גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בעור כבש: העיצוב של אאודי A6 מסתיר בתוכו הפתעה

עיצובה השמרני של ה-A6 החדשה אולי לא יסובב ראשים ברחוב הישראלי, אבל היא מסתירה בתוכה טכנולוגיה עתידנית, תא נוסעים בעיצוב עילי וביצועים שידביקו אתכם לכיסא

אאודי נמצאת כיום בעיצומה של תקופה סוערת. בחודש שעברה יצאה החברה לאחת ההרפתקאות העסקיות והטכנולוגיות המרתקות בתולדותיה' כשהשיקה קרוס-אובר חשמלי ראשון שעתיד להפוך עם הזמן לתת-מותג עצמאי ולהתמודד ישירות מול טסלה. זמן קצר לאחר ההשקה פרש מהחברה מנהל המחקר והפיתוח שלה, שהיה אחראי לא רק על הרכב החשמלי אלא גם על פרויקט הרכב האוטונומי. ובין לבין, "שוחרר" השבוע מתפקידו המנכ"ל בפועל של אאודי, רופרט סטדלר, שנמצא במעצר בגרמניה כבר מאז חודש יוני בשל ספיחי פרשת "דיזלגייט".

רכב

בין ההתמודדות עם משקעי העבר להימור יקר על העתיד מתפנה אאודי גם לטפל בהווה. כלומר לייצר דגמים רווחיים דוגמת ה-A6, שהיא "פרת המזומנים" הוותיקה של החטיבה. כאן היא לא מהמרת ולא לוקחת סיכונים: ה-A6 החדשה נראית כמו גרסה מוקטנת של ה-A8 החדשה וזה אומר פרופורציות סדאן קלאסיות ושמרניות של שלוש קופסאות, כפי שמעדיפים הלקוחות בפלח רכבי השרד, ללא קימורים עתידניים או זוויות שנויות במחלוקת.

לזכות המעצבים ייאמר, שלמרות הממדים הנכבדים - כמעט חמישה מטרים לאורך ובסיס גלגלים של 2.92 מ' - ולמרות המבנה השמרני, היא עדיין מצליחה להיראות אתלטית יחסית, הודות לעמודי גג דקים יחסית, פנסי LED צרים ומעוצבים מלפנים ומאחור וחישוקי 19 אינץ' בגון טיטניום, שמדגישים את היציבה הרחבה של הרכב. הגריל הזוויתי עצום הממדים בחזית מבשר "אאודי" למרחוק ואם לא די בכך, בלילה מנצנצים הפנסים מלפנים ומאחור כמו תכשיטים בקזינו של מונטה קרלו.

תא הנוסעים לוקח לשיא חדש את קונספט המינימליזם המתוחכם, שמעצבי הפנים של אאודי הפכו לסמל מסחרי. לפני ההתנעה עמדת הפיקוד נראית כמו משטח אחיד, מושחר ונטול מתגים בולטים לעין, ואפילו מוט ההילוכים הקצרצר ומתגי השליטה הבסיסיים שסמוכים לו מנסים להיעלם ברקע.

לחיצה על מתג ההתנעה כבר מעוררת לחיים לא פחות משלושה מסכי LCD גדולים, צבעוניים, חדים ועתירי תפריטים. לוח המחוונים הדיגיטלי הרב-תכליתי המוכר של אאודי מקבל גיבוי מפאנל מגע בתחתית הקונסול המרכזי, ששולט בפונקציות התפעול הנפוצות (מערכת האקלים וכו'), ואת הסט משלים מסך מולטימדיה ענק.

למרות הגודש, המערכת של אאודי היא אחת הידידותיות והנעימות ביותר לתפעול מסוגה עם אייקונים ענקיים וברורים, שאינם דורשים משקפי קריאה. אמנם בהיעדר מתגים פיזיים מצאנו את עצמנו מגששים לעתים "על עיוור" אחרי מתגי-המגע של מערכת האקלים, למשל. אבל מי ששולט באנגלית יוכל להתנחם במערכת זיהוי קולי מתוחכמת, שמתקשרת עם הנהג/ת בשפת דיבור טבעית ומספקת הרגשה "משפחתית" בדרכים, כולל נזיפות חסרות סבלנות בנוסח "כבר כיוונתי את הטמפרטורה לדרגה שביקשת".

אאודי תכננה את ה-A6 להפגין בעתיד יכולות אוטונומיות בדרגה גבוהה (4/5), אולם בינתיים נדרשים הרוכשים להסתפק בחבילה תקנית של עזרי נהיגה אקטיביים, שכוללת שיוט אוטומטית בפקקים ושלל מערכות בלימה, התרעה והגנה שמשדרגות את תגובות הנהג. הכל עטוף באיכות ייצור וחומרים שנראית כמו יצירת אמנות מפוסלת באלומיניום, עור, עץ מרהיב ופלסטיק רך.

כצפוי ממכונית בפלח הזה, מרחב הפנים שופע עם מרחב רגליים של לימוזינה עבור מי שהנהג הפרטי האנושי שלו - ובעתיד גם הנהג הממוחשב - לוקח פיקוד על ההגה.

אאודי A6

מנוע ה-3 ליטר טורבו של אאודי, עם 340 כ"ס ו-50 קג"מ, הוא כרגע מנוע הבנזין החזק ביותר בהיצע של ה-A6 החדשה (עד להופעת לדגמי ה-S), ובשילוב עם משקל עצמי מופחת והנעת הקוואטרו המהוללת, שמתעלת את הכוח בצורה יעילה מאוד לכל הגלגלים, הוא יענה על כל דרישה סבירה של חובבי ביצועים. הזינוק מאפס ל-100 אורך 5.1 שניות בלבד ומי שייתן הדיפה ראויה לדוושה, בכל שיפוע, ילמד מקרוב את המבנה הארגונומי של גב המושבים. התיבה כפולת המצמדים מסתפקת בשבע מהירויות בלתי-אופנתיות אבל מספקת תגובות נמרצות, ואין בעיה מעשית גם לשייט כל היום במהירות ממוצעת של 200 קמ"ש.

עם זאת, מי שמצפה לפס-קול מסעיר שראוי ל-340 כ"ס עתיד להתאכזב. זו אחת ממכוניות המנהלים השקטות ביותר בהן נתקלנו עד היום, ואפילו בסל"ד גבוה קשה להוציא מהמנוע יותר מאשר נהמה מתורבתת. יתר על כן, המנוע מקבל גיבוי ממערכת היברידית "קלה" (48V) שמנתקת את המנוע לזמן קצוב בכל שיוט ובכל הרפיה מהדוושה, מה שמעצים את הניתוק בין צליל המנוע לבין קצב התנועה הנמרץ. קרוב לוודאי, שדגמי ה-S יציעו מערכות פליטה משוחררות יותר. בינתיים זה גן עדן לשוחרי המוזיקה הקלאסית. המערכת ההיברידית בהחלט מסייעת לצריכת הדלק ולא התקשינו להשיג 12 קילומטר לליטר בתנאים ישראליים טיפוסיים.

בכל הנוגע להתנהגות כביש אימצה אאודי מדיניות של "לפי בחירתך" או, אם תרצו, "לפי כיסך". ה-A6 מוצעת בחו"ל עם לא פחות מארבעה כיולי שלדה. בתצורה הבסיסית, שהיא הסטנדרט בארץ, מגיעה המכונית עם מתלים ובולמים שמכוילים בעיקר לרכות ונוחות. גם בתצורה הזו שומרת המכונית על התנהגות זורמת ובטוחה מאוד ומערכת הקוואטרו מאפשרת לנהג להיכנס בביטחון מלא לפניות הדוקות גם במהירויות שיגרמו לנהגים של הרבה מתחרות להרים רגל מהדוושה. על אחת כמה וכמה בכביש רטוב.

ההיגוי נעים אבל לא חד במיוחד, אפילו במצב התכנות הספורטיבי, וספיגת הזעזועים מעט רכה ומתנדנדת מדי לטעמנו האישי. בסך הכל זה כיול לנהגים שאין להם יותר מדי שאיפות דינמיות. המהדרין יכולים להזמין את חבילת ה-S עם מתלים תקניים אך מוקשחים יותר, או מערכת מקובלת של מתלי אוויר, או מערכת מחוכמת של מתלי אוויר ממוחשבים עם איזון דינמי של הגוף. טרם פגשנו בהם וממילא יש להניח שמחירן ימריא לשמיים, כמקובל אצל הגרמנים.

ואם בענייני מחיר עסקינן, 564 אלף שקל הוא מחירה של גרסת ה-3 ליטר טורבו, שכרגע היא היחידה בארץ. המחיר הזה די דומה למחיר גרסאות ה-3 ליטר המקבילות מבית ב.מ.וו ומרצדס, אבל הוא לא נותן מענה לגרסאות הפלאג-אין שלהן, שכובשות כיום את רוב השוק. כך או כך, זו מכונית ראויה ומרשימה, שממשיכה להעלות מעלה את סף הכניסה לפלח הפרימיום הנחשק. כשתגיע לכאן גרסת הפלאג-אין העתידית, היא גם תהפוך לשחקנית משמעותית בשוק. 

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו 540

רוב מכירות סדרה 5 של ב.מ.וו הם של דגם הפלאג-אין, אבל מי שטרם נצבע בירוק ימצא ב-545 אלף שקל את דגם ה-540, עם מנוע 3 ליטר טורבו, שמייצר 340 כ"ס ו-46 קג"מ. ההנעה היא אחורית בלבד, הזינוק ל-100 אורך 5.1 שניות, הדגם מציע שלדה חדה, עיצוב ייצוגי ושלל מערכות סמי-אוטונומיות

מרצדס E400

620 אלף שקל עולה גרסת ה-E400 סדאן, עם מנוע 3.5 ליטר, שמייצר 333 כ"ס ו-50 קג"מ. ההנעה היא כפולה, התאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 5.2 שניות והאבזור התקני כולל מתלי אוויר נשלטים אלקטרונית. תא הנוסעים עמוס בטכנולוגיה מתקדמת כולל ניהוג סמי-אוטונומי. בסיס הגלגלים ארוך במעט.

יגואר XF

גרסת ה-3 ליטר של יגואר XF  מציעה ממדים מכובדים, והודות לשימוש נרחב באלומיניום - גם את המשקל הנמוך בקבוצה. שלדת ההנעה האחורית חדה וספורטיבית ומנוע ה-V6 המוגדש מייצר 380 כ"ס ו-46 קג"מ ומאיץ את המכונית מאפס ל-100 ב-5.2 שניות. גרסת ה-S/C מגיעה עם ערכה קוסמטית קרבית. המחיר: 640 אלף שקל

עוד כתבות

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל