גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מרוויחים מהפריחה בתיירות: זינוק במספר הישראלים שמשכירים לטווח קצר

העלייה במספר התיירים שבאים לישראל והביקוש לדירות במקום מלונות הביאו בשנה האחרונה לעלייה של 52% במספר נכסי הדיור לתיירות בארץ • בדיקה בלעדית עבור "גלובס" מראה: כשאפשר לקבל מאות שקלים ללילה, ישראלים רבים בוחרים להצטרף לטרנד ● למדריך ומחשבון מס על שכר דירה

המלונות באילת /צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
המלונות באילת /צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בשנה שחלפה גדלו ב-52% נכסי הדיור לתיירות בישראל המוצעים דרך אתרי אונליין, כך עולה מבדיקה שערך אתר השוואת מחירי המלונות הוטלס קומביינד, המרכז מידע על מלונות ודירות נופש מרחבי האינטרנט.

מדובר בעיקר בתוספת של דירות מגורים המיועדות לאירוח, כדוגמת Airbnb, כאשר לפי ממצאי הבדיקה עיקר הגידול בהיצע מתרכז בתל-אביב. אולם לצד הפריחה בדירות להשכרה תיירותית באזור תל-אביב צומח טרנד חדש: השכרה תיירותית בערים שמזוהות פחות עם תיירים דוגמת גני תקווה או כפר-סבא, וככל הנראה דירות אלה מיועדות לתיירות פנים.

מבדיקת האתר עבור "גלובס" עולה כי בשנה החולפת נוספו 2,300 נכסי תיירות חדשים. אחרי הוספת הנכסים הללו עומד כעת סך היצע נכסי התיירות הקיימים בישראל לטובת התיירים (פנים וחוץ) על 6,747. נכסים אלה כוללים דירות פרטיות, צימרים, מלונות ואכסניות. יצוין כי לפי התחשיב, כל פתרון לינה, בין אם מדובר במלון ובו מאות חדרים או דירת שני חדרים נספר כנכס אחד.

תל-אביב ממשיכה להיות העיר שבה יותר ויותר דירות מופנות לטובת השכרה קצרת-טווח, וזאת ביחס ישיר לביקוש של התיירים לשהות בעיר. ההערכות הן כי ברחבי העיר הלבנה יש כ-10,000 חדרי מלון ומספר דומה של דירות להשכרה.

קו החוף של תל אביב/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בהוטלס קומביינד מזהים את המגמה הברורה הזו כאשר היצע הנכסים המרוכזים בתל-אביב מהווה 30% מכלל הנכסים בישראל עם 2,062 פתרונות לינה שונים. בשנה האחרונה, כלומר בין החודשים ספטמבר 2017 ועד לספטמבר 2018 נוספו לרשימת הנכסים בתל-אביב לא פחות מ-600 דירות, לעומת 187 דירות שנוספו באותה התקופה בשנה קודמת. מדובר בקפיצה של יותר מפי שלוש שמלמדת על כך שתיירים המגיעים לתל-אביב מחפשים פתרונות לינה אחרים מהמלונות היקרים בעיר, לצד השאיפה העולמית לחוות חוויה אותנטית 'של מקומיים'. לינה בדירות מהווה גם פתרון למשפחות או לקבוצות גדולות של מבקרים שרוצים ללון יחד.

14 אלף שקל ללילה באירוויזיון

מספר הנכסים האחרים שהתווספו לתל-אביב, כלומר מלונות ואכסניות עמד השנה על 257. תל-אביב שנערכת לאירוויזיון שיתקיים בחודש מאי צפויה להמשיל ולהגדיל את היצע החדרים שבה, בעיקר באמצעות דירות שיציעו בעלי נכסים לתיירים שיפקדו את העיר.

לנוכח הצפי להגעה של 30 אלף תיירים מסתמן שגם ערים סמוכות יוכלו ליהנות מתיירים שיזלגו אליהם, והמחירים אגב בהתאם. מיד אחרי הפרסום שהאירוויזיון יתקיים בתל-אביב זינקו מחירי הלינה בתל-אביב במאות ובאלפי אחוזים שבמקרה קיצון המחיר המבוקש לחדר עמד על 14 אלף שקל לזוג לסוף השבוע של האירוויזיון במלון בוטיק במרכז העיר.

הביקוש העולה של תיירים לפתרונות לינה בא לידי ביטוי גם בדוחות שמפרסמת התאחדות המלונות - בדוח הלינות לחודש אוגוסט נרשמו 778 אלף לינות של תיירים המשקפים עלייה של 6% לעומת שנה קודמת. זאת נוכח הגידול במספר התיירים שמבקרים בישראל: בחודש אוגוסט לבדו ביקרו בישראל  כ-280 אלף תיירים - עלייה של 10% לעומת אוגוסט שעבר.

לינות התיירים מהווים 31% מסך הלינות כשמרביתן נרשמו בירושלים ובתל-אביב - כ-32% בכל אחת מהן. בהתאחדות אף מדגישים כי "למרות העלייה במספר לינות התיירים באוגוסט והעלייה המרשימה במספר כניסות התיירים לישראל, אנו מסכמים את חודשי הקיץ בירידה של 1% בלינות התיירים, וזאת בשל הכלכלה השחורה של Airbnb אשר התפתחה לצד המלונות".

גם בערים נוספות נרשמה השנה עלייה במספר התיירים: ירושלים לדוגמה כוללת כ-700 נכסים שהם כ-10% מכלל הנכסים המוצעים בישראל. בעיר הבירה עלה הביקוש לדירות עבור תיירים: בשנה החולפת הכפיל את עצמו ביחס לתקופה המקבילה בשנה הקודמת מספר הדירות שהתווספו למאגר: כ-170 דירות התווספו למאגר בירושלים לעומת 95 דירות שהתווספו בתקופה המקבילה אשתקד. מספר המלונות והאכסניות שהצטרפו למאגר העיר ירושלים עמד השנה על 65.

אילת, עיר שמושכת אליה בעיקר תיירות פנים מונה כ-500 נכסים והם מהווים כ-7.5% מכלל ההיצע הכולל בארץ. גם באילת פתרונות הלינה לא מתמקדים רק במלונות שזכו הקיץ לתפוסה של 90%. בשנה החולפת התווספו למאגר המקוון 135 דירות להשכרה קצרת-טווח בעיר אילת - מספר זהה לזה שנרשם בשנה הקודמת. מספר המלונות והאכסניות במאגר האילתי גדל השנה ב-79 נכסים.

חיפה הוסיפה השנה 115 דירות חדשות להשכרה קצרת-טווח, הרצליה הוסיפה 75 דירות לצד פתיחה של מספר בתי מלון חדשים באזור המרינה ואפילו בטבריה נרשמו 55 דירות חדשות כנכסים להשכרה לתיירים.

Airbnb לארוחת חג אצל הדודה

לא רק תיירים מחו"ל מהווים מקור פוטנציאלי להכנסה עבור בעלי הנכסים: בהוטלס קומביינד מזהים מגמה של דירות המוצעות בערים כמו פתח-תקווה, כפר-סבא, רעננה, ראשון-לציון, יוקנעם, לוד, כפר הס, ערד וגני תקווה. לדברי איל סגל מהאתר נכסים אלה כמעט ולא מוזמנים על-ידי תושבי חוץ והם משמשים בעיקר להשכרה לתושבי הארץ גם כפתרונות לינה באזור מסוים, דוגמת ארוחת חג אצל הדודה.

רוב הדירות בפריפריה מוצעות בטווח של 100-150 שקל ללילה אבל יש דירות גם במחיר יקר יותר: המחיר ללילה בחודש אוקטובר בדירה ברעננה או בדירת שני חדרים בכפר-סבא עומד על כמעט 300 שקל ללילה. מנעד מחירי הדירות הוא רחב ונע ממאות שקלים ועד כ-8,000 שקל ללילה לווילה בסביון. בירושלים עומד ממוצע המחירים על טווח של 170-380 שקל ללילה ובאילת עומד המחיר הממוצע על טווח של 140-600 שקל ללילה.

העלייה במספר הנכסים להשכרה קצרת-טווח איננה תופעה ישראלית בלבד. מספר התיירים גדל כל שנה - השנה הוא עמד על 4.1 מיליארד נוסעים - כאשר בהתאם נרשמת גם עלייה במספר הנכסים המוצעים כפתרונות לינה לתיירים. "לפי הבדיקה שלנו, ב-2013 עמד מספר נכסי הדיור לתיירות בעולם על 422 אלף וב-2015 הוא כבר עמד על 2.2 מיליון, כאשר יותר ממחיצתן דירות. הכלכלה השיתופית משנה את ענף התיירות, והמגמה זהה: דירות בערים הגדולות פונות בעיקר לתיירות חוץ, ובפריפריה הן מיועדות בעיקר לתיירות פנים", אומר סגל.

חרף הדיבורים על הכוונה להטיל מס על דירות להשכרה לטווח קצר, בעלי הנכסים פטורים עדיין מהמס המדורג שפורסם לפי תכנון רשות המסים. גורמים שונים בענף התיירות גורסים כי ה'סחבת' הזו אינה מקרית והיא מתקיימת לאור המחסור בפתרונות לינה ובעיקר בכאלה המציעים מחירים זולים ביעדים התיירותיים.

בערים שונות בעולם נכנסו הגבלות על השכרת נכסים לטווח קצר, כמו למשל הגבלת מספר הימים המותרים להשכרה בכל שנה. בישראל בינתיים אין כל הגבלות גם בגזרה הזו ומכאן שאין פלא שבעלי נכסים רבים מעדיפים להסב את דירתם לטובת תיירים שמשלמים הרבה יותר, גם אם הם באים לשישי-שבת לבקר את המשפחה בערד. 

עוד כתבות

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק מאבד 1.4%, נטפליקס יורדת בכ-8.6%

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● ירידות בבורסות אירופה

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק