,500 ק"מ ויותר.

בארה"ב, לעומת זאת, הנוסעים זכאים לטיסה חלופית או להחזר מלא (גם על כרטיס non-refundable) במקרים של ביטול טיסה. בחלק מהמקרים במקום החזר יינתן שובר למימוש עתידי. עם זאת, החוק אינו מחייב לספק לנוסעים מלון או הסעות.

בישראל, רק לאחרונה, נציין, דחתה הקואליציה את הצעת החוק שהניח חבר הכנסת מיקי לוי (יש עתיד), שביקש להשוות את החוק בארץ בנוגע לפיצוי על עיכוב בטיסה לזה שבאירופה. 48 חברי כנסת הצביעו נגד, 31 תמכו, ללא נמנעים. "בכל העולם צועדים קדימה לקראת הצרכן, ורק בישראל הולכים לאחור", אמר לוי, שהוסיף כי "לצערי, הממשלה דואגת לחברות ולא לנוסעים".

איפה הרגולטור?

אז האם נימוק בנוסח של "נסיבות מבצעיות" שהשתמשה בו אל על בעיכובי הטיסות שהיא חוותה ביוני האחרון פוטר אותה ממתן פיצוי ללקוח? כאן נכנס תפקידו של משרד התחבורה, הגוף המפקח על חברות התעופה. כמו מינהל התעופה האמריקאי, גם משרד התחבורה יכול להתערב לטובת הנוסע או לטובת חברת התעופה ולקבוע האם נסיבות מבצעיות או אחרות הן נימוק שיכול לפטור מפיצוי. מתן אישור רשמי כזה יכול גם לייתר את הצורך בתביעה משפטית ובטרטור מיותר - הן לצרכן והן לחברת התעופה. 

הממשלה יכולה בהחלט לשקול התערבות דומה לזו שתחול בקרוב בארה"ב שקובעת על חברת התעופה לנמק את העיכוב לטיסה. היה והיא לא תוכל לעשות זאת - תתכבד נא החברה ותפצה את הנוסע לפי החוק, סלחן ככל שיהיה.

עוד כתבות

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני