גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הגיע הזמן ל"משיכת מוחות" לישראל

בריחת ידע והקמת מרכזי הייטק בחו"ל נובעות מהקשיים שמערימה המממשלה על התעשייה

הייטק / צילום: Shuttherstock
הייטק / צילום: Shuttherstock

מה לא נאמר על ה"סטארט-אפ ניישן". מה לא נאמר על ה"מוח הישראלי". גדל בשכונות מפויחות, התחשל בצבא, יצא מלוטש לגמרי אחרי התואר הראשון, אולי אפילו לפני. שרד משברים ביטחוניים, מיתון וחמסין, שרד אפילו חומוס בצהרי היום כלשהו והקים חברה שתשנה מציאות לתעשייה שלמה. יפים, אינטליגנטים, ליברלים, ומתקדמים באנגלית מצוחצחת.

זה נשמע טוב. הייתי אומר, שזו אפילו אמת לאמיתה. אבל החלום ושברו מתדפקים על דלתנו.

במקום לנסות להיות ICQ, ווייז או מובילאיי - החלום הישראלי של השנים האחרונות מתמקד ביותר חברות המנסות להיות טבע, או לפחות צ'ק פוינט - אימפריה עסקית ישראלית. ההנפקה של וויקס, האיחוד של סופרסוניק ואיירון סורס, הגדילה העצומה של מלאנוקס, כל אלה הן חוד החנית. כך גם אנחנו בהתאחדות התעשיינים רוצים מגה-חברות ישראליות. מטה בישראל. מאות עובדים. חנוכיות בחנוכה וצום ביום כיפור.

כדי להפוך את החלום למציאות צריך פתרון מיידי לסוגיה המתמשכת של מחסור בעובדים. אולי זה כי אנחנו רק 8.5 מיליון איש, אולי זה כי יש ממשלה שחלק משריה לא ראו מחשב מעולם.

ענף ההייטק מהווה מנוע צמיחה מרכזי של המשק הישראלי. אולם, המחסור בכוח אדם נגיש ומיומן, מהווה חסם בהתפתחות תעשיית העילית. הימצאות כוח אדם מיומן ואיכותי, הזמין ונגיש להשתלבות בתעסוקה, מהווה תנאי מרכזי להמשך ביסוסו ופיתוחו של הענף.

נכון להיום מדינת ישראל אינה מחלקת אשרות עבודה ליזמים זרים עצמאיים, שבוחנים הקמת חברות בישראל. אשרת העבודה הישראלית (B1) מאפשרת במקרים מיוחדים העסקה של מומחים שמרוויחים שכר גבוה במיוחד, יותר מכפול מהשכר הממוצע במשק, אך רק לאחר שחברה מסחרית ישראלית הוכיחה כי לא הצליחה למצוא לו תחליף ישראלי. מרבית העובדים הזרים בישראל מועסקים רק בתחומים שבהם קיימת דרישה לידיים עובדות, כגון סיעוד, בניין, חקלאות ומטבח אתני. יזם הייטק עצמאי, שמעוניין לפעול כאן, אינו יכול לעשות זאת, גם אם בטווח הארוך הוא עשוי להקים כאן חברה משגשגת או פעילות מו"פ שמשרתת חברה זרה.

האמריקאים תומכים בהייטק המקומי שלהם עם הקלות ברישום ובדיווח של חברות צעירות, ברילוקיישנים של העובדים שלהם ובהבאת עובדים מחו"ל לארצות-הברית. אבל כאן אפשר להביא עובדים מחו"ל רק לחקלאות ולבניין. זה מסרבל את התעשייה, גורם לבריחת מוחות וכספים המושקעים בחו"ל. קל להביא עובד בניין סיני, פועל סודאני, חקלאי תאילנדי או מטפלת פיליפינית, אבל אלגוריתמיקאי אוקראיני?! זה לא.

אנחנו חוששים מבריחת המוחות והגיע הזמן לדבר על "משיכת מוחות".

בחזון שלי אני רואה את אחיי לנשק הסטארט-אפ, חברות כמו איירון סורס, סימילרווב, פייבר, אאוטבריין, טאבולה או וויקס, כולן חברות ענק של 20 מיליארד דולר. זה לא בשמיים.

בזמנו, שר העבודה והרווחה אלי ישי, הודיע שיתנגד נחרצות ליבוא עובדים זרים לתחום ההייטק. ישי אמר, ש"ישראל עלתה על מפת ההייטק העולמית בזכות 'הראש היהודי' וחבל לאבד גם את הייחודיות הזו כאשר יש בישראל מספיק אנשים בעלי פוטנציאל מתאים לעבודה במקצועות אלה". במשרד העבודה והרווחה הציעו להגביר את תוכניות ההכשרה השונות, שפרנסו את אותם עובדי מדינה במשך שנים, אבל לא את ההייטק הישראלי.

לפני כשנתיים הודיעו כמה מחברות הסטארט-אפ הישראליות, המשתתפות בכנס טכנולוגיות המדיה השנתי IBC באמסטרדם, כי יגיעו להפעיל את הדוכן שלהן, להציג את הטכנולוגיה ולהיפגש עם לקוחות ושותפים. זאת, למרות הוראת שר הכלכלה דאז, אריה דרעי, לסגור את הדוכן של מכון הייצוא בשבת. אתם מבינים? זה מה שהעסיק אותם. זאת ההחלטה שפוליטיקאי קיבל בתפקידו בנוגע להייטק הישראלי.

שרי הפנים ושר האוצר, אתם האנשים שאחראים על זה. בכל יום שאתם לא מטפלים ביתר שאת בהייטק הישראלי - ולא רק גוזרים סרט לא שלכם ביום האקזיט או ההנפקה, אתם פוגעים בתעשייה. היום אתם בעיקר מעודדים את ההייטק הישראלי לפתוח סניפים בחו"ל. זה זול יותר וקל יותר. אתה מעודדים את תעשיית ההייטק באוקראינה. בעצם, אתם שרי הטכנולוגיה האוקראינים מהטובים ביותר שהיו. בתקופתכם נפתחו שם הכי הרבה מרכזים ישראליים.

אם לא תפריעו אני מבטיח שנעלה את מספר המועסקים בהייטק. הסברה, דיפלומטיה, כלכלה, תעסוקה, חינוך ותרומה לקהילה - כבר הוכחנו שאנחנו עושים את אלה יותר טוב מכם ומחבריכם.

אתם צריכים להבטיח שילוב של בני 45 ומעלה בתעשייה, עידוד השבת מוחות והקלה בקבלת ויזות לעובדים מומחים זרים, עידוד מוסדות החינוך השונים לעיסוק במקצועות הנדרשים להייטק והגברת השילוב של ערבים, חרדים ונשים בתחום.
אתה רק צריכים להבטיח. אנחנו נדאג לקיים.

■ הכותב הוא מייסד ומנכ"ל BATM ויו"ר איגוד ההייטק של התאחדות התעשיינים. 

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

איש חיזבאללה מצלם את מטולה / צילום: ap, Bilal Hussein

ירי בלתי פוסק לצפון, דיווח בלבנון: "תקיפה משולבת של חיזבאללה"

המשלחת הישראלית תמריא לקהיר בשעות הקרובות ● הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • עדכונים בולטים

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה ● גורם הבקי בפרטים: "חוסכים שקל לשקל למלחמה ואז מביאים הסכם בזיוני"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

הבורסות באירופה עולות; פלנטיר צוללת ב-15% במסחר המוקדם בוול סטריט, דיסני ב-6%


מדד פוטסי עולה ב-1% ● לאחר 10 ימים של עליות, הנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות