גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבאנקרים: סוסי העבודה שמובילים את טבלת מכירות הרכב

לאקזוטיקה ולטכנולוגיה יש ערך לבניית התדמית, אבל האמת היא שאין קשר ממשי בין הדגמים שבולטים במאפיינים הללו לבין העולם האמיתי של מכירות הרכב בישראל

חובבי רכב נוטים לרוב למקד את תשומת הלב במכוניות, שמייצגות מנקודת מבטם את ההישגים המרשימים והמתקדמים ביותר בעולם הרכב: עיצובים יצירתיים, טכנולוגיות אקזוטיות, ביצועים מרגשים, התנהגות כביש מעוררת השראה וכדומה. בפועל, מאסת המכירות בעולם, ובוודאי בישראל, מתמקדת בדגמים שמציעים תועלות מאד מעשיות ולא נוצצות: מרחב שימושי, אבזור/תמורה לכסף, וכמובן אמינות ושמירת ערך. ב-2019 יקבל הפלח הגדול הזה כמה תוספות, שעשויות להפוך ל"שוברות הקופות" החדשות. הנה מדגם.

סוזוקי ויטארה 2019: תוספת ביצועים

בישראל קיים פלח גדול ויציב של לקוחות שרוכשים רכב כדי "לסובב את המפתח ולנסוע". כלומר מסתפקים באמינות ושמירת ערך. הוויטארה הנוכחית היא נציגה בולטת בפלח הזה. יש לה בסיס גלגלים קצר יותר משל רוב מכוניות הסופר-מיני בימינו, דיפוני פלסטיק קשיחים, מנוע 1.6 דל הספק ועתיק יומין והעדר מוחלט של מערכות סיוע אקטיביות לנהיגה. למרות זאת, היא עדיין רושמת מכירות יציבות ומכובדות בהחלט בישראל בזכות אפס תקלות. נסו למצוא מכונית כזו בת שנתיים-שלוש בפחות ממחיר המחירון, ותבינו מה בונה את הפלח.

הוויטארה המחודשת צפויה להיכנס ללא קושי לנעלי המכירות הגדולות של הדגם היוצא בישראל. הממדים החיצוניים והפנימיים שלה פחות או יותר זהים, אבל המנוע הנושן הוחלף במנוע ה-1.4 ליטר טורבו המודרני של ה"קרוסאובר" עם 140 כ"ס ו-22 קג"מ. התוצאה היא שיפור משמעותי בביצועים - זינוק מאפס ל-100 קמ"ש ב-9.6 שניות - לצד שיפור בתצרוכת הדלק. הוסיפו לכך שדירוג חיוני של תא הנוסעים, ערכה עדכנית ומקיפה של עזרי סיוע אקטיביים לנהיגה, גריל "שיניים" חדש ונוצץ - שאהוב על הפנסיונרים בישראל - ועם קצת מזל, גם עידון של המתלים הקשוחים, וקיבלתם תמריץ מכירות רציני בישראל. במיוחד אם מדיניות התמחור הידידותית של המותג לא תשתנה.

סיאט "טאראקו": מרחיבה את גזרת המותג

חלוקת הטריטוריה המסורתית בין סקודה לסיאט, שתי החברות-הבנות של קונצרן פולקסווגן, הייתה עד כה די ברורה: סקודה פונה לקהל "סולידי" של משפחות וציי רכב; סיאט פונה לקהל צעיר יותר, ששוחר מראה אופנתי וביצועים. הגבולות הללו התחילו להיטשטש עם הצגת האחיות "אטקה" ו"קארוק", וב-2019 עתידה סיאט לבצע חדירה בוטה לטריטוריה של המותג סקודה, ואולי גם של פולקסווגן, עם ה"טאראקו" החדש.

הרכב ניצב על הפטלורמה של סקודה קודיאק, אך בפועל זהו ה-SUV המשפחתי-עממי הגדול ביותר של קבוצת פולקסווגן כיום, בזכות אורך של 4.75 מ', גובה נכבד, בסיס גלגלים מאסיבי ונפח מטען של כ-700 ליטר בגרסה בעלת שבעה מושבים. הוסיפו לכך הנעה כפולה ורמת גימור גבוהה בגרסאות העילית, וקיבלתם תחרות פוטנציאלית אפילו לפולקסווגן טוארג - אבל בחצי המחיר.

אבל קלף המכירות הרציני, שעשוי להפוך את הדגם הזה לבלוקבאסטר מקומי, מסתתר דווקא בשורת המנועים. בשלב הראשון מוצע הרכב עם מנועי הבנזין והדיזל המוכרים של הקבוצה בהספקים של 190-150 כ"ס ובראשם מנוע ה-2 ליטרים טורבו-בנזין עם 190 כ"ס. אבל שורה קטנה בחומר העיתונות טוענת כי בהמשך, הרכב יופיע "עם מערכת הנעה אלטרנטיבית". כלומר היברידית או פלאג אין.

אז מה היה לנו שם? רכב פנאי עם מרחב ענק למשפחות מורחבות, עיצוב אופנתי ונמרץ של סיאט, שפע של מערכות בטיחות סמי אוטונומיות מתקדמות, מנועים חזקים, הנדסה גרמנית, התמחור האגרסיבי ביותר מבין מותגי הקבוצה, ולבסוף גם אופציה להטבת מס ירוקה. זה החומר שלהיטים עשויים ממנו.

קאדילק XT4: תחרות להגמוניה הגרמנית

קאדילק רשמה בשנים האחרונות קאמבק שיווקי מכובד בישראל, לא מעט בזכות דגם ה-XT5 הגדול, שהצליח לכרסם בשוק בנתח העסיסי של אאודי Q5, ב.מ.וו X3 ושות'. החל מהשנה הבאה היא תנסה לעשות זאת גם בפלח הקומפקט פרמיום SUV, שנשלט על-ידי שלישיית הפרמיום הגרמנית ועל-ידי לקסוס.

ה-XT4 יציע את נוסחת המכירות האמריקאית המוכרת, שעובדת היטב בישראל: יותר ממדים, יותר אבזור ויותר ביצועים מהמתחרים, שמוצעים באותה רמת מחיר. הכלי נמתח לאורך 4.6 מ' ולרוחב מרשים של 1.88 מ' וניצב על בסיס גלגלים מכובד של 2.78 מ'. יש לו מנוע 2 ליטרים חדש, שאמור להיות לינארי הרבה יותר מקודמו הוותיק, עם 237 כ"ס ו-35 קג"מ, והכוח עובר לגלגלים דרך תיבה אוטומטית מתקדמת בת 9 מהירויות.

ג'נרל מוטורס מתכוונת גם ליישר קו עם הגרמניות בכל הנוגע לאבזור בטיחותי מתקדם, שיכלול בלימה אוטונומית, בקרת שיוט מתקדמת ועוד שלל גאדג'טים, כולל הכנה לאימוץ עתידי של מערכת הניהוג האוטונומית של החברה.

מה שיקבע האם ה-XT4 אכן תהפוך ל"בלוקבאסטר" מקומי הוא המחיר. בארצות הברית המחיר המומלץ שלה לצרכן מתחיל בכ-35 אלף דולר, כמעט 30% פחות ממחיר גרסת הבסיס של ה-XT5. אם היחס הזה יישמר כאן, בסיוע שער דולר נמוך, אפשר לצפות למחיר בסיס של 250-230 אלף שקל, שיעורר את השוק הרדום והגדול של חסידי האמריקאיות בישראל.

טויוטה קורולה 2019: תשובה לאיוניק

טויוטה נחה במשך שנים רבות על זרי הדפנה של הטכנולוגיה ההיברידית ונהנתה מבלעדיות ודומיננטיות בפלח ציי הרכב "הירוקים". בכל הנוגע להנדסה, ביצועים ותמחור של כלי הרכב ההיברידיים, הביטחון העצמי הזה הביא לגישה בנוסח "זה מה יש, תמשיכו לקנות". אבל כניסת האיוניק והנירו ההיברידיות של קונצרן יונדאי מוטורס, שהציגו ביצועים נמרצים, ממדים נדיבים, מפרטים מתוחכמים ותמחור אגרסיבי מאד, העניקה לחברה היפנית "ניעור" רציני. את תוצאות התחרות נוכל לראות כבר בשנה הבאה בדור החדש של הקורולה, שגרסת הסטיישן שלו נחשפת בימים אלה.

אחד השינויים המרכזיים הוא שינוי השם: טויוטה נוטשת את השם "אוריס" להאצ'בק ולסטיישן ומצמידה לכל הסדרה את השם "קורולה" - אותו "אס שיווקי" מיתולוגי, שקיים כבר עשרות שנים ומוכר בכל העולם. הקורולה האצ'בק וסטיישן החדשות ניצבות על הפלטפורמה הגלובלית החדשה של טויוטה, נהנות מבסיס גלגלים מורחב משמעותית ומציעות הרבה יותר מרווח פנים. מנוע ה-1.6 ליטר בנזין הוותיק נעלם מהמפרט הרשמי (ייתכן שהוא ימשיך להיות בהיצע עבור שווקים מסוימים) ובמקומו מוצע כעת מנוע 1.2 ליטר טורבו בנזין כמו בג'יפון CH-R, לצד שני מנועים היברידיים - ה-1.8 ליטר הקיים, עם 122 כ"ס, וגם מנוע 2 ליטרים חדש היברידי לגמרי, שמתוכנן לתת מענה לאיוניק עם לא פחות מ-180 כ"ס וביצועים נמרצים. כל זה ארוז בעיצוב חוץ ופנים חדש ומלוטש ומגובה בשלל מערכות בטיחות מדור אחרון.

הקורולה סדאן, חביבת הציים והמשפחות בארץ והמכונית הנמכרת ביותר בישראל לשעבר, תופיע בתחילת השנה הבאה ותיהנה מאותם חידושים. אפשר להניח, שהתחרות הקוריאנית תיאלץ את טויוטה לשמור על תמחור דומה מאוד לזה של המכונית היוצאת, למרות השדרוג המהותי.

טוסון/ספורטאג' 2019: בטיחות עדכנית

האחיות-היריבות יונדאי טוסון וקיה ספורטאג' שלטו בשנים האחרונות ללא עוררין בפלח המיד-סייז SUV העממי ולא צריך להתברך בכוחות נבואיים כדי להעריך, שגרסאותיהן המעודכנות ימשיכו לשבור את הקופות. חיצונית, עברו דגמי 2019 המשודרגים מתיחת פנים שגרתית למדי עם פגושים ופנסים חדשים, גלגלים חדשים ועוד כמה תוספות קוסמטיות.

אולם החידושים העיקריים מסתתרים מתחת לכסות הרעננה. תא הנוסעים של השתיים עבר שדרוג משמעותי ומצויד כעת בערכה עדכנית ומודרנית של מערכות סיוע לנהיגה כולל התערבות למניעת סטייה מהמסלול, בקרת שיוט עם יכולת עצור-סע בפקקים, בלימה אוטונומית ועוד. הדיפונים שודרגו וכך גם האבזור בגרסאות הבסיס. באגף ההנעה, המנוע החדש והמתוחכם ביותר במודל 2019 אינו רלוונטי במיוחד לשוק הישראלי. מדובר בטורבו-דיזל חדש, שמציע לראשונה מערכת היברידית "קלה", בעיקר לטובת הפחתת הפליטה, ומשודך לתיבה אוטומטית חדשה לגמרי.

את מנוע ה-1.6 ליטר הנושן והפופולרי (בישראלי) עם 132 כ"ס ניתן למצוא כעת באירופה רק עם תיבה ידנית, אף שלא נפסול את האפשרות של קומבינציה "ישראלית" אוטומטית מיוחדת. כך או כך, המנוע העיקרי של הכלים הללו במדינות מתוקנות יהיה ה-1.6 ליטר טורבו בנזין עם 177 כ"ס, שמשודך לתיבה כפולת מצמדים. בארץ המנוע הזה מניע את הגרסאות הבכירות והיקרות. לא ברור מה תהיה מדיניות המחירים בהמשך.

עוד כתבות

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה ירוקה בתל אביב; נובה מטפסת בכ-3%

מדד ת"א 35 קופץ ב-1% ות"א 90 עולה ב-0.5% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

עופרה שטראוס / צילום: יונתן בלום

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה (יו"ר החברה), עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות החברה ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

אימו של החייל החטוף: "גורמי הביטחון הפחידו אותנו"

מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני ובן 21 ובן 13 נפצעו קל ● דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה; במקביל, פעילות נרחבת של הכוחות באיו"ש ● קבינט המלחמה דן בחידוש המגעים לעסקה ● סמ"ר ניסים כחלון, בן 21 מחדרה, נהרג בדרום הרצועה • דיווחים: 9 הרוגים בתקיפת צה"ל בשני מוקדים בדרום לבנון • עדכונים שוטפים

השופט עוזי פוגלמן. דחה בקשה לדיון נוסף שהגישה המדינה / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המדינה התנגדה לפצות אדם שקנה דירה ממתחזה - ונדחתה פעמיים בעליון

המדינה הגישה באופן חריג בקשה לדיון נוסף, בטענה כי הדרישה להציג צו ירושה מקורי תשפיע באופן שלילי על שוק הנדל"ן ● בשבוע שעבר בית המשפט העליון דחה את בקשתה

דורי נאוי / צילום: איל יצהר

דורי נאוי על ישראכרט: "צריכים להחליט אם להכניס שותף או לוותר"

לאחר שבנק ישראל הבהיר לחברת אחים נאוי כי לא תוכל לשלוט בחברת כרטיסי האשראי עם פחות מ-30% מהמניות, בעל השליטה אומר כי "לא תם המשחק מבחינתנו; ישראכרט יכולה להמריא ולייצר תחרות אם יתנו לה את הכלים המתאימים"

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה שהוא גם בעלים של חלק מהחצר ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

ביל אקמן ואישתו נרי אוקסמן / צילומים: RICHARD BRIAN, רויטרס; ויקיפדיה, Noah Kalina

המיליארדר ביל אקמן: "בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה בגלל המלחמה"

אקמן ואישתו נורי אוקסמן רכשו בתחילת השנה כ־5% ממניות הבורסה תמורת כ־100 מיליון שקל ● "אני מאוד מתרשם מההנהלה, התוכניות העסקיות שלהם והיכולות הטכנולוגיות שלהם", כתב בציוץ ב-X

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע שיוגבל לפי מדרגות מקסימליות ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מירבי

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות אגד: הרווח הנקי של קיסטון זינק ב-300%

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, והרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר ● מדור חדש

נשק אמריקאי נוחת בישראל אחרי המתקפה ב־7 באוקטובר / צילום: ap, Lolita Baldor

אמברגו הנשק הקנדי על ישראל רק נכנס לתוקף, וכבר עומד בסימן שאלה

ברקע החלטת הפרלמנט הקנדי לעצור את היצוא הביטחוני לארץ, הודיע משרד החוץ במדינה כי חברות עם אישורים בתוקף, יוכלו להמשיך ● בשלהי 2023, זינק יצוא הנשק מקנדה לישראל

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה