גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השקעה בנדל"ן באירופה? ההזדמנויות הגדולות יגיעו דווקא מהמדינות הקטנות

סקירה של כלכלני S&P מעלה כי בשנים הקרובות צפויה אמנם נחיתה רכה של מחירי הדיור בבריטניה, בצרפת ובגרמניה, אולם צפויות עליות חדות במחירי הנכסים במדינות הקטנות יותר, כמו אירלנד, הולנד ופורטוגל

לונדון / צילום: רויטרס
לונדון / צילום: רויטרס

"שוקי הדיור באירופה מבצעים נחיתה רכה" - זו כותרת הסקירה השנתית של שוקי הנדל"ן למגורים באירופה המערבית של כלכלני חטיבת הדירוגים העולמיים של S&P (סטנדרד אנד פורס) שפורסמה לאחרונה. מקריאת התחזיות לשוקי הדיור הלאומיים מצטיירת אמנם תמונה של נחיתה רכה בבריטניה, צרפת וגרמניה, אך יש גם הזדמנויות לעלייה חדה במחירי הנכסים במדינות הקטנות יותר, כמו אירלנד ופורטוגל, שסבלו קשות במשבר של 2008, וגם בהולנד, אחת המדינות היציבות ביותר באיחוד האירופי.

כלכלני S&P Global Ratings קובעים שהתנאים המוניטריים במרחב האירו, בבריטניה ובשווייץ יישארו חיוביים באופן כללי לקניית נכסי דיור, מאחר ששערי הריבית יטפסו רק בקצב הדרגתי מאד בשנים הקרובות, ומרמות נמוכות מאוד. נסקור כאן את השווקים המעניינים ביותר מנקודת מבט הקורא הישראלי.

תחזיות לשוק הנדל"ן האירופי

בריטניה: הברקזיט ממשיך להאט את עליית המחירים

סביבה מאתגרת יותר לנכסים מניבים, וברקזיט שממשיך להאט את התייקרות הנכסים - זו כותרת סקירת שוק הדיור הבריטי. S&P צופה קיפאון במחירי הנכסים בממוצע ארצי ב-2018, ועלייה של 2.5% בלבד בשנה הבאה.

המגמות האחרונות בבריטניה: שוק המשכנתאות לרכישת דירות ובתים להשקעה (נכסים מניבים) לא התאושש עדיין מהשינויים בתקנות שלו בתחילת 2016, כולל הידוק תנאי מתן המשכנתאות. כמה משקיעים "חובבנים" (עם פחות משלושה נכסים) עוזבים את השוק, ולכך יש השפעה מזיקה על היצע הדירות להשכרה, בייחוד בלונדון.

מתן משכנתאות למשקי בית עדיין שקט בהשוואה היסטורית, אם כי יש גידול בפעילות הזו בחודשים האחרונים. הבנקים להוטים להלוות, אבל הביקוש עדיין חלש, בייחוד מצד משפרי דיור. אי הוודאות שנוגעת לברקזיט משפיעה כנראה לרעה על הביקוש לדיור משופר. משקי בית שנהגו לעבור לנכס שני או שלישי מעדיפים להשקיע בשיפוץ הנכס הראשון או השני שלהם או בהרחבתו.

בו בזמן, מלאי הנכסים בשוק עולה לאחרונה. גם בגלל היציאה של כמה מהמשקיעים הקטנים, אבל גם בשל התעקשות של בעלי נכסים על מחיר מכירה גבוה, שמפחיד את הקונים בכוח.

מגמות עתידיות: הדינמיקה של שוק הדיור תישאר כנראה "רכה" בשנתיים-שלוש הבאות, אם כי כמה גורמים יגבילו את ההאטה. בצד ההיצע, התחלות הבנייה, שטרם התאוששו מהמשבר של 2008 ומהצבעת הברקזיט ביוני 2016, צפויות להתעורר מעט.

בצד הביקוש, תנאי האשראי נשארו חיוביים ומוסדות המשכנתאות נשארו להוטים להלוות, למרות העלאת ריבית הפריים על ידי הבנק אוף אינגלנד ל-0.75% באוגוסט. כ-90% מהמשכנתאות הן בריבית קבועה לשנתיים עד חמש שנים.

שיעור האבטלה בבריטניה, בשפל של יותר מ-40 שנים, ימשיך לתמוך בביקוש לדיור, אך עליות השכר יהיו מתונות מאוד, אם כי השכר הריאלי ישתפר הודות לבלימת האינפלציה שנבעה מחולשת הליש"ט. הבעיה היא שבמקרה של נטישת האיחוד האירופי ללא עסקה במארס 2019, התחזית לשוק הדיור תהיה שלילית יותר.

צרפת: האטה במרכז פריז

כותרת הסקירה היא "התמתנות אחרי שנת שיא ב-2017". S&P צופה עלייה של 2.7% במחירי נכסי הדיור בממוצע ארצי השנה, ושל 2% בשנה הבאה, כאשר משקי הבית ממשיכים ליהנות מהריביות הנמוכות ומהכלכלה המבריאה שיוצרת מקומות עבודה. המגבלות על ההתייקרות בשוק הדיור הן ההידוק המוניטרי הצפוי מהשנה הבאה, ויחס גבוה בין מחירי הנכסים מההכנסה הפרטית.

מגמות אחרונות: על פניו, שוק הדיור הצרפתי המשיך לתפקד היטב בתחילת 2018, עם עלייה שנתית של 3.5% במחירים ברבעון הראשון, אחרי 3.3% ברבעון שלפניו. הריביות הנמוכות והתהדקות שוק העבודה תומכים בהבראת שוק הדיור משנת 2015.

בפריז עצמה ובסביבתה יש פעילות דינמית, וכן בקרב רוכשי נכסים לראשונה בחייהם. אבל יש התחלת האטה בפעילות: מספר עסקאות הקנייה ירד ב-1% מהשיא של ינואר עד אפריל. מכירות דירות חדשות ירדו ב-5% בהשוואה שנתית ברבעון הראשון השנה, וההאטה הורגשה במיוחד במרכז פריז (איל דה פראנס). פעילות ההלוואות שיקפה היטב את ההאטה: במאי היתה ירידה של 42% במתן משכנתאות בהשוואה שנתית. נראה שהביקוש פחות דינמי משהיה, וגם התחלות הבנייה והיתרי הבנייה בהאטה.

מגמות עתידיות: התמתנות עליות המחירים בשוק הדיור הצרפתי מאותתת שהשוק עובר כעת נחיתה רכה, עם יחס מחיר נכסים להכנסה שגבוה ב-22% מהממוצע הרב-שנתי, קונים רבים לראשונה בחייהם אינם יכולים להרשות לעצמם דיור בבעלות. מצד שני, לא צפויה האטה חדה בשוק הדיור, והככלה תהיה חיובית יותר במחצית השנייה של השנה, מה שיתרום לירידה באבטלה ולגידול בביקוש לדיור.

גרמניה: עליית המחירים מתמתנת

ההיצע משתפר, עליית המחירים מתמתנת. מחירי נכסי הדיור בגרמניה צפויים לעלות השנה ב-4% וב-3.5% בשנה הבאה. הסביבה הכלכלית תישאר תומכת לעליית המחירים, בייחוד השפל באבטלה, אבל ההאטה בהגירה לגרמניה והעלייה בהיצע הדירות ימתנו את עליות המחירים בשנים הקרובות.

ברמה הארצית, עליית מחירים בגרמניה ב-2017 הייתה 4.5%, אחרי עלייה של 6.8% ב-2016, אבל בשבע הערים הגדולות ביותר, הסיפור הוא שונה: עליית המחירים נשארה מהירה בשנה שעברה, 9.4% לעומת 10.9% ב-2016.

האינפלציה במחירי הבתים/דירות נבעה גם ממחסור בהיצע, והתחלות הבנייה אכן אינן מגיעות לרמה הנחוצה. הביקוש לדיור נשאר חזק הודות לשפל באבטלה (3.4% באפריל). כבר מהשנה צפוי השכר בגרמניה לעלות. גם ריבית המשכנתאות נשארה נמוכה, 1.9% ביוני (לעומת 1.6% ב-2016). מנגד, היצע הדיור החדש משתפר, והיתרי הבניה השנה עומדים בצרכי האוכלוסייה. גם ההתייקרות, בייחוד בערים, פוגעת בפעילות בשוק.

אירלנד: פעילות מוגברת של משקיעים מוסדיים 

שוק עבודה הדוק וההיצע מוגבל מקפיצים את מחירי נכסי הדיור, שצפויים לעלות השנה ב-9.5% ובשנה הבאה ב-8%. ביוני נרשמה עליית מחירים שנתית של 12%, כאשר חוזק הכלכלה ממשיך להיות הגורם המרכזי לכך, עם צניחה של 1.6 נקודות אחוז בשיעור האבטלה ל-5.1% מיולי 2017 עד יולי 2018 .

היקפי מתן המשכנתאות ממשיכים לרחף סביב רמות השפל של המשבר הפיננסי מ-2008, אבל הנתון הזה מסתיר את העובדה שהבנקים מוכנים יותר ויותר לתת הלוואות (במחצית הראשונה של 2017 נרשם גידול חריג של 33% במתן הלוואות חדשות).

גם פעילות מוגברת של משקיעים מוסדיים מקומיים ובינלאומיים תומכת בעליית מחירי הבתים. ב-2017, כמעט חמישית מסך עסקאות נכסי הדיור היו של משקיעים מוסדיים, כולל משקיעים קטנים בנכסים מניבים (להשכרה).

הולנד: היצע הדוק מקפיץ את המחירים

היצע הדוק מאוד מקפיץ את המחירים, שצפויים לעלות השנה ב-8.3% ובשנה הבאה ב-7%. כמו באירלנד, מנוע הצמיחה הוא הכלכלה והאבטלה הנמוכה. מ-2019 צפויה האטה בהתייקרות בגלל בנייה חדשה.

מחירי הבתים עלו בשנה שעברה ב-8.5% והמשיכו להאיץ להתייקרות שנתית של 9.3% ברבעון הראשון של 2018. בהשוואה לממוצע הרב-שנתי המחירים מנופחים ב-17% במונחי יחס בין מחיר לדמי שכירות, וב-26% במונחי יחס מחיר להכנסה פרטית. זה אמנם נמוך בהשוואה לשנת השיא בשוק הדיור ב-2007, אבל שוק הדיור בהחלט התאושש מהמשבר של 2013.

הבנייה מפגרת מאחורי הגידול בביקוש לדיור. לכן, מספר הדירות למכירה ירד ל-76,000 ביוני השנה מ-230,000 בספטמבר 2013.

פורטוגל: ביקוש מקומי ובינלאומי

היצע הדוק וביקוש חזק, הן מקומי והן בינלאומי, מקפיץ את המחירים. S&P צופה עלייה של 9.5% במחיר נכסי הדיור השנה, אבל לחצי המחירים צפויים להתרכך בהמשך, כתוצאה מהאטה צפויה בצמיחה הכלכלית, עליית עלות האשראי והנכסים היקרים.

ברבעון הראשון השנה הייתה האצה בהתייקרות: 12.2% בשוק הכללי ו-13% בנכסים קיימים. בליסבון, המחיר החציוני למטר רבוע עלה ב-20% ל-2,581 אירו. בפורטו הוא עלה ב-23% ל-1,379 אירו. המשמעות: דירה של 100 מ"ר עולה בליסבון כ-258,000 אירו ובפורטו כ-138,000 אירו באמצע השוק. סך העסקאות ברבעון הראשון ירד מול הרבעון שקדם לו. כללית, הצמיחה הכלכלית צפויה להאט בשנה הבאה מ-2.3% השנה, כתוצאה מנטל החובות של הסקטור הפרטי והציבורי.

ספרד: המחירים באזור מדריד עלו ב-15.5%

עדיין עליות נאות בשוק הדיור, על רקע התחזקות הכלכלה. ברבעון השני השנה, מחירי הדיור באזור מדריד זינקו ב-15.5% בהשוואה שנתית (לרבעון המקביל ב-2017), אבל ירדו ב-3.4% במחוז אקסטרמדורה (מערב ספרד, על גבול פורטוגל). בכל ספרד נרשמה עליית מחירים של 6.4% ברבעון השני. התחזית לשנה זו היא התייקרות של 5.6% (ירידה מ-7.3% ב-2017), ובשנה הבאה צפויה התייקרות מתונה יותר, 4.3%.

המחירים הנומינליים בסוף 2017 היו עדיין נמוכים ב-24% מהשיא שלהם ב-2007, לפני המשבר. לכן, יחס המחירים להכנסה הפרטית נשאר נמוך ב-29% מהשיא שלו. זה מסביר את הגידול בכמות עסקאות הקנייה בשוק הדיור הארצי ב-15.2% במאי בהשוואה שנתית.

מגמות דיור לפי מדינות

ישראל: ירידות מחירים בטווח הקצר ועליות מתונות בהמשך / גיל אברהמי

ברבעונים האחרונים מתגברים הסימנים המצביעים על המשך מגמת ההתקררות בשוק הנדל"ן למגורים. לאחר כעשור של עליות מחירים, מדד מחירי הדירות מצביע על שינוי מגמה במקביל להמשך הירידה בביקוש לדירות חדשות. לפי נתוני הלמ"ס, הכמות המבוקשת של דירות חדשות ברבעון שני 2018 עמדה על כ-9,000 יחידות, ירידה של כ‑15% בהשוואה לתקופה המקבילה. בצד ההיצע, ניתן לראות כי מגמת ההאטה בהתחלות הבנייה שהחלה בשנת 2017 מתגברת ומצביעה כי החברות היזמיות בענף מתאימות את פעילותן לתנאי השוק.

בקרב משפרי הדיור חלה ירידה בביקוש מכיוון שהם ככל הנראה ממתינים לראות אם מגמת מחירי הדיור משתנה וכן לא ממהרים לרכוש לפני מכירת הדירה הקיימת. מצד המשקיעים חל קיטון מתמשך בביקוש שמשתקף בין היתר בירידה העקבית במספר הדירות המוחזק על ידי משקיעים - רכישות נטו שליליות החל מהרבעון השני של 2016 - ובירידת משקל המשקיעים מסך העסקאות לכ-14% - שיעור שהוא שפל היסטורי.

בטווח הזמן הקצר נראה כי המשך הקיפאון בשוק הדיור צפוי להפעיל לחץ שלילי על המחירים עם אפשרות לירידות מחירים מתונות בעיקר באזורי הפריפריה ובאזורים עם היצע גדול של דירות במסגרת "מחיר למשתכן". נראה כי באזורי הפריפריה ההתאמה בין רמות הביקוש לבין הגידול המשמעותי בהיצע במסגרת תכנית מחיר למשתכן אינה פרופורציונלית, בין אם בשל הטבה כספית נמוכה יותר לרוכשים בהשוואה למכרזים באזורי ביקוש, ובין אם בשל שולי רווח נמוכים יחסית ליזמים פוטנציאליים.

מאידך, בטווח הבינוני סביר כי נראה עליות מחירים חד-ספרתיות נמוכות באזורי הביקוש, בעיקר אם תימשך מגמת ההאטה בקצב התחלות הבנייה. הצפי מתבסס על הערכות S&P Global Ratings כי ביצועיה של כלכלת ישראל יהיו חזקים, שיעור האבטלה יישאר נמוך וכי סביבת הריבית תיוותר נמוכה.

יש לציין כי אי-יציבות פוליטית עשויה להוביל לחזרה של ביקושים לדירות בשוק החופשי ולעליות מחירים בשל אי-ודאות לגבי המשך יישומה של תוכנית "מחיר למשתכן".
בנוסף, עלייה בסביבת הריבית יחד עם המשך ירידה בקצב המכירות, צפוי לדעתנו ליצור לחץ להורדת מחירים גם על ידי החברות המובילות.

הכותב הוא מנהל תחום נדל"ן יזמי וקבלנות, S&P מעלות

עוד כתבות

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח

שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא ● פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● בלבנון דיווחו על עשרות מטרות שהותקפו בבת אחת בדרום המדינה ● צה"ל: סוכל פיגוע ליד חברון, מחבלת חוסלה אחרי שהסתערה עם סכין לעבר כוח ● עדכונים שוטפים

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם